טויוטה פריוס, מנוע 1.8 בנזין-היברידי, 134 כ"ס, 152,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
באמת חסכונית | לא מלוטשת, איכות חומרים בינונית |
עיצוב עתידני, תדמית ירוקה | מנותקת ולא מתאימה לחובבי נהיגה |
זריזה יחסית, נוחה מחוץ לעיר | יקרה לעומת טויוטה אוריס ההיברידית |
טויוטה פריוס. שומרת על סביבה ירוקה / צילומים: עומר דוידי
לפני שיצאתי מהסוכנות, התעקש נציג המכירות של טויוטה להעביר לי הדרכה על הרכב. בדיעבד, התברר שזו הייתה החלטה נבונה. טויוטה פריוס היא מכונית אחרת ממה שאנחנו מכירים. זו לא רק יחידת ההנעה ההיברידית, זה קונספט שלם: הכניסה לרכב מתבצעת באמצעות החלקת האצבע על ידית הדלת (כשהמפתח בכיס), וההתנעה נעשית באמצעות כפתור Start – שמדליק נורית Ready. זהו, אפשר לשחרר הנדברקס ולנסוע? עוד לא. אם הייתי מחפש את בלם היד בעצמי, הייתי נשאר בסוכנות עד עכשיו. במשך דקה ארוכה גיששתי עם רגל שמאל אי שם, עד שלבסוף מצאתי את הרגלית הייעודית. שוחרר. עוד קליק קטן עם האצבע על הידית הקפיצית, שמזכירה יותר שלט של פלייסטיישן מאשר בורר הילוכים, והעסק מוכן לתזוזה. תזוזה חרישית, כמובן.
השקט שמייצרת הפריוס פשוט ממכר. לראשונה בחיי, נהניתי לעמוד בפקקים. כל עוד מנוע הבנזין לא נכנס לפעולה, מה שקורה כאשר תש כוחם של המצברים (מהר מדי לטעמי), הטויוטה נשארת שקטה. תענוג. את הפקקים ביליתי במשחקים מתמשכים עם מחשב הדרך. המסכים השונים מציגים את נתוני צריכת הדלק הרגעית והמצטברת, את חלוקת הכוח בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי, את מצב טעינת המצברים – ויש אפילו סטטיסטיקות ושיאים קודמים של צריכת דלק. שימו גם באבלס, ואני מסודר. חוץ ממחשב הדרך המתוחכם, מציעה הפריוס גם מערכת שמע לא רעה עם שליטה מההגה, מערכת בקרת אקלים וכוונון חשמלי עבור התמיכה בגב התחתון. בלטו בחסרונם מערכת בקרת שיוט, שיכלה לסייע בשיפור צריכת הדלק מחוץ לעיר, וכן חיישני חניה – אביזר הכרחי במכונית עם שדה ראיה מזערי לאחור.
איכות החומרים והגימור הפתיעה לרעה. הפלסטיקים אמנם מוצקים ונראה שיעמדו במקומם עוד שנים רבות, אבל המרקם שלהם גס ומחוספס, וגם בחירת הצבעים מדכאת. המושבים קשים ולא נעימים למגע, וכשמוסיפים לשקלול את המרווח הבינוני מאחור ואת נוחות נסיעה הגרועה בעיר – מתקבל תא נוסעים לא נעים לשהייה. מדובר, להזכירכם, ברכב שעולה כמו מכונית מנהלים איכותית.
על כל אלו מנסה לפצות יחידת ההנעה, שעובדת פשוט מצוין. גם כשיוצאים מתחום הפקקים אל הכביש הפתוח, משלבת הפריוס יפה בין הבנזין והחשמל. במצב Eco החסכוני היא לא ממש זזה, אבל במצב ברירת המחדל, ובמיוחד במצב Power, טויוטה פריוס מתגלה כמכונית זריזה. התיבה הרציפה, שלא מחולקת ליחסי העברה מלאכותיים כמו תיבות רציפות אחרות, מורידה את הכוח לגלגלים בלי לבלבל את המוח לנהג. בעידן של תיבות רובוטיות עם יותר מדי מצמדים והילוכים, זו ברכה. אם רק מנוע הבנזין היה שקט יותר במאמץ, וגם יציאה מרמזור נחשבת כמאמץ לעניין זה, הייתה יחידת ההנעה מקבלת צל"ש.
טויוטה פריוס נוחה יותר בשיוט בין עירוני מאשר בנסיעה בתוך הכרך. מדובר בנוחות מהזן האמריקני, שמתפקדת מצוין כל עוד הכביש ממשיך בקו ישר. בכל סיטואציה אחרת, מרגישה הפריוס ספינתית ומגושמת. ההגה מנתק לחלוטין את הנהג ממה שקורה על האספלט, וגם אם את המשפט הזה יכולתם לקרוא במבחנים של לא מעט משפחתיות – פה מדובר במשהו שונה. נדמה שזו הצהרה אידיאולוגית של הפריוס, שמתבטאת גם בדוושת הבלימה עם התחושה האלקטרונית המלאכותית ובכיול המאוד לא ספורטיבי של המתלים. הגישה ההיברידית, שמנסה להציג מודל עתידני של מכונית (מה שניכר גם בעיצוב החללי), מעניקה לנהג תחושה של מרכז בקרה ופיקוד – ולא של נהיגה במכונית. יהיו לא מעט נהגים שיאהבו את זה, ככל הנראה. אבל יהיו גם רבים אחרים שיסלדו מכך.
את יום המבחן סיכמנו כמובן בתחנת הדלק. שם, קודם כל, שמחנו לדעת כי ישנה התאמה מלאה בין נתוני מחשב הדרך לבין צריכת הדלק שנמדדה בפועל. זה לא מובן מאליו. התוצאות שמדדנו היו נהדרות: בנסיעה עירונית צרכה טויוטה פריוס ליטר של בנזין לכל 17.4 ק"מ, בשיוט בין עירוני נינוח השתפרה הצריכה ועמדה על קצת יותר מ-18 ק"מ ליטר, ואילו בקטעי הנהיגה המאומצים טיפס הנתון לכדי 13 קילומטרים מכובדים לליטר – וגם אלו נתונים מצוינים, לכל הדעות. צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על קצת פחות מ-16 ק"מ לליטר, וזהו נתון שלא תראו באף מכונית משפחתית אחרת.
אז האם טויוטה פריוס היא הקניה הנכונה עבור מי שצריכת הדלק ופליטת המזהמים נמצאים אצלו בראש סדר העדיפויות? התשובה היא כן, אבל. במחיר של 152,000 שקל, ניתן לקנות מכוניות שעולות על הפריוס בכל פרמטר אפשרי, למעט צריכת הדלק. טויוטה פריוס רחוקה מלהיות מכונית מגובשת ואיכותית. ליטוש, מושג חמקמק למדי, זה מה שחסר לה.
טויוטה פריוס הייתה יכולה להיות קניה נפלאה – ולו רק בזכות הידידותיות לסביבה – אלמלא הייתה עומדת לידה באולם התצוגה טויוטה אוריס ההיברידית, עם תג מחיר נמוך משמעותית. אוריס הייבריד, שבקרבה אותה יחידת הנעה, צפויה לתקן את החסרונות של הפריוס אך לא להתחרות בה מבחינת תדמית ירוקה וגאדג'טים סביבתיים. הרי גם אם היו משתילים בה מנוע V8 של פורד מוסטנג, עדיין הייתה נראית טויוטה פריוס כמו החללית החסכונית מהעתיד – ואת זה אף אחד לא יוכל לקחת ממנה.
לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה
פורסם לראשונה ב- 13.03.11
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות