דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



שלום, התאריך הוא ה-10 ביולי 2019, זאת לא טעות, והמכונית הזוכה בתחרות העיצוב של מגזין Auto Express האנגלי היא אלפא רומיאו טונאלה. לא טעינו בתאריך, לא טעינו במכונית.

אלפא רומיאו טונאלה, ה-SUV הקומפקטי מבית אלפא, היא ככל הנראה המכונית שהתבשלה הכי הרבה זמן בתנור. הקונספט של הטונאלה הוצג לראשונה בשרטוטים מ-2018. בתערוכת ז'נבה 2019 היא הוצגה כמכונית קונספט, ואפילו כתבנו עליה.

כן, לטונאלה לקח המון זמן להגיע מנייר השרטוטים למציאות. היא הושקה 6 שנים תמימות אחרי רכב הפנאי הראשון של אלפא ו-3 שנים לאחר שחרור הקונספט – הדומה בצורה קיצונית למכונית בה נהגנו במבחן הזה.

את השורשים של הפלטפורמה עליה הטונאלה מבוססת אפשר למצוא עוד בפיאט פונטו משנת 2005 וקשר ישיר יותר הוא בינה לבין האחים מבית ג'יפ: רנגייד וקומפאס. לשאלה מי אחראית על המכונית בה נהגנו, יש תשובה ברורה. פיאט.

אלפא רומיאו טונאלה

אבל פיאט התמזגה לתוך קונצרן PSA, הבעלים של פיג'ו וסיטרואן, וההריון הארוך הוביל לכך שהטונאלה היא אלפא הראשונה שנולדת תחת הקונצרן החדש – סטלנטיס. עכשיו היא נושאת על כתפיה הצנומות (אך היפהפיות) את משקל המותג כולו. אם היא תצליח, לקונצרן האירופאי הענק תהיה סיבה טובה להשאיר את מותג היוקרה האיטלקי בחיים. אם לא? אלפא תמצא את עצמה שוכבת באותה חלקה לצד לנצ'יה ואוטוביאנקי.

אז אחרי שהבנו למה האלפא הקומפקטית כל כך חשובה, ננסה נבין אם היא טובה באותה מידה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה, 1.5 טורבו-בנזין, 130 כ"ס, מ-229,000 שקלים
יתרונות חסרונות
עיצוב נוחות נסיעה
התנהגות כביש תיבת הילוכים
מנוע תפעול מסך מולטימדיה


אלפא רומיאו טונאלה

עיצוב

הפער בין מכוניות קונספט לבין המכונית הסופית שנוחתת על הכביש יכול להיות עצום. במקרה של הטונאלה צריך ממש לחפש את ההבדלים במבט מוקפד. שורת הפנסים פחות צרה והחלון מקבל זווית פחות מודגשת בקצהו. העיצוב של ה-SUV הקטן נותר מרהיב למרות שהקונספט נותר יפה עוד יותר.

כל היופי הזה מתחיל בגריל משולש שמזוהה מאוד עם המותג. משם תעיפו מבט על הפנסים שזוכים לשלוש מסגרות לד מרהיבות, תמה שחוזרת על עצמה גם בפנסים האחוריים. הפרופיל מזכיר קצת קווים של מכוניות קופה, עם חלון אחורי מחודד, ספויילר וגג המשתפל לאחור.

אלפא רומיאו טונאלה

החישוקים של אלפא מוכרים כמעט כמו הגריל המשולש והם מרשימים כמו המכונית עצמה, בטח אם זכיתם לקבל את הגרסה עם חישוקי 20 אינץ'.

אבל יש בעיה אחת לטונאלה: אם לא תשימו אותה ממש ליד הסטלביו – האחות הגדולה – מעטים יזהו שמדובר במכונית חדשה לגמרי. כן, הרבה אנשים הסתכלו עליה במהלך המבחן, כמו על כל אלפא אחרת, אך רק מיעוט שבמיעוט שם לב שמדובר במכונית שזה עתה נחתה בישראל.

אלפא רומיאו טונאלה

תא הנוסעים

הכניסה לתא הנוסעים מרשימה בדרך קצת שונה. במקום מופע כללי יש המון רכיבים קטנים שמצליחים 'להכניס לאווירה'. לוח המחוונים הדיגיטלי שומר על תחושת ה-'מנהרות' של אלפות ישנות. מסך המולטימדיה ניצב בצורה אלגנטית מעל פס כסוף בגימור מתכתי. בצדדים יש את פתחי המיזוג בצורת טורבינה. בהמשך לכל אלו, צמד מנופי החלפת הילוכים ענקיים מאחורי ההגה נותנים תחושה של מכונית ספורט אמיתית.

אלפא רומיאו טונאלה

איכות החומרים טובה מאוד בדרך כלל. התרגלנו כבר לקבל שלל חומרים מחוספסים אצל חלק מהמתחרים, אבל בטונאלה יש לא מעט פלסטיקה רכה, עור או בד שמרגישים נפלא. גם איכות ההרכבה טובה.

הנדסת האנוש לעומת זאת לא מרשימה. מסך המולטימדיה הגדול (10.25 אינץ') כולל המון כפתורים קטנים, תתי תפריטים ואי אלו פונקציות שברכבים אחרים פשוט היו מוצאים לעצמם כפתור. ביומיים של מבחן לא הצלחנו למצוא את הפונקציה שמבטלת את מצב ה- Auto Holdשל בלם היד החשמלי (נציג היבואן גילה לנו בדיעבד איפה הפונקציה מסתתרת).

מהעבר השני, חייבים לציין את בקרת האקלים שמציעה תפעול מלא מכפתורים ואת לוח המחוונים שאולי אינו עשיר בתבניות עיצוב אך הוא פשוט יחסית לתפעול וברור מאוד.

אלפא רומיאו טונאלה

רכב המבחן התייצב ברמת האבזור הגבוהה ביותר שתהיה זמינה ללקוחות רק עם המנוע החזק מהשניים. הרשימה כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מושבי עור עם כוונון חשמלי וזכרונות, אוורור וחימום למושבים וחימום להגה, פנסי מטריקס-LED, תאורת אווירה ומערכת של הרמן-קרדון. בסעיפי הבטיחות יש בלימה אוטונומית, מערכת למניעת סטייה מנתיב + פונקציית מרכוז ובקרת שיוט אדפטיבית.

אלפא רומיאו טונאלה

הופתענו לגלות שאין מערכת לזיהוי רכב בשטח מת, גג שמש לא מוצע באף אחת מהגרסאות ואין גם מצלמות היקפיות.

אלפא רומיאו טונאלה

מושב הנהג נראה נפלא, הוא גם מציע חיבוק תומך לחלק הגוף העליון ושלל אפשרויות כוונון. המינוס היחיד הוא מבנה מעט קצר, כזה שלא מספק תמיכה טובה לירכיים בנסיעות ארוכות. ההגה מתכוונן רחוק החוצה ומאפשר תנוחת ישיבה ספורטיבית.

מיקום המושב מאפשר לשבת עמוק בתוך הרכב או קצת גבוה מעליו עם תחושה יותר ג'יפונית. בכל מקרה שדה הראיה החוצה מוגבל בגלל קורה A ומראה שצמודה אליה. גם מאחור קורה C ענקית מסתירה הרבה. המושב עצמו ממוקם לצד קונסולה מרכזית די גדולה; המחסור בתמיכה צידת לירכיים מוביל, בנהיגה דינמית בעיקר, להתנגשות של ברך ימין עם הקונסולה.

אלפא רומיאו טונאלה

הכניסה מהדלת האחורית לא הכי נוחה, כי הפתח די צר. אחרי שנכנסתם תגלו הפתעה: המרווח בפנים די טוב. המושבים תומכים היטב, יש מרווח טוב לרגליים ולראש ואפילו הרוחב סביר ויאפשר לאכלס 3 מבוגרים לנסיעות קצרות. ההפתעה נובעת מההיכרות עם הפלטפורמה שברכבים אחרים הציעה מרווח פחות מרשים.

מאחור יש פתחי מיזוג אך החלונות קטנים, הריפודים והתקרה כהים ואין חלון פנוראמי - כך שכל אלו יוצרים אווירה חשוכה משהו.

אלפא רומיאו טונאלה

תא המטען נפתח חשמלית בגרסה הנבחנת. הוא לא מציע שטח הטענה גדול מאוד אבל הוא מציע ווים לשקיות, שקע 12V ונקודות עיגון. הרצפה של התא שטוחה ומתחתיה ניתן לשים ציוד בכמה תאים קטנים, אך אין פה רצפה כפולה.

אלפא רומיאו טונאלה

נוחות נסיעה

מכוניות נראות טוב יותר עם חישוקים גדולים ומרשימים, וכמו שכבר כתבנו פה, החישוקים של אלפא הם מהיפים שניתן למצוא. יפים, אבל לא בהכרח תורמים לנוחות. כיול המתלים של הטונאלה לא הכי ברור – מצד אחד אפשר לחוש מידה של רכות ומצד שני הבולמים אגרסיביים ומחזירים את הגלגל במהירות למקומו.

אלפא רומיאו טונאלה

התוצאה המתקבלת של כל התבשיל הזה היא SUV לא מאוד נוח בסביבה העירונית. על פסי האטה ומהמורות גדולות ועגולות המצב טוב, אבל כשפוגשים שיבושים קטנים, שברים חדים או רצף של מהמורות הטונאלה זז על המתלים ולעיתים נדירות אפילו מעביר חבטה. התנועה מגיעה עם תוספת של מעט רעשי מתלה.

ואם מדברים על נסיעה בעיר, נציין כי לטונאלה, כמו להרבה אלפות, יש הגה קצר. כמו שתבינו בהמשך זה נפלא לנהיגה דינמית, אבל מגביל את קוטר הסיבוב כך שהמכונית הקטנה דורשת יותר עבודה כדי לעשות סיבובי פרסה לדוגמא.

אלפא רומיאו טונאלה

כמו ברכבים רבים הנוחות משתפרת מחוץ לעיר אך האלפא הקטנה עדין מגיבה יותר מהרצוי למפגש עם מהמורות.

בידוד הרעשים סביר. יש הרבה רעשי כביש על כבישים שנסללו באופן רע אך בשאר המקרים המצב טוב יותר. יש פחות רעשי רוח אבל רעש המנוע בולט.

ועוד הערה על הנוחות. הגרסה שאנחנו קיבלנו היא רק אחת מ-3 שילובים אפשריים. בגרסת הכניסה יש צמיגי 18 אינץ' שיסייעו לנוחות בעיר ובגרסה היקרה יש בולמים אדפטיבים שעשויים גם הם לסייע בשיכוך ושיפור הנוחות.

אלפא רומיאו טונאלה

מנוע ותיבת הילוכים

יחידת ההנעה של הטונאלה היא אחת מאותן יחידות Mild-Hybrid חדשות של החברה. בניגוד להרבה יחידות מיקרו-היברידיות, היחידה החשמלית של האלפא יכולה לסובב לפרקים קצרים את הגלגלים ולא רק לסייע למנוע הבנזין. מהבחינה הזאת יותר נכון לקרוא למנוע 'היברידי' ולא 'מיקרו-היברידי' אבל ההספק הזעום ואופי הפעולה פשוט לא מצדיקים את התואר המלא.

ליחידה החשמלית כ-20 כ"ס ולמנוע הטורבו הרגיל (בנפח של 1.5 ליטרים) עוד 130 כוחות סוס. בסך הכל מתקבלת יחידת הנעה שמניעה את האלפא בצורה מספקת. העובדה שהביצועים פה לא מעולים נובעת יותר מתיבה קצת עצלה (רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים) ופחות מאיכויותיו של המנוע. מתחת לשיא המומנט (1,500 סל"ד) המנוע מרגיש מעט אנמי ומעל שיא ההספק (5,250 סל"ד) הוא מאבד קצב.

אלפא רומיאו טונאלה

בתוך תחום המומנט הוא מרגיש גמיש אך הוא לא מרגיש חזק כמו מנוע ה-1.3 טורבו (150 כ"ס) שמוצע ברכבי ג'יפ. הסיבה אולי נעוצה במומנט – לטונאלה יש 24.5 קג"מ לעומת 27.5 במנוע ה-1.3 ליטר. את הסוסים והמומנט של המנוע החשמלי אי אפשר להרגיש כי מרבית פעולתו לא מגיעה כתוספת כוח אלא כפעולה עצמאית בעמידה, האטה ושיוט קליל.

הבעיה העיקרית היא שההילוכים, בעיקר הגבוהים, מאוד ארוכים והם מוציאים הרבה מהעוקץ שיש למנוע עצמו. בנוסף, השילוב של התיבה בתחילת נהיגה יוצר מעט רעידות ופה ושם התיבה מחליפה הילוכים באופן לא אלגנטי.

אלפא רומיאו טונאלה

צריכת הדלק טובה יחסית. בשיוט רגוע קיבלנו למעלה מ-13.5 ק"מ לליטר ובנסיעה משולבת, שכללה הרבה קטעים דינמיים וכבישי הרריים, זכינו לראות כ-10.5 ק"מ לליטר על השעון. נאה.

נציין גם כי אנחנו אוהבים אלפות ואת צליל המנוע שלהן, אבל כאן למרבה הצער יש קולות אבל הם לא ממש ערבים לאוזן. אולי בגרסת ה-160 כוחות סוס המצב יהיה עדיף.

אלפא רומיאו טונאלה

התנהגות כביש

אנחנו לא זוכרים מתי לקחנו מכונית עם פחות מ-200 כ"ס לנהיגת בוקר בהרי ירושלים. זאת כנראה הייתה האבארט 500 לפני בערך עשור או מאזדה מיאטה לפני שנים ספורות. אבל אלפא זאת אלפא וגם עם 130 כוחות סוס, לא ויתרנו.

וטוב שכך. הטונאלה היא באמת מכונית שכיף לנהוג בה. SUV או לא, השלדה של האלפא נפלאה. זה מתחיל במעט מאוד תת היגוי. גם אם יש כזה הוא מתפתח באופן מאוד עדין. לעומת זאת, הזנב הרבה יותר דינמי ומגיב במיידיות ובחדות להעברות משקל או הרפיות של דוושת התאוצה. בנוסף, אנחנו לא זוכרים הרבה ג'יפונים עם רכינה צנועה שכזאת. היא קיימת אבל לא משפיעה מדי על חווית הנהיגה.

אלפא רומיאו טונאלה

אז כן, האלפא היא חוויה בין הסיבובים. התגובות המיידיות של השלדה מאפשרות לנוהגים בה לבחור קו נהיגה ולשים את המכונית הקטנה בדיוק על הקו הזה. ההגה הוא קצת דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד: מצד אחד הוא דק ובעיקר קל מדי, בכל מצב נהיגה שתבחרו. מצד שני, הוא מדויק במיוחד ועם שתי הידיות המושלמות להעברת ההילוכים מאחוריו, כל התחושה היא של ישיבה במכונית ספורט.

אלפא רומיאו טונאלה

משמאל לידית ההילוכים יש את מתג ה-DNA של אלפא. את הנהיגה הדינמית ביצענו כמובן במצב D (Dynamic). במצב הזה המנוע באמת מרגיש נמרץ והחלטי יותר והעיצוב של לוח המחוונים הדיגיטלי ספורטיבי יותר. למרבה הצער ההגה לא מקבל מספיק משקל. בשאר הזמן נהגנו במצב N (Normal) שמאזן את התגובות. בישראל לא ברור לנו מתי נצטרך להשתמש במצב A (All weather).

אלפא רומיאו טונאלה

סיכום

אלפא טונאלה היא תוספת חשובה למותג האיטלקי. היא ניצבת בקטגוריה החמה ביותר ויש לה לא מעט נקודות זכות. העיצוב והמרווח הפנימי שניהם פרמטרים חשובים בקטגוריה. בנוסף, הנוחות אולי לא מושלמת אבל גרסאות אחרות שלה עשויות לשפר את המצב. גם למנוע האנמי אפשר למצוא תחליף בדמות אותו מנוע עם 30 כ"ס יותר.

בסוף היום אלפא רומיאו שומרת על הערכים הייחודיים שלה עם התנהגות כביש מלבבת, תא נוסעים משגע ועיצוב מרהיב. נכון שהנדסת האנוש לא מושלמת וכך גם תא המטען, אך בקטגוריה הזאת לא מדובר בדיל-ברייקר. מצד שני, אלפא SUV במחיר שניצב מתחת לרוב המתחרות, זה כבר נשמע יותר כמו עסקה שפונה גם אל הראש.

לדגמי אלפא רומיאו בישראל - אלפא רומיאו

פורסם לראשונה ב- 26.07.22

למאמר זה התפרסמו 10 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה