זה לא נעים לראות מכונית תקועה. בוודאי לא כשמדובר במכונית שלך. הסיבה השכיחה ביותר להיתקעות היא בעיות חשמל. בדרך כלל זה קורה ליד הבית, בחניה. המכונית האהובה מסרבת להניע. מכלי תחבורה יעיל היא הופכת פתאום לערימה של ברזל קר. מה לעשות? לעתים אפשר להתגבר עצמאית על התקלה ולעיתים אין ברירה אלא להזעיק שירותי גרר.
להלן מספר תקלות שכיחות, סיבות ופתרונות.
הערה חשובה: מדריך זה אינו יכול להוות תחליף לשירותי מוסך או גרירה.
הסימפטום: המכונית לא מניעה
הסיבה הנפוצה: המצבר התרוקן
איך יודעים: כדי לוודא שאכן המצבר אשם, צריך לצפור ו/או להפעיל אורות גבוהים. במידה שאכן המצבר גמור, האורות והצפצוף יהיו חלשים. רמז נוסף: בזמן ניסיון ההתנעה ישמיע המתנע (סטרטר) רצף של תקתוקים חלשים כאילו אומר "אני רוצה להניע אבל אין לי כוח".
מה עושים:
1. מכונית עם תיבת הילוכים ידנית אפשר להניע בדחיפה: פותחים סוויץ', משלבים להילוך שני, משאירים את הרגל לוחצת על דוושת המצמד (קלאץ'), מבקשים ממישהו שידחוף את המכונית, עוזבים את המצמד ומקווים שהמכונית תניע.
2. להניע בעזרת כבלים: מחברים כבלי התנעה למכונית אחרת, ממצבר למצבר. הכבל מורכב משני חוטים עבים – האדום מיועד לקוטב החיובי של המצבר (פלוס), השחור לשלילי (מינוס). יש לחבר קודם את הכבל האדום לקוטב החיובי במצבר של כל מכונית. את הכבל השחור אפשר לחבר לקוטב השלילי או ישירות לגוף הרכב, רחוק מהמצבר. היתרון: אין סכנה שהניצוץ שעלול להיגרם בזמן החיבור יהיה קרוב מדי לגזים הנפיצים שנפלטים מהמצבר.
על מה צריך להקפיד: הרכב המניע צריך להיות מונע בעצמו – המנוע פועל. ברכב המונע חשוב להקפיד שהאזעקה, קודנית או המשבת (אימובילייזר) יהיו מנוטרלים. אחרי החיבור צריך לנסות להניע. פירוק הכבלים צריך להיעשות בזהירות – להקפיד לא לחבר ולקצר בין הפלוס למינוס. יצוין כי במכוניות חדישות התנעה בעזרת כבלים עלולה לגרום נזק למערכות הממוחשבות. חובה לברר בספר הרכב האם היצרן מתיר להניע בשיטה זו.
הסימפטום: המכונית לא מניעה
הסיבה: המתנע (סטרטר) מקולקל
איך יודעים: אם הצופר משמיע צפצוף עז והאורות הגבוהים מאירים בעוצמה כנראה שהמצבר לא אשם. אם בזמן הניסיון להניע המתנע לא מגיב כלל או משמיע רק נקישה חזקה, כנראה שבו האשם.
מה לעשות: להעיר את המתנע לחיים בעזרת מכה עם פטיש. איך יודעים היכן ממוקם המתנע? אין תשובה זהה לכל דגמי המכוניות. בדרך כלל צריך לעקוב - הכבל החיובי שיוצא מהמצבר מוביל למתנע.
על מה צריך להקפיד: גם אם מצליחים להניע צריך לגשת למוסך ולטפל במתנע.
הסימפטום: המכונית נוסעת כרגיל אבל בלוח המחוונים מאירה בצהוב אזהרה לועזית (או לחלופין איור קטן של מנוע)
הסיבה: הנורה קשורה למערכת הניהול הממוחשבת של המנוע ובדרך כלל לבקרת זיהום האוויר. ייתכן שיש שם תקלה
מה לעשות: אין צורך לעצור ולהזעיק גרר. לעצור בצד במקום בטוח, לכבות את המנוע ולהניע שוב – לעיתים הנורה תיכבה מאליה. אם היא ממשיך לדלוק – לגשת בהזדמנות קרובה למוסך לבירור ותיקון התקלה.
הסימפטום: המנוע רותח
איך יודעים: מד החום מצביע על מצב רתיחה, נדלקה נורה אדומה, המנוע "לא סוחב" ומשמיע צלצולים, מאזור המנוע נפלטים אדי קיטור.
הסבר: התחממות יתר היא סיבת המוות השכיחה ביותר למנועים. אם לא עוצרים בזמן ומטפלים בבעיה, עלול להישרף אטם הראש של המנוע, מה שיחייב "טיפול ראש מנוע".
מה לעשות: לעצור בצד, לכבות מנוע ולהמתין. צריך להמתין חצי שעה לפחות עד שהמנוע יתקרר. אסור לפתוח את מכסה המצנן (רדיאטור) לפני שהמנוע יתקרר – בתוך המצנן שורר לחץ גבוה ואפשר לחטוף כוויה. אחרי שהמנוע התקרר צריך לפתוח את מכסה המתנע בעזרת סמרטוט. בשלב ראשון מסובבים את המכסה סיבוב ראשוני בלבד ונותנים ללחץ להשתחרר. בשלב שני פותחים את המכסה לגמרי ואם צריך מוסיפים מים (רצוי מים ייעודיים למצנן ולא מי ברז). את הוספת המים צריך לבצע לאחר התנעה של המנוע. המטרה היא ליצור סחרור של המים במנוע וכך למנוע הגעת מסה של מים קרים אל המנוע, שעלולה ליצור שוק תרמי וסדקים במתכת.
טיפ המניעה החשוב ביותר: להיות קשובים למנוע. לעיתים המנוע מתחמם למרות שמד החום לא מצביע על שום בעיה (במקרה, למשל, שנוזל הקירור דלף החוצה). לעיתים המנוע מתחמם למרות שיש נוזל צינון – למשל, במקרה שיש תקלה במאוורר או בתרמוסטט.
הסימפטום: נורת שמן דולקת
הסבר: מנוע לא יכול לפעול ללא שימון. במידה שאין שמן במנוע, נוצר חיכוך וחום רב שעלולים להביא להרס מנוע. לכן, במקרה שנורת השמן דולקת צריך לעצור מייד. בדרך כלל רצוי להזמין שירותי גרר. אפשר לבדוק את גובה מפלס השמן ולמלא שמן. אם אחרי מילוי שמן, נורת האזהרה כבר לא דולקת אפשר להמשיך לנסוע אבל רצוי מאוד לגשת למוסך כדי לברר מה בדיוק התרחש.
עוד טיפים לנהיגה ותחזוקת רכב:
מדריך לתיקון פנצ'ר
מתוך המדריך לנהג DRIVE, באדיבות הוצאת מפה
פורסם לראשונה ב- 01.01.08
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות