בפלח היוקרתיות אפשר לזקוף לאודי חלוציות בתחום החשמל עם ה-e-tron הגדול והמרשים שהוצג עוד בסוף 2018. מאז, ההתקדמות החשמלית של אודי התבססה בעיקר על עזרה משאר חברות קונצרן פולקסווגן, עם ה-e-tron GT המבוססת פורשה טייקן ולאחר מכן עם הדגם החשמלי השלישי – אודי Q4 אי-טרון, המבוסס פלטפורמת MEB המשותפת לסקודה אניאק ופולקסווגן ID.4 העממיות ולעוד כמה דגמים בקונצרן.
מאז הוצג הדגם באפריל 2021 חלפו 7 חודשים בלבד עד שהיבואנית ערכה השקה מקומית חגיגית, אך אז הרכבים עוד לא נראו בארץ ואלו שנמכרו כאן הגיעו בערוצי הייבוא המקביל. כעת, מעל שנה מאז אותה השקה, החלו סוף סוף האספקות - והגיעה גם ההזדמנות להעמיד את ה-Q4 למבחן מקומי. האם אודי הצליחה ליצוק מספיק "יוקרה" ל-Q4 לעומת האחים העממיים?
עיצוב
מבחוץ ה-Q4 נראה סולידי ואלגנטי. הוא מזוהה מיד כאודי בזכות החזית עם הסבכה המתומנת המוכרת, עיצוב הפנסים (שנראים מצויין עם ה"דיגיטל לד" בחבילת ה-Tech), וקו פרופיל שמזכיר את האחים Q3 ו-Q5. מאחור יחידות התאורה מחוברות בפס לד ופגוש עם אלמנטים מחורצים ומגלש אחורי מדומה משלימים את התמונה.
מבפנים שפת העיצוב של אודי נוכחת בסגנון הייטקי תעשייתי, והיא בולטת יותר מדגמים אחרים של המותג עם המון קווים זוויתיים, מסך מולטימדיה ופאנל בקרת אקלים שפונים אל עבר הנהג, קונסולה מרכזית בולטת במרכז והגה קטום גם בחלקו העליון. איכות החומרים וההרכבה טובה לרוב, אם כי הגימורים דמויי האלומיניום לא מרגישים מספיק יוקרתיים.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים תומכים, קשיחים במידה ונוחים גם לאורך זמן. תנוחת הישיבה גבוהה ושדה הראייה טוב לכל הכיוונים. הנדסת האנוש טובה מאוד עם שליטה קלה במולטימדיה ובפקדי התפעול השונים שעל ההגה. לעומת האחיות העממיות, כאן יש שליטה נפרדת לגמרי על בקרת האקלים ולוח מחוונים גדול יותר ("10.25 לעומת "5.3) קריא וברור הרבה יותר.
ה-Q4 מתמקם מעל ה-Q3 ולמרות ששניהם מוגדרים כקומפקטיים, מידותיו של הראשון גדולות משמעותית כמעט בכל פרמטר. החשמלי ארוך יותר ב-10.4 ס"מ (458.8), רחב ב-1.6 ס"מ (186.5), גבוה ב-6.7 ס"מ (163.2) ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב-8.7 ס"מ (276.4). הממדים הללו באים לידי ביטוי בשורה שנייה מרווחת מאוד, עם מקום רב לרגליים, גם בזכות רצפה שטוחה, כששלושה יוכלו לשבת כאן יחד. נציין כי המושב עצמו נמוך, מה שגורם לברכיים להישאר באוויר ולא תמיד זה יהיה נוח בנסיעות ארוכות. ליושבים מאחור יש שליטה נפרדת על בקרת האקלים ומשענת יד עם מחזיקי כוסות, ואילו שקעי USB לא מצאנו - וזה כבר פאול רציני כמעט בכל רכב בשנת 2023.
אודי Q4 משווק ברמת גימור אחת עם אפשרות לתוספת של חבילת "טק". המפרט הבסיסי כולל פריטים כגון גג פנוראמי, מושבים מתכווננים חשמלית עם זכרונות, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19. חבילת "טק" בעלות של 28 אלף שקל תשדרג את האווירה עם מצלמות היקפיות, תאורת מטריקס-לד, חישוקי "20, מערכת שמע של Sonos - באיכות סבירה בלבד - ותצוגה עילית עם מציאות רבודה שעוד רחוקה מאוד מזו המוצלחת של מרצדס. נציין כי במשלוחים הראשונים חלק מהדגמים הגיעו ללא כוונון חשמלי למושבים וגג פנורמי, או חבילת "טק" ללא חישוקי "20 - אז שווה לוודא מה בדיוק תקבלו. בבטיחות תמצאו את כל המערכות המקובלות, יחד עם בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת, בלימת חירום בנסיעה לאחור, ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים.
המרווח המכובד בתא הנוסעים לא בא על חשבון תא המטען. נפחו עומד על 520 ליטרים, כולל תא שימושי לכבל הטעינה תחת הרצפה. בקיפול המושבים לא תתקבל רצפה שטוחה עקב ציר המושבים וגם אין אפשרות לכוונון גובה שונה לרצפת הבגאז' שיחפה על כך.
נוחות נסיעה
הנוחות בעיר טובה ברוב המקרים וה-Q4 מצליח לספוג את רוב המפגעים. אלו החדים יעברו אל תא הנוסעים אך לאחר שעברו עמעום מסוים. בכל זאת מערך הבולמים קשיח במידה ועליו לשאת את משקלו של הרכב (מעל 2 טון). כושר התמרון טוב מאוד (10.2 מ'), משל היה סופר-מיני וטוב משמעותית מזה של ג'נסיס GV60 - שם הנתון עומד על 11.9 מ'.
בנסיעה בין-עירונית הנוחות משתפרת, ה-Q4 מרגיש מוצק עם ריסון טוב בכביש גלי, אך אל תצפו לשטיח מעופף עם ניתוק טוטאלי מהסביבה. בידוד הרעשים טוב מאוד, עם רעשי רוח סבירים לגמרי לצד רעשי דרך שבולטים יותר ככל שהאספלט ישן יותר.
יחידת הנעה
כפי שנפוץ בקונצרן פולקסווגן, יחידות ההנעה חוצות מגזרים ובהתאם גם כאן נמצא בדיוק את מה שקיים באניאק וב-ID.4. באודי גרסה זו עונה לשם 40 ולה מנוע חשמלי יחיד בהספק של 204 כ"ס והנעה אחורית. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.5 שניות, התחושות זריזות מאוד בעיר וגם בכביש בין-עירוני ובוודאי יספיקו לתאוצות ביניים קלילות לצורך עקיפה, אך אין כאן תחושה של עודפי כוח ובוודאי שלא אופי ספורטיבי.
למערכת הרגנרציה יש מנופי שליטה (אופציונליים) מאחורי ההגה עם 3 עוצמות ומצב B בידית ההילוכים שמגביר עוד יותר את הבלימה הרגנרטיבית. לא מדובר ביכולת ממשית לנהיגה בדוושה אחת, שכן כמעט תמיד תזדקקו ללחיצה על הבלמים ובנוסף אין הגעה לעצירה מלאה.
הסוללה בגודל 82 קוט"ש (77 נטו) ועפ"י נתוני היצרן הטווח המוצהר עומד על 520 ק"מ, בעוד המפרט המקומי מחמיא מדי עם 592 ק"מ. עד לרגע זה לא הצלחנו להבין את המקור לפער הגדול. צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על 196 וואט שעה לק"מ, כך שטווח הנסיעה הריאלי עומד על 390 ק"מ. בנהיגה מתונה ניתן גם להגיע לטווח של 460 ק"מ.
ה-Q4 מסוגל לקבל טעינה מהירה בקצב של עד 135 קילוואט. בבדיקה שערכנו (בעמדה המסוגלת לספק 175 קילוואט) הגענו מ-10 ל-80 אחוז בתוך 29 דקות. 6 דקות יותר מה-GV60 שנשכרת ממתח סוללה גבוה של 800 וולט, לעומת 400 באודי.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש בטוחה ותו לא. למרות ההנעה האחורית לא תמצאו כאן הנאה בכביש מפותל, ההגה חסר היזון חוזר, התחושה מהבלמים ספוגית והם גם חסרי נשיכה. לא בטוח שהאשמים בכך הם בלמי התוף מאחור, שכן תחושה זו קיימת גם בבלימה בקו ישר ובמהירות סבירה כשעומס הבלימה מוטל על בלמי הדיסק הקדמיים.
סיכום
אודי Q4 הוא רכב פנאי יוקרתי קלאסי של אודי, שנהנה מתא נוסעים איכותי, נוחות נסיעה טובה, מרווח פנימי נדיב וטווח נסיעה שימושי בהחלט.
מאידך, העיצוב שמרני, ולא מובחן דיו, כך שמעטים יבחינו שמדובר ברכב חשמלי ולבטח לא יסובבו את הראש. גם הביצועים בגרסת ה-40, היחידה המשווקת בשלב זה, שגרתיים ולא יעוררו את בלוטות החשק, אפילו לא לעומת דגמי בנזין עם הספק דומה.
אך אם אתם מחפשים רכב פנאי יוקרתי, לא ענק ולא מזהם, או אם אתם נוהגים ב-Q3 ומעוניינים להשתדרג בכל פרמטר, ה-Q4 הוא הרכב בשבילכם.
לצפייה בכל דגמי אודי בישראל
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות