בעידן בו רכבי הפנאי משתלטים על כל חלקה, ובעיקר בולסים את סגמנט מכוניות המנהלים, מצליחה אודי A4 להמשיך ולהציג נתוני מכירות מרשימים בארץ ובעולם. סביר להניח שהתדמית הנכונה, המותג החזק ושימור המסורת ארוכת השנים - עוד מימי אודי 80 שנולדה באייטיז - מסייעים לה לשרוד בתקופה המאתגרת הזו. ועכשיו, כשהדור החמישי מגיע לאמצע חייו, מחליט היצרן לבצע מתיחת פנים מקיפה למדי שאמורה לעדכן את ה-A4 לסטנדרט היוקרה של 2020.
פגשנו ב-A4 המעודכנת כבר בשנה שעברה במסגרת ההשקה העולמית, אך כעת אנו נוהגים בה לראשונה על אספלט מקומי ועם לוחיות צהובות. הגרסה שהתייצבה למבחן היא הקוואטרו הבכירה.
עם כל הדמיון לשרשרת הדורות הקודמים של ה-A4, מעצבי אודי מצליחים ליצור בידול ושדרוג בכל דור חדש מול הדור שקדם לו. הפעם זה קורה שוב, כבר בשלב מתיחת הפנים. לא מעט אלמנטים חיצוניים עודכנו או הוחלפו וביניהם גם אלמנטים משמעותיים כגון הגריל החדש ויחידות התאורה מאחור ומלפנים שמקבלות את אלמנט "גבות" תאורת הלד (כולל אורגן התאורה המרשים).
סיבוב במכון הכושר והאודי רוכשת גם תפיחות עיצוביות - שרירי פח שתפחו בעיקר בפרופיל מאחור. גם הפגושים ופתחי המפלט עודכנו משמעותית. אלמנט מסקרן נוסף הוא הפס החלול (והמוכר מהעבר הרחוק ומהדגמים החדשים ביותר) שמחבר בין הפנסים הקדמיים מעל הגריל. יש כאן אמירה עיצובית מוחצנת שלוקחת את ה-A4 למקומות פחות סולידיים מבעבר. חבילת העיצוב S-line המשולבת בגרסה שנבחנה מוסיפה כמה אלמנטיים ספורטיביים יותר.
תא הנוסעים
גם עיצוב הפנים זוכה לעדכונים משמעותיים, כשהשינוי שבולט מיד לעין הוא מערכת המולטימדיה החדשה עם צג גדול (10.1 אינץ') ומרשים בהרבה מבעבר. התפעול שעשה רילוקיישן מגלגלת ה-MMI והכפתורים פיזיים הממוקמים בין המושבים, ישירות אל תוך המסך באמצעות מגע בלבד.
המושבים מעוצבים לעילא ומצופים בעור בגוון חום (קאמל מעט כהה) המשתלב נהדר בשחור השולט, כשזה האחרון נשבר עם מגוון נרחב של אלמנטים מתכתיים ויוקרתיים למגע. איכות החומרים ברובה אחידה ובסך הכל מרשימה, איכות ההרכבה תואמת את הציפיות. ככלל, תא הנוסעים מרשים וקשה לפספס את העובדה שמדובר ברכב פרימיום, שעכשיו יתמודד יותר בקלות גם עם המתחרים הצעירים יותר.
המושבים הקדמיים בכל גרסאות ה-A4 מציעים כוונון חשמלי מלא, כולל זכרונות. זה אומר שניתן בקלות להגיע לתנוחת נהיגה מעולה. התמיכה בגב התחתון מצוינת ובאופן כללי המושבים נוקשים אך במידה.
בחזרה למולטימדיה: מי שיעבור ממערכת ה-MMI הקודמת, כנראה יצטרך זמן הסתגלות מסוים למעבר למגע, אך בסך הכל המסך מציג גרפיקה מרשימה וממשק נוח לתפעול שאף מפדבק באמצעות רטט לכל תגובת מגע כדי לכפר על וירטואליות הכפתורים. בנוסף, ה-A4 זכתה ללוח שעונים מבוסס צג דיגיטלי כשזה משלב בתוכו את תצוגת הוירטואל קוקפיט הנהדרת של קונצרן פולקסווגן. התצוגה הגרפית ופירוט הנתונים מרשימים בשני הצגים ויכולת הקסטומיזציה של הרכב יורדת לפרטי פרטים.
רשימת האבזור בגרסה הנבחנת ארוכה, אך היינו שמחים לפגוש גם מצלמת על או מערכת חניה אוטומטית. נציין גם כי גג השמש החשמלי אינו פנוראמי - נדיר כבר לפגוש חלונות שמש רגילים בתחום היוקרה. מעבר לכך המפרט עשיר - את הפירוט המלא תמצאו כאן - וגם ברשימת אביזרי הבטיחות אין מקום לטענות.
תא הנוסעים מציע כבעבר איכות חיים גבוהה ומרווח מצוין עבור ארבעה נוסעים. הספסל האחורי פחות מרווח עבור הנוסע החמישי, הן מבחינת מבנה הספסל שמותאם לשניים,וגם עקב תעלת ההינע העצומה. מה שכן, יש מאחור איזור אקלים נפרד הנשלט עצמאית על ידי הספונים שם. תא המטען מרשים בנפחו עם 480 ליטרים, אבל תצורת סדאן לעולם תהיה פחות פרקטית בנוחות הטעינה.
נוחות נסיעה
גרסת המבחן, עם חבילת העיצוב הספורטיבית, מגיעה עם חישוקי "19 שעליהם צמיגים ברוחב 245 מ"מ ובחתך 35. נתוני פתיחה לא אופטימיים בכל הנוגע לנוחות הנסיעה. אך בהתחשב בצמיגים המאתגרים, אפשר בהחלט להיות מופתעים לטובה מרמת הנוחות שמעניקה ה-A4. מערכת בולמים אדפטיביים תורמת רבות לספיגה. במצב הכיול הרגיל, מתקבלת נוחות בעלת אופי גרמני הנוטה לצד הנוקשה של הסקאלה, אך רמת הנוחות משתפרת ככל שמהירות הנסיעה מטפסת. בנסיעה עירונית התחושה יותר עסוקה, במיוחד ברצף שיבושים קטנים האופייני לכבישי הערים. אבל במצב קומופרט התחושה מרוככת והנסיעה נוחה יותר.
נציין גם כי השקט בתא הנוסעים מרשים והמנוע כמעט ואינו נשמע, אפילו תחת מאמץ. במהירויות גבוהות רעשי הכביש מצליחים יותר לחדור אל תא הנוסעים, כנראה באשמת רוחב הגומי שפוגש את הכביש.
צפייה בתוכן אודי A4 (מתיחת פנים) - מבחן רכב
מנוע ותיבת הילוכים
עדכון הדגם הסיר מההיצע את מנוע הטורבו בנפח 1.4 ליטרים, ועכשיו כל הגרסאות מצוידות במנוע בנפח זהה של 2 ליטרים, לכולן מגדש טורבו, אך טווח ההספק משתנה במנעד שבין 150 כוחות סוס בגרסה הבסיסית עד ה-245 כוח סוס של הגרסה כאן. הגרסה הנבחנת היא גם היחידה כרגע שמשלבת הנעה כפולה. 37.7 קג"מ הוא נתון המומנט והתוצאה בפועל מרשימה גם כן, עם נתון תאוצה של 5.8 שניות ל-100 קמ"ש.
לא מדובר כאן במנוע בעל אופי פעולה ספורטיבי; אין כאן פרצי כוח אגרסיביים. רמת הכוח שהוא מנפק מרשימה כמעט לאורך כל תנועת הסל"ד, זהו כוח שנבנה בלינאריות וביעילות. רזרבות הכוח כמעט תמיד ישנן בזמינות מרשימה. הגדרת מצב "ספורט" הופכת את הכל ליותר מגיב, עצבני ומיידי, אבל עדיין לא ממש מרגש. יותר בכיוון של יעיל, מהיר, אלגנטי ונינוח.
תיבת ההילוכים כאן היא כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה, כבעבר. התגובות של התיבה לפקודת הדוושה מעט איטיות, מה שפוגע לעיתים בזרימת הכוח.
צריכה הדלק במהלך המבחן עמדה על 10.1 ק"מ לליטר. נתון מצוין בהתחשב בביצועים.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש של ה-A4 דוברת אותה השפה של יחידת ההנעה. הכל יעיל, בטוח ולא מתאמץ, וכן, גם לא מרגש במיוחד. ההנעה הכפולה מסכלת כל אפשרות לאובדן אחיזה. הבולמים האדפטיביים מאפשרים לכנס את האודי למצב קשיח וספורטיבי יותר, שמצמצם את הרכינה וממקד את היכולות במקטעים מאתגרים יותר. למרות מלאי הכוח שהמנוע מנפק, מאוד קל לנהוג את האודי הזו מהר ובטוח. הסיבובים מתיישרים וגם בכבישים מתפתלים נותרת תחושת רוגע וביטחון אפילו כשדוחקים אותה לקצוות. ההגה מדויק ומהיר למדי אך לא מתקשר.
סיכום
יכול להיות שאחת הסיבות שבגללן אודי נקטה במתיחת פנים משמעותית שכזו, נעוצה בהיעדרה של של טכנולוגיית הנעה מתקדמת (הייבריד או פלאג-אין) ב-A4 - עניין שלא מאפשר לה ליישר קו עם המתחרות הישירות שמציעות את הטכנולוגיה הזו כבר מספר שנים. עדכון ה-A4 מתמקד בעיצוב, בתא הנוסעים ובממשק המשתמש. אלה פרמטרים שקשורים באופן ישיר לחוויה ומאפשרים לשדרג ברמה המיידית את ההגשה והרושם.
אודי ה-A4 המעודכנת היא מכונית יוקרתית מאי פעם, מעט מוחצנת יותר ומעודכנת יותר מבחינה טכנולוגית בתא הנוסעים. בגרסה הנבחנת רמת האבזור המרשימה מסייעת לגיבוש מוצר מצוין שמעניק תמורה גבוהה, כך שגם בלי גרסת פלאג-אין, מדובר במכונית מנהלים-פרימיום איכותית ומרשימה.
לדגמי אודי בישראל - אודי
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות