אם לאודי Q7 יש Q8 ולאודי Q3 יש את ה-Q3 ספורטבק, אז אין שום סיבה שבעידן החשמל לאודי e-tron לא יהיה e-tron Sportback - גרסת קופה מעוצבת משלו. אז אחרי שהכרנו את ה-e-tron הקלאסי, יצאנו לבדוק מה עשה הגג המשתפל לחשמלית הראשונה של אודי והאם זה מצדיק תוספת של 21,300 שקלים.
גם מי שלא נמנה על חובבי רכבי הפנאי, יודה כנראה שהעיצוב החיצוני של האי-טרון ספורטבק פשוט נראה טוב, בעיקר בפרופיל ומאחור. החזית דווקא שגרתית עבור דגם של אודי, אבל החישוקים בגרסה הנבחנת פשוט מהממים.
מבפנים הספורטבק זהה לאח "המרובע" וזה אומר בעיקר דברים טובים. התחושה לא קלאסית או שמרנית אלא הייטקית, עם שלושה מסכים דיגיטליים גדולים וקווים שנשברים בכל מיני זוויות.
מושב הנהג מפנק. זה מתחיל ממערכת כניסה קלה, שמזיזה את המושב לאחור, ממשיך בטווח כוונון רחב, ומסתיים בתמיכה טובה שמתקבלת גם בנסיעה ארוכה. רק המדרס לרגל שמאל קצת רחוק ומוטה בזווית, כך שהוא יתאים יותר לאנשים גבוהים.
המרווח מקדימה מוצלח, למרות קונסולה רחבה שממוקמת בין הנהג לנוסע. זו מכילה בתוכה לא מעט תאים שימושיים וכמובן משענת יד מתכוונת.
שדה הראיה טוב בסך הכל. מלפנים השמשה הקדמית צרה יחסית, אך קורות A אינן עבות במיוחד. במבט לאחור החלונות המשולשים הקטנים בקצה הרכב מסייעים להשלים את התמונה, ובכלל מערך המצלמות ההיקפיות מרשים באיכותו.
הנדסת אנוש טובה למרות עומס המסכים, שכן התפעול שלהם פשוט וקל בערך לכל מי שמחזיק סמארטפון מהשנים האחרונות. גם הארגונומיה מוצלחת עם משענת ייעודית ורחבה לפרק כף יד ימין, כדי שיהיה קל לתפעל משם את המסך התחתון ואת ידית ההילוכים. המסך שולט בעיקר על בקרת האקלים ובנגיעת כפתור ניתן לצמצמו ולחשוף שורת קיצורי דרך לבחירתכם.
הכניסה למושב האחורי נוחה יחסית כשהמושב עצמו מעט מוטה בזווית, אך זו לא חדה מדי. מרווח הראש סביר לגמרי, כך שהוסר החשש העיקרי מהמעבר לתצורת הקופה. היושב במרכז יתקל בבליטת הקונסולה המרכזית מה שמצריך ישיבה בפישוק קל ואילו המושב המרכזי עצמו נוקשה ומוגבה, מה שמצמצם אף יותר את מרווח הראש עבור הנוסע השלישי מאחור.
אודי e-tronספורטבק מגיע ברמת גימור Advanced ומציע גם תוספת של חבילת Luxury לבחירה. גם לפני התוספות האבזור עשיר עם שלושת המסכים הדיגיטליים שהוזכרו קודם, גג פנורמי כהה יחסית (פתרון טוב לימי הקיץ), ריפוד בד משולב עור, מושבים עם כוונון חשמלי וזכרונות, בקרת אקלים מפוצלת שהרגישה מעט חלשה ובעוצמה האמצעית אפילו קצת מרעישה, תאורת מטריקס לד, חיישני חניה מקדימה ומאחורה עם מצלמת רוורס, מראות פנים וצד נגד סנוור, תא מטען נפתח חשמלית, מתלי אוויר וחישוקי 20 אינץ'.
האי-טרון שנבחן כלל את חבילת ה"לאקשרי" שמוסיפה מערכת שמע משודרגת של בנג & אולפסון, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות מעולות שכוללת גם תצוגת תלת-מימד מרהיבה, חימום ואוורור למושבים הקדמיים וחישוקי 21 אינץ'.
בבטיחות יש את כל מה שצריך - בלימת חירום אוטונומית שמזהה גם הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור והתרעת התנגשות מאחור. המערכות פועלות בצורה טובה, לפחות אלו שניתן לבדוק בנהיגה שגרתית כמובן.
איכות החומרים והרכבה גבוהה, בדיוק כמו שהורגלנו מדגמי אודי שבקצה העליון. עם זאת, לרוחב הדשבורד מתוח פס פלסטיק חלול ובמקומות מעטים וכמעט נסתרים ישנה פלסטיקה פשוטה. כל השאר - לעילא ולעילא.
תא המטען מציע נפח של 615 ליטרים מרשימים. סף ההעמסה גבוה מעט והתא עצמו נמוך יחסית לאי-טרון רגיל. ועדיין, תוכלו להכניס די הרבה ציוד ואפילו יש תא עמוק מתחת לרצפה.
נוחות נסיעה
הנוחות מצויינת, עירונית או בין עירונית. מערכת מתלי האוויר פועלת בצורה נהדרת. במצב Comfort המתלים רכים עד כדי נדנוד יתר אחרי מעבר פס האטה, אך מצד שני הם יעלימו כל שבר ברחוב "הולנדי" למשל. במצב הרגיל הנוחות עדיפה, לפחות לטעמנו. במצב הזה ה-e-tron Sportback מרוסן יותר ונוח ברמה מרשימה מאוד. לכך מתווסף גם בידוד רעשים מצוין, פרט לרעשי כביש במהירות גבוהה שנובעים מהצמיגים הרחבים (255 מ"מ).
מנוע ותיבת הילוכים
אודי אי-טרון ספורטבק מגיע נכון לביצוע המבחן בגרסת 55 בלבד, בעוד לאי-טרון הרגיל היתה עד לאחרונה גם גרסת 50, מוחלשת יותר עם סוללה קטנה יותר. זה אומר שיש לנו כאן מנוע חשמלי שאוצר בתוכו 408 סוסים ו-67.7 קג"מים שמוכנים להתפרץ קדימה כאן ועכשיו. כמה כאן ועכשיו? 5.7 שניות ל-100 קמ"ש, ברכב ששוקל מעל 2.5 טון...
תיבת הילוכים היא כמובן תמסורת ישירה כשמנופי השליטה ההגה משמשים בעצם לקביעת עוצמת הבלימה הרגנרטיבית.
כמו במרבית המנועים החשמליים, הכוח מתקבל באופן כמעט מיידי. אבל זה קורה במצב נוחות או חיסכון. מעבר למצב ספורט, ויציאה אגרסיבית מהמקום פשוט תדביק לכם את הראש למשענת. עקיפות זה עניין של מה בכך, ובכלל ההאצות ל-100 קמ"ש ישאירו את כולם הרחק מאחור.
עם ביצועים שכאלה ומשקל גבוה הסברה הראשונית שיהיה לכך ביטוי בצריכת החשמל, אבל בסיומו של המבחן היא עמדה על 261 וואט שעה לק"מ, שהם רק 3.5% יותר מנתון היצרן שעומד על 252.4 וואט שעה לק"מ. הסוללה, בגודל 95 קווט"ש, מאפשרת טווח נסיעה מוצהר של 381 ק"מ. בפועל הטווח הריאלי נע בין 330 ל-360 קילומטרים, בהתאם לסגנון הנהיגה. לא רע בכלל.
וכמה מילים על טעינה הרכב. עמדה ביתית תמלא את האי-טרון ספורטבק ב-9 שעות, אז אל תגיעו מאוחר מהעבודה. אם הטווח גבולי, תמיד אפשר להיכנס לעמדת טעינה מהירה: הנתון הרשמי מדבר על טעינה של-80% בחצי שעה מעמדת 150 קילוואט, אך עמדות כאלו הן עדיין מצרך נדיר. תשריינו לכם קצת יותר זמן.
התנהגות כביש
לאודי e-tron ספורטבק אחיזת כביש גבוהה, בעיקר בזכות ההנעה הכפולה. רכינת המרכב סבירה לגמרי וניתן בקלות לפתח איתו קצב מהיר. אפילו מהיר מאוד.
אבל עם זאת, לא כדאי לפתח ציפיות לתחושות ספורטיביות. צליל מנוע כמובן שאין פה, אבל זה לא רק זה: גם ההגה ניטרלי למדי, הבלמים עסוקים בטעינה ובכלל נראה שהמטרה של הרכב זה לשמור אתכם מבודדים מכל מה שקורה בחוץ ולא לתווך ביניכם לבין הדרמה שמתחוללת על האספלט.
סיכום
אודי e-tron ספורטבק הוא רכב פנאי יוקרתי ואיכותי במיוחד. כמו ה-e-tron הרגיל, הוא עושה זאת בזכות תחושת יוקרה שמלווה באבזור מכובד, נוחות נסיעה טובה ובידוד רעשים מוצלח. וכמובן, יש לו יחידת הנעה נהדרת שמייצרת ביצועים מרשימים מאוד ומצליחה לספק טווח נסיעה גבוה יחסית גם בתנאי אמת.
חסרונות? איכות החומרים לא אחידה וגם התנהגות הכביש לא ספורטיבית במיוחד, אך מדובר לטעמנו בזוטות.
ומה באשר לגרסת הספורטבק? ובכן, העיצוב יוצא נשכר מתצורת הקופה ובמפתיע השימושיות כמעט ולא נפגעת, כך שעדיין יש כאן מספיק מרווח לחמישה נוסעים וגם תא מטען שימושי. פער המחירים לעומת הגרסה הרגילה, שעומד על 21,300 שקלים (נכון למועד פרסום הכתבה) איננו משמעותי - כך שבסך הכל מדובר בתמורה יותר מראויה למחיר.
לצפייה בכל דגמי אודי בישראל
פורסם לראשונה ב- 01.02.21
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות