היא וולוו, אבל קטנה; יוקרתית, אך באה עם דיזל וגיר ידני; נחשבת כמכונית ירוקה, אז למה היא כל כך לבנה? יצאנו לבחון את וולוו S40 DRIVe ? רכב הניגודים משבדיה
לא יוצא לנו לבחון הרבה מכוניות לבנות. ישנן יוצאות מן הכלל, זה נכון, אך הכלל הוא לצבוע את מכוניות ההדגמה של היבואניות בשלל צבעי הקשת. מהבוטיסלי המרהיב של סיטרואן C3 ועד לצבעי האזהרה של סיאט לאון קופרה - העיקר שכולם יסתכלו. את וולוו S40 DRIVe לעומת זאת, קיבלנו נטולת פיגמנטים. מה זה בעצם DRIVe? בשפת הוולוו מדובר במכונית ידידותית לסביבה, מכונית ירוקה. בעברית מדובר במונית. לבנה.
בחברת "מאיר", יבואנית המותג, מבינים היטב שהלקוח הישראלי הטיפוסי יתקשה לבלוע מכוניות כמו וולוו S40 DRIVe. "וולוו דיזל?", הוא יתמה, "ועוד עם גיר ידני? איזה שר בדיוק יסע בה, שר התעסוקה והמסחריות?!". נהגי מוניות, לעומת זאת, יתעניינו קצת יותר. יש סיבה שעל כריכת פרוספקט הדגם מופיעה ה-S40 גם עם כובע של TAXI. רכב דיזל חסכוני, נוח לנסיעות ממושכות ובעל ניחוח יוקרתי - הרי זה תפור על נהגים שמפעילים מונה.
אני לא נהג מונית. יש לי סיבה לקרוא את המבחן?
בהחלט. אם אתה נוהג לנהוג הרבה וניחן בראש פתוח - וולוו S40 DRIVe צריכה לעניין גם אותך. כלומר, זאת בהנחה שמקובל עליך להוציא 186 אלף שקלים על משפחתית קטנה. מדובר במזוודה לא קטנה של מזומנים ולכן טוב נעשה אם נעבור לרגע על המתחרות. זה לא יהיה ארוך - הרי ל-S40 הדיזלית אין יריבות ישירות של ממש בשוק המקומי. פולקסווגן ג'טה, גם היא בעלת מנוע 1.6 טורבו-דיזל וגיר ידני, תהיה הדבר הקרוב ביותר לוולוו, אך תעלה 53 אלף שקל פחות.
וולוו DRIVe S40. יפה לה האיי-ליינר? / צילומים: אוריאן הופמן והאחים סט
ועל שום מה ההפרש הזה?
קודם כל, עניין של לוגו. כל וולוו, גם כשהיא יושבת על פלטפורמה של מאזדה 3 ופורד פוקוס, תמיד תגזור קופון יפה על הסטאטוס. וכן, יש מי שישלם על כך ברצון. אבל מה עם לקוחות אחרים שיתעקשו למצוא יתרונות בפועל בין וולוו S40 לבין פולקסווגן ג'טה או סקודה אוקטביה? אלו ימצאו במכונה השבדית מנוע חזק יותר, חסכוני יותר, הילוך נוסף (6 הילוכים לעומת 5 במתחרות) ורמת בטיחות מעט גבוהה לעומת המתחרות.
גם הנוחות של וולוו S40 DRIVe - כבכל S40 באשר היא - טובה מאוד. איכשהו, המושבים הקדמיים מתאימים כמעט לכולם: גבוהים, שמנים, נמוכים, רזים. המתלים חיים בהרמוניה גם עם כבישים מחוטטים ומכוילים בדומה יותר לפוקוס מאשר למאזדה 3. הנסיעה מלוטשת. מעודנת. מהקוצעת.
אבל?
אבל משעממת. נו, זה בסדר, אין לוולוו S40 כל יומרה הרפתקנית, בטח שלא במהדורת ה-DRIVe חובקת העצים. אלא שמשלדה מוצלחת כמו ה-P1 של וולוו S40/מאזדה 3/פורד פוקוס יכולנו לצפות לקצת יותר פאן. נאמר זאת כך: ה-DRIVe לא מעוררת בנהג דחף לצאת לנסיעות ארוכות, אבל אם כבר יוצאים עמה לנסיעה ארוכה היא תעבור בנינוחות וברוגע.
מנוע הדיזל צנוע הסמ"קים בהחלט מבצע את תפקידו נאמנה. אנו נהגנו על גרסת ה-109 כוחות סוס ו-25 קג"מ, שאינה משווקת. המנוע הקיים במלאי מעט חזק יותר - 115 סוסים ומומנט של 27.5 קג"מ. מספיק ל-10.8 שניות מהרמזור האדום למאה קמ"ש. גם המהדורה המוחלשת בה התנסנו הפגינה גמישה נאה, כך שבוודאי אין מה לחשוש מ"עגלתיות" בגרסה הסדרתית. בכל אופן, מי שמחפש ביצועים מסמרי גבות יפנה ראשו לגרסאות האחרות של וולוו S40. ה-DRIVe מעניינת הרבה יותר בפן הירוק - בו היא נסעה 16 קילומטרים על כל ליטר סולר. נתון מצוין. ולא שהקלנו עליה במיוחד.
נשמע לא רע, עם החסכון והכל, אך האם היא מרגישה כמו וולוו אמיתית?
טריקת דלת כבדה תלווה אתכם בכניסתכם אל הקוקפיט. איכות הפלסטיקה סטנדרטית למדי - שבדית קפואה. רמת ההרכבה טובה וה"קונסולה הצפה" עדיין נותנת את הטאץ' הוולוואיסטי הרצוי. גם מהנדסת האנוש המעולה של וולוו יוצא לנו להתפעל בכל פעם מחדש. בניגוד למתחרות מגרמניה וצרפת, כאן אין צורך בספר רכב בעובי דפי-זהב כדי לתפעל את כל המערכות. לחובתה של ה-S40 DRIVe נציין רק ש"כל המערכות" הן ממש לא המון: בקרת אקלים מפוצלת, שליטה על הסטריאו מההגה ו... זהו. וולוו S40 2.0 בנזין Luxury תעלה 7,000 שקלים פחות ותציע אבזור מפנק בהרבה. התחושה המתקבלת ב-DRIVe היא של איכות מאופקת. כל כך מאופקת שאפשר להתפוצץ.
וולוו DRIVe S40. מייעצת מתי להחליף הילוך למען החסכון בדלק / תמונת יצרן
אז בשורה התחתונה, לקנות או לא לקנות?
וולוו S40 DRIVe היא בפירוש מכונית טובה. אלא שבמדד המאזניים - היא יותר יקרה מאשר טובה. האם זה הופך אותה לפסולת חיתון? לא בהכרח. על מותג פרימיום משלמים יותר, זה לא חדש. פשוט ל-DRIVe אין שכנות של ממש בסגמנט, מה שמשמיט לה את התירוץ של ה-"גם יתר המתחרות עולות יותר מדי" וה-"הן התחילו".
בסופו של יום, נראה שפער של כ-40 אחוז במחיר בין פולקסווגן ג'טה ל-S40 אינו מוצדק. חבל. אך בפעם הבאה שתעבור לידכם וולוו S40 DRIVe לבנה, אל תהססו להניף את האצבע. היא כבר תקח אתכם בנוחות ובבטיחות לאן שתרצו. אפילו לא תצטרכו להחליף את ההילוכים.