בטח הסתכלתם על התמונות ושאלתם את עצמכם בימים חמים שכאלה: "מי צריך בכלל מכונית פתוחה במדינה החמה הזו?". אז זהו, שבכל סוף יום חם, יש ערב נעים שבו אפשר לפתוח את הגג, ותתפלאו, זה לא לעשירים בלבד. תכירו את טויוטה אייגו Open Top. האייגו הנוכחית הוצגה ביחד עם אחיותיה הזהות, פיג'ו 108 וסיטרואן C1, כבר לפני יותר משנתיים - וכעת הגיעה אלינו למבחן גרסת הגג הנפתח ישירות מהמפעל בצ'כיה. בניגוד לאחיותיה, ניתן לרכוש את האייגו עם הגג הנפתח גם בגרסה עם תיבת הילוכים ידנית. עם הפרש של 5,000 שקלים בלבד מהגרסה הסגורה ותג מחיר של 70 אלף שקלים בלבד, היא כובשת את תואר המכונית הפתוחה הזולה בארץ. יצאנו לסופשבוע שטוף שמש כדי לבדוק האם היא שווה את ההפרש מהגרסה הסגורה.
בחניון החשוך של טויוטה נדלקים שני צבירי נורות לד. מטפסים החוצה מהאפילה לאור השמש. הצבע האדום מתאים היטב לעיצובה של האייגו. זו מכונית צבעונית ונאה. ה-X המשפחתי העדכני של טויוטה מרוח לה על הפרצוף. פס שחור מטפס מהכנף הקדמית ומשתלב בקו החלונות. גם בשילוב צבעים אחרים כמו לבן על שחור, זה נראה מצוין.
החישוקים הקלים בקוטר 15 אינץ' נאים, לא נראים קטנים מדי על הפרופיל ומתאימים לעיצוב. לטעמי, עיצוב החלק האחורי מעט פחות יפה. המוטיב של דלת תא מטען מזכוכית נשמר מהדגם הקודם; חסכון בעלויות זו לא מילה גסה. בניגוד ל-108 הסולידית למראה, האייגו וה-C1 מתחרות ביניהן בתחרות היופי המשפחתית. אפשר לסכם ולומר שהאייגו היא מכונית מיני עם אופי מעוצב.
תא הנוסעים
סוגר את דלת הנהג. צליל כזה מופגן של דלת חלולה לא שמעתי כבר הרבה זמן, לפחות מאז שנהגתי ב-108. כאילו כדי לתקן את הרושם הראשוני, גלגל הגה מצופה עור נעים למגע ובד מדליק במושבים מקבלים את פני הנהג. תא הנוסעים של האייגו משלב הרבה מהצבע החיצוני במתכת החשופה בדלתות וגם בצבע הקונסולה הראשית. למרות שאין בד בדלתות, העיצוב לא מעביר תחושה זולה מדי אלא מספק מצב רוח צבעוני ושמח. מצב הרוח נשמר עד שנוגעים בשאר הפלסטיקה השחורה הזולה והקשה למגע. עיצוב לוח המחוונים שמאחורי ההגה מזכיר מאוד את זה שבפיאט 500.
הנדסת האנוש לא מספיק טובה: מתגי חלונות החשמל לא מוארים ולא קל לאתר אותם בחושך, מערכת השמע והתפעול דרך מסך מגע לא מספיק אינטואיטיביים לתפעול וחסרונם של פתחי אוורור מרכזיים מפריע בימים חמים מאוד. המרחב במושב האחורי מצומצם מדי. מילא שיש חגורות בטיחות רק לשני נוסעים, אבל גם הגישה פנימה והחוצה למבוגרים אינה קלה עקב הדלתות הקטנות. אם תכניסו מושב תינוק או מושב לילדים, נהג גבוה (מעל 1.80 מטר) יקבל בעיטות בגב מהפעוט שמאחוריו. המרחב הפנימי, באופן צפוי, לא יספק באופן מלא משפחה עם ארבע נפשות. את פרק השימושיות הבינוני סוגר תא מטען עמוק וקטן בנפח 168 ליטרים בלבד. הטיולון של הילדים ייכנס פנימה אבל אל תנסו לדחוף שם עגלה פול סייז. חבל שהחיסכון בעלויות השאיר את חלל המטען ללא תאורה כלל.
נוחות נסיעה
רובכם ודאי חושבים שמכונית קטנה מוטב לה להישאר בגבולות העיר. טויוטה אייגו מצידה חושבת אחרת: ניתן להעביר איתה נסיעות ארוכות בנוחות סבירה. בעיר מערכת המתלים מרגישה מעט עסוקה ועובדת כל הזמן. כיול המתלים רך למדי אך לא מצאנו שהיא "נשברת" על שברי אספלט. בידוד הרעשים סביר מחוץ לעיר ומעל 100 קמ"ש נרשמו רעשי רוח ברמה סבירה. למרות שכיול המתלים דומה בין שלושת האחיות באופן כללי, האייגו הפתוחה הרגישה מעט שקטה ובעלת בידוד עדיף על פני ה-108 שבחנו לפני כמה חודשים טובים. ניתן לנסוע במהירות בינעירונית עם הגג פתוח לרווחה ולנהל שיחה עם שאר הנוסעים. מבחינת איכות הנסיעה, הגג הנפתח לא מהווה פשרה מבחינת בידוד רעשים בהשוואה לגרסה הסגורה. חבל רק ששדה הראיה לצדדים הוקרב לטובת עיצוב החלון האחורי.
מנוע ותיבת הילוכים
מתחת למכסה המנוע של טויוטה אייגו הפתוחה נמצא את אותו מנוע שמותקן בגרסה הסגורה ובשתי האחיות הצרפתיות: שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמפיק 69 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-9.7 קג"מ ב-4800 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית עם חמישה הילוכים. "הודות" למבנהו, המנוע רועד למדי בסרק ומרעיד את מושב הנוסע. אולי זה כבר הגיל או החודשים שחלפו מאז שנהגנו על ה-108, אבל האייגו מרגישה קצת פחות תוססת וזריזה מהצרפתיה. דוושת התאוצה דורשת רגל כבדה כדי להתקדם בקצב זריז, למרות משקל נוצה של 855 ק"ג והעובדה שהאייגו שלנו צברה פחות מ-1500 ק"מ היא תירוץ לא מספק.
שאון המנוע וההילוכים הארוכים לא עושים חשק לעלות בסל"ד גם אם המנוע אוהב להתעורר קצת מעל 4000 סל"ד. מבחינת ההתנהלות היומיומית עם התיבה: מהלך המצמד קליל וקצרצר, שילוב ההילוכים מדויק למדי והאייגו מסייעת בבלימת התדרדרות בזינוק מהמקום בעלייה למשך שניות בודדות. צריכת הדלק במבחן, שלא היה תובעני מדי, הייתה סבירה בלבד, ככל הנראה עקב הנסיעה עם הגג הפתוח. הצריכה לפי מחשב הדרך עמדה 14.7 ק"מ לליטר בעוד תוצאת המדידה המסורתית הייתה 13.92 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
טויוטה אייגו הפתוחה איננה מכונית להשחזת פניות וגם לא ציפינו שתהיה. למרות צמיגים דקיקים ברוחב 165, היא מספקת אחיזת כביש טובה למדי והתנהגות הכביש ניטראלית. למרות זאת ובדומה לאחות התאומה מבית פיג'ו שבחנו זה מכבר, האייגו לא תעלה חיוך על שפתיהם של חובבי הגה. כיול המתלים רך מדי ומעל לכל מככב הגה אילם עם משקל לא ברור. זו מכונית מיני שתוכננה להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בשלום וזה בסדר גמור.
סיכום
אז מה היה לנו כאן? במחיר של 70 אלף שקל, טויוטה אייגו הפתוחה היא הזולה מסוגה בארץ, כאשר פיג'ו 108 רובוטית פתוחה עולה 77 אלף שקל, סיטרואן C1 רובוטית עולה 1000 שקלים יותר ולפיאט 500 ידנית פתוחה כבר מוצמד תג מחיר של 102 אלף שקל. בבסיסה טויוטה אייגו היא מכונית מיני חביבה עם אופי, למרות שהיא לא המובילה בקבוצתה. הגג הנפתח מהווה תוספת מדליקה למכונית מדליקה. התוספת עבור הגג מסתכמת ב-5,000 עד 6,000 שקלים בלבד, והוא לא מביא איתו מגרעות בולטות מדי פרט לצריכת דלק מוגברת קמעא. אם תשאלו אותי, גרסת Open Top היא האייגו שתרצו לקנות. אתם תודו לי בכל נסיעה אחרי השקיעה ובכל יום חורפי יבש.
לדגמי טויוטה בישראל -
טויוטה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות