דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אופל אדם S - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


את המבחן הזה אני צריך לפתוח בווידוי, ואפילו סוג של גילוי נאות. אני אוהב מכוניות קטנות וחזקות. אוהב מאוד אפילו. וכשהן מגיעות בתוספת של עיצוב ייחודי, איכות חומרים גבוהה ואבזור טוב, אני כבר בכלל מתחיל לאבד את זה. למעשה, אפילו יש לי אחת כזאת, שעונה כמעט על כל הפרמטרים, בחניה ליד הבית.

אם כך, די מיותר לציין שנחיתתה של אופל אדם S בישראל הייתה אחת ההתרחשויות המוטוריות שהכי עניינו אותי בשנים האחרונות. במיוחד אחרי הרושם שהשאירה עליי האדם הרגילה, שהדבר שהיה לה הכי חסר מבחינתי היה עוד קצת כוח. כן, יותר עניינה אותי מב.מ.וו סדרה 7, מאזדה מיאטה ואפילו סיטרואן קקטוס, שלכולן שמור מקום חם בלב שלי.

אופל אדם S

עכשיו שסיימנו עם שיעור ההיסטוריה, בואו נראה מי זאת אופל אדם S. למעשה, מדובר בגרסת ה"עוד כח" של האדם הרגילה. היא לא מקבלת את תג ה-OPC הנכסף, כי היא לא אמורה להיות ספורטיבית אמיתית כמו הקורסה או האינסיגניה OPC, אלא לתת מענה למי שרוצה את האדם, אבל מתקשה מנטלית לנהוג על מכונית "חלשה". או במילים אחרות, גרסה לבנים.

האדם S מוצעת במחיר שנמוך מזה של המתחרה הכי ישירה שלה - אבארט 500 - בכמה וכמה עשרות אלפי שקלים, ולמעשה מציעה תמהיל שאין דומה לו בשוק - מכונית מיני, יוקרתית, ידנית, חזקה, מעוצבת, מאובזרת, ולא יקרה להחריד. מה כבר יכול להשתבש?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar - אופל אדם S


אופל אדם S, טורבו-בנזין 1.4 ליטר, 150 כ"ס, ידני, 119,900 שקל
יתרונות

חסרונות

מעוצבת נפלא...
...אבל לא שונה מהגרסה הרגילה

חזקה ומתנהגת...
...אבל לא באמת ספורטיבית

טובה בהכל...
...אבל לא מצטיינת באף סעיף


אופל אדם S

עיצוב

עניין העיצוב של אופל אדם S נחלק לשניים - מצד אחד, היא לא נראית מספיק שונה מהגרסה הרגילה. למעט ספוילר גדול יותר על הגג ו-S לצד השם על התג שקבוע על קורות C, אין שום דרך להבדיל בינה לבין אדם רגילה.
רכב המבחן הגיע עם חישוקי 18 אינץ, שמחביאים בתוכם קליפרים אדומים, מה שוודאי יעזור לחדי העין להבין שיש פה משהו קצת אחר, אבל לא מספיק כדי שכל מי שעובר ברחוב ילווה את המכונית במבט וגירוד הפדחת תוך נסיון להבין מה פשר הגרסה הזאת של האדם.

מצד שני - יש את העיצוב הכללי של האדם. אין ספק שהיא מיוחדת, ועצם הנדירות שלה הופכת אותה למחזה מעניין שמושך לא מעט מבטים, אבל פה זה כבר עניין של טעם. אישית, אני מאוד מתחבר אליה, וכך גם רוב אנשי המערכת, אבל לא פעם שמעתי באוזניי שלי את הכינוי "צפרדע קטנה".

אופל אדם S

תא הנוסעים

בתא הנוסעים של האדם S ההבדל ביחס לאדם הרגילה קטן עוד יותר. ומסתכם בנגיעות צבע על ההגה, ידית ההילוכים ובלם היד בהתאם לצבע הגג, וכיתוב S על גבי רקע דמוי סיבי פחם על לוח השעונים. המושבים כאן טיפ-טיפה יותר ספורטיביים ואוחזים (היינו צריכים להשוות לתמונות של האדם הרגילה כדי לעמוד על ההבדלים), אבל קצת חבל שמושבי הספורט המעולים של רקארו נותרו מעבר לים. במיוחד לאור העובדה שתוספת אחת שלטעמנו מאוד מיותרת כן הגיעה, אבל על כך בהמשך.

אופל אדם S

רשימת האבזור באדם מעולה וכוללת כל מה שאפשר לצפות לקבל במכונית של 120 אלף שקל. מערכת מולטימדיה עם קישוריות מלאה לטלפון שכוללת גם שיקוף מסך, בקרת אקלים, חיישני תאורה וגשם, מחשב דרך, בקרת שיוט ועוד. היה נחמד לקבל כאן גם מערכות בטיחות אקטיביות אבל קצת קשה לנו לבקר אותה על זה, כי גם באף אחת מהמתחרות שלה אין את המערכות. זה לא הופך את זה לבסדר, אבל זה פחות צורם.

תנוחת הישיבה באופל אדם S נמוכה מאוד ויחד עם דוושות שמסודרות בצורה פשוט מושלמת בשביל ה"עקב לצד אגודל" המזדמן, היא משדרת שהולך להיות לנו כאן כיף. המרווח - לפחות במושבים הקדמיים - לא רע. מאחור המצב פחות טוב ולא היינו ממליצים להכניס לשם אנשים שאתם אוהבים. אפשר לשבת שם, אבל ממש לא כיף. אותו התיאור נכון גם לגבי תא המטען. סביר, לא יותר.

אופל אדם S

נוחות נסיעה

זוכרים את התוספת המיותרת? חישוקי 18 אינץ' עם צמיגים ברוחב 235 מ"מ וחתך 35, על מכונית כזאת, הם בלשון המעטה החלטה תמוהה. הם הורסים את הנוחות בצורה מאוד משמעותית, תורמים לרעשי כביש מאוד ניכרים בזמן הנסיעה, גורמים לה להפגין חוסר שביעות רצון במעבר על שיבושים, מייקרים את החלפת הצמיגים בעשרות אחוזים ובאופן כללי הופכים את החוויה לפחות מהנה ממה שהיא הייתה יכולה להיות.

נכון, הם תורמים לסטייל ולשואו, וגם לאחיזה, אבל במכונית שהיא לא הארדקוריסטית ומכוונת מסלול שצריכה לקזז עשיריות שניה בפניה כזו או אחרת, אפשר היה לוותר על ה"עוד קצת אחיזה" לטובת עוד קצת נוחות. למזלכם, האדם S מגיעה כסטנדרט עם חישוקי 17 אינץ' וצמיגי 215/45 שפויים הרבה יותר.

בכל מקרה, קשה להגיד מילים טובות על הנוחות של האדם S, לפחות עם החישוקים הגדולים. עם אלה הקטנים המצב אמור להיות טוב יותר מן הסתם, והיינו ממליצים בכל לשון להישאר עם החישוקים הקטנים יותר. ואם כבר להוציא את הכסף על תוספות, לנסות להתעקש על מושבי הספורט.

אופל אדם S

מנוע ותיבת הילוכים

המנוע שאחראי על הזזת הננסית הזו הוא אותו אחד שנמצא באסטרה החדשה, 1.4 ליטר טורבו בנזין עם 150 כ"ס ו-22.4 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית עם שישה הילוכים, שאינה מכבידה עליו ומסרסת אותו כמו התיבה האוטומטית של אופל. עם הגיר הידני המנוע הזה זורח.

המנוע מגיב מצוין לכל נגיעה בדוושה הימנית, ומאיץ את הקטנה החמימה הזו בנחישות. אבל, שמתם לב שאמרתי חמימה, ולא חמה, וזוכרים שקוראים לה אדם S, ולא OPC? אז בדיוק על התפר הזה היא נמצאת. קצת חסר לה עוד כח, ועוד צליל, ועוד חדות כדי להיות OPC, אבל כ-S היא נותנת בדיוק את מה שהייתי מצפה לקבל ממנה.

אופל אדם S

תיבת ההילוכים עובדת נהדר, עם מהלך ידית קצר ומכאני, ותפעול קל ומדויק של המצמד. יחסי ההעברה הקצרצרים שלה אומרים שכל תאוצה ארוכה דורשת הרבה עבודת ידיים ורגליים בשביל להעביר הילוכים, מה שגורם לה לזנק ולהגיע למהירויות גבוהות בזריזות, אבל גם מציב את מחט הסל"ד על מספרים גבוהים בשיוט.

אם אתם מחפשים ביצועי אטרף, כנראה שלא תמצאו אותם כאן, ועדיף לכם יהיה להוסיף 15-20 אלף שקלים ולקנות פיג'ו 208GTi, סיאט איביזה קופרה או פולקסווגן פולו GTI. מה שהאדם נותנת מבחינת ביצועים זה את האפשרות להשתובב איתה מדי פעם בכביש כזה או אחר, לצאת לעקיפה במהירות גבוהה יחסית, וסתם להתנהל במהירות גבוהה יותר מרוב התנועה ברוב המקרים.

אמנם חסכון בדלק כנראה לא יהיה הפרמטר העיקרי שיעמוד לנגד עיניי האנשים שיחליטו לקנות אותה, אבל כנראה שגם הם ירגעו כשהם ישמעו שבתום המבחן צריכת הדלק הראתה 12.5 ק"מ לליטר סבירים לגמרי.

אופל אדם S

התנהגות כביש

אופל אדם היא היא מכונית קטנה. ממש קטנה. עם 2 מ"מ פחות מ-3.7 מטר בין הפגושים היא ארוכה רק ב-3 ס"מ מיונדאי i10. אז הציפייה הטבעית היא להתנהגות קלילה ושובבה, עם זנב שמח ואף שצולל לפניות כאילו היה כלב לגוטו שהריח פטריית כמהין.

אבל למרות מידותיה הגמדיות, האדם היא בכלל לא מכונית קלה. 1,163 הקילוגרמים שלה יחשבו למשקל מכובד גם בקרב לא מעט מכוניות משפחתיות מודרניות.

התוצאה היא התנהגות רצינית ומכובדת, מיושבת ונטועה, עם מעט מאוד אפשרות למשחק. בזכות אותם צמיגי 235 מ"מ האחיזה פנומנלית, וזה עוד אחרי שהזהירו אותי עם המסירה ש"הם לא במצב הכי טוב".

אופל אדם S

הבעיה היא שכאשר האדם מאבדת אחיזה, היא עושה את זה באופן פתאומי ולא ממש צפוי, מה שגרם לי לאבד את הוורוד בלחיים כמה פעמים. בקרת היציבות נכנסת ומחזירה את המצב לנורמה, אבל שבריר השניה הזה שבין הרגע בו קלטת שאין לך אחיזה, לבין הרגע שאתה ממשיך לנסוע בכיוון הנכון, עשוי להיראות כמו זמן ארוך מאוד.

יכול מאוד להיות שהסיבה היא הזמן המועט יחסית שהיה לי ללמוד את הניואנסים הקטנים של ההתנהגות שלה, ואולי אחרי כמה אלפי קילומטרים הייתי לומד לקרוא טוב יותר את ההגה והשלדה היחסית אילמים שלה הייתי מצליח לנהוג אותה ביותר הרמוניה. אז אולי המסקנה המתבקשת מזה היא שתתחילו לאט, ואז תגבירו.

אופל אדם S

סיכום

אופל אדם S היא מכונית שקשה לסכם, כי אחרי היומיים שהיא בילתה אצלנו במערכת גילינו שלכל אחד היא משהו אחר. להוא היא לא הייתה מספיק רועשת וגועשת, לאחר היא סיפקה את כל הכוח שהוא אי פעם ירצה, אחת חשבה שההתנהגות שלה לא מספיק מושחזת והאחרת טענה שהיא מעוצבת להפליא. מישהו ירד ממנה אחרי 5 דקות כי היא לא הייתה לו נוחה, ואת האחרון לא הצליחו לגרד ממנה כמעט 13 שעות ברצף.

על דבר אחד הייתה הסכמה גורפת. אופל אדם היא מכונית מעניינת, מאוד מעניינת, וכזאת שנותנת תמורה שאין שניה לה במחוזותינו. כל אחד ימצא בה משהו טוב, אבל כנראה שכל אחד גם ימצא בה משהו פחות טוב. היא שילוב שמביא לשולחן הרבה דברים, אבל לא מושך את המפה לאף כיוון מובהק, זאת הפעם הראשונה שאני יכול להגיד בפה מלא שזאת מכונית שאתם צריכים להתאים לה, ולא להיפך.

לדגמי אופל בישראל - אופל

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה