- במה נהגנו: לקסוס LM
- מתחרים: מרצדס V קלאס, פולקסווגן מולטיוואן
- מתי אצלנו: עכשיו
- מחיר: 890 אלף עד מיליון שקלים בהתאם לגרסה
- בעד: נוחות, יוקרה, אבזור לנוסעים
- נגד: תפעול, מערכת הנעה
בגדול: ה-LM הוא ואן ראשון של לקסוס, ניסיון להתמודד בנישת רכבי הסעת אח"מים מול מתחרים ותיקים מרצדס V קלאס ופולקסווגן מולטיוואן ביזנס. בדור חדש שמחליף דגם מוסב ששווק בעיקר בשוק הסיני והיפני, ויוצע גם באירופה ובישראל. ויש לכך סיבה מקורית. במקור הוא תוכנן לשיווק ברוסיה, הנתונה בסנקציות בעקבות המלחמה באוקראינה. כך שאת הקצאת הייצור המתוכננת עבורם, העבירה לקסוס לאירופה.
עיצוב ותא נוסעים: כמו מתחריו הגרמנים, גם הוא לא מושך תשומת לב - למעט החרטום הבומבסטי כמובן - ומאפשר לבעליו אנונימיות יחסית. לטעמנו, שילוב האלמנטים המוכרים של לקסוס, כמו סבכת שעון החול ויחידות תאורה צרות, משתלבים כאן פחות טוב. ולצד גימורי ניקל נוצצים לרוב בהתאם לטעם הסיני, הוא נראה כפחות מתאים לקהל שמבקש שלא להתבלט - אירופה הקלאסית.
סביבת הנהג מוכרת מהדגמים העדכניים של היצרנית, עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("14) ואיכות חומרים גבוהה. לא אהבנו את טווח הכיוון המוגבל לגובה של ההגה, המקשה על בחירת תנוחת נהיגה נוחה. גם לא אהבנו את סידור השמשות מלפנים המזכיר אמנם תא טייס, אבל מקשה על הנהג לאמוד את פינות המרכב הקדמיות. חסרון גדול בתנועה עירונית צפופה עם רכב נדיב מידות שכזה. במפתיע, מושב הנוסע מלפנים אינו מתכוון לגובה.
החלק החשוב כאן הוא מאחור, ושם ניתן לבחור בין תצורה של צמד כורסאות וספסל שורה שלישית עם מקום לשלושה (שניים, פלוס מושב זמני באמצע) או צמד כורסאות בלבד עם מחיצת הפרדה הכוללת חלון נפתח הניתן לאטימה ומאפשר פרטיות מרבית לנוסעים מאחור, בדומה למקובל בלימוזינות אמריקאיות. בחלקה התחתון של מחיצת ההפרדה יש צמד תאי אכסון גדולים לנעליים למשל ומקרר המאפשר לאכסן בו צמד בקבוקי שמפניה ומסך טלוויזיה ענק ("48) המאפשר תצוגה מפוצלת לנוסע מימין ומשמאל.
הכורסאות בשורה השניה מזכירות מושב של מחלקה ראשונה, עם הדום לרגליים ואפשרות הישענות לאחור כמעט למצב שכיבה כמו גם חימום אוורור ועיסוי. יש גם יחידות תאורה ייעודיות לקריאה, צמד משטחי טעינה אלחוטית ויש גם צמד שקעי חשמל (220V) אמיתיים. יש גם וילונות הצללה חשמליים לכל החלונות למעט השמשה האחורית, מה שעשוי להקשות על נמנום בנסיעה עם שמש גבית.
לכל אחד מהיושבים מאחור יש מסך מגע בגודל של סמארטפון ממוצע המוצב בקונסולה המרכזית (עם אפשרות שליפה) לשליטה במערכות בידור-נוחות, עם אפשרות בחירה בין מצבי טמפרטורה-תאורה קבועים מראש (רגיעה, חלום, מיקוד ואנרגיה) או התאמה אישית. אלא שהמסך הוא ברזולוציה נמוכה והתגובות איטיות כך שתפעולו מסורבל. מערכת השמע היא סיפור אחר - מבית מארק לוינסון עם 23 רמקולים, מהמשובחות להן יצא לנו להאזין.
ה-LM מצויד בכל מערכות הבטיחות המתקדמות של לקסוס, לרבות בלימה אוטונומית (לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, שמירת נתיב כולל מעבר נתיב אוטומטי, מערכת ניטור מבט הנהג באמצעות מצלמות, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ובקרת שיוט אדפטיבית.
מנועים וביצועים: מערכת ההנעה היא היברידית המוכרת של טויוטה, המשלבת בין מנוע בנזין (ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר עם 190 כ"ס) למנוע חשמלי (182 כ"ס), שניהם מחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. מנוע חשמלי נוסף (54 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומעמיד את סך ההספק המשוקלל על 250 כ"ס.
הביצועים טובים ביחס לרכב גדול וכבד כל כך, והוא יהיה מהיר ממרבית הוואנים במיאוץ רמזורים מזדמן שספק אם אי פעם יתבצע. אבל במפתיע בהתחשב בייעודו, הוא פחות מרשים במצבי שיוט על כביש מהיר.
נכון שבמרבית הזמן מערכת ההנעה שלו שקטה יותר מהדיזל במתחרים הגרמניים, אבל בעומס גבוה - כמו יציאה לעקיפה או טיפוס בכביש הררי - מנוע הבנזין מזנק מיידית על-ידי התיבה הרציפה לסל"ד גבוה-קבוע, ומייצר כך שאון רב ומטריד לאורך זמן.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת TNGA-K המשותפת לרכבי הפנאי של לקסוס, ה-NX וה-RX. המיתלים נתמכים בולמי זעזועים אדפטיביים ומעניקים נוחות נסיעה טובה, במיוחד במצב ייעודי המכונה Rear Comfort שלדברי לקסוס מפחית את רכינת המרכב ב-10% על ציר הרוחב, ועד 45% על ציר האורך, תוך שהוא מעניק שיכוך מרשים של מפגעי סלילה בכל מהירות. בחירה במצב זה גם משנה את אופי פעולת מערכת ההנעה והבלמים על מנת להפוך אותם לחלקה ככל הניתן.
בהתאם, היכולת הדינמית טובה ביחס למצופה ולנדרש מרכב כזה. הוא פחות מגושם מכפי שהנחנו שיהיה, עם תחושה טובה יחסית מאחורי הגה הרכב הגדול והכבד הזה.
סיכום: לקסוס נכנסת עם ה-LM לקטגוריה חדשה בה לא הייתה נוכחת עד כה, ומציעה כעת גם מוביל נוסעים יוקרתי, שיתייצב לצד ה-LS ו-LX לכביש ולשטח בהתאמה. עם תנאי שירות, נוחות ואבזור עדיפים על מתחריו הישירים.
תג המחיר שלו גבוה אמנם, מגרד את המיליון, אבל קשה לנו לראות כרגע מוביל נוסעים גדול שמסוגל להתחרות בו כשהדרישה היא למקסימום נוחות ופינוק לנוסעיםן. לפחות כל עוד הוא מגיע עם נהג.
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר וחשמל
- הספק מנוע בנזין: 190 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט מנוע בנזין: 24.3 קג"מ ב-4,300 סל"ד
- הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 182 כ"ס, 27.5 קג"מ
- הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 54 כ"ס, 12.3 קג"מ
- הספק משולב: 250 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה כפולה קבועה
- אורך: 512.5 ס"מ
- רוחב: 189 ס"מ
- גובה: 194 ס"מ
- בסיס גלגלים: 300 ס"מ
- משקל עצמי: 2,420 ק"ג
- נפח תא מטען: 752 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.7 שניות, 190 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.8 ק"מ לליטר, 163 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר רכב מבחן (בסיס): אלף שקל ( אלף שקל)
הכתב היה אורח חברת לקסוס
פורסם לראשונה ב- 14.11.23
למאמר זה התפרסמו 16 תגובות