מיצובישי אאוטלנדר PHEV מגיעה ל-iCar למבחן ארוך טווח. במהלך תקופת המבחן תמצאו ב- Live Blog פוסטים ועדכונים שוטפים על החיים עם הגרסה החשמלית של מיצובישי אאוטלנדר
12/11/2017, 8:36 אחרי 3 חודשים, הגיע הזמן להיפרד. קצת יותר מ-10,000 קילומטרים העברנו מאחורי ההגה של מיצובישי אאוטלנדר PHEV. הוא התגלה במרוצת הזמן כרכב נוח מאוד, שימושי, מאובזר, ובעיקר מאוד טכנולוגי. החיים על חשמל בלבד מאפשרים נסיעה שקטה, חלקה, נעימה ובלתי מזהמת - וכן, גם מאוד חסכונית בעלויות. ממש בקרוב נפרסם את כתבת הסיכום.
9/11/2017, 19:21 רגע לפני שנפרדים, קבלו את סרטון הוידאו השלישי והאחרון שביצענו במסגרת המבחן לאאוטלנדר PHEV.
צפייה בתוכן Live Blog: מיצובישי אאוטלנדר PHEV במבחן ארוך טווח
7/11/2017, 12:52 אז בדקנו את עניין מרווח הטיפולים. ה-PHEV דורש טיפול כל 20,000 קילומטרים - מרווח מכובד, אם כי לא 40,000 כפי שמופיע על הצג. ולמה מופיע החיווי הזה? ככל הנראה מדובר בטעות בהגדרות הרכב, שכן ניתן לעדכן את מרווח הטיפולים הרצוי באופן ידני במחשב הדרך.
5/11/2017, 9:46 שבת בבוקר (הבטיחו גשם, אבל) יום יפה. ואפילו לא קריר - אז החלטנו לצאת לטיול משפחתי ספונטני עם האאוטלנדר. הילדים כבר בספסל האחורי, מטען פיקניק קליל בתא המטען ויוצאים לדרך. היעד המסומן על מפת ה-WAZE - מערת הנטיפים באזור נס הרים.
"מממ.. נס הרים?" אני מהרהר לעצמי, אמנם לא מרחב המחיה הטבעי של האאוטלנדר, אבל עוד לא ממש יצא לנו להרגיש את האאוטלנדר במישור הדינמי.
מצד שני, יש פה אישה וילדים שבטח לא יאהבו את כוחות ה-G בעליות של נס הרים. מצד שלישי, הם יהיו אחלה ברומטר לכמה אפשר לדחוק את האאוטלנדר - בהתאם לקולות המחאה שיעלו וירדו בסראונד.
אז המסקנה המיידית היא שאכן כבישים מפותלים אינם המרחב הטבעי של האאוטלנדר, היא רוכנת על צדה וזוויות הגלגול לא נעימות במיוחד עבור הנוסעים, אך עם זאת היא נוסכת מספיק ביטחון ושקט גם תחת עומס סביר.
ההגה בעל המשקל הכבד והארוך יוצר תחושה של מאמץ תפעולי מסוים, אך מצד שני הוא די מדויק ומספיק מהיר כדי לאפשר שליטה טובה ולפתח מהירות. כמובן שתקשורת עם גלגלים אין ממש, אך גם לא ציפינו לכך.
2/11/2017, 18:48 על הצג אנחנו אוטוטו מגיעים ל-10,000 קילומטרים, ומחשב הדרך מראה שנותרו עוד כ-30,000 קילומטרים עד הטיפול הקרוב. רגע, מה? מרווח טיפולים של 40,000 ק"מ?! בדקנו בספר הרכב, ושם מופיע כי הרכב דורש טיפול כל 20,000 ק"מ. אנחנו מבטיחים לברר את הסתירה בהקדם מול אנשי היבואן.
31/10/2017, 14:43 הימים הקרירים שהגיעו מאפשרים לנו לנסוע יותר ב"Eco Mode". הכפתור הירקרק במרכז הקונסולה (שאותו צריך להפעיל מחדש בכל נסיעה) מכניס את האאוטלנדר למצב חסכוני: ביצועי המנוע נחלשים מעט, עוצמת המיזוג פוחתת (ולכן לא השתמשנו בו בקיץ) וטווח הנסיעה משתפר בכ-10%. בתנאי
29/10/2017, 8:52 בקרת האקלים של האאוטלנדר היא מהסוג המסובך לתפעול. במקום גלגלת פשוטה של טמפרטורות אנחנו מקבלים כאן כפתורים שצריך ללחוץ עליהם, ולשם כך להסיט את המבט תוך כדי נסיעה. אין כפתור שמאפשר להשוות את הטמפרטורות בשני האיזורים, והכי בעייתי - אין פתחי מיזוג מאחור. הקירור עצמו מצוין.
26/10/2017, 12:21 במסגרת המבחן ארוך הטווח למיצובישי אאוטלנדר PHEV, החלטנו לעמת אותו עם רכב פנאי היבירידי אחר - טויוטה ראב 4 הייבריד. המבחן הזה הפגיש לא רק שני כלי רכב מסקרנים, אלא גם אפשר לנו להשוות באופן ברור בין שתי התפיסות ההיברידיות שלהם. למה אתם מחכים?
24/10/2017, 18:52 ידית ההילוכים של האאוטלנדר PHEV היא משהו שעוד לא יצא לנו לראות. היא מזכירה אולי את ידית ההילוכים של ב.מ.וו, אבל פועלת באופן שונה ממנה. עם הזמן פיתחנו תחביב: להושיב ברכב אדם שלא ביקר בו מעולם, ולבקש ממנו להעביר מ-P ל-D ובחזרה. לרוב האנשים הפעולה הפשוטה הזו לוקחת דקות ארוכות. אבל האמת היא שאחרי שמבינים כיצד הידית פועלת, מגלים שזה פתרון נוח מאוד - שהרי מה הטעם בהזזה מלאה של ידית גדולה, כאשר הנהג לא נדרש לבצע החלפת הילוכים בעצמו? הידית קפיצית, קלה מאוד לתפעול, ורק כפתור ה-P נמצא בנקודה קצת פחות נגישה.
22/10/2017 06:28 למרות שעוד לא מרגישים את זה ממש במהלך היום, הסתיו כבר כאן. ומי שמתיישב על מושבי עור קרירים בשעה שהשמש עוד מותחת שרירים לקראת הזריחה הבאה, יכול בהחלט לחוש את סממני הסתיו.
בוקר קריר במיוחד מאפשר לנו באופן נדיר (עד כה) לבדוק את מערכת החימום למושבים (הקדמיים בלבד) באאוטלנדר – והיא מצוינת. באופן ממש מהיר (עניין של דקה או שתיים) המושב כולו צובר חום ומעביר אותו בצורה נעימה לגוף.
אולי זה נשמע קצת מתפנק, אבל אוורור למושבים הינה תוספת מבורכת אף יותר בארצנו החמה, ציפוי העור צובר חום וקור באותה אדיקות, ובאותה מידה גם פחות נעים לשבת על המושב לאחר שהרכב עמד בשמש החמה מספר שעות.
18/10/2017, 6:53 מצד שני, צריך גם לפרגן למחשב הדרך של ה-PHEV, שיודע להציג כמות גדולה של מידע מפורט. אנחנו אוהבים בעיקר את המסך שמציג את זרימת הכוח בין הגלגלים, המנוע והסוללות החשמליות - כך ניתן לראות בכל רגע נתון האם הרכב צורך חשמל, מייצר חשמל או צורך בנזין.
17/10/2017, 9:20 שימו לב לסדר הפעולות שצריך לבצע כדי לאפס את מחשב הדרך באופן מלא לאחר התדלוק: העברה למצב P בידית ההילוכים, הרמת בלם היד החשמלי וחגירת חגורת הבטיחות - אחרת לא ניתן להגיע למסך ההגדרות. מכאן - הכל באמצעות כפתור אחד שמסתתר מצד שמאל של ההגה, מאחוריו: מספר לחיצות קצרות כדי להגיע למסך ההגדרות; לחיצה ארוכה כדי להיכנס לתוך תחום ההגדרות; מספר לחיצות קצרות כדי לבחור במצב ידני למחוון צריכת הדלק (שעובר למצב אוטומטי בכל הנעה, עם תצוגה שמתאפסת בכל נסיעה); לחיצה ארוכה כדי לעבור למצב ידני; סדרה של 5-6 לחיצות כדי להגיע לכפתור היציאה ממסך ההגדרות; לחיצה ארוכה כדי לצאת; מספר לחיצות קצרות כדי להגיע בחזרה למסך של מחוון צריכת הדלק; לחיצה ארוכה לאיפוס - ובא לציון גואל.
15/10/2017, 11:24 אזור הדרום זימן לנו את ההזדמנות גם קצת לנהיגת שבילים. האבק שהאאוטלנדר השחורה התהדרה בו במהלך הטיול הוסיף לה הילת קשיחות מסוימת שחסרה לה בנהיגה היומיומית המשמימה בכבישי המרכז הפקוקים. בשטח היא מתגלה כרכה ונוחה למדי ומאפשרת לצלוח כל שביל בנינוחות וללא פחד, כמובן כל עוד הוא לא כולל אתגרים טכניים. טיולים מסוג זה מזכירים לנו שעם כל האהבה שלנו לנהיגה במכוניות שמחוברות לכביש, יכולת עבירות משופרת הינה תכונה מבורכת כשיוצאים לטיול משפחתי בחגים.
13/10/2017 18:53 לקראת ערב שישי (ה-13!) הטיול מגיע לסיומו ותל אביב מקבלת אותנו במזג אוויר חמים יותר מהדרום הרוחני (תרתי משמע) והקריר. חיישני התאורה מייתרים את הצורך ליזום את הפעלת פנסי הדרך וזו רק דוגמא בודדת למספר מערכות אוטומטיות שמשחררות את הנהג מאחריות כזו או אחרת - החיים בהחלט נוחים יותר עם מערכת שיוט אדפטיבית, בלם יד חשמלי אוטומטי וכיוב'.
במהלך הטיול נזקקנו לתדלק פעמיים, הטווח ללא טעינה נייחת מתקצר ויכול להעיק במצבים כאלה, אבל בטח מתרגלים גם לזה עם הזמן, מצד שני האאוטלנדר מפתחת מהירות בכזו אדישות (לטוב ולרע) שקשה לבוא אליה בטענות לגבי צריכת הדלק ביחס למהירות השיוט ויכולת העקיפה שהיא מעניקה.
11/10/2017 14:27 אווירת ערב החג (השני) אופפת את הסביבה והאאוטלנדר שלנו מעמיסה משפחה בת 4 נפשות – זוג הורים וזוג ילדים פלוס ציוד עד אפס מקום בתא המטען. הפעם יורדים דרומה לכיוון שדה בוקר. מזג האוויר המושלם מאפשר ליהנות קצת, בתחילת הנסיעה לפחות, מגג השמש החשמלי ולהחדיר אוויר טרי בלי יותר מדי רעש - כל עוד המהירות סבירה.
אחרי עומס מסוים בכביש 1 בעלייה לכביש 6 הדרך מתפנה, המהירות מתחילה להתגבר ועוברים למזגן היעיל, חבל שהילדים מאחור לא זכאים לפתחי מיזוג משלהם. לקראת שעת אחה"צ הנוף משתנה, מצהיב והופך למדברי. השמש שמאבדת מגובהה מסמיקה וצובעת את הנוף ההררי והחולי בצבעים מהפנטים.
הנסיעה עוברת בשקט ונעימות חבל רק שהמושבים הרכים קצת מאבדים מהתמיכה ככל שהנסיעה מתארכת. הכבישים הפתוחים מאפשרים נסיעה מהירה, אך מד הדלק ממהר למדי להתרוקן. מחשב הדרך אמנם מנבא מספר גדול יחסית של קילומטרים עד התדלוק הבא, אך נראה שאינו מתחשב במהירות הנסיעה ובצריכת הדלק שבאה בעקבותיה,
ולכן קצב הקילומטרים הזמינים מתקזז בקצב מתגבר ומלחיץ, מה שמחייב אותנו לאתר בהקדם תחנת דלק מתאימה באזור. המזל משחק לנו וקילומטרים בודדים לפני יעד הלינה שלנו ממוקמת תחנת דלק מתאימה.
מחשב הדרך הוא אחד המסובכים בתפעולו שפגשנו, דבר המצריך סבלנות מצד הילדים שמאחור עד לסיום ביצוע האיפוס והרישום של כל הנתונים שנצברו. על מחשב הדרך ותפעולו עוד נרחיב בהמשך – רמז: תפעול באמצעות כפתור אחד בודד(!)
10/10/2017, 10:10 סרטון חדש עלה לאוויר, ובו אנו מנסים לפשט ולהסביר כיצד עובדת מערכת ההנעה החשמלית של האאוטלנדר PHEV. אם אחרי זה נשארו לכם עוד שאלות, אתם כמובן מוזמנים לשאול כאן.
צפייה בתוכן Live Blog: מיצובישי אאוטלנדר PHEV במבחן ארוך טווח
9/10/2017, 22:23 חזרנו ממבחן השוואתי מסקרן שעימת בין האאוטלנדר PHEV לבין טויוטה ראב 4 הייבריד. לכאורה, מכוניות דומות: רכבי פנאי יפניים היברידיים, עם הספק כמעט זהה וגם מחיר דומה מאוד. במקרה, אפילו הצבע היה זהה. בפועל, מצאנו שתי מכוניות שונות לחלוטין. בקרוב הכתבה.
8/10/2017, 9:06 כמו בפעם הקודמת בה חזרנו מטיול ממושך בצפון, גם הפעם אנחנו מרשים לעצמנו לקטר על נפח מיכל הדלק. 45 ליטר בלבד יכול לשאת האאוטלנדר, ובנסיעות הארוכות עומדת הצריכה על כ-12 ק"מ לליטר. המשמעות היא שהטווח הריאלי, על 35 ליטרים (לאחר מכן המחוון מצביע על המינימום, ואנחנו רצים לתדלק) - עומד על 420 קילומטרים. זה לא הרבה לרכב כזה, וכשמוגבלים לסוג אחד של תחנת דלק, צריך לתכנן את המסלול בהתאם.
6/10/2017, 13:55 ממשיכים בחופשה המשפחתית, והפעם יצאנו לגיחה במספר נקודות תצפית ונוף על גבול הצפון. מטולה, משגב עם, כפר גלעדי - הרבה מקומות יפים עם היסטוריה ציונית עשירה. על הכבישים המפותלים ה-PHEV שומר בקלות על אחיזת כביש גבוהה, הודות להנעה הכפולה. זוויות הגלגול הבולטות לא מסייעות ליצירת הנאה, אך הן מאפשרות לדעת בקלות את גבולות האחיזה ולשמור על קצב סביר. מנוע הבנזין אמנם מספק די כוח בעליות, אך תחת עומס הוא מייצר צליל לא נעים ותחושה מתאמצת ועייפה.
4/10/2017, 14:11 טיפ: אם אתם לא חייבים, אל תסעו לצפון בערב חג. אנחנו היינו חייבים, ועמדנו בפקקים אינסופיים במשך 3 שעות וחצי. האאוטלנדר PHEV הוא רכב לא רע להעביר איתו את הזמן בפקקים: בקרת השיוט האדפטיבית פועלת היטב ומעניקה המון רוגע ושלווה בנסיעה האיטית להחריד על כביש 6; המולטימדיה מספקת מגוון רחב של אפשרויות להעביר את הזמן עם מוזיקה, ולא רק; המערכת החשמלית אידיאלית לתנאים האלה - למרות שעברנו מזמן את טווח הסוללה, הרכב מצליח לנסוע על חשמל במרבית שעות העמידה בפקקים. תלונה אחת נרשמה לגבי הכסאות, שהם אמנם רכים וגדולים - אבל לא מספיק תומכים בצידי הגוף, מה שעלול לעייף לאורך זמן.
3/10/2017, 16:42 מחר אנו צפויים לצאת צפונה לנסיעה ארוכה במיוחד, לחופשה משפחתית באחד מיישובי הצפון. כהכנה לנסיעה, ארגנו דיסק און קי ובו מיטב שירי הילדים שיוכלו להעביר לפעוטות את הנסיעה הממושכת. הופעתנו לגלות שהמערכת פשוט סירבה לקרוא את הקבצים שעל ההתקן, או בכלל לזהות שהוכנס התקן כזה. התופעה חזרה על עצמה גם כאשר ניסינו 3 התקנים שונים, עם קבצים בפורמטים שונים. יש לנו כאן תקלה.
1/10/2017, 9:35 יום כיפור עבר בצורה שקטה וחלקה. עם מוצאי הצום יצאנו למספר סידורים, חזרנו הביתה וחיברנו את הרכב לטעינה. השקע הביתי, שתלוי על הקיר בנקודה גבוהה יחסית, גרם לנו לתהות: האם העובדה שהוא מחובר לקיר בברגים פשוטים יחסית, ותלוי עליו הכבל עם הקופסה הכבדה של השנאי, יכולים לגרום לשקע פשוט להיתלש ממקומו יום אחד?
28/9/2017, 9:42 אנחנו סוגרים שבוע של נסיעות יומיומיות מהבית למשרד ובחזרה, כ-30 ק"מ לכיוון. השבוע לא היו לנו נסיעות מיוחדות באמצע היום לפגישות, כך שיכולנו לנצל את היכולות החשמליות במלואן - ואכן, במשך שבוע לא נשרפה אפילו טיפה אחת של דלק.
נשאלנו באמצעות התגובות - מה צריכת החשמל של הרכב? ובכן, על פי המונה המותקן בצמוד לשקע, בטעינה מלאה של הסוללה נרשמה צריכה של 9.1 קילוואט-שעה. המחיר הרשמי לקוט"ש לצרכן ביתי, כולל מע"מ, עומד כיום על 55.29 אגורות. כלומר, טעינה מלאה של הסוללה עולה 5.03 שקלים.
בסכום הזה נסענו מעל 40 קילומטרים, לפעמים התקרבנו גם ל-50 קילומטר. בנהיגה מהירה על כביש 6 ניתן להגיע לטווח של כ-35 קילומטרים. אם נרכוש בנזין בסכום דומה של 5.03 שקלים, נקבל 0.83 ליטרים בסך הכל - שיספיקו לנו ל-10 קילומטרים ברכב משפחתי סטנדרטי עם צריכה של 12 ק"מ לליטר, או ל-16.6 קילומטרים ברכב היברידי שצורך 20 ק"מ לליטר.
27/9/2017, 18:52 הערב חזרנו מסיבוב קניות בסופר, לא משהו גדול במיוחד. השלמות של בין החגים. העמסנו 4 שקיות גדולות בתא המטען, אבל לא מצאנו מקום לעגן אותן: אין ווים קטנים לתליה, אין רשתות או מחיצות כלשהן, והתאים הקטנים בצדדים לא הספיקו.
25/9/2017, 9:12 כביש 6, שעת בוקר לא מאוד מוקדמת. התנועה זורמת בצורה סבירה, בקרת השיוט האדפטיבית מכוילת על 120 קמ"ש - המהירות המרבית המותרת בקטע. לפתע אנחנו רואים פקק תנועה באופק. החלטנו לתת לבקרה לעשות את שלה, ולהאט את הרכב עד כדי עצירה. האאוטלנדר אכן החל להאט באופן משמעותי, אבל אז נשמע צפצוף ונדלקה נורת ההתראה לבלימת חירום עם הציווי Brake!
הרכב אמנם המשיך להאט, אך מכיוון שניתנה ההתראה - החלטנו שלא לסמוך על המערכת ולבלום אותו עצמאית. האם הוא היה בולם לבד? סביר להניח שכן. עובדה שמערכת ההתראה זיהתה את התנועה העומדת ופעלה בהתאם. הצעד הבא שלה הוא בלימת חירום אוטונומית. אבל אם אכן כך, ואם בקרת השיוט האדפטיבית פועלת, לשם מה נדרש הצפצוף וההתראה?
24/9/2017, 11:40 שנה חדשה התחילה. במהלך החג האאוטלנדר לא עבדה קשה מדי, אבל כן שימשה פעמיים לטיולים משפחתיים קצרים. משפחה של ארבעה אנשים עם ציוד לא רב הסתדרה איתה בקלות רבה. הילדים נהנו ממרווח נדיב, תא המטען שימושי וההנעה הכפולה היוותה מקדם בטחון חשוב שהעניק שקט בחניה על משטחי החול שעל שפת הים. לא נזקקנו לכישורי ה-4X4 על מנת לצאת מהחניה, אבל היה משהו טוב בידיעה שאם נסתבך - יש לנו את האופציה להיעזר בכך.
19/9/2017, 16:25 אנחנו אוהבים את מערכת המולטימדיה של כלמוביל, וכתבנו על כך לא מעט פעמים בעבר. יש לה ממש נוח, תמיכה מלאה בעברית ואת כל האפליקציות שבאמת צריך בחיי היומיום. אנחנו אוהבים גם את אפליקציות המוזיקה של רדיוס 100FM ושל 102FM, ונהנים שם מפודקאסטים מצוינים (למי שלא מכיר את "עושים היסטוריה" - זה הזמן). הספריות המקוונות מכילות שעות על גבי שעות של מוזיקה מז'אנרים שונים, הרצאות ועוד. אבל מאוד מאוד מפריעה העובדה שבתוך הספריות לא ניתן לעצור שיר, לדלג הלאה לשיר הבא או להריץ בכל צורה שהיא. חבל.
18/9/2017, 11:48 היום בבוקר הגענו למיצוי אידיאלי של ההנעה החשמלית. בדרך כלל הנסיעות היומיומיות של הרכב הן בתוואי בין עירוני, למרחק של כ-30 ק"מ - כך שבשגרה הוא פועל כמעט ורק על חשמל. אבל מצד שני, נסיעה כזו לוקחת 25 דקות ומחסלת כמעט את כל הסוללה, מה שיוצר תחושה של "מה? כבר התרוקן?". בכל מקרה, הבוקר נסענו לתל אביב בפקקי תנועה קשוחים במיוחד. שעה וארבעים דקות ארכה הנסיעה, למרחק של פחות מ-20 קילומטרים. פקקי תנועה כבדים, מזגן פועל בעוצמה מלאה - אך הרכב השתמש בחשמל בלבד, ואפילו לא בהרבה ממנו. בתום הנסיעה המפרכת נותרנו עם טווח של כ-16 קילומטרים. לנסוע כל כך הרבה זמן על חשמל, זה התענוג האמיתי.
17/9/2017, 13:36 בגלל השימוש בחשמל כמקור אנרגיה עיקרי, אנחנו לא פוגשים תחנות דלק כדבר שבשגרה. זה מצוין. אבל כשנוסעים למרחקים גדולים יותר, כפי שקרה לנו בסוף השבוע האחרון, מגלים כי ל-PHEV יש מיכל קטן יחסית של 45 ליטרים בלבד. זה אומר שהטווח מוגבל יחסית - כאשר אין סוללה צריכת הדלק היא כ-11-12 ק"מ לליטר. בעיקר בנסיעות ארוכות מאוד, כדאי לחשוב מראש על מקום מתאים לתדלוק, כדי שלא פתאום תידלק הנורה באופן בלתי צפוי.
14/9/2017, 18:16 בואו נדבר על נוחות הנסיעה. עדיין לא החלטנו אם האאוטלנדר היא מכונית רכה, בגלל כיול המתלים, או דווקא קשה - בגלל המשקל של הרכב והמפגש הראשוני שלו עם שיבושי הכביש. בפועל יש בו קצת מזה וקצת מזה: הוא הרבה פחות רוכן ומתנדנד מאאוטלנדר רגילה, אבל גם לא מרגיש לגמרי מוצק. יש לו רכות מסוימת, שדווקא עוזרת לפעמים בהתמודדות עם מהמורות. מצד שני, המשקל הגבוה של הסוללות (ולמעשה, של הרכב כולו), יחד עם צמיגים בחתך נמוך יחסית, מובילים לספיגה ראשונית נוקשה למדי - בעיקר של שיבושים גדולים וקשים. בפגמים הקטנים של הכביש מטפל ה-PHEV בלי כל קושי.
12/9/2017, 11:45 היום בבוקר התקינו אצלנו את שקע הטעינה בבית, אחרי שכבר יש לנו שקע כזה במשרד. זה אמור כמובן לשפר את חוויית השימוש בחשמל באופן מהותי, אבל קודם נספר על ההתקנה עצמה. צוות של 3 חשמלאים מטעם מיצובישי הגיע, לאחר בדיקה מקדימה של השטח, והוחלט "למשוך" את נקודת החשמל מתוך חלון החדר בבית (בקומה שלישית) ולא לקחת חשמל מארון החשמל המרכזי של הבניין, מה שהיה מצריך התקנת מונה נוסף. בקיר הבית הסמוך לחלון שמעל החניה, נקדח חור ודרכו הועבר חוט חשמל רגיל - שבקצהו תקע המתחבר לשקע הביתי. החוט הוצמד לקיר הבניין בתוך צינור פלסטיק עבה וייעודי, והגיע עד לחניה - שם הותקן שקע קטן ופשוט, בלי הפקק הנפרד, המתג והמונה ששמו לנו במקום העבודה. העבודה ארכה כשעתיים ולא השאירה כמעט סימנים. מכאן והלאה, אנחנו עוברים למבחן במוד חשמלי לגמרי.
10/9/2017, 9:06 בשבת יצאנו לנסיעה משפחתית ארוכה. עוד יהיו לנו לא מעט כאלה ולכן נשאיר את כל ענייני הנוחות וההתנהגות במרחקים ארוכים לפעם אחרת, אבל הפעם נספר על יתרון הגודל של האאוטלנדר PHEV. בשל העובדה שמדובר ברכב גדול למדי, תא המטען והמרווח הפנימי לא נפגעו כמעט מהוספת הסוללות והמערכת החשמלית. הבגאז' עצום והצליח לאכלס בקלות את כל הציוד המשפחתי; המושב האחורי מרווח למדי, וההעמסה של הציוד לרכב נוחה מאוד. לא היינו מתנגדים לווים או ידיות עיגון בתא המטען, אבל אהבנו את התאים הקטנים בצדדים ואת מה שפעם היה מחזיקי כוסות, בגרסת 7 המושבים.
8/9/2017, 14:11 אחת הבעיות ברכב חשמלי, שנובעת מהשקט שבו הוא פועל, זו האפשרות שפשוט נשכח שהמנוע פועל ונצא מהרכב מבלי לדומם אותו. ואיך אנחנו יודעים שזו בעיה? כי זה כבר קרה לנו יותר מפעם אחת. האאוטלנדר PHEV פותר את העניין הזה באמצעות צפצופים מסוגים שונים. יצאת מהרכב מבלי לדומם? קבל צפצוף. דוממת, יצאת אבל שכחת את המפתח בפנים? קבל צפצוף. ניסית לנעול אבל אחת הדלתות לא סגורה כמו שצריך? קבל צפצוף. לפעמים זה נשמע מטריד, אבל בדרך כלל זה עוזר למנוע את השכחות הקטנות של היומיום.
6/9/2017, 10:24 אחד האלמנטים הכי מיוחדים בנסיעה עם רכב חשמלי זה השקט המוחלט שבו הוא נוסע. ואם ברכב היברידי שגרתי מרגישים את השקט רק בנסיעה מאוד איטית ולמרחק קצר, כאן אפשר "לתת גז" ולהאיץ במהירות, או לנסוע במשך דקות ארוכות, ופשוט לא לשמוע כלום מסביב. בהתחלה זה מוזר - כאילו רואים טלויזיה בלי סאונד. אחר כך מתחילים להתרגל, ובסוף כבר קשה בלי זה. השקט הוא עניין ממכר.
4/9/2017, 9:37 אם תגללו קצת למטה, תוכלו לראות תמונה של שקע הטעינה שהותקן בחניה שלנו. כדי להפעיל את המטען לא מספיק לחבר אותו לשקע ולרכב, אלא צריך גם לסובב את הסוויץ' ימינה. אתמול לראשונה שכחנו לסובב את הסוויץ', הגענו לרכב בסוף יום העבודה וגילינו שהוא לא נטען כלל. התבאסנו - בשביל מה בעצם נצרך הסוויץ' הזה?
1/9/2017, 11:36 מיד עם תחילת המבחן, עלו כאן כמה שאלות בתגובות. ננסה לענות עליהן:
הרצל ביקש שנבדוק מה צריכת הדלק כאשר הרכב לא טעון. מהמיכלים הראשונים בינתיים, נראה שבנסיעה בין עירונית הצריכה היא סביב ה-11-12 ק"מ לליטר. נמשיך לבדוק זאת עם הזמן.
משה ביקש שנבדוק את הקרינה במושבים האחוריים. על פי הידוע לנו, גופי הבריאות הרשמיים במדינות המערב החליטו כי אין קרינה מסוכנת ברכבים היברידיים. אנחנו נבדוק כיצד ניתן למדוד זאת באופן אמין, ואם תהיה לנו האפשרות - נבדוק את הנושא.
אבישי ביקש מספר דברים: לגבי טווח הנסיעה עם הסוללה - הוא נע בין 30 ל-50 ק"מ, בהתאם לאופי הנסיעה. כבר הספקנו ללמוד שמד הטווח לא בהכרח מייצג את את המרחק שנשאר - בינתיים נראה שדווקא מחשב הדרך פסימי יחסית. הביצועים בינתיים לא רעים - אם כי קשה למדוד זאת במצב חשמלי טהור, שכן כאשר דורשים מהרכב ביצועים חזקים הוא מערב גם את מנוע הבנזין. נמשיך לעדכן בנושא הזה. העלויות של צריכת הדלק והחשמל יבדקו כמובן, אבל חשוב לזכור שאין ממש דבר כזה "שימוש סביר" - יש כאלו שנוסעים למרחקים ארוכים יותר או פחות, בתוואי עירוני או מהיר; ננסה לאפיין את העלויות על פי סוגי השימוש השונים. ולגבי האפליקציה - למיטב ידיעתנו אין כיום אפליקציה כזו. קצת מוזר, מכיוון שלפני מתיחת הפנים ב-PHEV היתה אפליקציה לא רעה בכלל. נבדוק זאת שוב.
שני גולשים אנונימיים העלו שאלות נוספות: לגבי עמדת הטעינה - אכן, נראה שאי אפשר להתקין אם אין קיר סמוך לחניה. הכבל המקורי לא קצר, אורכו בערך 5 מטרים. אם אין קיר במרחק כזה - זו עלולה להיות בעיה. למיטב ידיעתנו ההתקנה חינם, בלי תלות במרחק מנקודת החשמל הקרובה. אין הגנה נגד ונדליזם, אבל למה שיהיה כזה?
הגולש הנוסף שאל לגבי חימום הרכב במצב של נסיעה על חשמל. נבדוק זאת כשמזג האוויר יתחיל להתקרר, אבל אנחנו די משוכנעים שהמיזוג יודע לחמם בכל מקרה. הרי הרכב אמור להתמודד במשך תקופות ארוכות ללא בנזין כלל, גם במדינות קרות, כך שמן הסתם יש פתרון לזה. נבדוק מהו.
אתם מוזמנים להמשיך ולשאול, אנחנו נשתדל לענות על הכל.
29/8/2017, 16:08 עוד לפני שקיבלנו את הרכב למבחן, הגיע חשמלאי מטעם מיצובישי להתקין אצלנו עמדת טעינה. בניגוד לרכבי פלאג-אין הייבריד אחרים, את האאוטלנדר PHEV ניתן גם לטעון ב-Mode 2 - כלומר, עמדת טעינה לא מנוהלת. הדבר דומה לשקע ביתי רגיל, ואכן כל העבודה שבוצעה היתה התקנה של שקע תעשייתי מרשת החשמל הרגילה של בניין המשרדים בו שוכנת מערכת iCar. מכיוון שמדובר בחניה תחת כיפת השמים, הותקן שקע מוגן מים. לצידו של השקע הותקן לוח ובו מפסק הגנה ("פקק") וכן מונה חשמל דיגיטלי. בצורה הזו ניתן להסב כל שקע בצורה פשוטה לעמדת טעינה, ולא נדרשת התקנה של עמדה מסובכת ויקרה. תיאורטית, כל חניון או בניין יוכל להתקין שקעים כאלו בכמות גדולה ובעלות נמוכה - ולא נופתע אם כך יקרה בשנים הקרובות.
העבודה כולה נמשכה כשעתיים, שכן לא היתה נקודת חשמל צמודה למקום החניה שלנו. התקנת השקע מתבצעת ללא עלות ללקוחות מיצובישי. כדי לחבר את כבל הטעינה לשקע יש לפתוח את המכסה, וכדי להפעיל את הטעינה יש לסובב את המפסק הכחול שנמצא מימין לשקע. חייבים לכבות את המפסק לפני שמנתקים את הכבל.
28/8/2017, 12:31 מבחן ארוך-טווח חדש יוצא לדרך, ולראשונה בישראל נבצע כאן מבחן לרכב חשמלי נטען. למעשה, לא מדובר רק במבחן ארוך-הטווח הראשון לרכב פלאג אין היברידי, אלא במבחן האמיתי הראשון בכלל לרכב כזה. במבחן רגיל של יומיים-שלושה, בלי עמדת טעינה, לא ניתן באמת להתרשם מהיכולות של מכונית שכזו. נדרשת בדיקה ארוכה ומקיפה הרבה יותר בכדי לעמוד על טיבה של הטכנולוגיה.
לכן החלטנו לבצע מבחן ארוך ומעמיק למיצובישי אאוטלנדר PHEV, וזה לא יהיה רק מבחן למכונית הזו - אלא גם לעצם השימוש בטכנולוגיית הפלאג-אין הייבריד. המכונית התקבלה אצלנו לפני מספר שבועות, בחניון של מערכת iCar הותקנה עמדת טעינה, ועכשיו ניתן לצאת לדרך.
אבל לפני כן, כמה מילים על המכונית: מיצובישי אאוטלנדר מהדור הנוכחי הושקה בשנת 2013, ועברה מתיחת פנים מקיפה ב-2015. גרסת הפלאג-אין הייבריד שלה, ה-PHEV, עברה את העדכון האחרון רק בחודשים האחרונים - ולכן מדובר במכונית חדשה יחסית בשוק הישראלי.
צפייה בתוכן Live Blog: מיצובישי אאוטלנדר PHEV במבחן ארוך טווח
אל המבחן התייצבה האאוטלנדר PHEV בגרסת ה-Luxury הבכירה, שנכון למועד כתיבת שורות אלו עולה 209,900 שקל. קיבלנו את המכונית בצבע שחור בוהק, לאחר שעלתה על הכביש בתחילת אוגוסט 2017 וכשעל מד המרחק יש פחות מ-300 קילומטרים.
בחודשי המבחן הקרובים צפויה לאאוטלנדר שלנו עבודה לא מעטה. ניסע בה קילומטרים רבים, נבחן אותה בתנאי דרך שונים ונדווח באופן שוטף על המתרחש. אתם מוזמנים לעקוב ולבקר כאן ב-Live Blog, ובאמצעות התגובות באתר להציע ולבקש דברים שהייתם רוצים שנבדוק ברכב המבחן.
היברידיות נטענות מגלמות את היתרון שלהן בשימוש נורמלי יומיומי (עד 30 ק"מ נסועה ביום) ולא במבחן דרכים רגיל של 500 ק"מ בכמה שעות.
מה שהייתי שמח לראות:
1. טווח חשמלי טהור עם סוללה מלאה במגוון מתארי נסיעה (עירוני, כביש מהיר, הררי, עם/בלי מזגן וכו').
2. ביצועים במוד חשמלי טהור ובמוד בנזין טהור.
3. צריכת בנזין (ק"מ\ליטר) ועלויות כוללות (בנזין+חשמל) לאורך חודש של שימוש סביר בהשוואה לאאוטלנדר בנזין\דיזל רגיל.
4. אם יש אפליקציה לסמארטפון לטעינה חכמה, הפעלת מיזוג או חימום כשהרכב בטעינה וכו', נא לסקור אותה.
עלויות תדלוק לרכב שטח בינוני כחמישית מרכב היברידי. זה נשמע פתרון אידאלי לכל מי שיש לו חניה צמודה בבית וגר קרוב יחסית לעבודה. חבל שאין היברידיות נטענות קטנות וזולות יותר בשוק עדיין. יש לכם מושג לגבי מועדי הגעה של האיוניק או נירו פלאג אין?
האם אפשר להתקין עמדה בחניה פרטית בבית משותף שאינה צמודה לבניין?
כמו כן חבל שלא מציינים את יכולת התאוטה שלה, ניתן לרדת איתה ירידות תלולות ביותר ללא בלמים כלל!!! וללא רעש מנוע !!! יש לך נדמה לי שישה דרגות תאוטה בהגה, מאוד חזקות וזה יתרון ע-צ-ו-ם על רכב בנזין, ניתן לנהוג בדרגת תאוטה 3 בעיר ולנסוע למרחק יותר גדול בשימוש מינימלי בבלמים, בתאוטה הסוללה נטענת מה שמאריך את הטווח.
התבאסתי מכמה דברים, תא נוסעים הפשוט מידי לרכב כל-כך יקר, נוחות נסיעה יותר מידי מתנדנדת מחוץ לעיר, הרכב לא יציב כמו במשפחתית איכותית, וגם תחושה שאתה נוהג על הרכב ולא בתוך הרכב, מחסור בפתחי מזגן במושב האחורי לא משהו שאתה מצפה מרכב בסביבות 200,000 שקל.
לנצל את מזג האויר שעוד חם ולבדוק נסיעה בשטח (קל אפילו) ממושכת לראות אם יש בעיית התחממות של מנוע החשמל.
כ"כ אפשר לטבול את הרכב או שהמנוע שעל הציר האחורי מונע מעבר מים? בקיצור: כמה הוא שווה לשטח קל\בינוני?