וולוו V40, משפחתית יוקרתית-קומפקטית שמתחרה באודי A3 וב.מ.וו סדרה 1 (וזולה מהן), עדיין לא הצליחה להתקרב למספרי המכירות של המתחרות שלה בישראל. לאחרונה עדכנה וולוו את היצע הגרסאות של ה-V40, החליפה את מנועי ה-1.6 במנועי 2.0 ליטר, והוסיפה גרסת כניסה חדשה עם מנוע 1.5 ליטר תחת השם T3. אולי היא תוכל סוף סוף לעשות את מה שלא הצליחו קודמותיה?
המדובר בקטגוריה צרה של משפחתיות יוקרתיות, חלקן עם נטיה לאופי ספורטיבי. אלא שגרסאות הבסיס של המכוניות בקטגוריה לא תמיד מספיק גדולות כדי להיות משפחתיות, לא מהודרות כמו אחיותיהן הגדולות והיוקרתיות וגם לא מאוד חזקות בכדי לתת מענה ללקוחות חובבי הספורט. האם גרסת הבסיס של וולוו V40 תהיה מספיק מוצלחת כדי לדלג על החסרונות המובנים הללו?
כמו תמיד, וולוו V40 היא מכונית יפה. הקווים ספורטיביים וגם אלגנטיים, חדים במידה וקלאסיים לא פחות. אהבנו את העיצוב החיצוני. רכב ההדגמה הגיע בשחור בוהק, צבע שלא תמיד עושה חסד עם מכוניות מעוצבות, אך הוא מאוד מתאים לעיצוב המוקפד של ה-V40.
עיצוב תא הנוסעים מרשים למראה, עם קונסולה מרכזית שגולשת מטה ומותירה מאחוריה חלל אוורירי. גימורי כרום מרעננים משווים לוולוו חזות נאה, למרות ריבוי הפלסטיקה השחורה. סביר להניח שזו אחד המפגשים האחרונים עם הקונסולה הצפה הותיקה של וולוו, ובעתיד יוחלף העיצוב הפנימי בעיצוב המבריק אותו ראינו לאחרונה ב-XC90 החדשה.
תא הנוסעים
סביבת הנהג של וולוו V40 לא שונה מהדגמים האחרים הוותיקים של וולוו. לוח המחוונים הכל-דיגיטלי, עם 3 ערכות נושא שונות, מציג את המידע בצורה מרשימה וגם נוחה לקריאה. ההגה גדול ונעים לאחיזה, והנהג יהנה משפע של תאי אחסון. הפלסטיקה נעימה ומשובחת, גם כאשר יורדים לחלקים התחתונים של הקונסולה או הדלתות. איכות ההרכבה ללא דופי.
לעומת זאת, הנדסת האנוש לא עומדת בסטנדרט ה"נקיון" של 2016, לרבות זה של ה-XC90. כמו באחות הבכירה, גם בגרסה זו משתמשים במערכת מולטימדיה ישנה ומורכבת לתפעול. אינספור תפריטים עם כתב צפוף וקטן מקשים על התפעול בנהיגה, שתי גלגלות שונות משמשות לדפדוף ועומס יתר של כפתורים על הקונסולה משלים את הבלגאן בעיניים.
המושבים הקדמיים נוחים מאוד אם כי קצת נמוכים, והגג הנמוך יאלץ אתכם להתכופף בכניסה לרכב. כוונון ידני מיושן-משהו, אך מצוין, מאפשר להגיע בקלות לתנוחת נהיגה טובה. ההגה משתף פעולה ומתכוונן היטב לגובה ולעומק.
גם מאחור מכתיב העיצוב גג נמוך, וקשה לצאת ולהיכנס מהרכב. אחרי שמתמקמים בפנים, נהנים הנוסעים ממרווח פנימי סביר וממושב נוח למדי - אך רק שניים יוכלו ליהנות ממנו, בגלל תעלת הינע גדולה במרכז הרצפה. הגג הנמוך פוגע במרווח הראש לגבוהי קומה.
תא המטען של הוולוו גדול ושימושי, אם כי לא בטוח שיספיק למשפחה עם שני ילדים וציוד סטנדרטי.
רשימת האבזור הולמת. ה-T3 מצוידת בבקרת אקלים דו אזורית, מערכת שמע משובחת, דיבורית מקורית עם שליטה מההגה, שני שקעי V12 מקדימה, חיישן אורות, מראות מתקפלות חשמלית, חיבורי USB ועוד.
במפרט הרשמי בלטה בחסרונה מצלמת הרוורס, שמתומחרת על ידי היבואן בכ-6,500 שקלים נוספים. בהתחשב בשדה הראיה הגרוע לאחור, זוהי תוספת חיונית.
נוחות נסיעה
בתוך העיר הנוחות לא רעה, על אף שהוולוו לא מסננת לגמרי את השיבושים; יש ריסון בולט ותזוזה קשיחה ומהירה של המתלה במעבר על פס האטה, למשל, בצורה שמזכירה את אודי A3 המוצקה - ופחות את וולוו S60 הנינוחה. עם זאת, אין נעילה של מהלך המתלה ולא עוברים זעזועים חזקים לנוסעים.
כשיוצאים מחוץ לעיר הופכת הנוחות למעולה, על סף המושלמת. ה-V40, גם בגרסה הזו, מגהצת היטב את כבישי ישראל הגליים, מרוסנת ויציבה להפליא, ומעניקה תחושת שלווה ונינוחות.
בידוד הרעשים טוב מאוד, אם כי מעט רעשי רוח וצמיגים חדרו לתא הנוסעים. גם בגרסה זו רעשי מנוע לא חודרים לתא הנוסעים, אלא במצבי עומס קיצוני. מרשים.
מנוע ותיבת הילוכים
אם עד היום שווקה וולוו V40 בגרסת T4 עם מנוע 1.6 טורבו (180 כ"ס) ובגרסת T5 עם מנוע 2.0 טורבו (245 כ"ס), כעת מצטרפת גרסת כניסה חדשה תחת השם T3. היא מצויידת במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר בהספק של 152 כ"ס המושגים ב-5,200 סל"ד, ועם מומנט של 25.5 קג"מ ב-1,700 סל"ד. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים, זאת לעומת תיבה רובוטית כפולת מצמדים בגרסת ה-T4 היוצאת.
המנוע מספק כח ותאוצה מפתיעים לטובה ביחס להספק, ובמיוחד ביחס לסל"ד הדי-גבוה בו מושג שיא ההספק. בשום שלב אין מחסור בכח זמין. לא מדובר בכח מתפרץ כמו באחות הבכירה, אך בהחלט לא תרגישו מחסור בכח כמעט בכל מצב.
תיבת ההילוכים של הוולוו, עם 6 יחסי העברה, טובה ומתאימה היטב למנוע. פעילות התיבה חלקה ורהוטה, גם במצבי עומס או זינוק חד. רשמנו לחסרונה את היעדר השליטה מההגה.
צריכת הדלק שמדדנו עמדה על 10.8 ק"מ לליטר, נתון מצוין לתנאי המבחן המאתגרים. בתנאים רגועים יותר רשמנו כ-13 ק"מ לליטר, נתון לא רע בכלל - אם כי סביר להניח שאודי A3 תהיה חסכונית יותר, שלא לדבר על לקסוס CT200h.
התנהגות כביש
אם ציינו בפתיחה שממשפחתית יוקרתית מצופה להפגין גם יכולות ספורטיביות מסוימות, עכשיו מגיע זמנה של הוולוו להתייצב אל מול הציפיות. כוח המנוע בגרסה הזו, יחד עם השלדה המעולה, אחיזת הכביש הגבוהה ובגיבוי מערכות העזר האלקטרוניות, מאפשרים נהיגה מהירה ובטוחה, עד מיצוי הספק המנוע, בכל תנאי דרך.
ואולי זו הבעיה שלה בנקודה הזו, כי חובבי נהיגה יטענו כלפיה שהנהיגה בה קצת "בטוחה מדי". כדי להוציא את ה-T3 מדבקותה בכביש ובמסלול, צריך ממש ממש להשתדל. רק משחקי כח קיצוניים על כביש מפותל וחלקלק יואילו להסיט את הזנב מעט, וגם אז האלקטרוניקה תתערב במהירות בכדי לתקן. וולוו V40 לא אוהבת שובבות, והיא ללא ספק פחות מהנה מב.מ.וו סדרה 1, אך עבור הרוב המוחלט של הלקוחות זה בסדר גמור.
סיכום
וולוו V40, גם בגרסת ה-T3 ה"בסיסית", היא מכונית טובה השלמה מסך חלקיה. אז נכון, היא לא ממש משפחתית (הכניסה הצפופה למשל, בעיקר למושבים האחוריים) לא ממש יוקרתית (מה שמתבטא בעדכניות האבזור ותפעול המערכות) וגם לא ממש ספורטיבית. אבל נראה שה-V40 מצליחה לשלב בין הערכים המסורתיים של בטיחות ונוחות, לעיצוב נהדר, שימושיות ואפילו תחושת יוקרה. מדובר בחבילה מצויינת בהיבטים של תמורה למחיר, והיא גם אחת הבודדות בקבוצתה שלא מוותרת על ביצועים מצוינים בגרסת הכניסה.
לדגמי וולוו בישראל -
וולוו
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות