אודי Q5 הפך עוד מהדור הראשון (2008-2016) לאמת המידה של רכבי הפנאי היוקרתיים בגודל בינוני וצבר לו קהל לקוחות אדוק, גם בשוק הישראלי. לא סתם לקח לאודי 8 שנים להציג לו דור שני.
באמצע שנת 2020, ארבע שנים לתוך הדור השני, הרחיבה אודי את המשפחה והציגה, באיחור יש לומר, את ה-Q5 ספורטבק – מתחרה ישיר לב.מ.וו X4 ומרצדס GLC קופה הוותיקים.
נכון למועד ביצוע המבחן ישנו פער של 27,000 שקלים מול ה-Q5 הרגיל, בהשוואת גרסאות הכניסה. האם יש לגרסת הספורטבק יתרון כלשהו על פני התצורה המסורתית?
העיצוב החיצוני ב-Q5 ספורטבק מתחלק לשניים, ל-Q5 שבחזית ולספורטבק שמאחור.
החלק הקדמי זהה לאח ה"מרובע" עם חזית שופעת קווים ישרים ומחודדים, רק לטעמי האישי הייתי מוותר על "גשר" ששת הקווים בסבכה הקדמית.
חלקו האחורי כבר מתחיל מאמצע הרכב, עם גג שמשתפל הרחק לאחור ונגמר במעיין זנב קצרצר. שם גם נמצא יחידות תאורה בעיצוב שמזכיר את אלו של ה-Q5 הרגיל, בעוד הפגוש רובו מושחר וכולל דיפיוזר גדול מה שיוצר תחושה של זנב גבוה יותר.
לתחושתי, תצורת הקופה יוצרת אפקט של רכב קטן יותר לעומת ה-Q5 הסטנדרטי, למרות שהספורטבק דווקא ארוך ב-7 מ"מ, אותם הוא מפחית ממימד הגובה. ודבר אחרון, תשאירו את הצבע הלבן בקטלוג, הוא פשוט פחות מחמיא לרכב לעומת הצבע הכחול או האפור.
עיצוב הפנים המוכר של אודי נמצא גם פה והוא זהה לזה של ה-Q5 הרגיל. זה אומר שהיוקרה לא משתפכת כאן, לבטח לא בגווני השחור ואפור, אך בשילוב גימורי הפלסטיק דמויי האלומיניום נוצרת אווירה מכובדת.
תא הנוסעים
הכניסה לרכב נוחה, הודות למיקום גובה המושב, גם במצבו הנמוך ביותר. המרווח טוב לכל הכיוונים והמושב עצמו נוח גם לאורך זמן, אך בכל זאת לא היינו מתנגדים לתמיכה צידית טובה יותר.
שדה הראיה טוב בסך הכל, גם במבט לצד-אחור בזכות אותם חלונות משולשים שמסייעים להשלים את התמונה. רק השמשה האחורית צרה יחסית ומוגבהת, וקחו בחשבון שבגרסת הכניסה אין אפילו מצלמת רוורס.
הנדסת האנוש טובה ופשוט מאוד לאתר מה כל כפתור עושה. לעומת דגמי אודי אחרים בעלי מסך נפרד לתפעול בקרת האקלים, כאן מדובר בפאנל כפתורים פיזיים. ובהזדמנות זו נציין את יעילותה הגבוהה בקירור הרכב. רק את המולטימדיה אפשר לתפעל במגע בלבד, והיא לא ניתנת לשליטה מההגה כמו בדגמי מרצדס.
לעיצוב הקופה של ה-Q5 ספורטבק השפעה לא רק על המראה, אלא גם על הספסל האחורי. הכניסה למושב האחורי קלה יחסית אך דורשת הרמת רגל סבירה. הכניסה קלה הודות למפתח דלת רחב ולמרות פתח צר יחסית ומשקוף נמוך. המושב עצמו מוטה מעט בזווית (וקצת קצר) כדי לשמור על מרווח ראש מספק וזה אכן עובד - ההטיה אינה מורגשת יותר מידי והמרווח לשניים טוב מאוד לכל הכיוונים. מאידך, ישנה תעלת הינע ענקית, שסותמת את הגולל למרווח הנוסע האמצעי.
את המושבים אפשר לקפל בחלוקה של 40/20/40 או להזיז על מסילה בחלוקה של 60/40, אבל נראה שזה יותר יסייע להגדיל את נפח תא המטען מאשר להגדיל את המרווח לברכיים. עוד נמצא כאן פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת, משענת יד עם מחזיקי כוסות נשלפים ו-4 ווי תלייה, אבל שקעי USB נעדרו מהרשימה ובמקומם נמצא שקע 12V אחד.
אודי Q5 ספורטבק משווק בישראל ב-3 רמות גימור. גרסת הכניסה Advanced כוללת את מסך המולטימדיה בגודל 10.1" לצד לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3", בקרת אקלים עם 3 איזורים, גג פנורמי, ריפוד בד משולב עור ומושבים מתכווננים חשמלית, תא מטען חשמלי ועוד.
בתחום הבטיחות תציע גרסה זו מערך בסיסי שכולל בלימת חירום אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. משום מה, האחרונה מתנתקת בכל כיבוי של הרכב. גם התרעת שכחת ילדים אין, אבל כן תקבלו התרעה קולית בסיום הנסיעה אם שכחתם את הטלפון שלכם מחובר. סדר עדיפויות קצת מוזר.
ודבר נוסף, ברכב שבגרסת הכניסה נושק ל-400,000 שקלים, מפתיע לגלות שפריטים כמו מצלמת רוורס או בקרת שיוט אדפטיבית אינם סטנדרטיים.
17,000 שקלים נוספים יקנו לכם את חבילת ה-Luxury שתוסיף זכרונות למושב הנהג ולמראות הצד, מערך מצלמות היקפיות טוב מאוד וכן מערכות בטיחות נוספות כגון התרעת רכב בשטח מת ובקרת שיוט אדפטיבית.
חבילת ה-Premium עבור 17,000 שקלים נוספים, תשדרג אתכם עם חימום למושבים הקדמיים ומערכת שמע של Bang & Olufsen עם 19 רמקולים שנשמעת טוב, אך כבר נתקלנו במערכות טובות יותר.
איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד עם לא מעט משטחי גומי עבה ודיפוני עור. אך בכל זאת נציין שחלקו התחתון של הדשבורד עשוי פלסטיקה פשוטה יחסית, בעוד זו שבדלתות מרגישה איכותית יותר. גימורי שחור "פסנתר" לא השתלטו על תא הנוסעים, וזה מצוין. הם מעטרים את פתחי המיזוג ודווקא בקונסולה שבין המושבים, בדיוק במקום בו היד נוגעת די הרבה, הם בולטים יותר, זה מתלכלך, נשרט ונראה פחות טוב לאורך זמן.
תא המטען בנפח 510 ליטרים, רק 10 ליטרים פחות מתצורת ה-Q5 הרגיל. זה אומר שבקושי תרגישו בהבדל בכל שימוש יום-יומי, אלא אם תעמיסו חפצים גבוהים, אז אותה השתפלות של השמשה האחורית עלולה להפריע. את התא תוכלו להגדיל עד 1,480 ליטרים על-ידי קיפול המושבים במשיכת ידית מתא המטען או מידית בתחתית המושבים עצמם. יש פה גם ווי תליה, תא רשת אחד ושתי תאורות.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית טובה אבל לא מתעלה, תוצאה אפשרית של מתלי הספורט. ל-Q5 הרגיל תגובת בולם ראשונית קשיחה יחסית ולמרות זאת הוא מצליח להתמודד היטב עם מפגעים עירוניים שונים, אך על רצף שיבושים הוא עלול להגיב בחוסר נוחות. מזל שהם הפכו נדירים יותר.
בדרך בין-עירונית הנוחות טובה מאוד, עם ריסון טוב יחסית בכביש גלי ובידוד רעשים טוב מאוד עם מעט רעשי כביש ואוושות הרוח שמצטרפות רק סביב 110 קמ"ש.
מנוע ותיבת הילוכים
אודי Q5 ספורטבק משווק כאן עם יחידת הנעה אחת, זהה ל-Q5, שעונה לשם 45TFSI. הוא מצויד במנוע טורבו-בנזין מיקרו-היברידי בנפח 2.0 ליטרים המספק 265 כ"ס ומומנט מירבי של 37.7 קג"מ. המנוע משודך להנעה כפולה ולתיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, כשאת ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-6.1 שניות.
למרות נתון ההאצה המרשים שמזכיר לא מעט מכונית הוט-האצ' ספורטיביות, התחושה מהמנוע לא חזקה, לא כזו שבועטת את הנהג קדימה. המנוע מגיב באופן לינארי מאוד, אבל חלילה לא באופן "שטוח", אלא כזה שצובר קצב במהירות מרשימה.
תיבת ההילוכים פעולת בצורה חלקה ברוב המקרים, כאשר רק במהירות איטית ישנה התמהמהות קלה.
צריכת הדלק בסיום ימי המבחן עמדה על כ-9 ק"מ לליטר, קרוב מאוד לנתון שהושג ב-Q5 הרגיל ורחוק בכ-20% מנתון היצרן. ולמרות זאת, לא מדובר בנתון מרשים בעידן של מכוניות עם שימוש נרחב יותר בחשמל.
התנהגות כביש
אודי Q5 ספורטבק לא מספק חוויה ספורטיבית בהתנהגות הכביש שלו - הוא בהחלט מהיר גם בכבישים מפותלים, אך הוא ניטרלי למדי, ההגה (הגדול) לא ממש מתקשר והשלדה לא מעבירה תחושות כמו באלפא רומיאו סטלביו למשל, יגואר F-Pace או ב.מ.וו X3. התחושה בטוחה מאוד, נשלטת ועם אחיזה גבוהה. למרות גודלו של הרכב, נציין לזכותו גם תמרון עירוני טוב.
סיכום
אודי Q5 ספורטבק נהנה מהוותק וניסיון רב השנים של ה-Q5 הפופולרי - הספורטבק הוא רכב פנאי יוקרתי ראוי כמעט בכל סעיף, עם ביצועי מנוע טובים, איכות נסיעה גבוהה וסמל יוקרתי בחזית.
מאידך, האבזור בגרסת הכניסה יכול היה לכלול עוד כמה פריטים שכבר הפכו סטנדרט גם בלא מעט מכוניות עממיות, אין לו יחידת הנעה מתקדמת, צריכת הדלק לא מרשימה וגם המרווח מאחור יתאים יותר לשניים.
אך לבסוף, זוהי התמורה למחיר ביחס ל-Q5 הרגיל. וכשזה עומד לידו באולם התצוגה, פער המחיר יכול להקנות לכם אבזור עשיר יותר שבהחלט ישדרג את התחושה היוקרתית. אך אם עיצוב דמוי הקופה מדורג אצלכם גבוה בסדר העדיפויות, כנראה שה-Q5 ספורטבק הוא בדיוק הרכב בשבילכם.
לצפייה בכל דגמי אודי בישראל
פורסם לראשונה ב- 19.08.21
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות