נתון מעניין הוא התפלגות המכירות בשנים האחרונות. בשנת 2017 נמכרו 2,195 יחידות, כאשר כשני-שליש מהמכירות היו של גרסת הבנזין. בשנת 2018 נמכרו 2,043 יחידות, אבל אז התהפכו היוצרות ומעל שני-שליש מהמכירות היו דווקא של הגרסה ההיברידית. בדור החדש הצפי הוא לאחוזים גבוהים אפילו יותר של מכירות מהגרסה ההיברידית.
לפני כשנה הוצג הדור החמישי במספר של טויוטה ראב 4, ועם תחילת 2019 הוא נחת בישראל. זהו לא ליטוש של דור קודם, אלא רכב חדש מקצה לקצה שנהנה מפלטפורמה חדשה ומודרנית, יחידת הנעה מתקדמת יותר וחשוב לא פחות (ואפילו יותר) - עיצוב קשוח ומרשים. זמן קצר לפני שהוא הגיע ארצה התרשמנו לראשונה בהשקה העולמית, אבל עכשיו יש לנו סוף סוף את ההזדמנות לנהוג בו על כבישי ישראל.
עיצוב
כשניגשים לראב 4 החדש אי אפשר להתעלם מהחזית המרשימה, שמזכירה את רכבי השטח והטנדרים האמריקאיים של טויוטה. החזית זקופה וכוחנית עם המון קווים זוויתיים בהשפעת מצולעים שונים שאפשר למצוא בכל מקום ברכב, גם מבפנים וגם מבחוץ. דווקא סופיות האגזוזים נראים כמו תוספת של הרגע האחרון - היינו יכולים לחשוב על איזו סופית טרפזית למשל שתתאים לעיצוב הכללי. נשאיר משהו למתיחת הפנים.
גם בפנים הרכב העיצוב הקשוח נמצא בכל פינה. הידיות העבות בדלתות, שגם הן בעיצוב זוויתי, מסך המולטימדיה הזקוף, הקונסולה המרכזית הרחבה, הפסים לרוחבו של הדשבורד ואפילו הגלגלות הגדולות של בקרת האקלים. הכל משדר "אני קשוח", ונראה הרבה פחות כמו C-HR ויותר כמו לנדקרוזר.
תא הנוסעים
הכניסה לרכב קלה ונוחה, אך לצד זאת המושבים עצמם לא תומכים במיוחד. הם נוקשים וגם פגשנו ריפודי בד נעימים יותר. תנוחה הישיבה גבוהה עם שדה ראיה נהדר לכל הכיוונים, כולל החלון האחורי ביותר שקיבל עיצוב חדש להקטנת השטח המת. הבליטות השריריות על מכסה המנוע מוסיפות לתחושת הקשיחות וגם מסייעות לתמרון באיזורים צפופים.
גם מרווח הראש טוב, אבל כמו בהרבה דגמים של טויוטה היינו רוצים שההגה יצא יותר החוצה. לוקח קצת זמן למצוא את תנוחת הנהיגה האופטימאלית.
היושבים מלפנים יהנו משקעי USB, AUX ו-12 וולט. יש גם תא גדול בין המושבים, תא למשקפיים בתקרה, שני מחזיקי כוסות גדולים, תא בקדמת ידית ההילוכים, תא קטן משמאל להגה, תא כפפות בגודל סביר ותא אורכי מעליו.
המושב האחורי מרווח למדי עם הרבה מקום לברכיים וגם מרווח ראש מצוין. גם הרוחב של המושב נהדר: לצד כיסא בטיחות גדול הצלחנו לאכלס עוד שני מבוגרים בנוחות יחסית, הודות לתעלת הינע כמעט שטוחה. החיסרון מגיע בדמות מושב נמוך שמשאיר את הירכיים באוויר, כך שבנסיעות ארוכות לא תמיד יהיה פה נוח.
הנוסעים מאחור יהנו מפתחי מיזוג, שני שקעי USB לטעינה ומשענת יד עם שני מחזיקי כוסות, אבל רק תא אחד בגב המושב הימני.
מבחינת מערכות הבטיחות תוכלו למצוא בכל הגרסאות בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים. התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור יש רק בגרסאות היקרות ביותר.
בקרת השיוט האדפטיבית עובדת כאן בצורה טובה יחסית. כאשר מאותתים לעקיפה הרכב מתחיל להאיץ בהדרגה, והיא גם בולמת בדיוק ברגע שאתה אומר לעצמך "הגיע הזמן". פיצ'ר נחמד הוא התאמת מהירות בלחיצת כפתור, בהתאם למערכת זיהוי התמרורים. מצד שני ההאטה בהתאם לתמרור או הבלימה כאשר מתקרבים לרכב אחר איננה הדרגתית והתגובה הראשונית חדה מדי.
גרסאות הבסיס של הראב 4 נקראות Evolve או (E-volve אם זו הגרסה ההיברידית) ותקבלו בהן אבזור מכובד בהחלט - תאורת לד, בלם יד חשמלי, מראות צד מתקפלות, חישוקי 17 אינץ', ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' תומכת עברית באופן מלא.
המערכת זקוקה למעט שיפורים בתרגום לעברית וצריך גם להתרגל לסידור תתי התפריטים, אבל בסך הכל היא די קלה לתפעול ויש לה גם כפתורים פיזיים לתפריטים הראשיים - שזה חשוב.
הגרסה הבאה נקראת Experience (או E-xperience אם זו הגרסה... הבנתם את הקטע?) והיא מוסיפה פנסי ערפל, מפתח חכם, חיישני חניה היקפיים, מראה נגד סנוור, תא מטען נפתח חשמלית וגם מסך דיגיטאלי בגודל 7 אינץ' במרכז לוח השעונים. המסך כולל את מד המהירות ובמרכזו מחשב דרך וגם את כל המידע שרק תרצו כמו מצב בקרת השיוט, מערכות הבטיחות, מצב ניצול האנרגיה ועוד. זה נחמד, אבל עמוס מאוד לעין.
בגרסאות הבכירות ביותר, Extreme בבנזין ו-E-motion בהיברידי, יש גם מושבי עור עם חימום (כוונון חשמלי לכיסא הנהג רק בגרסה ההיברידית), שקעי USB נוספים מלפנים, חלון שמש בגג וחישוקי 18 אינץ'.
פרט למערכת המולטימדיה שמצריכה הסתגלות קצרה והמסך הדיגיטאלי העמוס שבמרכז לוח השעונים - הנדסת האנוש טובה. כל הפקדים והכפתורים נגישים וברור מה כל אחד עושה. איכות החומרים וההרכבה טובה בסך הכל, אבל לא תמיד אחידה.
תא המטען בראב 4 החדש הוא אחד הטובים שפגשנו לאחרונה: יש לו נפח של 580 ליטר, הוא גדול, שטוח ובנוסף לכך המפתח רחב מאוד וסף ההטענה נמוך. בתא המטען ישנה תאורה (עם מתג כיבוי), שקע 12 וולט, תא אחסון בצד ימין ומדף נגלל, אך אין ווי תלייה.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה העירונית טובה בסך הכל והיא בהחלט מרגישה כמו שיפור ניכר לעומת הדור הקודם. הראב 4 מצליח לספוג את רוב השיבושים, בעיקר את אלו הקטנים. אבל מנגד, הנוחות לא מצטיינת - בוודאי שביחס למתחרים כמו פיג'ו 3008 או סובארו פורסטר. הוא קצת מתנדנד אחרי פס האטה ולעיתים גם מיטלטל אחרי רצף שיבושים.
כמו בכל רכב היברידי, במהירות נמוכה הנסיעה חרישית. אבל ברגע שקצת לוחצים על הגז ומאיצים - מנוע הבנזין משתלב בצורה קצת רועשת. בנסיעה בין-עירונית הנוחות בהחלט משתפרת, אבל אז חודרים רעשי כביש בולטים וגם רעשי רוח מצטרפים סביב 90 קמ"ש. הוא לא מספיק שקט.
מנוע ותיבת הילוכים
טויוטה ראב 4 ההיברידי מצויד במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים, שלצידו מנוע חשמלי נוסף. ההספק המשולב עומד על 218 כ"ס מרשימים, והמומנט של מנוע הבנזין הוא 22.5 קג"מ. לא קיים נתון באשר למומנט המשולב.
אחד החידושים המשמעותיים ביחידת ההנעה הוא יחידת הניהול של המערכת ההיברידית. המערכת החדשה דואגת לשמור על פרקי טעינה ופריקה קצרים יותר וכך לשמור על אורך חיי סוללה ארוך יותר ובנוסף גם לנצל טוב יותר את ההנעה החשמלית במהירויות בין-עירוניות (בדומה למערכות מיקרו-היברידיות) כך שניתן לשייט על חשמל בלבד לפרקי זמן קצרים ולצבור יותר קילומטרים חשמליים, מה שמסייע לחיסכון.
ואיך כל זה מרגיש? מבחינת הביצועים לא חסר פה כוח. ההספק מכובד וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות. בהחלט נתון מכובד. אבל ברמת התחושות משהו חסר: אין פה את תחושת הזריזות או הנמרצות שיש בג'יפונים עם מנועי טורבו. גם תאוצות הביניים מצויינות, אבל הפער בין השקט בנסיעה רגועה לבין הכניסה החדה של מנוע הבנזין המתאמץ יוצרת אווירה רועשת. זה לא מנוע נינוח ורגוע ולמרות ההספק הגבוה הוא לא נותן איזושהי חווית ביצועים כיפית. דווקא התיבה הרציפה פעולת בצורה טובה והיא יחסית שקטה.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 15 ק"מ לליטר. זו לא פריוס, ויש גם ג'יפוני דיזל שיהיו חסכוניים יותר, אבל זה בהחלט נתון סביר בהתחשב בביצועים ובמימדים.
התנהגות כביש
גם מבחינת היכולת הדינאמית מורגשת קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדור הקודם. הראב 4 מרגיש בטוח - יש לו אחיזת כביש גבוהה, הוא לא רוכן מידי ואפשר לפתח איתו קצב גבוה גם בכביש מפותל. אל תצפו לאופי ספורטיבי כמו אצל מאזדה CX5 למשל. אין ממש תקשורת עם הנהג, עדיין יש נטייה לתת היגוי (אם כי ברמה נמוכה משמעותית מהדור הקודם), וכמו בהרבה היברידיות התחושה מהבלמים מלאכותית.
סיכום
טויוטה ראב 4 ביצע קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לדור הקודם. הוא מעוצב ומרווח, האבזור עשיר, הוא מצויד במגוון מערכות בטיחות מתקדמות והוא גם חסכוני למדי. אז האם זה רכב מושלם?
לא בטוח, מכיוון שגם המתחרות ביצעו קפיצה מרשימה לא פחות. הראב 4 נמצא היום בקטגוריה רחבה עם מתחרים איכותיים ומרשימים, שרובם נמכרים במחירים זולים יותר. היינו שמחים אם הוא היה יותר נוח, רמת השקט טעונה שיפור וגם יחידת ההנעה היתה יכולה להיות חלקה יותר.
ואחרי כל היתרונות והחסרונות, יש כמה מאפיינים שאי אפשר לקחת ממנו: העיצוב הקשוח מבדל אותו מהמתחרים, יחידת ההנעה ההיברידית ייחודית בסביבה - ולא פחות חשוב, "הוא טויוטה". במבט מקצועי אין בכך יתרון או חסרון, אבל מבחינה שיווקית אין ספק שזה לבד יכול לסדר לו כמה אלפי מכירות.
לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות