לפני כשנה הציגה אודי מכונית ספורטיבית, ה-e-tron GT שמבוססת כמעט במלואה על מכלולי פורשה טייקן, אותה בחנו לא מזמן. עכשיו הנציגה של אודי מגיעה לישראל, ומתייצבת במערכת iCar עם סוללה מלאה ולא מעט יומרות. אז מה זה אומר בעצם שהיא GT (ראשי תיבות של גראן-טורר או גראן-טוריסמו)? האם היא בסגנון יגואר XK למשל או שאולי בכל זאת יש לה יותר מה-DNA של הפורשה עליה היא מבוססת?
עיצוב
העיצוב החיצוני בסגנון ספורט סדאן, עם פרופיל נמוך ודינאמי וחלק אחורי בסגנון קופה עם גג משתפל וכתפיים רחבות. קשה לפספס שזו אודי, בעיקר בחזית המוכרת ובחלקה האחורי עם עיצוב הפנסים ומופע התאורה בכל פתיחה וסגירה. ה-GT הזו גרמה ללא מעט אנשים לסובב את הראש, לעצור, לשאול, ואפילו לצפור בהתלהבות – אין ספק, האי-טרון GT נראית פשוט מעולה.
עיצוב הפנים בסגנון אודי קלאסי, כלומר קלאסי בסגנון של אודי משמעו סגנון "הייטקי" עם קווים חדים וארוכים, שילובי חומרים בין עור, אלקנטרה ואלומיניום, וגם גימור דמוי קרבון לאורך הדשבורד והדלתות. גם כאן חגיגה לעיניים.
תא הנוסעים
האי-טרון GT זה רכב ספורטיבי אז אל תצפו פה לכניסה נוחה במיוחד כמו ל-e-tron הג'יפוני. כאן ממש צריך "להיכנס" לתוך הרכב – להתכופף ולשקוע במושבים. מדובר בצמד מושבי ספורט מצויינים, עם כוונון חשמלי מלא גם לתמיכת היריכיים וגם לתמיכה הצידית והם נותרו נוחים בכל סיטואציה.
תנוחת הישיבה הנמוכה מכניסה את הנהג מיד לאווירה הספורטיבית, רק קחו בחשבון ששדה הראייה לא מצטיין – מלפנים קורות A קרובות יחסית וגם שטח חלונות הצד קטן ואילו מאחור השמשה ממש סמלית. נמליץ לשדרג למצלמות ההיקפיות.
אודי אי-טרון GT מגיעה אלינו בעצם ברמת גימור אחת שכוללת אבזור מכובד למדי כגון גג פנורמי ענק, ללא קורה במרכזו, כך שמתקבלת תחושה אוורירית במיוחד; עם זאת, צפויה התמודדות לא קלה בחודשי הקיץ עקב היעדר הכיסוי לגג. יש גם בקרת אקלים תלת איזורית, מושבי בד משולבי עור כסטנדרט עם כוונון חשמלי מלא, חימום ואוורור, תאורת לד מלאה הכוללת גם את פנסי הערפל בתוך הפנס הראשי, חיישני חנייה היקפיים ומצלמת רוורס. נמצא גם את לוח המחוונים הדיגיטלי עם התצוגות המתחלפות, הגה מחומם, תאורת אווירה ומתלי אוויר.
גרסת ה-RS הקיצונית מוסיפה עוד כמה פרטי אבזור ובהם זכרונות למושבים, תאורת מטריקס לד, מצלמות היקפיות בתלת מימד, תצוגה עילית, דלת תא מטען חשמלית, הגה מתכוונן חשמלית ומערכת שמע משודרגת מבית Bang & Olufsen עם 16 רמקולים. דרך אגב, את כל אלו תוכלו לקבל כאופציה ב-GT הרגילה.
בבטיחות נמצא מפרט מתבקש הכולל בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה בנסיעה לאחור במהירות חניה ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים. ב-RS יש גם זיהוי דו-גלגלי, התרעת תנועה חוצה מלפנים ומערכת התרעת רכב בשטח מת כולל היגוי אקטיבי – גם במקרה הזה תוכלו לשדרג לפריטים אלו ב-GT הרגילה.
הנדסת האנוש טובה בסך הכל, לבטח למי שכבר פגש דגם אודי אחד או שניים בחמש השנים האחרונות. אך בכל זאת נציין כי חיווי הפעלת חימום ההגה לא ישאר באופן קבוע במסך המידע, כפתור Sync לבקרת האקלים נעדר ולא תמיד נוח לתפעל את השליטה על הרדיו והווליום ממשטח מגע בסגנון iPod. גם איכות ההרכבה לא מצטיינת ונשמעו פה ושם "צקצוקים", אך עדיין מדובר ברמה גבוהה.
למרות שה-e-tron GT באורך של כמעט 5 מטרים ורוחבה מתקרב לשני מטרים, המושב האחורי לא מרווח במיוחד, והכניסה אליו דורשת שילוב בין התכופפות להרמת רגל – השילוב הזה נוצר עקב סוללה שממוקמת ברצפה הרכב בחלקו האחורי ויוצרת מעיין "אמבטיה". ברגע שנכנסים, שני מבוגרים יהנו ממושב תומך ונוח, כאשר מרווח הראש נפגע בעקבות הגג ומרווח הברכיים בא על חשבון הכיסאות הקדמיים. לשבת באמצע כבר לא מומלץ עקב "תעלת הינע" גבוהה מאוד.
תא המטען בנפח 405 ליטרים. זה נשמע כמו נפח שמזכיר כמה משפחתיות, ובאמת הוא יכול היה להיות שימושי לגמרי. למה רק "יכול"? מאחר ובתא ישנו תיק לכבל הטעינה (למרות שיש תא ייעודי מתחת לרצפה) וגלגל חלופי בגודל מלא. לדברי נציג היבואנית הוחלט לצרף גלגל בגודל מלא מאחר וערכת הניפוח מתקשה לנפח את הגלגל עקב משקלו של הרכב. בנוסף גם מדובר בתצורת סדאן ולא נמצא כאן דלת חמישית כמו באודי A7 למשל. אך את הליטרים החסרים תוכלו להשלים בתא המטען הקדמי בנפח של 85 ליטרים, שיתאים בקלות לשני תיקי גב.
נוחות נסיעה
לאי-טרון GT מתלי אוויר, ושהשם לא יטעה אתכם - לא מדובר בריחוף על ענן, אלא בכיול על הצד הנוקשה - בכל זאת הם צריכים לתמוך במשקל של כ-2.3 טונות. אך לא מדובר בכיול נוקשה-עצבני, כזה שיעביר כל רטט אל הנוסעים, אלא בכזה שמקנה תחושה מוצקה, כשגם שיבושים חדים עוברים עידון מסוים לפני שהם מגיעים לנוסעים.
בשיוט בין-עירוני האודי הגדולה מציגה שיפור משמעותי בנוחות. הנוחות טובה והיא נשארת מרוסנת ויציבה גם במהירויות גבוהות או בעיקולים רחבים. בידוד הרעשים טוב גם הוא ואין שום בעיה לגמוע איתה מרחקים. בדיוק כמו שהיינו מצפים ממכונית GT.
למרות אורכה ורוחבה, התמרון העירוני טוב בסך הכל, כשהחיישנים ההיקפיים עושים עבודה טובה ומתריעים גם כאשר מתקרבים למדרכות, נושא חשוב מפאת מרווח שפת הפגושים מהקרקע.
יחידת הנעה
לאודי e-tron GT צמד מנועים והנעה כפולה, לעומת הטייקן שמוצעת בארץ גם בגרסת הנעה אחורית. ההספק עומד על 469 כ"ס ונתון מומנט מירבי של 64.3 קג"מ הזמינים באופן מידי.
מה הכוונה ב"אופן מיידי"? אז לא מדובר רק ב-4.1 שניות ל-100 קמ"ש, נתון מצוין לכשעצמו. התחושה שמועברת אל הנוסעים ברכב בזמן תאוצה מזכירה יותר שיגור של רכבת הרים קיצונית בדיסנילנד. ביציאה חזקה מהמקום, כל הנוסעים ברכב, כולל הנהג, נזרקים לאחור, עוצרים נשימה לחצי שניה ואז פורצים בצחוק מתגלגל. חווית התאוצה כמעט ולא נמאסת, לפחות עד שאחד הנוסעים ירים ידיים ויבקש לעצור בצד הדרך, כי בכל זאת חבל ללכלך את האודי המרשימה הזו.
גם בתאוצות ביניים האי-טרון GT תשתגר קדימה, אפילו אם בחרתם במצב החסכוני. וטיפ קטן - כאן חשוב כפליים להסתכל רחוק קדימה, כי המרחקים מתקצרים הרבה יותר מהר ממה שרגילים.
לעומת רכבים חשמליים אחרים עם תמסורת ישירה והילוך בודד, כאן, כמו בטייקן, יש שני הילוכים. אלו לא הילוכים הניתנים לשליטה והם נועדו לחלוקת הכוח של הרכב. מה שכן ניתן לשלוט עליו הם המנופים מאחורי ההגה לטובת עוצמת הבלימה הריגנרטיבית. מדובר ב-3 עוצמות שונות, כאשר ההבדלים ביניהן לא מורגשים באופן בולט וגם עוצמת הבלימה הגבוהה ביותר לא ממש חזקה. בנוסף אין אפשרות לנהיגה בדוושה אחת.
הסוללה באי-טרון GT בגודל 83.7 קוט"ש, צריכת החשמל המשולבת עומדת על 203 וואט שעה וטווח הנסיעה המוצהר הוא 478 ק"מ. בפועל, צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על 265 וואט שעה לק"מ - תסלחו לנו, אבל קשה לנהוג בה באופן חסכוני, אך בכל זאת ניתן להגיע לטווח נסיעה ריאלי של כ-350 ק"מ.
התנהגות כביש
כפי שהזכנו בתחילתו של המבחן, האי-טרון GT מבוססת על מכלולי פורשה טייקן, וככזו היא נהנית משלדה מצויינת בעלת תקשורת גבוהה ויכולת לתקוף פניות בצורה מעוררת הערכה בזכות אחיזה גבוהה מאוד, הגה עם משקל ודיוק טובים, כשגם התחושות מדוושת ההאצה והבלמים בסדר גמור.
ובכל זאת, היא חסרה את השובבות הזו של הטייקן, עם הזנב השמח וההגה המהפנט. האי-טרון GT היא לא מכונית ספורט קיצונית, והכינוי GT בהחלט מתאים לה – מכונית ספורטיבית המיועדת למהירויות גבוהות ולמרחקים ארוכים.
סיכום
אודי אי טרון GT היא כנראה אחד מדגמי אודי הכי טובים שיש היום, ואחת החשמליות הטובות ביותר שניתן לקנות כיום בישראל. היא חזקה מאוד, מאובזרת, נראית מצוין ונוחה גם בנסיעות ארוכות – מכונית GT לתפארת.
מצד שני, כדאי להכיר שהמרווח מאחור לא מצטיין וגם תא המטען יכול היה להיות שימושי יותר. ולמרות התנהגות כביש טובה בפני עצמה, קשה שלא להשוות אותה לטייקן המרגשת. אבל אותו שילוב בין תחושת היוקרה לבין הביצועים המרשימים מאפשרים לסלוח לה בקלות על אותם חסרונות.
ובכל זאת, קשה להימלט מהשוואה לאחות פורשה טייקן. בהשוואה לגרסת ההנעה המקבילה (פחות או יותר) תצטרכו להוסיף עוד 120,000 שקלים, נכון למחירי ינואר 2022. מצד שני, גרסת ההנעה האחורית של הפורשה דווקא זולה ב-80,000 שקלים. רוצים פשרה? טייקן קרוס טוריסמו עם הנעה כפולה יעלה רק 20,000 שקלים יותר, ויספק גם שימושיות גבוהה יותר.
לצפייה בכל דגמי אודי בישראל
פורסם לראשונה ב- 07.01.22
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות