לפני שנה וחצי, במבחן הראשון שערכנו לג'נסיס G80, סיכמנו כי לעומת המתחרות הסאלוניות של ג'נסיס היא חסרה אופציה מחושמלת כלשהי. והנה, חודש לאחר מכן חשפה יצרנית היוקרה הקוריאנית גרסה חשמלית מלאה - בלי לעבור קודם בתחנת הפלאג-אין - וזו הגיעה ארצה לאחרונה.
לעומת לוגמת הבנזין, החשמלית מגיעה כרגע ברמת גימור אחת, הגבוהה יותר, ולא מן הנמנע שעלו בנו זיכרונות מאותו מבחן "מזהם" שערכנו לפני שנה וחצי. מה ההבדלים בין השתיים, כמה ריאלי טווח הנסיעה והאם יש מקום להטיל דופי במכוניות חשמליות שאינן "טהורות", כלומר כאלו המבוססות על פלטפורמה חשמלית יעודית?
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ג'נסיס G80
ג'נסיס G80, חשמלי, הנעה כפולה, 370 כ"ס, טווח 530 ק"מ, 499,000 שקלים |
יתרונות | חסרונות |
תחושת יוקרה | התנהגות כביש |
איכות נסיעה | תא מטען |
ביצועים | הנדסת אנוש שמצריכה התרגלות |
עיצוב
העיצוב כמעט וזהה לגרסת הבנזין, כשהקו הכללי בסגנון קופה-ארבע-דלתות נאה בהחלט. סבכת המטריקס של ג'נסיס עברה איטום והיא גם מחביאה היטב את פתח הטעינה, הסבכה התחתונה נצבעה בצבע הרכב, ישנם חישוקי 19" בעיצוב שונה בסגנון להבים ומאחור, במקום יציאות המפלט המעוצבות, ישנו פגוש חלק עם קווי מתאר עדינים ודיפיוזר צנוע מאוד בחלקו התחתון.
העיצוב הפנימי המשלב בין קלאסי למודרני, זהה כמעט לחלוטין. נציין כי מבחינת גימור, רכב המבחן הוא לא זה שיגיע אל הלקוחות שכן במקום גימור דמוי העץ ולוח המחוונים הדיגיטלי למחצה, ישנו גימור אלומיניום ולוח מחוונים דיגיטלי מלא, כך לפחות על-פי נציגי המותג והמפרט העדכני.
תא הנוסעים משלב בין גימורי אלומיניום, עץ ודיפוני עור בשני צבעים, כשברכב המבחן שולב ירוק בקבוק וקרם. לא כולם יאהבו את השילוב.
תא הנוסעים
מושב הנהג תומך ונוח גם לאורך זמן, עם שפע כוונונים חשמליים לכל זווית. נציין כי הוא לא יורד מספיק מטה, מה שמשאיר מרווח ראש מצומצם יחסית, למרות היעדרו של הגג הפנורמי ובשל לנוכח מערכת התאים הסולאריים שעל הגג. נחזור אליהם בהמשך. התחושה מלפנים כמעט ועוטפת, הכל מרגיש קרוב ונגיש והמרווח טוב בסך הכל.
שדה הראייה טוב לפנים אך לא מצטיין, בעיקר לנוכח קרבתן של קורות A, חלונות הצד הקטנים יחסית ומכסה המנוע הארוך. המבט לאחור טוב בזכות החלונות המשולשים שבקורות האחוריות.
הנדסת האנוש לא מסובכת להבנה, אך גם היא לא מושלמת. במסך המולטימדיה (14.5 אינץ') תמצאו הרבה תפריטים ותתי תפריטים, כך שתצטרכו להקדיש כמה דקות טובות להגדיר את הכול. בנוסף, תפעול גלגלת השליטה לא קל כמו אצל זו של ב.מ.וו סדרה 5 למשל, שכן היא שטוחה כמעט לגמרי ונדרשת לחיצה חזקה לבחירה. גם פאנל המגע של בקרת האקלים דורש הסתגלות וגם למשל מיקום כפתור בורר מצבי הנהיגה שהוא קטן בפני עצמו.
המושב האחורי מצוין לשניים, עם ספסל המעוצב כמושבים נפרדים, נוחים ותומכים. גם שלושה יוכלו לשבת כאן, אך עקב עיצוב המושבים הצידיים, לנוסע במרכז יהיה פחות נוח, למרות שתעלת ההינע נמוכה משמעותית מזו שבגרסת הבנזין.
יש כאן וילונות צד אינטגרלים, שליטה נפרדת על המיזוג, ווי תליה מאלומיניום ויחד עם משענת היד המרכזית שכוללת גם פאנל שליטה חביב השולט על המדיה, הרדיו, והוילון האחורי, מתקבל מקום שנעים לשהות בו.
בהודעת היבואנית על תחילת השיווק במאי 22', הוצעה ה-G80 החשמלית בשתי רמות גימור, אך לבסוף נמכרו יחידות בודדות מגרסת הכניסה Premium וזו פינתה את מקומה ל-Luxury הבכירה והיקרה.
רשימת האבזור עשירה מאוד ומקבילה לזו של גרסת הבנזין, עם כמה שינויים קלים. כך למשל החשמלית מוותרת על הגג הפנורמי וההגה המחומם, ובמקומם ישנו גג עם קולטים סולאריים שאמורים לספק טעינה זניחה. זאת בנוסף לאביזרים שהזכרנו קודם וגם מושבים מתכווננים חשמלית, זיכרונות גם למראות הצד המתכהות אוטומטית, חימום ואוורור במושבים, מערכת עיסוי במושב הנהג (שדורשת הנמכה קלה של חלקו הקדמי של המושב טרם ההפעלה), תאורת מטריקס-לד, מצלמות 360 מעלות כולל אפשרות לבחור את צבע הרכב בתצוגה, מערכת שמע משודרגת מבית "לקסיקון" ועוד.
מערך הבטיחות הוא אחד המקיפים שניתן למצוא היום בשוק הרכב הישראלי וכולל את כל המערכות המקובלות יחד עם התרעת תנועה חוצה מלפנים, התרעת תחילת תנועה של הרכב מלפנים, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, התרעת שכחת ילד במושב האחורי שמבוססת חיישן ואף התערבות אקטיבית להתרעת הרכב בשטח המת ולזיהוי התנועה החוצה מאחור. המערכות פעלו כהלכה.
איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד. ישנם דיפוני עור למכביר, גומי עבה היכן שצריך ופלסטיקה איכותית למדי. גם בתחתית תא הנוסעים מצאנו דיפון בד ולא פלסטיקה חשופה.
תא המטען ב-G80 החשמלית נפרד מ-70 ליטרים עקב מיקום הסוללה ונפחו עומד על 354 ליטרים - נתון של מכונית סופר מיני. המפתח רחב, אך עקב הסוללה קיימת בליטה גדולה שפוגמת בשימושיות. זה לא שתתקשו להעמיס את הקניות, אך חפצים גדולים יותר כמו מזוודות למשל, ידרשו תכנון לפני העמסה. בנוסף ישנם שני תאי רשת בצדדים שגם ניתנים לקיפול.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה העירונית בג'נסיס G80 מרשימה. הבולמים האדפטיביים מבצעים עבודתם נאמנה, עם שיכוך מעורר הערכה של מפגעים עירוניים נפוצים, וגם אלו החדים בקושי מקבלים ביטוי.
תמרון עירוני ברכב באורך של קצת יותר מ-5 מטרים, זה לא עניין של מה בכך. גם זווית הפניית ההגה לא חדה מספיק (דבר שנתקלנו בו בעוד חשמליות מבית קונצרן יונדאי, כמו האיוניק 5 או ה-GV60) ולא תמצאו כאן היגוי אחורי כמו אצל מרצדס EQE למשל. מאידך, מערך החיישנים והמצלמות ההיקפיות בתלת מימד פשוט מעולה וכולל גם הקרנת קווי הנחיה בנסיעה לאחור.
בנסיעה בין-עירונית הנוחות המעולה נשמרת וגם במקטעים הגליים ה-G80 החשמלית נותרה נעימה. תוספת המשקל שהובילה להקשחה מתבקשת של הבולמים, יצרה תגובות בוגרות יותר, לעומת גרסת הבנזין עם מתליה הרכים.
הוסיפו לכך בידוד רעשים מעולה, שנעזר במערכת נטרול רעשים, וקיבלתם מכונית סאלון שתענוג לגמוע איתה מרחקים ארוכים.
יחידת הנעה
לג'נסיס G80 החשמלית הספק של 370 כ"ס ו-71.3 קג"מ, כשלעומת גרסת הבנזין מדובר בתוספת של 66 כ"ס ומעל ל-28 קג"מ. בנוסף יש כאן הנעה כפולה, לעומת אחורית בבנזין.
למרות תוספת משקל של 465 ק''ג, שהם 2 ורבע טון בסיכום, השילוב בין תוספת הכוח וההנעה הכפולה, מחזיר אותנו לפעמים הראשונות שמתלהבים מהתאוצות המיידיות של מכוניות חשמליות.
במצב "ספורט" ה-G80 המחושמלת שועטת קדימה בעוצמה שתשאיר את הסובבים בהלם קל. גם מצב "נוחות" יאפשר ביצועים טובים מאוד עם תחושה חזקה מזו של לוגמת הבנזין ואילו מצב "חיסכון" יחתוך בביצועים, אך עדיין יספיק לכל התנהלות שגרתית באשר היא. ישנם מנופי שליטה מההגה על עוצמת הבלימה הריגנרטיבית ואפשרות לנהיגה בדוושה אחת עד לעצירה מלאה.
בסיום המבחן עמדה צריכת החשמל על 189 וואט שעה לק"מ, ובהתחשב בסוללה בגודל 87.2 קוט"ש, מדובר בטווח ריאלי של כ-460 ק"מ. מרשים לרכב גדול שכזה.
את הסוללה תוכלו להטעין בבית במשך 9 שעות או בעמדה אולטרא-מהירה של 350 קילוואט עד 80% בתוך 22 דקות. אומנם עמדות כאלו עדיין לא קיימות בישראל אך סביר להניח כי עמדות אולטרא מהירות בקצבים כאלו ילכו ויצברו תאוצה, מה שאומר שבעתיד הלא רחוק ל-G80 החשמלית יהיה יתרון על פני מתחרותיה כיום. כלומר, על פני זו של מרצדס, שמסתפקת בקצב טעינה של 200 קילוואט.
בנוסף, הגג הסולארי, לדברי היצרנית, מסייע בהפעלת צרכני חשמל קטנים ברכב והחשמל שהוא חוסך שקול לכשתי הטענות בשנה. גימיק חביב, אך אנחנו מניחים כי הלקוחות האמידים יעדיפו בכל זאת לחנות במקום מוצל ונעים.
התנהגות כביש
ג'נסיס G80 החשמלית, על הנעתה הכפולה, לא מזדרזת להעביר את הכוח אל הגלגלים הקדמיים וזאת לטובת חיסכון בצריכת החשמל. לנוכח תוספת המשקל הסוללה שהתרכזה על הסרן האחורי, קיימת נטייה לתת היגוי. בנוסף, ההגה והבלמים דואגים לבודד את הנהג מהמתרחש בכביש ולא יוצרים תקשורת, ואילו תחת עומס בסיבובים מורגשות תנודות מרכב שלא מקנות תחושה דינאמית.
אומנם תת ההיגוי הופך פחות מורגש במצב "ספורט" ששומר על ההנעה הכפולה, אך בסעיף התנהגות הכביש עדיין קיים יתרון ברור לגרמניות, כמו למשל מרצדס EQE או ב.מ.וו i4 הקטנה יותר. אך בכל נהיגה שגרתית אחרת, מדובר ברכב שמקנה תחושה בטוחה ויעדיף התנהלות רגועה יותר, גם אם מאוד מהירה.
סיכום
הגרסה החשמלית של ג'נסיס G80 הצליחה להרשים אותנו, ממש כמו הגרסה הרגילה. גם ל-G80 החשמלית עיצוב מרשים מבחוץ ותחושה יוקרתית מבפנים, היא מאובזרת מאוד, איכות הנסיעה שלה טובה יותר וגם היתרון בביצועים ברור.
מאידך, התנהגות הכביש לא מרשימה כשל המתחרות החשמליות מגרמניה, תוספת הסוללה בתא המטען פגעה בשימושיות, ותצטרכו להתרגל להנדסת האנוש.
אז האם היא שווה תוספת של 60,000 שקלים (נכון לספטמבר 2022) לעומת גרסת הבנזין המקבילה? עבור מי שרוצה לעבור לעידן החשמל, אנחנו מעריכים שהתוספת הזו לא תהווה מחסום גבוה מדי. היתר יראו פה פרמיה הגיונית עבור תוספת הביצועים ואיכות הנסיעה.
לצפייה בכל דגמי
ג'נסיס בישראל
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות