אלו מבין קוראינו הנאמנים שיצא להם להגיע לאירופה, עשוי להתחבר לתחושה שמתקבלת בשדות תעופה רבים: בשטחי קבלת הפנים, מעבר לדלתות הזכוכית - מבפנים ומבחוץ, מחכים לנוסעים מכובדים כל מיני אנשים מכובדים לא פחות, חנוטים בחליפות כהות, תפורות בדיוק לפי מידה, רכוסות באופן המודגש בספרי הנימוסין, מעונבים בעניבות משי מתוחות, על פניהם המגולחות הבעה עניינית ובידם שלט מודפס וחתום בלוגו ברור. אנשי העסקים, מנהלי דרגי הביניים וגם פעילי ונהגי החברה האלו, שנראים כולם כמעט אותו דבר, יובילו את מושא ההמתנה שלהם בנימוס נמרץ אל ההסעה אל מלון העסקים, או ארוחת העסקים, או הביקור העסקי שמחכה להם.
ולאן יובילו את אנשי העסקים הנוסעים? הם יכולים להיות מובלים אל ואן ביזנס בסגנון מרצדס ויאנו ופולקסווגן מולטיוואן, או למכונית ניקל שחורה אחרת, גדולה, מכובדת ורשמית שכולה משדרת ביזנס. לכאן בדיוק משתבצת וולוו S90 שהגיע להיבחן אצלנו בחליפה תפורה לפי מידה ובעניבה מתוחה. קשה לנו להיזכר במכונית עם נוכחות כל כך "ביזנסית" כמו מכונית הסלון הזו.
ובכן, הקלישאה "וולוו מדבר ביזנס" פשוט מתבקשת אז לא יכולנו להתאפק. עד כמה הוא מדבר ביזנס? תקציר הפרקים הקודמים מזכיר לנו שחטיבת המכוניות הפרטיות של היצרן השבדי הזה (Volvo Cars), שפעלה בשת"פ הדוק עם פורד האמריקאי במשך שנים, נפרדה ממנו ונרכשה בידי יצרן הרכב הסיני הגדול, ג'ילי. כל האינטרקונטיננטליות הזאת מסתכמת בסיטואציה הבאה: וולוו מנוהל בשבדיה אך נשלט מסין, והסינים מאוד רוצים שוולוו ישדרג את עצמו למתחרה שווה בין שווים בין רכבי הפרימיום, סביבה שבה שולטים במשך כל השנים - הגרמנים.
אחד מכלי הרכב החשובים ביותר בעשיית הביזנס הזאת הוא המכונית שלפנינו, וולוו S90, אחות-הכביש לקרוסאובר הגדול שאנחנו כבר מכירים, וולוו XC90. אז איך היא בכלל? ובפרט - האם היא הולכת בדרכם של הגרמנים, או מעניקה לעולם משהו משלה?
בחירת צבעי הגוף בוולוו S90 קובעת הרבה על האופי שמתקבל בה. כבר אמרנו שהצבע השחור שבו נהגנו מדגיש מאוד את פן הביזנס במכונית. הגוונים האחרים, רובם איפשהו מלבן דרך חום וכסוף ועד לכחול, מייצרים אופי יותר יוקרתי ונינוח, פרימיום שכזה.
פרופיל המכונית קצת פחות הימם אותי (עניין של טעם), אבל החלק שאי אפשר להתעלם ממנו הוא חזית המכונית. החרטום הארוך מתעגל לקראת סופו ושם הקימורים פוגשים בשבכה קדמית רחבה, גדולה אבל מעודנת ועתירת ניקל. זו מתלווה בשני פנסי הצד שהפיסול שלהם כלל שיבוץ תאורת לד בצורת "הפטיש של תור" או ה"מיולניר" (Mjölnir), כלי הנשק המפחיד של אל המיתולוגיה הנורדית, תור. האם העיצוב החיצוני יפה או לא? בלי ספק יוצר רושם עז. יעידו על כך נהגים רבים, בעיקר של דגמי וולוו (מכוניות או משאיות-ענק) שהאטו והניפו בוהן.
אבל אם עוד אפשר להתווכח על העיצוב החיצוני, איכשהו קשה לי להאמין שיהיו רבים שיתווכחו עם האמירה הבאה: תא הנוסעים של וולוו S90, בדומה לאחיו ה-XC90, הוא אחד מתאי הנוסעים היפים, האיכותיים והמרשימים ביותר שקיימים היום, או אי פעם, בעולם הרכב. הדבר מתבטא באיכות החומרים וההרכבה, באופן שבו הניקלים והמתכות כאילו גולפו באיזשהו חומר קדום שגם יישאר לנצח. העורות, הבדים והפלסטיקים נראים עמידים ואיכותיים, ובאיזשהו אופן דווקא העמידות הרבה הזו משדרת תחושת יוקרה (לעתים דווקא הרכות מבשרת על כך). אנחנו מעדיפים את הגוונים החמים יותר (בז' בהיר וגוני עץ), אולם גם בגווני השחור-ניקל התא מרשים ביותר.
בעיצוב התא משולב האופי דל-הכפתורים של המכונית. הנדסת האנוש מבוססת רבות על מסך המגע המרכזי הענק. ישנם כפתורים פה ושם על ההגה, למרגלות המסך וסביב תיבת ההילוכים, אבל מעטים מהם בולטים לעין, והם גדולים, בולטים ומשמעותיים.
תא הנוסעים
הזכרנו את הנדסת האנוש דלת-הכפתורים. צריך להתרגל לאופי הזה. יש לנו תחושה שלקוחות שאינם מחובבי טכנולוגיות המסכים עשויים לחוש ששיטת ההפעלה הזו אינה אינטואיטיבית כל כך. עבור מי שמורגל במסכים - התפעול נוח.
מושבי המכונית חייבים להיות מעולים, אחרת זו לא וולוו אמיתית. וכפי שאפשר לצפות ממנה - אכן. כצעקתה. תמיכה צדית טובה מקבלים רק במושבי גרסת האינסקריפשן - היקרה מבין שתי הגרסאות המוצעות, אולם גם בגרסת הבסיס, מומנטום, המושבים רכים אבל תומכים, מפונקים אבל לא שוקעים מדי. המושבים מתחממים, מתכווננים חשמלית ומרופדים בעור; באינסקריפשן העור רך יותר והחשמול מצויד בזכרונות. המרחב לנהג ולנוסע מצוינים ותנוחת הנהיגה די טובה.
ישנם כמה הבדלים מהותיים בין גרסאות האבזור: האינסקריפשן מפונקת ויוקרתית יותר, דבר שמתבטא בעור רך יותר גם על הידיות, על ההגה והשלט הרחוק. היקרה נעולה גם בגלגלים גדולים יותר והגימור החיצוני שלה עשיר ובולט יותר. התאורה - LED עם הארה של הפנייה ועם מניעה אוטומטית של סנוור הולכי רגל ונהגים אחרים, לעומת תאורת LED פשוטה יותר. את המסך הענק מקבלים בשתיהן וכך גם את מערכת הקול בת 10 הרמקולים שכוללת מערכת ניווט מובנית.
פעם מכוניות הסאלון של וולוו נועדו בישראל בראש ובראשונה לשרים ולשאר בכירי-משק שמישהו אחר נהג עבורם בוולוו. בדור הזה, הכניסה למושבים האחוריים שמורה לאנשים לא גדולים מדי, עקב פתח מעט צר ולא נגיש. כשמתיישבים בפנים, המרחב מצוין לשני היושבים ליד החלונות, לראש, לברכיים ולכתפיים. המושבים נוחים במיוחד והשניים הללו נהנים משני פתחי מיזוג לכל אחד מהם ואף משליטה אלקטרונית באזורי מיזוג נפרדים. המושב האמצעי אינו מהשמישים, בעיקר עקב הגבהה גבוהה ורחבה במיוחד במקום הרגליים.
תא המטען נפתח באינסקריפשן בהסטת הרגל - וכאופציה במומנטום. הגישה אליו מעולה - המיפתח רחב מאוד ונגיש, ומי שצריך להוביל מטען ארוך, כמו מגלשי סקי שבדיים, יסתדר כאן היטב.
נוחות נסיעה
מכונית סאלון צריכה להיות נוחה, בכל זאת - סאלון. גם בתחום הנוחות ישנה משמעות לבחירה בין רמות הגימור. גרסת היוקרה, אינסקריפשן, מצוידת במתלי אוויר. אצל האח-קרוסאובר, XC90, היה פער כלשהו בין המתלים הסטנדרטיים שלא סיפקו רמת נוחות מבריקה, ומתלי האוויר היקרים יותר ששיפרו במידה מסוימת את המצב. נראה שב-S90 הפער גדול פחות. גרסת הבסיס מכוילת לכיוון רך יחסית, דבר שמספק ריכוך נעים ואלגנטי של פגמי הכביש. אלו מורגשים, בעיקר בסביבה העירונית, אולם הם אינם פוגמים בתחושה הכללית שמדובר במכונית נוחה מאוד. מתלי האוויר ישפרו עוד יותר את התמונה, אולם כאן הם קריטיים פחות לבחירה.
בסביבה העירונית ממדיה הגדולים של המכונית פוגמים מעט בקלילות התמרון, אולם חיישנים מלפנים, מאחור ובצדדים וגם מצלמות מסייעים בתמרונים הצפופים. המכונית מצוידת גם במערכת עזר לחניה, שתופסת שליטה על ההיגוי לתמרוני חניה חצי-אוטונומיים.
מחוץ לעיר נשכחים ענייני הממדים ונוחות הנסיעה הרכה ממשיכה לפנק. עם זאת, בסביבה המהירה יותר מתגלים רעשי דרך מעט גבוהים מכפי שהיינו מצפים וכאן הרכות גם מתבטאת לעתים ברכינה שפוגמת לעתים בשלוות המרכב.
מנוע ותיבת הילוכים
האסטרטגיה של וולוו (גם) במכוניות הגדולות שלה היא שימוש במנועים קטנים יחסית. שני המנועים שמוצעים כעת בישראל עם ה-S90 הגדולה הם בנפח של 2,000 סמ"ק בלבד, ממש כמו ב-XC90. המנועים מצוידים במגדשים. בדגם ה-T5 הבסיסי מייצר המנוע 254 כ"ס ובגרסת ה-T6 היקרה יותר הוא מייצר 320 כ"ס. את שתיהן מנהלת תיבת הילוכים אוטומטית בת שמונה הילוכים.
מנוע ה-T5, שמניע את רכב המבחן, חזק מאוד יחסית למנוע ארבעה צילינדרים, אולם אינו בולט בכושרו יחסית למכונית סלון ב-400-500 אלף שקלים. פעולת המנוע נעימה וחלקה יחסית. העברות ההילוכים בתיבת ההילוכים מורגשות, אולם רק כדי לרמוז לנו שהמכונה פועלת למעננו מאחורי הקלעים. פעולת התיבה חלקה ומצוינת וישנה תחושה שהיא מסייעת לכל בדל של כ"ס לעבור באופן ישיר אל הגלגלים.
צריכת הדלק ב-S90 בגרסת ה-T5 שלה עמדה במבחן על כ-11 ק"מ לליטר טובים מאוד. גרסת ה-T6 צפויה לצרוך מעט יותר בנזין.
התנהגות כביש
נראה שהצד הפחות-חזק של ה-S90 יחסית לקבוצת מכוניות הסלון הוא התנהגות הכביש. היא אוחזת בנחישות רבה ובבטיחות בכביש ואף מספקת משקל מהנה מאוד להגה, דבר שעושה את הנהיגה נעימה יותר. עם זאת, ההגה אינו מפרט מידע רב באשר למצב הגלגלים והאספלט והרכינה המשמעותית של המכונית קדימה-אחורה ולצדדים אינה משפרת את יכולתה הדינמית המדויקת.
גרסת ה-T6 מצוידת בהנעה לכל ארבעת הגלגלים. גרסת האינסקריפשן נהנית גם ממתלי אוויר נשלטי מחשב. שני אלו ישפרו מאוד את איזון המרכב בהתנהגות המכונית, מבלי לפגוע ברמת האחיזה הגבוהה שלה.
בטיחות ווולוו הן כמעט מלים נרדפות, על פי המסורת, והמכונית הזו אינה יוצאת דופן. במפרט המכונית מוצעת סדרה ארוכה של מערכות בטיחות, מכרית לברכי הנהג, דרך מערכת התראה על סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים וכלה במערכות אקטיביות שבולמות את המכונית באופן אוטומטי כדי למנוע תאונה, וגם מפנות את ההגה לכל כיוון שצריך, כדי למנוע תאונה או סטייה מנתיב.
יצוין שלא כל מערכות הבטיחות מוצעות כבר בגרסת הבסיס. מערכת התראה על מכונית בשטח המת, מערכת שמכינה את המכונית לפגיעה אחורית ועוד מערכת הגנה מפני פגיעת מכוניות בעת יציאה מהחניה, מוצעות רק בגרסת האינסקריפשן.
סיכום
וולוו S90 מכוונת באופן ברור מאוד לקחת לעצמה ממכירות הפרימיום של מכוניות הסלון הגרמניות, מרצדס E קלאס, ב.מ.וו סדרה 5, אודי A6 והחברים הבריטים-הודים, האיטלקים, האמריקאים והיפנים. אני מאמין שדווקא בעיצוב (מלבד החזית) חסר קצת לוולוו הזו אופי משלה - הגם שהיא מסובבת ראשים ובצדק, בעיקר בזכות עיצוב חלקה הקדמי. אבל היא מעניקה בהחלט איכויות בולטות משלה, הן שבדיות-מסורתיות, כמו המושבים הנוחים-מאוד, רמת הבטיחות הגבוהה ותחושת האיכות של חציבה בברזל, והן איכויות טריות ועדכניות, בעיצוב הפנים מהטובים שנראו בעולם הרכב וברמה הטכנולוגית הגבוהה שתקרוץ למי שמבקש שהמכונית שלו תהיה גם פריט מו"פ ייחודי. הוסיפו לזה את רמת נוחות הנסיעה הגבוהה ואת המרחב, ותקבלו אלטרנטיבה מעניינת למכוניות הסלון הגרמניות.
לדגמי וולוו בישראל -
וולוו פורסם לראשונה ב- 18.01.17
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות