משהו קורה לכדור הארץ. המדבריות מתייבשים, החופים נרטבים. גני ירק קופאים וקרחונים נמסים. חייבים איזשהו כלי רכב שיוכל לצלוח את כל אתגרי העבירות המ-ט-ו-ר-פ-י-ם האלה. או! בדיוק נפל לידינו טויוטה לנד קרוזר אחרי עדכון, מתיחת הפנים השנייה מאז שהוצג הדור הנוכחי, לפני כעשור.
טויוטה לנד קרוזר הפך בחייו (הארוכים) לאגדה, לאייקון מוטורי. וכך נראית אגדה: מרכב מתכת מאסיבי ביותר במבנה שמזכיר סולם (להלן "שלדת סולם"), מתלים שלא נולדו בעולם המורכבות הטכנולוגית אלא בהנדסה חקלאית של הרבה חומר ומהסוג החזק. העדכון האחרון, לפחות למראית עין, אינו כולל שינויים הנדסיים מהותיים, מלבד כיולים פה ושם, אלא ליטושים בעיצוב ושינויים באבזור הבטיחות.
עיצוב
אם יעבור לידכם ברחוב לנד קרוזר מהגרסה הכי עדכנית, לא בטוח שתבחינו בכך שהוא בן הגרסה האחרונה. אם תציבו אותו ליד דגם 2017 תזהו מן הסתם את ההבדלים: הפנסים מלפנים פחות דרמטיים ויותר הרמוניים עם הגוף. שינוי מרענן, אגב. גם מסגרת השבכה הקדמית השתנתה מעט. הפנסים האחוריים נשארו בתוך אותה תבנית, אבל תבנית התאורה שונה. השינויים אינם מרחיקי לכת, אבל הרכב נראה כעת מלוטש יותר.
בפנים השינויים מעט יותר משמעותיים, אבל רק מעט. לוח המחוונים איבד גם הוא מהדרמטיות ומרכז הפאנל הקדמי מתהדר במסך מרכזי מעט מוגדל ובחזות כללית נעימה ומודרנית יותר. גם ההגה התעדכן בעיצובו. מלבד אלה האווירה בתא הנוסעים דומה לעבר - חומרים, עיצוב וכפתורים קצת מיושנים אבל כאלה שמשדרים עמידות רבה.
תא הנוסעים
גרסת הלימיטד שאותה בחנו נהנית מרמת האבזור הגבוהה ביותר בהיצע הלנד-קרוזר. רשימת האבזור בגרסה הזו כוללת את השינוי הכי מהותי ברכב: כניסתן של מערכות בטיחות חכמות. אין כאן בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב (כזו שמסובבת מאליה את ההגה כדי להחזיר את הרכב לנתיב), אבל יש בלימה אוטונומית, בקרת שיוט שומרת מרחק והתרעות על סטייה מנתיב. המערכות האלה מוצעות אך ורק בלימיטד, למרבה הצער.
נוסף על מערכות הבטיחות, גרסת הלימיטד מציעה גם את המושבים המפנקים ביותר: הם מצופים בעור, מתכווננים חשמלית, כולל כוונון של מיקום ועוצמת התמיכה בגב התחתון ויש בהם אפילו חימום וגם אוורור קריר בשלוש דרגות כל אחד. נוחות המושב טובה - הוא רך, אבל לא מדי, אם כי התמיכה לצדדים אינה מהטובות.
המושבים בשורה האמצעית דומים, כלומר, התמיכה לצדדים אינה אידיאלית (המושבים די שטוחים, דבר שדווקא מסייע בהתקנת מושבי בטיחות), אם כי בפני עצמם הם רכים ונוחים. המרחב כאן, לשני מבוגרים, נדיב מאוד לכל הכיוונים; שלושה מבוגרים ייכנסו, אבל לא נמליץ על נסיעה כזו למרחקים. היושבים בשורה הזו, בגרסה שנבחנה, נהנים מפתחי מיזוג עליונים ומעוד סוכריות: חימום למושבים בשתי רמות וגם קביעת הטמפרטורה של המיזוג.
ישנה גם שורת מושבים שלישית, שמתקפלת לרצפה. הגישה לשם דורשת השתחלות מסורבלת-משהו וכשמגיעים המרחב מצוין למבוגרים בגודל בינוני או לילדים ונערים. היושבים בשורה השלישית נהנים מפתחי מיזוג משל עצמם, עניין שאינו מובן מאליו.
כששורת המושבים השלישית בשימוש, תא המטען קטנטן. ויתור וקיפול של מושב אחד משדרג מאוד את יכולת ההעמסה. את תא המטען אפשר לפתוח בשני אופנים: החלון האחורי נפתח בנפרד, הוא גבוה יחסית אבל אפשר כך להשחיל או לשלוף פריטים קטנים בלי להידרש לפתיחת כל הדלת. הדלת עצמה ענקית, היא נפתחת הצידה (ולא למעלה) וחושפת רף העמסה גבוה מאוד (בכל זאת, רכב שטח אמיתי) אבל מרחב שימושי.
נוחות נסיעה
היכנסו עם טויוטה לנד קרוזר לעיר הצפופה ותגלו איך זה להנהיג דינוזאור בג'ונגל של עצי בונזאי. התחושה מזכירה נהיגה במשאית, עם ה"סיפון" הארוך מלפנים (מכסה המנוע), ממד הרוחב הגדול והאורך הרב של הרכב. לטובתו של הרכב תצוין זווית צידוד מרשימה של הגלגלים הקדמיים, שמאפשרת תמרונים צפופים וגם מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה אחוריים וקדמיים, שמותקנים בגרסת הלימיטד.
נוחות הנסיעה גבוהה. המתלים קשיחים ועמידים, אבל יודעים גם לרכך את פני הכביש, מלבד טלטלות מוחשיות (שאינן שוברות עצמות) במפגשים עם פסי האטה בולטים במיוחד, בורות ושאר מרעין בישין. מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת, כאן נהנים גם מהריכוך הזה וגם מבידוד משופר מרעשים, מלבד רעשי מנוע הדיזל, שנשמעים כשהוא בשלבי מאמץ ניכר.
מעבר לזה, מחוץ לעיר מרגישים הרבה יותר מאשר בעיר את הנטייה שלו להישען לכל מיני כיוונים לפי הצורך: נמתח אחורה בהאצה חזקה, רוכן קדימה בבלימה ונשען ימינה ושמאלה בפניות, גם אם אינן דרמטיות. אם הנסיעה אינה כוללת יותר מדי תפניות מהסוגים הללו, הנסיעה תהיה נוחה מאוד.
מנוע ותיבת הילוכים
אם עקבתם אחרי הדור העדכני של טויוטה לנד קרוזר, אין לנו הרבה מה לחדש: מערכת הכוח כאן היא מערכת הכוח של הגרסה שקדמה לעדכון: מנוע טורבו דיזל בנפח של 2,800 סמ"ק, שמייצר 177 כ"ס. הכוח הזה אינו מכוון להאצות הירואיות למהירויות אגדיות, אלא לשרירים גדולים וחסונים להענקת הרבה כוח כאן ועכשיו: צריך להרים את הטונות האלה על סלע? אין בעיה. לעוף על דיונה? סבבה. צריך לסחוב נגרר מלא בכל טוב? תעמיס.
אם מחפשים סתם נסיעה מהירה על כביש, בכל זאת, רכב של 400 אלף שקל, לא נקבל כאן כוח ברמה המקובלת ברמות המחיר הללו, לפחות בתחום כלי הרכב שאינם מסחריים.
צריכת הדלק הצפויה ברכב הזה בתנאי כביש משתנים, צפויה לעמוד על כ-8 ק"מ לליטר סולר. בשטח צפו לצריכת דלק טובה פחות.
התנהגות כביש
גם בהתנהגות כביש, אל לנו לחפש חוויות ספורטיביות. טוב, לא באמת חיפשנו כאלה כאן. הנטייה הזו לנטות, שהזכרנו קודם, אינה מאפשרת שינויי כיוון מהירים או נסיעה מחודדת בכבישים מאתגרים. עם זאת, הרכב בטוח, אוחז היטב בכביש גם במהירויות גבוהות יחסית ובאופן כללי משדר בטחון.
שטח
השטח הוא מגרש המשחקים של טויוטה לנד קרוזר. בכל סיטואציה יכול הרכב לשלוף מהשרוול את הטכנולוגיה שצריך כדי לעבור מכשול או תנאים מאתגרים: הנעה לכל הגלגלים עם הילוך כוח, מרווח גחון גדול, 22 ס"מ, מבנה מרכב שמאפשר גישה או נטישה של מכשולים בגדלים מרשימים, בקרת משיכה שתשאיר את כוח המנוע בגלגלים האוחזים, בקרת ירידה במדרון והבטחה להתאמה לשיפועי צד מהסרטים.
מעל לכל מפנק הרכב עם מהלך מתלה ארוך מאוד לכל גלגל. המשמעות היא שגלגלי הרכב יידעו להתרחק מהמרכב כשהגוף מתרחק מכפל קרקע או מכל רכיב אחר של תוואי הנסיעה. כך נוסע הטויוטה הגדול כעין עכביש מגודל שאינו מרפה מהתוואי המבוקש. מערכות השטח האלקטרוניות שהצטרפו במסגרת מתיחת הפנים אינן זמינות כאן בישראל.
סיכום
עושה רושם שלא משנה מה נעמיד מול גלגלי טויוטה לנד קרוזר, גם בגרסת לימיטד 2018, הוא יסתדר ויצלח את זה. העדכון האחרון לא שינה כמעט את המכאניקה המיושנת, אבל עמידה מאוד, של הרכב וטוב שכך. שמחנו לפגוש את מערכות הבטיחות המתקדמות כאן בגרסת הלימיטד, אבל היינו שמחים לראות אותם גם בשאר גרסאות הרכב הגדול.
מעבר לזה, טויוטה לנד קרוזר נראה כעת מעט מלוטש ואלגנטי יותר ומעבר לזה, נותר אותו רכב גדול, מרווח ושימושי לחמש נפשות ויותר, נוח ונעים וכל זאת מבלי לפגוע במוכנות הכללית שלו לתנאי הדרך הצפויים בסוף העולם.
לדגמי טויוטה בישראל -
טויוטה
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות