אופל נופל לפעמים בין הכיסאות. מצד אחד, מדובר ביצרן אירופי, ולא סתם כזה – אלא אחד הוותיקים שבהם. מצד שני, הוא נמצא בבעלות אמריקאית, ובכך הוא עשוי להידמות לנטע זר ברחוב האירופי השמרני. אז אופל ייצג ככל יכולתו את הקו השמרני האירופי, בעיצוב ובאופי, והשקיע פחות באווירה צעירה וביכולת דינאמית קלילה.
עם השנים עוררו מתחרים בני היבשת הקלאסית, וגם מעבר לים, את האופי האתלטי, התוסס, ובאופל עלה הצורך והרצון להפנות את הספינה השמרנית לכיוון הזה. לאופל ישנם כמה כלי רכב חשובים מאוד מבחינתו, גם בצד התדמיתי – כמו אופל אסטרה המשפחתית, אינסיגניה היוקרתית יותר וגם מוקה שעונה לאופנת הקרוסאוברים הקטנים. אבל בחברה הגרמנית-אמריקאית בוחרים להפנות את עיקר המאמצים לכיוון המכוניות הקטנות יותר, לצעירים.
אופל אדם הקטנטנה, שנושאת את שמו של מקים החברה, היא החותמת על הכיוון, הצהרה אופנתית לצרכנים העירוניים. אופל קארל אינה נוצצת, אבל אמורה לספק אמצעי תחבורה זול ויעיל לנהגים עירוניים שאינם רוצים לשלם הרבה על המכונית שלהם.
ויש את הקורסה – ה"קטנה בגודל מלא", מכונית סופרמיני הרבה יותר מיינסטרימית, ששייכת לקטגוריה הזאת שצריכה להיות גם וגם – גם מכונית עירונית קלה לחניה ולתמרון צפוף, וגם מכונית נוחה ויציבה מספיק לנסיעות ממושכות יותר, ואפילו לשימושים משפחתיים. למשפחה קטנה, לפחות. המותג "קורסה" הוא בן 33 שנים. הוא ידע עליות ומורדות, אבל היה תמיד אחד הדגמים החשובים ביותר של אופל באירופה ובעולם (גם תחת שמות נוספים). במהלך השנים גם יוצרו בישראל לא מעט רכיבים בקורסה.
הדור החדש אינו באמת חדש לגמרי. הבסיס ההנדסי של המכונית נותר כמעט כשהיה. בסיס הגלגלים לא השתנה וכך גם נפח תא המטען. המידות החיצוניות והמרחב בפנים השתנו באופן מזערי. גם המנוע עבר בירושה בשינויים קלים (ולאו דווקא לטובה), ובכל זאת ישנם שינויים מהותיים בין הדורות, בעיקר בעיצוב הפנים והחוץ, בכיול של המתלים, בתיבת ההילוכים ובמפרט האבזור. האם הדור החדש/מחודש של הקורסה מצליח להיות יעיל ושימושי בעיר, למשפחה קטנה ונוח לנסיעות בינעירוניות?
עיצוב
מזה מספר שנים שכיף להסתכל על כמה מהמכוניות של אופל, מהאינסיגניה, דרך האסטרה ועד לאדם המתוקה. הקורסה החדשה נעימה למראה, בעיקר במבט חזיתי. השבכה הקדמית מבשרת על שינוי בחרטום דגמי המותג. מקרוב החזית נראית מודגשת ומפוסלת. מרחוק נראית חזית הקורסה כחיוך קונדסי של דמות קומיקס יפנית. מלבד החזית, הקורסה נאה ונעימה לעין, אבל אינה משאירה רושם רב.
העיצוב הפנימי מזמין שילוב של צבעים חיים, ובמכונית המבחן לא היו כאלה, מלבד האפור הכהה ששלט בסביבה, בין נגיעות הניקל. במקום אווירה עליזה מתקבלת סביבה מוקפדת ורצינית, עתירה בחומרים איכותיים ביותר, בעיקר באזורים המרכזיים והעליונים של לוח המחוונים ובדלתות. במהלך הנסיעה שמענו מעט רעשים שרומזים על רמת הרכבה לא מושלמת.
תא הנוסעים
התיישבות במושב הקדמי של אופל קורסה מלווה בתחושה מעט מוזרה של שקיעה במושב. אחרי שמתמקמים המושב מתגלה כנוח ותומך, וגם מרווח. באמצעות כוונוני הגובה במושב והעומק וגובה בהגה, ובזכות מדרס נוח מאוד לרגל שמאל, אפשר להשיג תנוחת נהיגה טובה מאוד.
כפתורי, מנופי וחוגות התפעול השונות נעימות לשימוש בדרך כלל, אבל לנהג קשה לאתר במי מהם להשתמש ומתי... כפתורי המיזוג (לא בקרת אקלים) נמוכים מדי. עומס רכיבי התפעול משתלב בעומס של מידע על הצגים השונים. בצד החיובי נמצאים בקרי התפעול השונים מההגה, שמאפשרים תפעול של רבות מהמערכות תוך כדי תנועה ביעילות.
בשלב זה מוצעת אופל קורסה בישראל ברמת אבזור אחת, אנג'וי, עם אפשרות להוסיף לה מערכת קול עם צג מגע דיגיטלי, בתוספת תשלום. מעבר לזה, המכונית כוללת מערכת בקרת שיוט, מערכת קול עם חיבוריות בלוטות', USB ו-AUX וארבעה חלונות חשמל, למרות שעל השניים האחוריים הנהג אינו יכול לשלוט מפאנל התפעול שלו. הקורסה אינה מציעה מערכות בטיחות מתקדמות דוגמת בקרת סטייה מנתיב או מערכת לבלימת חירום אוטונומית.
מבוגרים גבוהים לא יסתדרו טוב עם המושבים האחוריים, בשל מרווח ברכיים מצומצם יחסית לקבוצה הזאת. מעבר לכך, מרווח הראש והכתפיים מצוינים, בעיקר אם לא מנסים להושיב מאחור שלושה מבוגרים. גם המושבים עצמם נוחים ותומכים יחסית. ליושבים מאחור תאים גדולים בדלתות, מחזיקי כוסות וגם נוריות קריאה אישיות, אבל אין תאים בגב המושבים הקדמיים.
תא המטען מרשים לטובה. הנפח שלו מכובד מאוד – והוא נגיש מאוד לשימוש. רף ההעמסה נמוך יחסית והמיפתח רחב ושימושי. בתא ישנה אופציה לרצפה בגובה שמשתנה לפי הצורך (אופציה שלא היתה זמינה במכונית המבחן), ובצדיו תאים יעילים לצורכי החלפת גלגל וערכת עזרה ראשונה. חסרו לנו כאן רק ווים לתליית שקיות סופרמרקט, צורך משפחתי-עירוני קלאסי.
נוחות נסיעה
נקדים ונאמר – אופל קורסה היא אחת המכוניות הקטנות הנוחות ביותר שיצא לנו לפגוש לאחרונה. בפגמים קשים, אמנם, כמו בורות מפתיעים בכביש או פסי האטה בולטים מדי, הנהג והנוסעים מרגישים היטב את המדרגה, אבל מעבר למצב הקצה הזה, בולמי הזעזועים בולמים היטב את הזעזועים, בכיול מצוין שמצליח לרכך את הפגמים מחד, אבל להשאיר את המרכב מרוסן ומאוזן מאידך, ללא טלטלות מיותרות.
תמרון הקורסה בעיר יעיל ונוח, בשל קוטנו של המרכב וזוויות הראייה המצוינות של הנהג, אחורה ולצדדים. כלפי החלק הקדמי קשה מעט לראות את קצה המרכב. נוסף על אלו, באירופית הקטנה מותקנת מערכת שבלחיצת כפתור עושה את תפעול ההגה קליל במיוחד, זאת לצורכי חניה ותמרון צפופים.
ביציאה מהעיר הקורסה ממשיכה להיות נוחה מאוד, מרסנת היטב את פגמי הכביש וגם שומרת על הנהג ונוסעיו מפני רעשי רוח ודרך. רק רעש המנוע נוכח מאוד בהאצה. התלונה המרכזית כלפי נוחות הקורסה בתנועה בינעירונית נמצאת בכך שהיא אינה מרגישה מאוד יציבה ומוצקה במצבים גבוליים כמו רוח צד חזקה או עיקולים מהירים.
מנוע ותיבת הילוכים
את הקורסה אפשר כרגע לקבל בישראל עם מנוע אחד בלבד – בנפח 1,400 סמ"ק. המנוע הזה ייצר בגרסה היוצאת של המכונית 100 כ"ס, וכעת עומד ההספק על 90 כ"ס בלבד. המומנט, זמינות הכוח, נותר כשהיה. הביצועים נפגמו במידה זעירה וצריכת הדלק הרשמית השתפרה באותה מידה, פחות או יותר. לעומת המנוע שכמעט לא השתנה, תיבת ההילוכים השתנתה לגמרי: במקום גיר ארבעה הילוכים מיושן, הקורסה מוצעת עם אחת משלוש תיבות הילוכים – ידנית, אוטומטית רובוטית בת חמישה הילוכים ואוטומטית קלאסית עם שישה הילוכים (מכונית המבחן).
למרות קיומם של שישה הילוכים, באופל בחרו בהילוכים ארוכים, כלומר, בחלוקת הילוכים שמכוונת לצריכת דלק טובה ושיוט רגוע, ולא לכיוון של ביצועים. המנוע, מצדו, חלש יחסית ואינו מספק ביצועים נשכניים כמו חלק מהמתחרות. ביחד עם הגיר בעל ההילוכים הארוכים מתקבלת מכונית שאינה נהנית להאיץ מהר, לא מעמידה ולא בהאצות ביניים, תוך כדי תנועה.
פעולת המנוע חלקה ונעימה ומעבר ההילוכים חלק ובוגר בדרך כלל. כך מתקבלת מערכת הנעה שאינה ספורטיבית או דינאמית, אלא יותר בוגרת ושלווה.
צריכת הדלק במהלך מבחן הדרכים היתה בסביבת 11 קילומטרים לליטר בנזין.
התנהגות כביש
הנסיון העיצובי להתנער מהאופי השמרני, הבוגר והשליו, אינו ניכר במערכת הכוח וגם לא בהתנהגות של הקורסה. ההגה אינו מספק מידע מהכביש והפעולה שלו ארוכה מכדי לספק חוויית נהיגה מדויקת ומהירה. במקום זאת מתקבלת מכונית שאוחזת היטב את הכביש ומלבד נטייה מעט חריפה מדי לצדדים בעיקולים חדים, משדרת שלווה ויציבות רבה. לא להתרגש בפיתולי הרים, אבל כן להגיע מהר וביעילות אבל בביטחה ממקום למקום.
סיכום
אנחנו לא חושבים שעם השינוי המרענן בעיצוב החזית שלה הפכה אופל קורסה להיות מכונית אתלטית מסעירה ודינאמית. אולי התפקיד הזה שמור בכל זאת לאופל אדם הקטנה והאופנתית, בדרכה. הקורסה מעניקה עיצוב קליל וכייפי מבחוץ, בעיקר בחזית, אבל מבעד לקליפה היא אירופית שמרנית לטוב ולרע. מערכת ההנעה שלה אינה מהחזקות, ההתנהגות שלה אינה מהנה במיוחד והנדסת האנוש שלה יכולה היתה להיות טובה יותר. מצד שני, היא איכותית, שימושית מאוד, קלה לנהיגה בעיר ואחת המכוניות הנוחות ביותר מסוגה שיצא לנו לפגוש בשנים האחרונות.
לדגמי אופל בישראל -
אופל
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות