דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אודי S5 קופה - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


מכוניות קופה נמצאות בפוזיציה קצת בעייתית. הן צריכות להוכיח את עצמן ללא הרף. מצד אחד, העיצוב הספורטיבי יוצר ציפייה להתנהגות דינאמית בהתאם. מצד שני, היוקרה מחייבת נוחות בהתאם. כמובן, גם הביצועים לא יכולים להיות פחות ממעולים. אם היא תיפול באחד הסעיפים, היא מיד תחטוף ביקורת על תג המחיר הגבוה והתמורה שלא מתקבלת.

אכן, בעיה. 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: אודי S5


אודי S5, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין, אוטומטית, 354 כ"ס, 579,300 שקל

יתרונות

חסרונות

אחיזה

נוחות נסיעה בעיר

איכות תא נוסעים

מרווח מאחור (סתם קטנוניים)

יחידת הנעה

  תקשורת עם הנהג

אודי S5

וכאן נכנסת אודי S5 לתמונה. ה-S היא גרסת הספורט החמה של ה-A5 השגרתית יותר. כי הכל יחסי בחיים. בנוסף למאה כוחות סוס שנוספו לאורווה מלפנים, היא אמורה לתת חוויית נהיגה משופרת בתחום הדינאמי. למרות זאת, גם לגרסה הזאת אין זכות להתפשר על נוחות, במיוחד בגלל שמי שמוכן להתפשר בתחום הזה אמור לדלג לגרסת הקצה שהופיעה רק לאחרונה - אודי RS5.


עיצוב

לא קל לעמוד על ההבדלים בין ה-A ל-S. החזית זוכה לפגוש קצת יותר אגרסיבי, היציבה יותר נמוכה בזכות כמה מילימטרים שירדו במרווח הגחון. מאחור צמחו צמד אגזוזים נוספים והצטרף לחגיגה דיפיוזר קטן. המראה אולי לא ממש שונה, אבל נרשם קורטוב של ספורטיביות שנוגע בצורה אופיינית בדיוק בנקודות הנכונות. התוספת היחידה שהרגישה קצת מוגזמת היא החלונות המושחרים מאחור. לא נראה שיהיה בהם איזשהו צורך. 

בהחלט, אודי S5 היא מכונית שכיף להיראות בה. מעבר להיותה מכונית יפה, יפה יותר מבתמונות זה בטוח, היא מכונית בעלת אפקט הגעה ונוכחות מרשימה שיתאימו מאוד למי שאוהב את תשומת הלב.

 אודי S5


תא נוסעים

קשה להתווכח עם העובדה שלאודי יש תאי נוסעים יוצאי דופן. משהו בעיצוב הכללי מרגיש מינימליסטי, אבל לא מדי, ומאוד מאוד מודרני. האיזור של ידית ההילוכים ומערכת הפיקוד של ה-MMI מרגיש קצת עמוס, אך לא במידה שתוציא את הכיף מתא הנוסעים. קשה למצוא נקודה ברכב בה לא יהיה נעים לגעת. כמעט בכל פינה יש בד נעים, פלסטיק רך או עור. 

רכב המבחן הגיע, כצפוי, בגרסתו המאובזרת ביותר - ומשמעות הדבר היא שיש המון על מה לדבר. נתחיל מהבסיסי ביותר. מערכת המולטימדיה מציעה שתי נקודות פוקוס בניגוד לאחת שיש בדרך כלל. ברוב הרכבים המערכת נמצאת במסך מולטימדיה במרכז הקונסולה. ב-S5, לעומת זאת, ניתן לשלוט במערכת המולטימדיה גם ממסך מולטימדיה שמחליף את לוח המחוונים הלכה למעשה. המסך מציע שלל אפשרויות – אפשר לראות את מסך הניווט (עם התקנה של Waze) ואפשר לעקוב אחרי מחשב הדרך או השיחות כמעט כמו במערכת הרגילה. בגלל שמדובר בגרסת ה-S, יש גם עיצוב ספורטיבי ללוח המחוונים שזוכה למד סל"ד מוגדל. המחוונים יכולים להיות קטנים או גדולים לפי בחירתכם. 

שאר האבזור הוא באמת כל מה שמצפים מרכב ברמת המחיר הנקובה. מושבי העור הגיעו בצבע אדום, שיכול להתאים או שלא להתאים לנהג, עניין של טעם. מה שכן, אפשר לכוון אותם באין סוף כיוונים, כמו הידוק הדפנות סביב הנהג, מה שיחזיק גם נהגים רזים בסיבובים, או כיוון אורך בסיס המושב. יש גם מסאג' שאשכרה מצליח לעשות משהו שהוא יותר מניפוח וריקון הכרית במושב. זה מפנק אבל עדיף לא לשאול כמה עולה התוספת החביבה. 

המרווח עצמו טוב מאוד ומעבר למושב המחבק גם המרווח לרגליים לא רע. גבוהים, מהצד הצפוני, מתלוננים על מחסור קל במרווח לראש. מאחור מרווח הרגליים מפתיע לטובה. מבוגר ממוצע בגודלו יהנה ממושב טוב ומרווח נדיב לרגליים. גבוהים יתקשו ליישר את הראש בגלל הגג המשתפל. אם יש לכם ילדים וחשבתם לשים מושב מאחורה, תחשבו שוב. טכנית זה אפשרי, אבל הפעולה של הכנסה והוצאה של הילדים עלולה לעלות לכם בגב שלכם, אז לא היינו עושים את זה על בסיס קבוע.  

אודי S5

נוחות נסיעה

אודי A5 הרגילה נבחנה אצלנו לפני מספר חודשים וזכתה לשלל שבחים, אבל היא נבחנה עם מתלים אדפטיבים. ה-S5 ממירה את המתלים האדפטיבים (האופציונאליים) במתלי S קבועים. כיאה למכונית שנושאת את תג ה-S ומבטיחה התנהגות כביש מושחזת, מערכת המתלים כאן נוקשה יותר. בתחילת נסיעה, ובעיקר על על ערימת האבנים שמתיימרת לייצג פה כביש עירוני (את הרכב אספנו מאיזור התעשייה של בני ברק), ה-S5 משדרת הרבה מהמהמורות פנימה. היא עושה את זה באופן אלגנטי, כזה שמעביר לך את המהמורה באופן ברור אבל לא נותן למתלה להתקרב לסוף מהלכו, או להפסיק את תנועתו במכה אחת. כאשר המהירות עולה הנוחות משתפרת וכבר באיזורי המהירות הפרברית המכונית הופכת מרוסנת אך נוחה דיה. 

בידוד הרעשים הוא כבר סיפור אחר. המכונית מבודדת, מאוד. היכולת של הרכב לנטרל רעשי כביש, ובעיקר רעשי מנוע ורוח' יותר ממרשימה והופכת נסיעות ארוכות לנינוחות. רעש המנוע יכול לבלבל כי במצב ספורט הוא דופק חתיכת נוכחות ברכב. אבל אז האמת מתגלה, או יותר נכון נשמעת, כי יש רמקול שמכניס את צליל המנוע לרכב בדיוק מתי שצריך. טריק מגניב. אבל טריק. 

אודי S5

 

מנוע ותיבת הילוכים

שנייה לפני שנצא לדרך, בואו נבין מי השותף הבכיר בחבילה שנקראת S5. מדובר במנוע עם שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר. הוא מתהדר לו בשני מגדשי טורבו והספק מירבי של 354 כוחות סוס. שיא המומנט לא נותר מאחור – 51 קג"מ יש לבייבי מפלצת הזאת.

בתוך מי שנהג על רכב או שניים בחייו, ובתור מי שחווה את ה-3.0 ליטר המשובח של ב.מ.וו, המנוע הזה צריך לעמוד ברף גבוה אצלי. והוא עומד. על השוני באופי בין המנועים אפשר לכתוב ספר. 

בתחילת הדרך הוא עושה רושם די שקט. כמו פיל ממושמע בקרקס, ולמרות שאין השהיית טורבו הוא לא מרגיש עצבני או בעל עוצמה שתדגדג את המנוע של המתחרה מבוואריה. אבל תן לו אחת בצלעות, או שתעביר למצב ספורט, והוא מתעורר ומזנק קדימה כמו נמר שלא אכל שבוע. אז הוא מרגיש בשרני, מאוד בשרני. טבעונים? זה לא המנוע בשבילכם. הדוושה הופכת להיות קריספית ממש, וכל גרם משקל שתשימו עליה יקבל ביטוי במד הסל"ד ובנקודות שיצבור הרישיון שלכם. 

מחט הסל"ד לא עוצרת בשיא ההספק, באזור לא ממש גבוה של 5,500 סל"ד, וממשיכה עד הקו האדום וקצת צפונה משם. 

כדי להמשיך להתקדם באותו הקצב, ל-S משודכת תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית ולא תיבת ה-S-Tronic כפולת המצמדים. התיבה כל כך חלקה בהעברת הילוכים תחת עומס, שלא ברור למה היא לא מותקנת בכל הגרסאות של הרכב. 

אולי הסיבה היא צריכת הדלק. בימי המבחן הרכב הצמא שתה לא מעט דלק. במצטבר ראינו צריכת דלק שנעה בין 7.5-9 ק"מ לליטר, ותחת עומס זה ירד אל אזור ה-5 ק"מ לליטר. אנחנו בטוחים שנהיגה רגועה תסתיים בנתונים טובים ביותר. אבל המפגש שלנו עם המנוע פשוט לא היה מספיק ארוך כדי להוריד את הרגל מהגז. טוב, למען האמת הורדנו, אבל רק לפני מצלמות מהירות. 

אודי S5

התנהגות כביש

טוב, אז רכב למחבקי עצים זה לא. וגם לאלו שמחבקים עצים כי הם פשוט לא נהגים ברמה מספיק טובה, לא תהיה פה עבודה. 

ל-S5 יש הנעה כפולה, והאחיזה שהיא מספקת כל כך מוחלטת שבאמת צריך להיות טמבל לא קטן כדי לסיים לצד העץ הקרוב לביתך. זאת לא רק ההנעה הכפולה, אלא גם רביעיית צמיגים דביקים שמאוד אוהבים את האספלט.  וזאת לא הסיבה היחידה שהרכב הזה כל כך בטוח. ברכב המבחן הותקנה כל מערכת בטיחות שעולה על דעתכם. 

בקרת השיוט היא בקרה אדפטיבית שיודעת לשמור מרחק מהרכב לפניה. ויחד עם מערכת לשמירה על הנתיב אפשר הלכה למעשה לשחרר את ההגה והדוושות ולתת לרכב לנהוג את עצמו, לפחות עד שהרכב יתחיל לצעוק עליך שתחזיר את הידיים אל ההגה. 

שלל מערכות הבטיחות, שעל כולן תוכלו לעבור במפרט האבזור באתר, הופכות את הנסיעה בכבישים ארוכים לנהיגה מאוד רגועה. אולי זאת התכלית האמיתי של מכונית קופה, השיוט הרגוע בכבישים ארוכים, ונוסיף – תוך שהופכים את הנהג לשמרטף של הרכב. 

אבל לא בשביל זה מישהו הדביק S בכל מקום אפשרי ברכב הזה, אז ירדנו לכביש סדום-ערד. הכביש היה פתוח וה-S5 הוכיחה למה היא באה לעולם. בסיבובים המהירים, ובקצב שהכביש הזה מאפשר, הקופה (Coupe) הגרמנייה זרחה. במהירויות האלו העברת המשקל מעבירה מספיק משקל קדימה כדי לאפשר לחרטום להכביד על הגלגלים הקדמיים ולרכב לפנות באופן החלטי. 

ההגה מדוייק ובמצב ספורט גם המשקל שלו נכון. הנטייה של מערכת ה-Quattro להעביר יותר כוח אחורה בסוג כזה של נהיגה מעניקה טונות של ביטחון לצד אחיזה פנומנאלית ביציאה מסיבוב. יש מעט מאוד מקרים בהם הרכב יוצא לתת היגוי וגם אז זה בדרך כלל בגלל כניסה מהירה מדי לסיבוב ולא ביציאה. הכביש הזה הוא המקום שבו האודי מעלה את החיוך הכי גדול לנהג. 

הקצב בתנאים האלו, יש לומר, פשוט פסיכי. המכונית טסה מסיבוב לסיבוב והקו שניתן לייצר בכביש הרחב ובפניות הארוכות מדוייק כמו במסלול, על כל המשתמע. 

מעבר לכבישים חלקים, מפותלים וצפופים יותר, חושף את המימדים הנדיבים. החרטום לא שש להיכנס לפניות וצריך להעביר הרבה משקל קדימה ולהמתין לא מעט זמן עד שכל המשקל עובר את בסיס הגלגלים הארוך מצד לצד ומספק Turn in סביר. האחיזה טובה אבל פה ושם צץ קורטוב של תת היגוי. כשהיגוי יתר מגיע, סוף סוף ולאחר תחנונים והפצרות, הוא בא מהר וחד - וזה עלול להיות מפתיע כי אז הקופה לא לוקחת שבויים. זוג ידיים מהירות על ההגה ותגובת דוושה מדודה נדרשות. 

ואולי כאן נמצאת נקודת התורפה המשמעותית של ה-S5. למרות היכולת הפנומנאלית, האחיזה והקצב האדיר, במבחן התחושות היא קצת מפספסת. את הכביש המפותל היא עוברת במהירות כי היא פשוט יכולה, ולא כי הנהג כזה גדול. הוא פשוט זוכה לעתודות כוח ואחיזה שלא מאפשרות לו אחרת. אותו ניצוץ חמקמק שלפעמים קוראים לו "אופי" ולפעמים "תקשורת", לא ממש נדלק כאן. זה מאוד קטנוני ואולי קצת קנטרני להתלונן על דבר כזה כשלפניך מוצר כל כך שלם, אבל באותו שבוע נסענו באותם כבישים עם מאזדה מיאטה שמעבירה שיעור בתחושות. וזה קצת חסר לנו. 

אודי S5

סיכום

אודי S5 מסמנת V כמעט ליד כל סעיף הנדרש ממכונית קופה טובה. היא מכונת שיוט מצויינת שגומעת מרחקים ללא קושי ומפנקת בתא נוסעים מוצלח ומתקדם – וזה עולה, והרבה. לצד זה היא מציעה יחידת הנעה שהיינו שמחים להעמיד למבחן מול ה-3.0 ליטר של ב.מ.וו, כי למרות שיש לנו תחושה שאנחנו יודעים מי ינצח - אנחנו לא היינו שמים על זה כסף. את כל זה היא מתבלת באחיזת כביש אבסולוטית והתנהגות מענגת בכבישים הנכונים. 

נכון שהנוחות לא מושלמת, ושבכבישים מסויימים חלק מהמתחרות, או מכוניות שעולות חצי, היו עושות עבודה יותר מדוייקת ומתקשרת. אבל המכלול העונה לשם S5 בהחלט גדול מסך חלקיו ואם מכונית קופה מהירה, יוקרתית ולא ממש פרקטית היא הכיוון שלכם, זאת בהחלט אופציה שצריך לחשוב עליה.

לדגמי אודי בישראל - אודי

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה