מונית פלסטינאית וסובארו של מתנחל מפגינות דו קיום מלבב בנתיב הימני של כביש מספר אחד בין ים המלח לכפר אדומים. שתיהן מדשדשות בעליה התלולה ומתאמצות להגיע כל אחת ליעדה בעיר הבירה של ישראל. מהקוקפיט של אודי S8 המראה סוריאליסטי אבל חולף כהרף עין. חשוב לציין: הסוריאליזם לא נובע מהנכונות של שתי המכוניות לנסוע זו לצד זו - אלא מהעובדה ששתיהן מתאמצות בעליה. לדידם של היושבים בגרסה הספורטיבית של מכונית הפאר הגרמנית, העלייה בכלל לא קיימת. למהירות בה האודי S8 טסה למעלה שתי המכוניות לא יגיעו גם אם תזרקו אותן מצוק, ובטח שלא יהיה שם כל כך נינוח.
עיצוב
אודי A8, הגרסה המהוגנת של ה-S8, נחשבת למכונית מרשימה אבל די אנונימית ביחס למכוניות פאר אחרות. מסתערבת, או אולי מסתגרמנת, בנוף המכוניות המפוארות. לגרסת ה-S נוסף גריל יותר אגרסיבי ואין ספור מפלטים מאחור, אך יש סיכוי שמישהו עלול לחשוב שמדובר באודי A6 הקטנה יותר, רחמנא לצלן. אישית, אני אוהב את העוצמה הסמוייה הזאת. זאב בעור כבש? זו בעיקר היכולת לדעת שמתחת לרגל של הכבש הזאת שוכנים יותר מ-500 זאבים. מצד שני, כמה כבש כבר יכולה להיות מכונית פאר שעולה כמעט מיליון שקל? אולי אפשר להגדיר את העיצוב כעוצמה שקטה או כרכב פאר למנכ"לי היי-טק צנועים.
אודי S8. המרוץ למיליון / צילומים: עומר דוידיתא הנוסעים
מבפנים, הסבירות שמישהו יחשוב שמדובר באחות הקטנה של ה-S8 דומה לסבירות שהחמאס יחליט להניח את נשקו ויצא לחלק ממתקים לילדי ה"יאהוד". תא הנוסעים מרגיש רחב ומרווח בהרבה מזה של האחות הקטנה. הקונסולה הענקית נמשכת בין המושבים ושם מחכה ידית הילוכים מעוצבת. גם מקומו של השעון האנלוגי לא נפקד. בכל מקום שאליו תגיע יד אדם ממוקמת בקפידה פיסת עור איכותית או פלסטיק רך ונעים. יש כמה חומרים יותר מתוחכמים אבל אל תשאלו אותי מה הם בדיוק. אבזור? רכב המבחן מאובזר לעילא וקצרה היריעה בשביל לפרט הכל. רק בשביל הטעימה נספר על כמה: יש טלפון אינטגרלי מצויין ומערכת Waze שמגיעה כחלק ממערך המולטימדיה. למערכת בקרת האקלים יש ארבעה איזורי אקלים שונים ולפי פערי הטמפרטורה בין היושבים ברכב נראה שלאודי יש מערכת אקולוגית משל עצמה. השיא היא מערכת חנייה שמופעלת על ידי שלל מצלמות סביב הרכב ונותנת "תמונת על" של הרכב והמכשולים סביבו.
למושבים מגיעה כתבה בפני עצמה. זה שמדובר במושבים חשמליים זה לא מפתיע, אבל אין זווית אחת שהם לא מתכווננים אליה. יש אפילו מערכת שדואגת למסאז' מפנק בשלל סוגים ועוצמות.
המרווח לנוסעים מעולה, לא שאפשר אחרת ברכב עם בסיס גלגלים של כמעט שלושה מטרים (299.4 ליתר דיוק). למרות זאת האודי לא מרווחת כמו המתחרות הישירות, ב.מ.וו סדרה 7 ומרצדס S קלאס. מי שרוצה "הכי גדול" גם באספקט הזה יאלץ לוותר על גרסת ה-S ולעבור לגרסת ה-Long של ה-A8 שמציעה עוד 12.8 ס"מ אבל מוצעת עם מנועים קצת פחות חזקים.
נוחות נסיעה
אודי S8 מגיעה עם מערך מתלים מתכווננים כסטנדרט. זה חשוב, בעיקר לאור העובדה שהרכב הזה הוא לא רכב פאר קלאסי שנועד רק לפנק. מערך המתלים של ה-S8 אמור להתמודד גם עם עומסי צד והאצות חזקות. לפיכך, מערכת המתלים של האודי מכוילת על הצד הנוקשה של הסקאלה. היא לא חובטת או מתרסקת על מהמורות, גם על הקשות שבהן, אבל היא לא מחליקה עליהן ברכות מוחלטת אפילו במצב ה"נוחות". במצב הספורט המתלים מתקשים יותר ומצליחים לתמוך בשני הטון של המפלצת הזאת בצורה מצויינת.
בידוד הרעשים מעולה כיאה לרכב, ולמרות הצמיגים העצומים והקצב הגבוה (בהיסטריה) של המבחן השקט שרר מרבית הזמן בתא הנוסעים. בידוד רעשי הרוח יכול היה להיות יותר טוב אך קשה להגיד האם האשם הוא יום המבחן רדוף הרוחות או קצב ההתקדמות של הרכב.
מנוע ותיבת הילוכים
מנוע מפלצת? ההבדל בין המנוע של האודי לבין המנוע ששוכן במשפחתית שלכם דומה להבדל בין טיסן מנייר ומטוס F15. מפלצת היא גור חתלתולים ליד מתומן הצילינדרים הזה. מארבעה ליטרים הצליחו המהנדסים של אודי לחלץ, בעזרת שני מגדשי טורבו, לא פחות מ-520 כוחות סוס וכ-66 קג"מ - כך ששני טון האלומיניום הללו מגיעים ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות. סתם לשם ההשוואה, למשפחתית חזקה יחסית כמו סקודה אוקטביה אותו מאוץ אורך 6.4 שניות נוספות (כלומר 10.5 שניות סה"כ). בזמן הזה ה-S תגיע גם ל-160 קמ"ש ויותר (לא שניסינו, כמובן). מערכת בקרת השיגור מתפקדת על סף השלמות ומאפשרת לכל נהג, גם טירון ירוק במיוחד, לאמת את הנתון הזה.
הקצב שהאודי מייצרת, החל מתחתית קשת הסל"ד והרחק צפונה מהקו האדום, כל כך גבוה - עד שהיא הצליחה להרוס לנו שלל מבחנים מאוחרים יותר. לך תסביר לאנשים למה אתה צועק על רנו מגאן ספורט כשהיא לא מאיצה מספיק מהר, או מתלונן שה-RS Q3 עם 310 כוחות סוס לא סוחבת בעליה. למעשה האיום הגדול ב-S8 הוא איום תמידי על רישיון הנהיגה. לחצת, נשללת.
וכן, גם במנוע כל כך שלם יש כמה מגרעות. ראשית, הצליל. בידוד רעשים מוצלח מונע ממנו לחדור לתוך תא הנוסעים וגם הצליל עצמו לא מענג כמו במזארטי גיבלי לדוגמא. הוא נשמע טוב מאוד, אבל לא מצויין. ויש את צריכת הדלק. ביום האינטנסיבי יותר של המבחן היא עמדה על 3.9 ק"מ לליטר וביום הרגוע (יחסית) היא הצליחה להאמיר לכ-5.5 ק"מ לליטר. בשיוט רגוע אפשר ללטף את ה-10 ק"מ לליטר וזה כשארבעה מתוך שמונת הצילינדרים נחים כדי לחסוך בדלק.
מצד שני, כנראה שיש שם ממיר קטליטי מעולה, אחרת קשה להסביר איך בימי המבחן לא נרשם גידול משמעותי בחור באוזון.
התנהגות כביש
בתכלס, יש רק כביש נהיגה אחד בישראל בו ניתן לבדוק את האיכויות הדינאמיות של ה-S8: סדום-ערד. כל שאר הכבישים פשוט צרים מדי בשביל כמעט שני מטר לרוחב וחמישה לאורך, ועוד עם כל כך הרבה כוח. למהירויות גבוהות האודי לא מתקשה להגיע, את זה כבר הבנתם, אבל ההפתעה נמצאת דווקא בסיבובים. ל-S8 יש נטייה להתכווץ סביב הנהג ולהרגיש קטנה מגודלה האמיתי.
התכונה הזו, ששמורה לרכבים ספורטיביים, הופכת את ה-S לחתיכת כיף גדול בכביש הספציפי. ההגה מאוד מדוייק במצב הספורטיבי (אבל חסר היזון חוזר) והמתלים שומרים על תנודות הגוף הכבד באופן מפתיע. היתרון הגדול היא ההנעה הכפולה בזכותה ניתן לחזור לגז יותר מוקדם ולצאת הרבה יותר מהר בסיבובים - המערכת מנתבת את הכוח לגלגלים בעלי האחיזה המירבית. כתוצאה מכך מתקבלת מכונית עם אחיזה כמעט אבסולוטית. צריך להיות מופרע אמיתי או טיפש לא נורמלי כדי להעיף את הרכב מהכביש. הבלמים טובים, לפחות עד שהם עוברים התעללות מוחלטת, או אז הם מתחממים ודועכים באופן מורגש. מצד שני רכב המבחן עבר חיים לא קלים, כך שמצבם של הבלמים לא הפתיע.
אז בסדום-ערד האודי היא אחת המכוניות המהירות ביותר בהן נהגתי מעודי. על כל כביש אחר היא מכונת שיוט מופלאה שהופכת כל עקיפה לעניין של מה בכך. ניסיון להכנס לנסיעה דינאמית בכבישים צפופים יותר יכול לשלוח אתכם למכון א.ק.ג קרוב, מכיוון שהרוחב של הרכב + הקצב + הנהגים המופלאים של ארץ הקודש יהפכו את הנהיגה למשהו שמזכיר משחקי מכוניות משנות ה-80 של המאה הקודמת. גם תת ההיגוי ירים את ראשו המכוער בכבישים מאוד חלקים או מפותלים, אבל האשם תמיד יהיה הנהג שלחץ את הבהמה הגדולה רחוק ובקלות מעבר למגבלות הכביש.
ליתר ביטחון יש ברכב כל מערכת בטיחות אפשרית: בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אקטיבית ששומרת על מרחק קבוע מהרכב מלפנים ובקרה אקטיבית (שמזיזה את ההגה) לסטייה מנתיב.
סיכום
אודי S8 היא מכונית כמעט נטולת מגרעות. היא מכונית פאר נוחה ומפנקת מצד אחד, וטיל קרקע - שלילת רשיון עם אחיזה נהדרת והתנהגות כביש מפתיעה ביחס לגודל. בדרך כלל מכוניות בתקציב שכזה מתקשות להצדיק הוצאת סכום כסף כל כך מופרך בעבורן. במקרה של ה-S8, התמורה כל כך גבוהה שלפחות בעבורי הסכום יכול להצדיק את עצמו.
לדגמי אודי בישראל -
אודי פורסם לראשונה ב- 30.07.14
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות