אודי e-tron מגיע לישראל זמן לא רב אחרי יגואר i-Pace, ובעוד מספר חודשים צפויים להצטרף אליהם גם מרצדס EQC וב.מ.וו iX3. בתוך שבועות קצרים נמכרו בישראל יותר דגמי אודי e-tron, בשווי של כ-400,000 שקלים ליחידה, מכפי שמכרה כאן ניסאן ליף במשך תקופה של כ-5 שנים. גם רנו זואי ויונדאי איוניק החשמלית עדיין לא מתקרבות למספרים שרשמה אודי בתוך תקופה קצרה בהרבה. המסקנה ברורה: המוצר של אודי בשל יותר מכל אלו שקדמו לו. מיד נבין איך זה קורה.
עיצוב
בניגוד לחלק מהחשמליות, אודי e-tron לא מנסה להיראות כמו חללית משונה שהגיעה אלינו מהעתיד. הוא פשוט נראה כמו רכב פנאי יוקרתי של אודי, וזה מצוין. יש לו סגנון סולידי, אך כזה שלא בא על חשבון נוכחות מרשימה. הוא ארוך ורחב, נמוך אמנם בהשוואה ל-Q5 ול-Q7, אך מפגין עושר ויוקרה ברמה גבוהה לא פחות. האחראים לכך הם השבכה הקדמית האטומה בחלקה, תאורת המטריקס-לד המרשימה, קו הפרופיל האתלטי ויחידת התאורה הרוחבית מאחור, בסגנון פורשה (וגם בסגנון של אודי Q8).
תא הנוסעים ממשיך את הקו היוקרתי והאולטרא-איכותי, העתק כמעט מדויק של תאי הנוסעים באודי A6 ו-A7. שלושה מסכי מידע גדולים אחראים על התחושה הטכנולוגית המתקדמת, והחומרים המשובחים שעוטפים את הנהג תומכים באווירת הפרימיום.
למסך המרכזי, לפתחי המיזוג ואפילו לתא הכפפות יש כמה זוויות חדות ומעניינות יותר מאלו שמקובל לפגוש באודי. גם ידית ההילוכים, שלמעשה נעוצה במקומה, שונה ומיוחדת מאלו שהכרנו עד כה.
תא הנוסעים
הפלטפורמה של אודי e-tron תוכננה מראש עבור ההנעה החשמלית, כך שהגמישות התכנונית של המהנדסים היתה כמעט אינסופית. כך, למשל, קיבלנו קונסולה מרכזית צרה יחסית שמשאירה שפע של מקום לנהג ולנוסע שלצידו. המושבים עצמם גדולים, נוחים וניתנים לכוונון באינספור אפשרויות, וביניהם יש סביבת אחסון שימושית.
כמקובל בכלי רכב חשמליים, רשימת האבזור נדיבה למדי. לא שיש קשר סיבתי בין השניים, אלא שהטבת המס לכלי רכב אלו (המס המשולם הוא 10% בלבד, לעומת 83% על כלי רכב רגילים) מאפשרת ליבואנית לסמן וי על כל סעיף במפרט שהיא חושקת בו, בעלות נמוכה יותר ביחס לכל דגם אחר.
גרסת הכניסה, ה-Advanced, כוללת תאורת מטריקס לד שמונעת סנוור מבלי לוותר על האורות הגבוהים, חיישני חניה היקפיים עם מצלמת רוורס, מושבי עור חשמליים עם זכרונות, בקרת אקלים עם 2 איזורי טמפרטורה, דלת תא מטען חשמלית, מראה נגד סנוור, גג שמש פנוראמי וחישוקי "20.
חבילת ה-Premium מוסיפה גם מערכת שמע משודרגת עם 16 רמקולים, לוח מחוונים וירטואלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מצלמת 360 מעלות, חישוקי "21 ואת המראות הוירטואליות היחודיות.
לשתי הגרסאות מערך נרחב של אביזרי בטיחות, הכולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, ניטור שטחים מתים במראות ועוד.
בעבר התלוננו לא מעט על המעבר של אודי לתפעול ממסכים במקום גלגלת השליטה, וגם עכשיו נציין כי בזמן נסיעה לא נוח להפעיל את כל הפונקציות הנדרשות - בעיקר אלו של מערכת המיזוג. עם זאת, אחרי לא מעט מבחניםבדגמים עדכניים של אודי, התפעול קל לנו יותר מבעבר.
המושבים האחוריים ממוקמים גבוה יחסית ומעניקים ראות טובה החוצה. המרווח לשניים מעולה ויהיה סביר גם לשלושה. גבוהי קומה אולי יתלוננו על מרווח ראש מוגבל, אך גם כאן המצב בהחלט סביר. האבזור מאחור עשיר ופרקטי.
תא המטען גדול ושימושי, עם נפח של 600 ליטרים, סף הטענה נמוך ואביזרים רבים לעיגון חפצים. מלפנים, מתחת ל"מכסה המנוע", ישנו תא נוסף בנפח 60 ליטרים שיספיק בעיקר לכבל הטעינה.
נוחות נסיעה
נתחיל בראש ובראשונה מאי-הנוחות המרכזית - מראות הצד הוירטואליות. בניגוד למצלמת המראה המרכזית שפגשנו בדגמים של ג'נרל מוטורס, מראות הצד של אודי עדיין לא מצליחות להתחרות בזכוכית הפשוטה והמוכרת. המסכים קטנים יחסית וממוקמים נמוך, כך שקשה "לתפוס" את המבט במהירות - בעיקר במראה השמאלית הסמוכה לנהג. גם התמונה שמתקבלת צרה יחסית, על אף שניתן "לכוונן" את המראות באמצעות מגע על המסך. בנוסף, אנחנו משערים
באשר לנוחות הנסיעה עצמה אנחנו מעט אמביוולנטיים. לאודי e-tron משקל עצמי גבוה של 2.5 טון לפני נוסעים, וכל המשקל הזה יושב על מתלי אוויר מתכווננים. למתלי אוויר יש יכולת טובה מאוד לספיגת שיבושים "אנכיים", כמו בורות בכביש או גלים בכבישים מהירים - ועם אלו מתמודד ה- e-tron בצורה טובה מאוד. עם זאת, בהיתקלות מול שיבושים "אופקיים", כמו פסי האטה או ביציאה מבורות, הגלגל מתנגש עם האספלט בצורה שאותה מתקשה המתלה לשכך, והתחושה לא תמיד רכה ונעימה.
בידוד הרעשים ב- e-tron הוא אחד הטובים שנתקלנו בהם, גם ביחס למכוניות שעולות פי 2 או 3 ממנו. זאת למרות הצמיגים הגדולים והרחבים של מכונית המבחן.
מנוע ותיבת הילוכים
שני מנועים חשמליים מניעים את אודי e-tron. האחד, בהספק של 224 כ"ס, ממוקם מעל הציר האחורי ומניע אותו בלבד. השני ממוקם מלפנים ואחראי על הנעת הציר הקדמי עם 184 כ"ס. יחד מפיקים השניים הספק מרשים של 408 כ"ס.
ההספק המרבי מתקבל אך ורק במצב Boost, לאחר שבוחרים במצב הנהיגה הספורטיבי. בנהיגה שגרתית מוחלש המנוע ל-361 כ"ס בלבד, במטרה לחסוך באנרגיה.
ואיך זה מרגיש? בנהיגה יומיומית אין טובה מהנעה חשמלית. הפעולה כמובן חלקה לחלוטין, שקטה ונעימה, ללא כניסות אגרסיביות של מגדשי טורבו או החלפות הילוכים מהוססות. ברכב חשמלי אין השהיות ואין תיבת הילוכים, והכל קורה באופן הרמוני, טבעי ונעים מאוד.
כשרוצים קצת כוח, לוחצים בנדיבות על הדוושה הימנית ומקבלים לא מעט ממנו. ההנעה החשמלית מספקת את כל המומנט (67.7 קג"מ) באופן מיידי, ומצליחה להזיז את האודי הכבדה באופן משכנע בהחלט. למעשה, אפשר להגיד את זה על כל מנוע בנזין של אודי, אלא שכאן התאוצה החלטית והדחף מרשים אפילו יותר.
ויש אבל - כי עם כל המחמאות לתאוצה המרשימה של ה- e-tron, ולמרות שהוא מגיע ל-100 קמ"ש בתוך 5.7 שניות בלבד, צריך גם להודות ולומר כי יגואר i-Pace מאיץ באופן משכנע וספורטיבי יותר, שלא לדבר על התאוצות של דגמי טסלה. מהנעה חשמלית אפשר להפיק חוויה ספורטיבית מרשימה יותר מזו שמציע האודי, למרות שכוח לא חסר כאן.
האנרגיה החשמלית נצברת בסוללת 95 קוט"ש עצומה, שנטענת בתוך 9 שעות משקע ביתי. עמדת טעינה מהירה תמלא 80% מקיבולת הסוללה בתוך חצי שעה בלבד.
טווח הנסיעה המוצהר עומד על 417 קילומטרים, ובנהיגה מתונה אפשר בהחלט להגיע קרוב מאוד למספר הזה. נהיגה ספורטיבית מאומצת תקצר את הטווח, ועם יותר מדי רעל בעיניים תמצאו את עצמכם ללא חשמל כבר אחרי 250 קילומטרים.
התנהגות כביש
מימד רוחב נדיב, הנעה כפולה, צמיגים רחבים ומרכז כובד נמוך - כל אלו מעניקים לאודי e-tron אחיזת כביש יוצאת מן הכלל. הוא נטוע בנתיב באופן אבסולוטי, ממאן לסטות מהמסלול ושומר על תחושה בטוחה מאוד בכל מצב. מצד שני, הוא לא מאוד ספורטיבי: התחושות מנותקות, השלדה וההגה עברו אלחוש ואין מה לדבר על כניסה חדה לפניות. עם משקל של 2.5 טון זה פשוט נוגד את חוקי הפיזיקה.
סיכום
לא סתם לקוחות אודי מסתערים על ה- e-tron בהמוניהם. עוד הרבה לפני שהוא חשמלי, הוא רכב פנאי יוקרתי מעולה: מרווח, נוח יחסית, מאובזר לעילא, נראה מעולה ומעניק תחושת פרימיום אמיתית.
על זה מתווספת ההנעה החשמלית, שתורמת לא רק לחסכון - אלא גם לחווית הנסיעה ולתדמית הטכנולוגית המתקדמת. כשכל זה נארז במחיר לגמרי סביר (עבור רכב פנאי יוקרתי, כן?), ובתוספת סמל אהוב על מחזיק המפתחות, התמורה שמתקבלת היא יוצאת מן הכלל.
לצפייה בכל דגמי אודי בישראל
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות