כמה אנשים וציוד יכולים להיכנס במיניוואן? השאלה הזו יכולה לאתגר כמה משפחות ויצרני מיניוואנים. טויוטה מציע את הפתרון שלו לאתגר. קוראים לו "טויוטה סיינה" ואפשר לקנות אותו בישראל דרך ערוץ היבוא המקביל של חברת אלבר. אנחנו יכולים כבר לומר שעם כל המושבים מקופלים, הסיינה זכה אצלנו לאחרונה במקום הראשון במצעד "הכי הרבה בגאז' לשקל". לצד יכולת רבה להוביל ציוד, הסיינה יכול להסיע שבעה-שמונה נוסעים, תלוי בגרסה. את כל זה הוא עושה עם תג מחיר תחרותי ביותר, בתחום המיניוואנים הכי גדולים. אבל איך הוא עושה את כל זה?
עיצוב
הרכיב הכי משמעותי בנוכחות של טויוטה סיינה הוא ממדי הענק. מדובר בענק שאורכו למעלה מחמישה מטרים, רוחבו כמעט כמו אוטובוס וגובהו כשחקן כדורסל אמריקאי (טוב, בליגת הנוער). אבל הממדים האלה אינם הופכים אותו לקובייה מאיימת או לקונטיינר ענק ופשוט. קווים עגלגלים ונעימים לעין מרככים את הקצוות ועושים את טויוטה סיינה לכלי רכב ענק - אבל נעים לעין.
תא הנוסעים
בסביבת הנהג שבתא הנוסעים האווירה מעט מיושנת יותר, בעיקר אחרי מפגש עם החומרים ואיכות ההרכבה שאינם משכנעים. עם זאת, העיצוב נעים ומרגיע. סביב הנהג והנוסע שלצידו כמה וכמה תאי אחסון גדולים ושימושיים, כמו תא ענק בין המושבים, רווח נדיב נוסף להנחת תיק גדול, שני תאי כפפות וכמה וכמה מחזיקי כוסות.
הנדסת האנוש סובלת מכמה פגמים שדורשים עבודה, כמו מד המהירות שאינו ממורכז בדיוק, כמו צג המידע העליון הקטנטן וכמו כמה כפתורים שדורשים מהנהג להתכופף כדי להגיע אליהם. נוסף על כך, צג המגע הגדול והמרכזי אינו קריא במיוחד באור שמש בוהק.
אותו צג מגע גדול שולט על מערכת קול ייחודית שהותקנה כאן בידי אלבר, היבואן. המערכת הזו דוברת עברית והיא כוללת שליטה מההגה, חיבוריות בלוטות', USB, אייפון ו-AUX, ומציעה גם אפליקציות דוגמת ווייז. המערכת הזו מוצעת בכל גרסאות האבזור של הסיינה בישראל. נוסף על כך הותקנו בישראל בכל הגרסאות מערכת מוביל איי שמתריעה בפני סטייה מהנתיב וגם בפני תאונת דרכים מתקרבת.
טויוטה סיינה כולל שלוש רמות גימור. הבסיסית, L, כוללת מערכת מיזוג עם שליטה נפרדת לנהג, לנוסע מלפנים ולנוסעים מאחור, מערכת בקרת שיוט, שבעה מושבים מתכווננים ומערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים. רמת ה-LE כוללת שמונה מושבים ומוסיפה מושב נהג מתכוונן חשמלית, דלתות צד חשמליות עם שליטה מהשלט הרחוק, מערכת בקרת אקלים מלפנים ומאחור, מצלמת נסיעה לאחור ומראה פנימית מתכהה אוטומטית. רמת ה-XLE הגבוהה ביותר מוסיפה דלת תא מטען שנפתחת ונסגרת חשמלית, חלון גג חשמלי, פנסי ערפל, גלגלי 18 אינץ' וריפוד עור למושבים ולהגה.
סביבת המושבים האחוריים נפתחת לרווחה דרך שתי דלתות צד רחבות. הכניסה לשתי שורות המושבים טובה ומנגישה אותן היטב. בשתי שורות המושבים האחוריות ייכנסו ארבעה נוסעים, אפילו מבוגרים. המושבים האמצעיים בשתי השורות מרווחים פחות - בעיקר זה שבשורה האמצעית, שמיועד לילדים צנועי ממדים בלבד. המושב הזה גם ניתן להסרה ולאחסון בתא המטען. את שורת המושבים האמצעית אפשר להסיט קדימה ואחורה ואת כל המושבים אפשר להשכיב ולקפל לפי הצורך. מרבית היושבים מאחור ייהנו, לצד המושב הנוח, גם לפתח מיזוג פרטי משלהם ולמחזיק כוסות ותא אחסון זה או אחר.
פתיחת תא המטען מאחור חושפת את אחד התאים הגדולים שאפשר לדמיין ברכב פרטי. הנפח הזה מרשים ביותר אפילו כשכל המושבים בשימוש. במצב הזה מדובר במעין אמבטיה גדולה ועמוקה, שסביבה אינספור ווים לתליית שקיות סופרמרקט, טבעות עיגון לרשתות ולכל אמצעי אחסון ושינוע שרק צריך. המושבים האחוריים מתקפלים בקלילות במשיכת ידית, וכשנפח האחסון נעזר בחלל הרכב מתקבלת יכולת העברה של מובילים.
הבגאז' של הסיינה עצום. כאן בתמונה: אחרי קיפול שורת מושבים אחת / צילום: רונן טופלברגנוחות נסיעה
בטויוטה סיינה רמת הנוחות משתנה מאוד לפי סביבת הנסיעה. בנסיעה עירונית - הסביבה שבה תחייה רוב זמנה בוודאי - רמת הנוחות נהדרת. כלי הרכב הגדול מרסן היטב את פגמי הכביש הקטנים, וטוב לא פחות - את פסי ההאטה ושאר הפגמים הגדולים. הריסון המעודן הזה מצטרף לבידוד רעשים משובח וכך מתקבלת סביבה נעימה ושקטה בחיי היומיום. אותה סביבה עירונית צריכה להכיל גם את ממדי הענק של הרכב הזה, ולא קל למצוא חניה ולתמרן לתוכה לווייתן. לעזרת הנהג או הנהגת מתגייסת מערכת היגוי שמספקת יכולת תמרון בזווית יעילה במיוחד, וגם מצלמת רוורס.
בתנועה בינעירונית רמת הנוחות טובה הרבה פחות. המרכב המגודל, שבמהירות עירונית נהנה מריסון רכרוכי מעט, מתרכך עוד יותר ומתנדנד במרחב בצורה שעושה נסיעה בינעירונית ממושכת חוויה לא מומלצת, ולא רק במושבים האחוריים. הבידוד המעולה מכל סוגי הרעשים מוכיח את עצמו גם במהירויות גבוהות, ומהבחינה הזו טויוטה סיינה עושה עבודה מצוינת.
מנוע ותיבת הילוכים
אפשר להעריך שכלי רכב אמריקאי יציע כוח מנוע הוליוודי, וזה באמת המצב בסיינה. המנוע כאן הוא בנפח של 3.5 ליטר, בתצורת V6. ההספק שלו עומד על 266 כ"ס - כפול ויותר מהמקובל בקבוצת המשפחתיות. המרכב הענק דווקא אינו כבד יחסית לממדים (כ-2 טון) וכך מתקבלת האצה מרשימה ביותר. גם פעולת המנוע מצוינת - הוא חלק ונעים, אבל גם כוחני ובשרני כיאה.
תיבת ההילוכים שלצד המנוע היא אוטומטית, פשוטה יחסית, ולה שישה הילוכים. לעתים היא מתעכבת מעט בהעברת הילוכים, אבל בסך הכל עושה את העבודה כמצופה ממנה.
צריכת הדלק עם המנוע הגדול שעל המרכב הענק אינה מתחרה במכוניות מיני היברידיות… רבים מהלקוחות יתרגלו לחיות עם צריכת דלק ממוצעת של כ-7 קילומטרים לליטר.
התנהגות כביש
כרכב שמיועד להוביל בבטחה משפחות גדולות, טויוטה סיינה עושה את העבודה בסך הכל. אחיזת הכביש כאן טובה מאוד ותנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת. מי שמחפש ברכב הזה גם חוויית נהיגה ספורטיבית - לא ימצא אותה, גם אם יחפש היטב. הסיבות: הרכינה המוחשית של המרכב, ביחד עם הגה קליל שאינו משדר דבר וחצי דבר ממה שקורה על האספלט.
סיכום
מי שלא מחפש חוויות נהיגה מרגשות ואינו מתכוון לנסוע עם כל המשפחה לנסיעות בינעירוניות ממושכות בקביעות, יישמח לפגוש בטויוטה סיינה. הממדים הגדולים, האבזור הנדיב, רמת הנוחות העירונית המשובחת והמנוע הבשרני יעשו את העבודה.
לדגמי טויוטה בישראל -
טויוטה
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות