דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סמארט 1 (נהיגה ראשונה) – כן חשמלית אבל כבר לא קטנה

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: סמארט 1
  • מתחרים: פולקסווגן ID3, זיקר X, וולוו EX30
  • מתי אצלנו: סוף השנה
  • מחיר משוער: החל מ-190 אלף שקל
סמארט #1
  • בעד: עיצוב, שימושיות, ביצועים, יכולת דינמית
  • נגד: איכות חומרים, נוחות בעיר

בגדול:  כאשר הושק לראשונה בשנות ה-90, היה סמארט למותג המקורי ביותר שעלה על כבישי אירופה. עם גישה ייחודית בתעשייה של מכונית זעירה לשימוש עירוני, פתרון ארבע גלגלי לגודש התנועה - ולא פחות חשוב, למצוקת החניה - בערים הגדולות והצפופות באירופה. תחילת הדרך הייתה מבטיחה וההצלחה הייתה מיידית. ההמשך היה פחות מוצלח ולמרות הרחבת ההיצע, לרבות עם גרסאות חשמליות, סמארט התקשתה לשכנע.

כעת היא בדרך לניסיון נוסף, הפעם בבעלות משותפת בין מרצדס (האחראית על העיצוב) לג'ילי הסינית (האחראית על ההנדסה), שרכשה ב-2019 מחצית מהבעלות מידי הגרמנים.

ג'ילי עצמה נחשבת לאחת היצרניות המוערכות ביותר ברפובליקה העממית, גם בגלל שהיא מהבודדות בבעלות פרטית (ממשלתית אצל הרוב) בעיקר מכיוון שהיא פועלות כמו קונצרן רכב גלובלי, עם שליטה על סוללת מותגים המעניקה לה נוכחות במגוון שווקים וגישה לטכנולוגיות מתקדמות ולהון אנושי (מהנדסים, מעצבים ואנשי ייצור) מהשורה הראשונה.

ויש לה גם קבלות, שכן מאז רכשה את וולוו ולוטוס, שני מותגים שנלחמו על חייהם, זינק מעמדן של שתי החברות והן הפכו ריווחיות ומצליחות מאי פעם.

סמארט #1

המכונית הראשונה בעידן החדש של סמארט באירופה - ובקרוב גם בישראל - היא ה-1, למעשה 1# עם האשטג הפונה לדור האינסטגרם, עליו נוותר ברשותכם. והיא בעלת ממדים גדולים משמעותית מדגמי החברה עד כה, על בסיס פלטפורמה ייעודית לחשמל ומטרה להתמודד מול מתחרות כמו פולקסווגן ID3.

עיצוב ותא נוסעים: בשונה מקו העיצוב האגרסיבי הנפוץ כיום בתעשייה והמשלב קווים חדים, ל-1 מרכב עגלגל יותר ופחות מאיים. יחידות התאורה מלפנים ומאחור מחוברות בפס ומייצרות אשליית רוחב, בעוד איפור פנאי מסיע לאשליית גובה. למשל פסי הגנה שחורים סביב למרכב ופסי גגון בולטים.

כמקובל בחשמליות מודרניות היא מוותרת על סבכה קדמית, ידיות הדלתות נשלפות וחישוקי "19 ייחודיים אמורים לסייע להפחתת מקדם הגרר. מה שלא ממש עובד, לאור הנתון הלא ממש מחמיא - 0.29.

סמארט #1

סביבת הנהג מודרנית עם מראה מינימליסטי ונטול מתגים כשההפעלה מתבצעת ממסך מגע גדול ("12.8) במרכז הקונסולה, עם תפעול נוח וברור אך אנימציות ילדותיות ומיותרות. לוח מחוונים דיגיטלי ("9.2) צר מציג גופנים גדולים וברורים, ויש תצוגת נתונים עילית כאופציה.

תנוחת הנהיגה טובה עם טווח כיוון רחב למושב ולהגה. לחובבי תנוחת הנהיגה הגבוהה לא תהיה בעיה , והראות לה יזכו תהיה מצוינת לפנים ולצדדים. לא חסרים תאי אחסון רבים אך איכות החומרים אינה משכנעת במיוחד.

אפרופו מרצדס, בהשוואה ל-EQA הסמארט קצרה ב-19 ס"מ (427 ס"מ) אך בסיס הגלגלים ארוך ב-2 ס"מ (275 ס"מ). יחד עם כיוון מרחק לספסל (13 ס"מ לפנים-אחור), ניתן לייצר מאחור מרחב מחיה נדיב גם לשני נוסעים מבוגרים. היושבים שם נהנים מפתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB, בעוד נפח תא המטען נע בהתאם למצב המושב האחורי (273 עד ל-411 ליטר). מתחת למכסה הקדמי יש תא נוסף (15 ליטר) לאחסון שקע טעינה.

סמארט #1

רשימת האבזור כוללת כאופציה חלון שמש, מצלמות היקפיות, דלת תא מטען חשמלית, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים ועוד. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב והתרעת שטח מת.

מנוע וביצועים: סמארט תשווק את ה-1 עם שתי מערכות הנעה, אחורית עם 272 כ"ס כמו במקרה של רכב המבחן, או כפולה בגרסת בראבוס עם 428 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות בלבד, טריטוריה של משפחתיות-ספורט על מלא כמו אודי RS3 ומרצדס A45s.

בכל מקרה, כבר בגרסת הבסיס הביצועים - 6.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש - מספקים לכל צורך וטובים ממרבית המשפחתיות-חשמליות שמגיעות מסין.

למערכת הבלימה הרגנרטיבית יש שש רמות עוצמה, אך בשונה מהמקובל במרצדס, מעבר ביניהן מתבצע דרך המסך ולא ממנופים מאחורי ההגה. סידור שהופך את כל העסק לכמעט ולא נגיש. במפתיע, גם העוצמה הגבוהה ביותר לא מאפשרת "נהיגה בדוושה אחת" - מבלי להיעזר בבלמים.

סמארט #1

סוללה בקיבולת 66 קוט"ש מאפשרת טווח תיאורטי של 440 ק"מ, עם טעינה מהירה בקצב גבוה מהמקובל לרכבים סיניים (150 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% בפחות מחצי שעה. כאופציה יש מטען פנימי משודרג לטעינה ביתית בקצב גבוה מהמקובל (22 קילוואט), וטעינה מ-10% ל-80% ב-3 שעות.

נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת SEA ר"ת (Sustainable Experience Architecture) ייעודית של ג'ילי עליהן מבוססים גם וולוו EX30 וזיקר X. מערך המיתלים נוקשה יחסית, ככל הנראה כדי להתאים לקהל אירופאי, ולכן נוחות הנסיעה אינה מבריקה במהירות נמוכה, טובה יותר על הכביש המהיר.

היכולת הדינאמית מפתיעה לטובה, עם זוויות גלגול צנועות יחסית ואחיזה גבוההה. ההגה - בעל שלוש אפשרויות תגבור - מדויק במצב האמצעי, בזמן שהקל מיועד לחניה והכבד מרגיש מלאכותי. מערכת הבלימה סבירה, לא יותר.

סמארט #1

סיכום: התשובה לשאלה בכותרת המשנה חיובית. כן, גם בעניינה של סמארט הועיל מגע הקסם של ג'ילי, ורוח חיים חדשה מנשבת סביבה. אולי מכיוון שהוחלט לזנוח כמעט לגמרי את ערכי המותג בני השלושה עשורים ולהתאימם למציאות - גם זו הפיננסית. שכן הרווח משיווק מכוניות זעירות אינו גדול, בלשון המעטה. אז נכון, לא ניתן יהיה לחנות עם ה-1 לרוחב הרחוב, אבל המכונית החשמלית הזו מתאימה לקהל רחב משמעותית. וזה כסף.

המראה, גם אם אינו פורץ דרךך, שומר על ייחודיות ולפחות מבחינה מוטורית, לא תהיה לסמארט בעיה להציב עצמה כאלטרנטיבה למשפחתיות יוקרה גרמניות כמו אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1 ומרצדס A קלאס שמאבדות במהירות רלוונטיות בשוק. וסמארט, בכל מקרה, תמשיך להיות יוצאת הדופן. יש לכך ביקוש ניכר.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 62 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 272 כ"ס / 35 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 427 ס"מ
  • רוחב: 182.2 ס"מ
  • גובה: 163.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 275 ס"מ
  • משקל: 1,820 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 15/411 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 6.7 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 190 אלף שקל

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה