מייקל ג'קסון, דיבור חדיש, שושלת, מת לחיות, בוריס בקר, מדונה, נינטנדו, מיכאיל גורבצ'וב, יצחק שמיר, סוזוקי ויטרה.
סייה, פאר טסי, אייפון 6, שוקולד במטוס לורנה, 50 גוונים של אפור, לואיס סוארז, מדונה, נפתלי בנט, דעא"ש, סוזוקי ויטרה.
במהות, סוזוקי ויטרה של 2015 לא שונה מהויטרה המקורי של 1988. כמו אז, גם היום הוא מייצג נאמנה את רוח התקופה. בסוף שנות ה-80, רוח התקופה הביאה לעולם ויטרה רבוע, קצר, פתוח, שסייע לפן בשיער וגם ירד לשטח בלי לחשוש. הויטרה של 2015 נאמן גם הוא לטרנדים של ימיו: עיצוב מוחצן, מימדים קטנים, אופי ג'יפי וצריכת דלק חסכונית. איך אתם מעדיפים את הויטרה שלכם?
ברחבת החניה של המלון בפרברי ליסבון עומדות כמה עשרות ויטרות בצבעים זרחניים. אי אפשר לפספס את זה: סוזוקי ויטרה החדש נראה טוב. הקווים רבועים אך מתוחכמים, כשהמבנה הקופסתי משדר אופי של ג'יפ - אך הצבעים, הניקלים והחיתוכים החדים יוצרים מראה של בניין הייטק מודרני בהרצליה פיתוח.
אלמנטים עיצוביים שונים ניתנים להתאמה אישית, כמו הבדלי הצבע בין הגוף לגג, ניפוחי פלסטיק שחורים על הגריל הקדמי, גגון עדין ואפילו צבעי פנים. סביר להניח שכמונו, גם מרבית הלקוחות יתלהבו מהטורקיז או הכתום שיחנו באולמות התצוגה. נסיון העבר מלמד שמרביתם יצאו משם עם רכב לבן או כסוף. ההשקה המקומית צפויה להתרחש בחודש יולי הקרוב - הלוואי ונתבדה אז.
תא הנוסעים פחות חדשני, ומרבית האלמנטים מוכרים מדגמים אחרים של סוזוקי - אם זה המחוונים הגדולים, הצג הקטן ביניהם או גלגל ההגה. כמה שדרוגים כמו משטח מבריק דמוי קרבון, מסגרות כרום לפתחי המיזוג ושעון מחוגים במרכז הקונסולה, הופכים אותו לקצת יותר נאה מסתם סוזוקי.
מפרטי האבזור הישראלי טרם נקבעו, אך ישנה סבירות גבוהה שנקבל את הויטרה עם בקרת שיוט, כפתור התנעה ואולי גם עם מסך מולטימדיה מקורי - שבקרוסאובר לא מצא את דרכו לשוק הישראלי. בקרת השיוט האקטיבית, שבמהלך המבחן הפסיקה לפעול בתנאי גשם (הרדאר התלכלך, התריע המחשב), לא תהיה כנראה חלק מהאבזור הבסיסי.
לחשוב בתוך הקופסהעוד בטרם פגשנו בו לראשונה, העלינו לא מעט תהיות בנוגע למימדי הויטרה החדש. מימד האורך, 417.5 ס"מ, קצר ב-12.5 ס"מ מזה של סוזוקי קרוסאובר. בסיס הגלגלים של הויטרה הוא 250 ס"מ בלבד, נתון שמוכר מהצפופות שבמכוניות הסופר-מיני - ומנתק כל קשר בין הויטרה החדש לבין הגרנד ויטרה הקשיש והגדול. סוזוקי ויטרה החדש, אם כן, מתחרה בקטגוריית הג'יפונים הקטנים - יחד עם כלים כמו שברולט טראקס, ניסאן ג'וק ורנו קפצ'ור. אם בשלב הזה אתם תוהים כמונו על מקומו של סוזוקי קרוסאובר בהיררכיה המשפחתית, הישארו עימנו לפסקאות הבאות.
בסעיף אחד יש לויטרה יתרון בולט - הגובה. הוא מרגיש כמו ג'יפון של ממש, ולא כמו רכב פרטי עם הגבהה קלה.תנוחת הנהיגה גבוהה מאוד גם במצב הנמוך ביותר של הכסא, ומיקום ההגה מכתיב גב זקוף. גם מאחור המושב גבוה מאוד, והעובדה הזאת מאפשרת לויטרה להציע מרווח סביר בהחלט לנוסעים, על אף בסיס הגלגלים הקצרצר. המרווח לברכיים אמנם לא מרשים, אך כפות הרגליים ימצאו מקום מנוחה מתחת למושב הקדמי, והנוסע ישב זקוף ויהנה ממרווח ראש מרשים.
תא המטען נהנה אף הוא מהמבנה הרבוע, ומציע נפח הולם וגם שלל תאי אחסון ומדף תחתון נסתר.
אלף-שש-מאוטומטי. שאלות נוספות?בחרטומו של סוזוקי ויטרה מותקן מנוע ותיק ומוכר, בנפח 1,600 סמ"ק. אצל סוזוקי לא תמצאו מנועי טורבו מתוחכמים, אבל למרות הטכנולוגיה הותיקה (זהו אותו מנוע של ה-SX4, מנוחתה עדן) - התוצאה עדיין ראויה. עם הספק של 119 כ"ס ומשקל עצמי נמוך, הויטרה מצליח לייצר קצב התקדמות לא רע. הביצועים לא מרגשים, עם 12.5 שניות ל-100 קמ"ש, ו-10 שניות סבירות בלבד מ-80 ל-120 קמ"ש, ובעיקר הפריעה הגמישות המוגבלת של המנוע - אך בסל"ד גבוה מגיע הכוח אל הגלגלים, וממריץ את הויטרה קדימה.
בניגוד לסוזוקי קרוסאובר, שנושא את אותו המנוע עם תיבת הילוכים רציפה, כאן מותקנת תיבה אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים. התיבה האוטומטית פועלת באופן הרבה יותר חלק ונעים מהרציפה, אם כי היא לא תמיד ממקמת את המנוע בתחום היעיל ביותר שלו. באופן מפתיע, צריכת הדלק שנמדדה דומה לזו של הקרוסאובר עם הגיר הרציף: כ-14 ק"מ לליטר בנהיגה בין עירונית שחלקה היה מאומץ. נתון דומה מדדנו גם בגרסאות הידניות, וגם באלו עם ההנעה הכפולה. גם נתוני היצרן מצביעים על צריכה דומה בגרסאות השונות.
בנוסף לשילוב הנ"ל, שיהיה הנפוץ בישראל, מוצע הויטרה גם עם תיבת הילוכים ידנית וגם עם מנוע דיזל, אך זה האחרון לא יוצע אצלנו.
בין ערים ובין סלעיםנוקשות המתלים, יחד עם ההגה המדויק, הניבו התנהגות כביש מפתיעה לטובה. הויטרה אוחז היטב באספלט, מגיב במהירות לפקודות הנהג, ומרגיש בטוח ואף מהנה לעיתים.
על כבישי פורטוגל המצולקים הויטרה לא הפגין נוחות נסיעה גבוהה. כבישים דומים ניתן למצוא גם בערים רבות בישראל, כך שניתן לצפות לקופצנות מסוימת גם על כבישי ארץ הקודש - ובמיוחד בולטת התופעה במושב האחורי, שממוקם בדיוק מעל בתי הגלגלים (בסיס גלגלים קצר, כבר אמרנו?).
באופן מסורתי אצל סוזוקי, רכבי הפנאי מוצעים גם עם הנעה כפולה - למרות שכאן מדובר ברכב שמכוון לכביש, בשונה מדגמי עבר בשושלת הויטרה. גרסת ה-4X4 מציעה קצת יותר אחיזה, וגם אפשרות לנעילה אלקטרונית של הדיפרנציאל המרכזי, אבל אל תצפו ליכולת שטח גבוהה. עם מרווח גחון מוגבל של 18.5 ס"מ וזוויות מרכב מאוד מוגבלות, הויטרה לא יגיע רחוק מהכביש. בשביל זה יש את הג'ימני.
השורה התחתונהבאופן יבש, סוזוקי ויטרה החדש הוא עוד רכב אופייני של סוזוקי. קטן אך עם מרווח סביר, קצת נוקשה, פשוט, יעיל וחסכוני. עד כאן - הסיבות שבגללן ישראלים קונים סוזוקי, ואלו מתקיימות במלואן גם בויטרה.
אבל בניגוד לסוזוקי קרוסאובר שהושק לפניו ותפס נתח שוק מרשים, בעיקר על חשבון משפחתיות מתחרות, סוזוקי ויטרה החדש פונה לקהלים נוספים. הלקוחות הצעירים יותר, אלו שלא מסתפקים ביעילות אפרורית, ימצאו כאן עיצוב ייחודי וסגנון שונה - ויבחרו בויטרה בגלל הסטייל האופנתי שלו, מה שמביא כיום לקוחות לכיוונים של רנו קפצ'ור או ניסאן ג'וק.
אם מוסיפים לכך את היכולת הבינונית של מרבית הג'יפונים הקטנים בפרמטרים המקובלים, נראה שסוזוקי ויטרה הוא רכב מאוד מוצלח בסביבת המחיה הטבעית שלו. תג מחיר הולם, קרי עד 125,000 שקלים, עשוי להפוך אותו ללהיט מכירות.
לדגמי סוזוקי בישראל -
סוזוקי
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות