את הדור החדש, והחמישי במספר של אודי A4, כבר הספקנו לפגוש לפני כמה חודשים בהקשתו העולמית באיטליה. עכשיו הוא נחת בישראל ולקחנו אותו לטבילת אש ראשונה על אספלט מקומי. בדקנו כמה מהאבזור והטכנולוגיות המתקדמות הוא שמר במסע מהיבשת הישנה ליבשת ה-עוד-יותר-ישנה, האם הוא מצליח לפתוח פער גדול מספיק מהסופרב של סקודה והפאסאט של פולקסווגן וכיצד הוא מנסה לגבור על המתחרות המסורתיות שלו?
עיצוב
עיצובה של אודי A4 החדשה הוא בדיוק מה שהייתם מצפים לו מאודי, אולם נראה שהפעם הם לא הסתפקו ב"סתם" עיצוב אלגנטי ושמרני, ולקחו את הקווים שלה צעד או שניים קדימה. הרי עכשיו, כשאת תפקיד הסדאן הקטנה תוספת ה-A3 סדאן, נראה שהקודקודים באודי החליטו לאפשר לצוות העיצוב של אחותה הגדולה יותר מעט חופש יצירתי.
בסך הכל העיצוב מרשים מאוד, בזכות הקווים הנקיים והחלקים, הגריל הגדול והמוכסף כמו גם חישוקי הסגסוגת הגדולים (שמקבלים עיצוב ייחודי לכל גרסה). הפרופורציות נעימות והרושם ללא ספק נמצא שם. אבל, יש אבל. משהו בפנסים לא ממש "מסתדר בעין". פנסי תאורת היום, שמורכבים משני פסי לד בצורת "ר" בצידו החיצוני והפנימי של כל פנס מעט מעמיסים על החזית של ה-A4 במהלך היום וגורמים לה להיראות יותר מוחצנת ממה שהיינו מצפים ממכונית שנושאת את ארבע הטבעות. מהצד השני, הפנסים האחוריים מזכירים מעט יותר מדי את אלו של הסקודה סופרב, והקטע הזה קצת מעיב על תחושת הייחוד כשמסתכלים לאודי הזו על הישבן.
אודי A4. בדיוק מה שהייתם מצפים לו מאודי
תא הנוסעים
אם מרצדס טוענת שהלקוחות שלה צריכים לבחור בטוב או בלא כלום, וב.מ.וו מתגאים בהיות המכוניות שלהם מכונות הנהיגה האולטימטיביות, אודי תפסה לעצמה את נישת הקידמה באמצעות טכנולוגיה. ובכן, בפן העיצוב של תא הנוסעים היא ללא ספק מצליחה לשמר את סטטוס המתחרה הטכנולוגית של החבורה, עם תא נוסעים שמעוצב בפשטות מינימליסטית ועם זאת מודרנית ונעימה לשהייה. עם תאורת אווירה בצבעים משתנים, אותם אפילו תוכלו לבחור בעצמכם ולשלב בין כל שני צבעים שתרצו יחד עם שילוב של חומרים בצבעי שחור, אפור בהיר וכסוף, תא הנוסעים של ה-A4 הוא ללא ספק חוויה מרשימה במיוחד לכל מי שמגיע מסגמנטים נמוכים יותר ומשב רוח מרענן גם למי שמגיע מהמתחרות.
איכות החומרים וההרכבה מצוינת ועומדת בלי בעיה לצד דגמי אודי היקרים יותר. התלונה היחידה היא העור על המושבים (חלק מחבילת Luxury), שמרגיש מעט עבה וגם רחוק למדי מהעורות האיכותיים שמרפדים את מושביהם של דגמי לקסוס או וולוו.
אודי A4. מינימליזם מודרני ואיכותי להפליא
באשר לאבזור, נראה שצ'מפיון מוטורס בחרו שלא למלא את הסלוגן הטכנולוגי של אודי בתוכן ממשי, שכן מלבד מערכת המתריעה על עצמים בשטחים המתים ועל תנועה חוצה בנסיעה לאחור (פיצול תוכנתי של אותה מערכת פיזית), ומערכת הבולמת את הרכב בעצמה לאחר התנגשות (כדי למנוע התנגשות משנית) אין ב-A4 הזו מערכות בטיחות אקטיבית נוספות. וזה, בעולם שבו מכוניות כמו מאזדה 2 והונדה ג'אז מציעות מערכות כמו התרעה על סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים אוטומטי, שלא לדבר על דברים "פושטיים" כמו בלימת חירום אוטונומית שקיימת במכוניות כמו סיאט מי. רשימת אבזור שחסרה את המערכות הללו במכונית יוקרה, היא - בהיעדר מילה אחרת - מאכזבת משהו.
אבזור הנוחות של אודי A4, לפחות בגרסת ה-1.4 ליטר המצוידת באותה חבילת Luxury, סביר. יש כאן בקרת אקלים עם שלושה אזורים (ימין, שמאל, ומושב אחורי), מושבים חשמליים בריפוד עור, פנסי לד מלאים (קסנון / לד בגרסת הבסיס), חלון גג, חיישני חניה היקפיים עם מצלמת רוורס (ללא מצלמה בגרסת הבסיס), עיצוב חיצוני ייחודי לפי גרסת ספורט או דיזיין, מראות מתקפלות חשמלית ועוד.
המרווח לנוסעים ב-A4 מצויין לארבעה, אבל הנוסע החמישי ייאלץ לחלוק את רוב מרווח הרגליים עם תעלת הינע גדולה במיוחד, שמאכלסת את גל ההינע בגרסאות ההנעה הכפולה. תנוחת הנהיגה של ה-A4 היא אחת הוורסטיליות ביותר שפגשנו. להגה יש טווח כוונון מרשים כשלעצמו, אבל המושב הוא השוס האמיתי כאן, הוא יכול לרדת מאוד נמוך ולעלות מאוד גבוה, וגם להתקרב או להתרחק מההגה בטווח גדול מאוד. כך שה-A4 תוכל לאכלס בנוחות גם אנשים נמוכים במיוחד וגם כאלה שבזמנם החופשי צוחקים על שחקני NBA שהם דרדסים.
אודי A4. המרווח מצויין, אבל פחות מאשר באחיות
תא המטען של ה-A4 טוב, אבל לא מיוחד בשום צורה. הפתח רחב יחסית והמושבים - כחלק מחבילת Luxury - מתקפלים ליצירת משטח הטענה כמעט שטוח. אם תשאירו אותם במקומם, יהיה לכם די והותר מקום לעגלה ואולי אפילו זוג מזוודות בינוניות. קפלו את המושבים, ותוכלו להעמיס פנימה גם - לדוגמא - את טלוויזיית 50 האינץ' (בתוך האריזה) שבדיוק עזרתם להורים שלכם להעביר בקלילות מפתיעה.
נוחות נסיעה
אם גם אתם מנסים להבין מה הכוונה ב"נוקשות גרמנית", סיבוב באודי A4 החדשה אמור לסגור לכם את הפינה הזו תוך כמה רגעים. תוואי הכביש עובר לתוך תא הנוסעים בצורה כמעט מוחלטת, אבל הוא עובר מין ריכוך או עידון משמעותי מאוד לפני כן. התוצאה היא מכונית שגורמת לנהג (ולנוסעים) "להרגיש את הכביש" אבל בשום שלב - אולי למעט בשיבושים חדים מאוד או בתוואי כביש ממש גרוע - אין תחושת אי נוחות או התרסקות. המתלים עובדים בשקט מופתי וברגע שמתרגלים לאופי של ה-A4, אין ספק שאפשר אפילו להפיק הנאה מסוימת ממערך המתלים שלה, שהופך את הנסיעה ליציבה ונעימה מאוד, אבל לא אילמת או מנתקת לחלוטין מהסביבה.
ההתנהלות ב-A4 בתוך העיר, בהתאם לתנוחת הנהיגה שלכם, יכולה להיות נעימה למדי או קשה יחסית. ההגה קליל ושדה הראיה החוצה טוב לכל הכיוונים, כך שאם תרימו את המושב, תוכלו לראות את קצוות מכסה המנוע ולהתנהל בקלות. בנוסף, גם מערכת החניה של אודי "באה לעזרת חבר" ובמהירויות נמוכות מציגה על המסך המרכזי את קשת התנועה של הגלגלים בהתאם לזווית הפניית ההגה. חבל רק שהמערכת הזו לא משלבת את הפסים האלו בתוך תמונת "מבט על" של המכונית כפי שהיא קיימת בפולקסווגן פאסאט.
מחוץ לעיר, המתלים הקשיחים יחסית הופכים את הנסיעה ב-A4 ליציבה ונטועה מאוד, עם מינימום נדנוד גם בכבישים הגליים ביותר. תיבת ההילוכים על שבעת הילוכיה, עוזרת גם היא לשמור על מהירות מנוע נמוכה מאוד במהירויות שיוט אוטובאניות למהדרין ובידוד רעשים טוב מאוד שמאפשר ניהול שיחה בטונים רגועים גם במהירויות שהשתיקה יפה להן. מצד שני, אולי במהירויות האלו כדאי באמת לשתוק ולהתרכז בנהיגה.
אודי A4. ההגדרה המילונית של "נוקשות גרמנית" מנוע ותיבת הילוכים
עם כל החדשנות של ה-A4 - לפחות בגרסאותיה שבניכר - היא מקבלת מנוע ותיק יחסית. 1.4 ליטר, עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. בנוסף, קיים גם מנוע 2.0 ליטרים, עם 190 כ"ס ו-32.6 קג"מ (או אפילו יותר בגרסאות ההנעה הכפולה). כל המנועים משודכים לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה יחסי העברה, ובשניים החלשים ישנה מערכת הנעה קדמית. נתונים הביצועים מספרים על 100 קמ"ש תוך 8.5 שניות עם המנוע הקטן או 7.3 עם זה הגדול, ומהירות מרבית של 210 ו-240 קמ"ש בהתאמה.
האמת היא שהמנוע הקטן, זה שבחנו, ממש לא מפתיע. לא לטובה וגם לא לרעה. הוא מספק די כוח לתנועה יומיומית ותודות לשפע יחסי ההעברה בגיר, גם עקיפות במהירויות גבוהות נעשות בזריזות יחסית. המנוע הקטן חלק ונעים בתנועה, וקולו כמעט ואינו חודר לתא הנוסעים. הוא שם, הוא עושה את העבודה בצורה מצוינת, וזהו. אם חשקה נפשכם במעט יותר שמחת חיים או שאתם נוטים לדרוש האצות חזקות, אולי כדאי שתלכו על המנוע הגדול יותר, למרות שהיינו מציעים להתחיל מנסיעת מבחן על זה הקטן, יכול מאוד להיות שהוא יספיק.
תיבת ההילוכים מציגה עוד צעד בכיוון הנכון. ממש נראה שלפחות עם מכוניות של אודי ופולקסווגן, בכל מכונית חדשה שעוברת תחת ידינו, המהנדסים פותרים עוד מאפיין מציק או חספוס מעצבן של התיבה הרובוטית. זו שב-A4 ללא ספק מציגה את אחת הפרשנויות הטובות יותר שיצא לנו לפגוש, עם פעולה חלקה, היסוס כמעט אפסי ביציאה מהמקום, והיעדרות כמעט מוחלטת של הרעידות האופייניות בזחילה, כאשר היא מופיעה רק במקרים מאוד מאוד מסוימים, ונשארת קיימת רק בטווח מאוד מאוד מצומצם של מהירויות. הרעידות עד כדי כך נדירות, שנאלצנו מאוד להתאמץ כדי לשחזר אותן, וגם אז לא תמיד הצלחנו.
צריכת הדלק בסיום המבחן עמדה על כ-12 קילומטרים לליטר, אך היא הייתה רוויה בנסיעות עירוניות ושיוט בינעירוני במהירות גבוהה למדי.
אודי A4. מנוע שיספק את רוב הנהגים ברוב הסיטואציות
התנהגות כביש
התנהגותה של אודי A4 מכתיבה קצב זריז למדי ברוב המקרים. האחיזה גבוהה מאוד, ורק חזרה מאוד (!!) מוקדמת לגז גורמת ליציאה מדודה ונשלטת לתת היגוי. בכל תנאי אחר, כל שכן בנהיגה נכונה, קשה מאוד להאמין שתוכלו לגרום לה לאבד אחיזה בתנאים יומיומיים, ואפילו בנהיגה נמרצת תצטרכו הרבה מאוד אומץ - או לחילופין מעט מאוד כישורים - כדי לאבד איתה שליטה. האחיזה הגבוהה יחד עם התנהגות השלדה הצפויה ואותה נטייה קלה לתת היגוי הופכת את ה-A4 למכונית שתעניק הרבה מאוד בטחון לנהג הממוצע, וגם אם הוא יגזים היא לא תעניש אותו יותר מדי.
אודי A4. התנהגות שמכתיבה קצב זריז
סיכום
אודי A4 היא מכונית טובה, אבל. היא נוחה, איכותית להפליא, נעימה מאוד לשהייה ונראית - לפחות לטעמי - מצוין (למרות פנסי היום המוזרים מעט). תנוחת הנהיגה מצויינת, עיצוב תא הנוסעים נעים ומרשים, ותאורת האווירה מאפשרת גם לשנות ולגוון מדי פעם.
הבעיה היחידה, והגדולה ביותר של ה-A4 (שאם להיות כנים היא גם אחת הבעיות הגדולות ביותר של המתחרות הישירות שלה) היא שרשימת האבזור קצרה מדי. כאשר אחיותיה העממיות מגיעות עם רשימת אבזור ארוכה בהרבה ומכוניות זולות ממנה מגיעות עם מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, זה עלול קצת לאכזב את מי שחותם על צ'ק של רבע מיליון שקל באולם התצוגה.
אם חשובה לכם הכמות, יכול להיות שתמצאו את המכונית הבאה שלכם באולם תצוגה אחר, אבל אם האיכות היא זו שמדברת אליכם, כדאי לכם מאוד לתת ל-A4 החדשה צ'אנס.
לדגמי אודי בישראל -
אודי
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות