את הדור הרביעי של מכונית המנהלים של אודי, ה-A4, פגשנו כמעט לפני שנה והוא הצליח להרשים אותנו בקפיצת המדרגה שביצע. אבל בעוד שבין הדורות של גרסת הסדאן נאצלנו להמתין שש שנים, לדור השני והחדש של מכונית הקופה - אודי A5 - נאלצנו לחכות לא פחות מ-9 שנים. בהחלט מסקרן לבדוק אם הציפייה הרבה גם השתלמה.
אודי A5 משווקת בארץ עם מנוע טורבו בנפח 2 ליטרים, המוצע בשתי גרסאות כוח, מגוון גרסאות אבזור ושני סוגי הנעה. מכל השילובים האפשריים, התייצבה אצלנו למבחן גרסת המנוע החזק - המספק 252 כוח סוס, כשהוא משודך להנעה כפולה - המכונה באאודית "קוואטרו". וקינוח עשיר: רמת האבזור שהתייצבה למבחן היא הגבוהה ביותר, המכונה Luxury. העלות לכל הסיפור המורכב והמרשים הזה, מרשימה גם היא, ומתקרבת לסכום של חצי מיליון שקלים. לקחנו את (הכמעט) חצי מיליון על גלגלים לסיבוב חורפי, חם ורטוב. להלן הממצאים.
אודי הרגילה אותנו שגם אם מדובר במתיחת פנים וגם אם בדור חדש, שדרוג עיצוב תמיד יהיה אבולוציוני ולא רבולוציוני. וגם כאן ב-A5 החדשה, לאלה שניחנו בעיניים פחות חדות, יהיה קשה לאבחן האם מדובר בדור חדש, או לכל היותר במתיחת פנים של דור קודם. אך אם נשים את שתיהן אחת ליד השניה, ההבדלים בכל זאת יקפצו לעין, ויהיה ברור לכל שהשינוי שדרג את ה"לוק" שלה. מבחינת אמירה ובידול מגרסת הסדאן, יש כאן דגש רב מבעבר - וטוב שכך. באודי אמנם שימרו את פרופיל הקופה המקורי עם צורת הגל לאורך המרכב, אך העיצוב כולו, במיוחד בחזית, מקבל עכשיו חידוד דינמי ומשלב באופן קסום עדינות אלגנטית עם מראה קופה ברור ומעט ספורטיבי מבעבר.
אבל עדיין, התוצאה הכללית מאוד סולידית. אין כאן את המוחצנות היוקרתית של מרצדס C קופה או את המראה זועק הספורטיביות של ב.מ.וו סדרה 4 או לקסוס RC, אך יש כאן משהו כל כך "פיין". אותנו לפחות, זה קנה. ולמרות המחמאות שלנו, כשמסתובבים עם אודי A5 החדשה, היא לא נוקעת את צוואריהם של העוברים והשבים. יתרון או חיסרון? תלוי את מי שואלים.
תא הנוסעים
תא הנוסעים שלה, לעומת זאת, הוא "וואו", ועל כך אין עוררין. עם חבילת האבזור המהודרת של רכב המבחן, מדובר בתא נוסעים מרשים אף יותר. בשעות החשיכה זה בכלל שוס, עם כל צבעי האמביאנט שעוטפים את תא הנוסעים ומייצרים אווירה של חללית אלגנטית. המושב הקדמי תומך ומחבק את גוף הנהג ומעניק שילוב מדויק בין רכות לנוקשות. מושב עם כיוונון חשמלי (וזיכרונות), מייצר תנוחת נהיגה אידאלית לכל גודל וצורה של גוף אנושי. רק הגג הנמוך נפל קורבן לעיצוב הקופה - מגרד את הפדחת של נהג הגבוה מהממוצע. משקפי שמש על הראש? לא בא בחשבון.
איכויות ההרכבה והחומרים גם הן לעילא ולעילא. שילוב חומרים וצבעים בדיוק במידה הנכונה, שכלולים וטכנולוגיות מושפרצים מכל עבר ויוצרים תא נוסעים פרימיומי, מפנק ויעיל. למרות שהבידול מתא הנוסעים של ה-A4 לא משמעותי, זהו עדיין כנראה אחד מתאי הנוסעים המוצלחים שפגשנו. כנראה שמרצדס C קופה תציע אלטרנטיבה ייחודית יותר בזכות עיצוב יותר מוחצן ומתוחכם.
אז את תנוחת הנהיגה המעולה כבר הזכרנו. מה לגבי הנדסת אנוש? גם כאן ה-A5 מצטיינת. עם הכניסה למושב הקדמי, זרוע חשמלית מגישה לנהג ולנוסע את החגורות (שלא ייאלצו לשלוח יד הרחק לאחור בניסיון לאתרן). הנהג עטוף באין-ספור ממשקים ואפשרויות תפעול - ולמרות זאת ההשתלטות על המערכות מתרחשת ממש מהר. ממשק ה-MMI של אודי אינטואיטיבי וקל לתפעול. גרסת המבחן צ'ופרה גם במערכת Virtual Cockpit מרשימה, המאפשרת להציג סוגי מידע שונים על לוח השעונים - שהוא בעצם עוד צג דיגיטלי (12.3 אינץ'). ניתן למשל להפוך את כל לוח השעונים למפת ניווט ענקית הניצבת הישר מול עיני הנהג - גאדג'ט מהמם! עם זאת, מדובר במערכת ניווט מובנית שבישראל פועלת אופליין, ולא באפליקציית ווייז המוכרת.
הפאול, כנראה היחיד, בממשק המשתמש, היה בתפעול מערכת בקרת השיוט האדפטיבית (שמתפקדת מצוין אגב), שעד לרגע החזרת רכב המבחן הצליחה לבלבל אותנו בתפעולה. ועוד קטע מוזר: כשההגה האקטיבי מתקן סטייה מנתיב, הוא עושה זאת בהחלטיות "קריפית". אם היד האוחזת בהגה רפויה מעט, זה ירגיש כאילו נוספה שם יד שלישית שמסיטה את ההגה בפתאומיות.
מכיוון שהיריעה קצרה ורשימת האבזור בגרסת רכב המבחן ארוכה כאורך הגלות, נסבר את עיניכם במספר פריטים מרשימים: מערכות נהיגה חצי אוטונומיות (בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית), מערכת שמע משובחת מבית Bang & Olufsen עם 19 רמקולים (!), חבילת עור מורחבת ומהודרת, מושבים מתכווננים חשמלית וזיכרונות, מערכת Audi drive select - לבחירת כיול מערכות הרכב, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורי אקלים (בתפעול פשוט וגאוני), גלגלי 19 אינץ' בחתך נמוך וחבילת תאורת אווירה פנימית. וזוהי רק ההתחלה. למרות הרשימה הארוכה, לא מצאנו כאן למשל מערכת חניה אוטומטית או מערכות של חימום / אוורור למושבים ולהגה.
במישור הפרקטי, מדובר במכונית קופה המצהירה: "אני יקרה ולא 'כפת לי מפרקטיקה", אבל אחרי הכל זו מכונית שאמורה לשרת בני אדם. הזכרנו את הגג הנמוך מלפנים, אבל מאחור הגג כבר משתפל נמוך יותר וגם הממוצעים בגובהם יאלצו לקפד ראשם בספסל האחורי. מרווח הרגליים שם דווקא טוב. הנוסעים מאחור ייהנו גם הם מתאי אחסון ומשענת יד מרכזית. כמובן שהספסל האחורי יכול לאכלס שני נוסעים בלבד ונסיעה ארוכה תתאים בעיקר עבור ילדים. מבוגרים עלולים לאבד שפיותם בנסיעה ארוכה מאוד. ההשתחלות וההיחלצות מהחלק האחורי מאתגרים למדי, למרות האפשרות להסיט לפנים את המושב הקדמי באמצעות כפתור חשמלי ייעודי למטרה זו. חגירה של ילד במושב הבטיחות מאחור, כצפוי, מאתגרת גם היא. תא המטען הוא הפתעה טובה - עם נפח מרשים של 465 ליטרים. התא עצמו איכותי ומצויד ברשתות ותופסנים. המבנה שלו מעט צר אך עמוק וגישת הטעינה נוחה.
נוחות נסיעה
אודי A5 מציעה מערכת בולמי זעזועים אדפטיביים, המאפשרים לבחור בין מצבי נהיגה שונים וביניהם גם מצב "קומפורט" לרמת נוחות גבוהה יותר. למרות ההקשחה היחסית שהתבצעה במעבר מה-A4 ל-A5, באופן מפתיע ה-A5 לא ממש נוקשה. התוצאה המתקבלת היא רמת נוחות טובה למדי בדרך עירונית ופחות טובה מחוץ לעיר. בהתחשב בצמיגים הרחבים בעלי החתך הנמוך בגרסת רכב המבחן, רמת הנוחות באופן כללי לא רעה. בעיר, רוב הבורות ובמיוחד פסי האטה נספגים בנינוחות והאודי מצליחה לשמור על נסיעה רגועה ונעימה. בנסיעה בינעירונית בכביש משובש, נוצרת תזוזה משמעותית יותר על המתלים ורצף שיבושים יורגש בקרב הנוסעים. אך כביש סביר ומעלה בסלילתו יאפשר לספק רמת נוחות טובה גם בדרך בינעירונית.
הנהיגה באודי A5 מרגישה מאוד קלילה ונשלטת. כאילו היא עושה הכל כדי שיהיה לנהג נעים, בטוח וקל לנהוג בה. מעבר לשליטה הקלה, שדה הראייה כאן הצליח שלא ליפול קורבן על מזבח העיצוב (וזה לא מובן מאליו במכונית קופה), והוא טוב לכל כיוון - אפילו לאחור. תא הנוסעים שקט, במיוחד בנסיעה עירונית ונוצרת תחושת ניתוק מכל ההמולה העירונית שמסביב. בשיוט מנהלתי בכביש המהיר חודר רחש כביש מסוים מכיוון הגלגלים והוא היחיד שנוכח בתא הנוסעים (כנראה תוצאה של מימדי הצמיגים). המיית המנוע כמעט אינה נשמעת וגם רעשי הרוח מוחרשים היטב.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע של אודי A5 הוא בעל ארבעה צילינדרים, ובגרסת המבחן הוא מספק 252 כוח סוס - נתון מרשים. גם המומנט נאה עם 37.7 קג"מ שזמינים כבר ב-1,600 סל"ד. למנוע זה משודכת תיבת 7 הילוכים בעלת מצמד כפול. המציאות תואמת את הנתונים: הביצועים מרשימים בכל מצב והכוח תמיד זמין. תגובת הגיר מידית וכל לחיצה על הגז תעיף את ה-A5 קדימה בהחלטיות ובביטחון. כל סמ"ק במנוע הזה מנוצל לייצר בדיוק את הכח שצריך בכל מצב. גם לנהג הרגוע והזהיר ביותר, יהיה זה אתגר להישאר בטווח המהירות החוקית - גם בגלל שהיא מגיעה לשם בקלילות וגם מפני שמהירות כמעט אינה מורגשת בתא הנוסעים המבודד. גם הסאונד שהמנוע הזה מייצר הוא בין המגרה לנעים.
לכל הטוב הכוחני הזה יש מחיר מסוים אותו משלמים בתחנת הדלק. במהלך המבחן נמדד נתון ממוצע של 8.7 ק"מ לליטר. חשוב לציין שבמהלך המבחן קשה היה לנו לוותר על מצב כיול דינמי עקב הביצועים המתקבלים, ובשילוב שירת המנוע - הם גרמו לנו לנצל כל רמזור לתאוצה מרטיטה. אז אחרי הכל, צריכת הדלק סבירה.
התנהגות כביש
נתחיל עם משפט אחד מרכזי שאומר עליה הרבה: לאודי A5 יש אחיזת כביש פנומנלית. מה שמספק יכולת מופלאה זו, היא ההנעה הכפולה. ימי הנהיגה הגשומים סיפקו מבחן אמת לרמת האחיזה ולהנעה הכפולה. גשם שוטף, סיבובים, עליות בדרך לירושלים, וגלגליה של ה-A5 נטועים בכביש כאילו עשויים מדבק "סופר-גלו 0 שניות". למרות הרכות היחסית שצוינה בפרק הנוחות, זוויות הגלגול שטוחות ומאפשרות לטוס גם בסיבובים ללא מיליגרם של תחושת חוסר ביטחון. אפילו בקרב הנוסעים נשמר השקט.
מערכת הכיול Audi drive select מאפשרת לקבוע מצב דינמי כללי או לשלב כיולים שונים עבור מערכות הנהיגה (הגה, בולמי זעזועים, יחידת הנעה). מצב "דינמי" מאפשר באמת לנהוג אותה מהר ובביטחון כשהבולמים מתקשחים מעט ומשקל ההגה מתגבר. התחושות והתגובות המתקבלות מהשלדה טובות מאוד ומקנות תחושת שליטה מתמדת. ההיגוי נוטה לקלות משקל יחסית.
במרכז הפעולה של ההגה ישנו חופש פעולה מסוים המאפשר מצד אחד ניהוג קליל שפחות מצריך ריכוז, אך החיסרון של חופש זה הוא תגובה פחות נחושה. גם תגובות השלדה תחת עומס הן די עגולות - אין כאן תגובה חדה ומידית. ההגה עצמו מדויק בפעולתו אך לא מספק תקשורת עם הגלגלים. אודי A5 איננה מכונית משובבת נפש, ולא ספורטיבית כמו ב.מ.וו סדרה 4 או קדילאק ATS קופה (שלא מוצעת בישראל), אך היא מאפשרת לנהוג אותה מהר בכל מצב ועם המון ביטחון ושליטה. קשה מאוד להוציא אותה מאיזון. אם ממש מתעקשים, אז רק פרובוקציה מוגזמת ומכוונת תעורר איבוד אחיזה שתתוקן מיד על ידי מערכות אלקטרוניות. משחקים ושעשועים - לא במגרש שלה. הכל מבוצע ביעילות מקסימלית במטרה להיות הכי מהירה שאפשר בכל רגע ומצב נתון.
סיכום
אודי A5 היא דגם הקופה החדש והצעיר בין המתחרות הגרמניות הישירות. בגרסת האבזור היוקרתית של רכב המבחן היא גם לא הזולה שביניהן, אך היא מרשימה במפרט האבזור, בביצועים ובתא נוסעים יוקרתי ומהודר. העיצוב החיצוני שודרג והוא כעת מובחן יותר מגרסת הסדאן, אבל זה לא מספיק כדי להפוך אותה לבולטת על הכביש. מי שיחפש עיצוב אגרסיבי ובולט יותר, ימצא אותו אצל המתחרות. הניהוג של האודי רהוט, נשלט, קליל ובטוח אך היא לא מכונית ממש ספורטיבית.
אז למה כן A5? היא מצטיינת בתא נוסעים מרשים באיכויותיו, בקלות וחוכמת תפעולו. האחיזה שמערכת ההנעה הכפולה מציעה לא פחות ממדהימה. והמנוע הבשרני שלה מעניק לה ביצועים מרגשים בכל מצב. נראה שה-A5 מנסה להקנות יכולות GT לצד יכולת דינמית גבוהה, אך נוצר מצב שהיא לא פוגעת בול באף אחת ממטרות אלה. אם לא מתעקשים להגדיר אותה, וכן מתייחסים לסך היכולות והיתרונות שלה, מתגבשת מכונית מצוינת בכל קנה מידה. גם אן חסרה בה תכונה ייחודית שתגרום לנהג התעוררות רגשית של: "אותה אני רוצה יותר מכולן".
לדגמי אודי בישראל - אודי
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות