קשה להמעיט בחשיבות ה-e-tron עבור אודי בפרט וקונצרן פולקסווגן בכלל. כשהוצג לראשונה ב-2018 היה דגם ראשון במהפכה החשמלית של היצרנית אחרי פיאסקו שערוריית דיזלגייט. דגם ראשון של תעשיית הרכב המפוארת מגרמניה כתשובה ליצרנית אמריקאית מתעוררת, טסלה.
גם אצלנו הוא היה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים עבור המותג, והפך מיד עם נחיתתו כאן לחשמלי הנמכר ביותר, בין היתר בזכות העובדה שהציע טווח נסיעה ראוי ביחס למקובל אז ותג-מחיר - באותה תקופה - דומה ל-Q5 בנזין.
אבל דהירת התעשייה להנעה חשמלית וריבוי המותגים והדגמים כתוצרה מכך, קיצרה באופן משמעותי את חיי דגמים קיימים. ובהתאם, אודי בחרה במתיחת פנים מקיפה, כולל שינוי הכינוי ל-Q8, שהציב אותו בראש היררכיית הדגמים, בניסיון להישאר רלוונטי מול מתחרים שקמו לו מאז כמו ב.מ.וו iX ומרצדס EQE SUV.
סיכום: העדכון שאודי ביצעה לחשמלי הראשון שלה משמעותי יותר מבחינה הנדסית ממתיחת פנים מקובלות. אבל קצב התחדשות התעשייה היה כך נראה מהיר יותר. שכן הוא עדיין מבוסס על פלטפורמה ותיקה (MLB-Evo) ולא ייעודית, ובכך הוא דגם חשמלי יחיד בקונצרן הגרמני שנשען על בסיס מוסב.
התוצאה? רכב חשמלי סביר, אבל רחוק מלשכנע במציאות הנוכחית. השדרוג קטן מהבטחות היצרנית, המראה דומה מידי לדגם המוחלף, סביבת הנהג לא שודרגה ואיכות הנסיעה בינונית עם טווח הנסיעה שגדל אומנם, אבל רחוק מהצהרות היצרנית בתנאים מקומיים. ועל כך יש להוסיף תג מחיר גבוה, גבוה מדי.
- מתחרים ישירים: ב.מ.וו iX, מרצדס EQE
- מחיר: 630 אלף שקל
- טוב: מרחב מחיה, סביבת נהג
- בסדר: ביצועים, נוחות נסיעה
- טעון שיפור: טווח נסיעה, מחיר
- ציון: 7
מה שונה: השינוי המשמעותי ביותר הוא הגדלה ניכרת של טווח הנסיעה הרשמי העומד על 580 ק"מ, 180 ק"מ יותר מהדגם היוצא. איך? צמצום צריכה החשמל הודות להפחתה קלה של מקדם הגרר (מ-0.28 ל-0.27) בזכות תוספת מסיטי אוויר נסתרים מהעין ופתחי אוורור נפתחים חשמלית. בנוסף, למנוע האחורי הנושא העיקרי בעומס, אופי פעולה יעיל יותר.
וגם מצברים גדולים יותר (106 קוט"ש) עם צפיפות אנרגיה גבוהה ב-20% המבטיחים אספקת חשמל יעילה יותר, כולל בתנאי עומס גבוהים של תאוצה או בטמפרטורות חום וקור קיצוניות. נשמע טוב מאוד על הנייר.
במציאות, לאחר מבחן של יותר מ-650 ק"מ בתנאים מגוונים, עמדה צריכת החשמל על 26.1 קוט"ש ל-100 ק"מ, או טווח צנוע מההצהרות - 405 ק"מ בלבד. הופתענו לרעה, אך לקחנו בחשבון שחלק מהמבחן נערך בתנאי חום קיצוניים של קרוב ל-40 מעלות שמאתגרים מאוד את הסוללה.
ולכן בדקנו אותו פעם נוספת באותו מסלול המבחן ובטמפרטורה נמוכה יותר של כ-27 מעלות. ושוב הופתענו ולא לטובה, שכן גם בתנאים אלה הצריכה המיטבית הייתה כ-25 קוט"ש ל-100 ק"מ, או טווח של כ-425 ק"מ בלבד.
השיפור אם כך צנוע משמעותית מהמובטח. נכון שמערכת הטעינה המהירה שודרגה ועומדת על 170 קילוואט לעומת 150 בעבר, אבל עם הסוללה הגדולה היא שומרת על זמן טעינה זהה מ-10% ל-80% - כחצי שעה בתנאי אמת.
הספק המשולב של מערכת ההנעה הכוללת שני מנועים חשמליים נותר זהה, 408 כ"ס בגרסת 55 בה נהגנו. יש פער של עשירית שניה במיאוץ מעמידה ל-100 קמ״ש לטובת הדגם הנוכחי (5.6 שניות), אך מערכת ההנעה עדיין רועשת מדי במהירות נמוכה וגבוהה, ובמפתיע עדיין אינה מונעת גלישה של הרכב לאחור בתחילת נסיעה בשיפוע קל.
למערכת הבלימה הרגנרטיבית נוסף מצב אוטומטי הנעזר ומתאים את עוצמתו לנתוני הרדאר, אבל אופן פעולתו רחוק מלשכנע, בעיקר ביחס למערכות מתקדמות. תגובתו להאטת רכב מלפנים מהוססת, והעדפנו להישאר במצב ידני (כמו בדגם היוצא) עם שליטה באמצעות מנופים מאחורי ההגה. כל זאת מבלי שהמצב העוצמתי ביותר יאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות מודרניות.
אודי כיילה מחדש את מתלי האוויר, הקשיחה את זרועות המתלה הקדמי, ושיפרה כך במקצת את היכולת הדינמית. גם פעולת ההגה חדה ומדויקת יותר.
אלא שנוחות הנסיעה נפגעת כתוצאה מכך והוא נוקשה מבעבר, בעיקר במהירות נמוכה. חישוקי "21 נמוכי חתך וצמיגים רחבים מאלה של גרסת הבסיס לא מסייעים לכך, ופוגמים שלא לצורך בצריכת החשמל ובמניעת רעשי דרך. שמשות כפולות כמקובל בקטגוריה ובתג המחיר, היו מסייעות כאן.
מה דומה: העיצוב החיצוני התעדכן מעט בעיקר בחרטום ובתוספת תגי Q8, כך שהשכנים לא באמת ישימו לב שהחלפתם לדגם חדש. גם סביבת הנהג נותרה ללא שינוי, עם הסידור המוכר והוצלח לטעמנו של לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) וצמד מסכי מגע - עליון ("10.1) לבידור-ניווט, תחתון ("8.6) למיזוג-נוחות. התפעול אינטואיטיבי, אבל לבך שלא הוחלף בורר מצבי נסיעה (לפנים, אחור, חניה) שאינו נוח, בלשון המעטה.
לטעמנו לפחות, טוב שמערך המצלמות-במקום-מראות לא עשה דרכו לגרסאות מקומיות עדכניות, ואהבנו את המושבים הקדמיים, הנוחים ותומכים בגרסה הבכירה. טובים מהקודמים וממשיכים להרשים גם בנסיעה מאוד ארוכה.
מרחב המחיה לנוסעים מאחור נותר זהה והוא טוב למדי, עם תנאי שירות הכוללים בקרת אקלים מפוצלת (ארבעה אזורים). תא המטען גדול (569 ליטר ברגיל) עם מקום לגלגל חלופי תחתיו, ויש תא נוסף מלפנים (62 ליטר) לטובת אחסון כבל הטעינה.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, סגירה רכה לדלתות, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש ותאורת מטריקס-לד. היצע מערכות הבטיחות – בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, נותרו כבעבר - אבל יכולת הזיהוי שופרה הודות למערך חיישנים חדש.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 106 קוט"ש
- הספק / מומנט: 408 כ"ס / 67.7 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 491.5 ס"מ
- רוחב: 193.7 ס"מ
- גובה: 163.3 ס"מ
- בסיס גלגלים: 292.8 ס"מ
- משקל: 2,585 ק"ג
- נפח תא מטען: 569 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 5.6 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 630 אלף שקל (600 אלף שקל)
פורסם לראשונה ב- 24.07.23
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות