אחרי שנים של הנעות היברידיות סטנדרטיות לצד השקעה בהנעות מימן, מציעה טויוטה לראשונה גרסה היברידית-נטענת לראב 4 הפופולארי. לא מדובר בדגם הנטען הראשון של היצרנית היפנית; כבר לפני עשור (!) נהגנו כאן בגרסה היברידית-נטענת של הפריוס, אך באותם ימים לא היה מדובר במוצר עם רלוונטיות לשוק המקומי. עם טווח נסיעה חשמלי של כ-20 ק"מ ומחיר של 190,000 שקלים, הפריוס הנטענת ההיא היתה מוצר מעניין באולם התצוגה, ותו לא.
אבל עכשיו העולם בשל יותר לרכבים נטענים, במיוחד כשהטכנולוגיה מוצעת ברכב כמו הראב 4 – שבקטגוריה שלו יש כבר כמה מתחרים עם הנעות דומות. בזכות טווח נסיעה מוצהר של 75 קילומטרים והספק מירבי של למעלה מ-300 כוחות סוס, בטויוטה יכולים לטפח לא מעט ציפיות מה-SUV הנטען. אבל האם הוא מצדיק תג מחיר של למעלה מרבע מיליון שקלים?
עיצוב
מבחוץ, אלמלא מדבקות ותגיות הפלאג-אין, כנראה שלא תזהו שמדובר בגרסה הנטענת. מדובר באותו ראב 4 מוכר עם מאפייני המצולעים והזוויות השונות - הוא נראה קשוח. ויודעים מה? בגרסת ה-PHEV היינו מוותרים על סופיות האגזוז שנראות קצת לא קשורות.
עיצוב הפנים זהה לחלוטין, פרט כמובן לכמה תצוגות ייעודיות להנעת החשמל בלוח המחוונים ובמולטימדיה ולתאורת האווירה הכחולה שנוספה בגרסה זו. חוץ מזה, גם בפנים הקו הקשוח ממשיך עם ידיות גדולות בדלתות ופקדי בקרת אקלים, ומשטחי גומי "נגד החלקה" בתאים השונים. בנוסף תפירה אדומה נמצאת כמעט בכל מקום בתא הנוסעים. רמז ליכולות ספורטיביות?
תא הנוסעים
הכניסה אל עמדת הנהג נוחה באופן כללי, אבל בכל זאת יש "כוכבית קטנה" - כי מדרגות הצד הבולטת גורמות לעיתים לשלוח רגל רחוק יותר כך שלא תמיד הכניסה תהיה קלה. המושב עצמו נוח עם תמיכת גב תחתון מצויינת, המרווח טוב מאוד וכך גם שדה הראיה.
הנדסת האנוש טובה מאוד בזכות גלגלות גדולות לבקרת האקלים עם כפתורים פיזיים נוחים, מולטימדיה עם כפתורי תפריט פיזיים (קטנים אמנם), ומחשב דרך עם תפעול מההגה שמוכר מכל דגמי טויוטה האחרים.
המושב האחורי זהה לזה של הגרסה הרגילה. הוא מרווח דיו לשלושה, יש כוונון קל לזווית משענת הגב ואם התקנתם שני כיסאות בטיחות תצליחו גם להכניס ביניהם ילד, כשהיושב במרכז יתמודד עם "תעלת הינע" בולטת יחסית.
טויוטה ראב 4 פלאג-אין מגיע אלינו ברמת גימור אחת, E-Motion, ששונה במעט מזו של הגרסה ההיברידית. האבזור מכובד וכולל פריטים נוספים כגון מסך מולטימדיה בגודל 9 אינץ' (לעומת 8"), חימום במושבים הקדמיים והאחוריים (לעומת קדמיים בלבד), חישוקי 19 אינץ' (לעומת 18"), תצוגה עילית ותאורת אווירה כחולה. אלו מצטרפים אל כניסה והנעה ללא מפתח, ריפודי עור, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, תאורת לד ובלם יד חשמלי עם פונקציית "אוטו-הולד".
גם רשימת מערכות הבטיחות מכובדת וכוללת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים וזיהוי תמרורים. גרסת ה-E-Motion הנטענת כוללת גם בלימה בנסיעה לאחור והתרעת שכחת ילד במושב האחורי.
איכות החומרים טובה, עם משטחי גומי עבה ודיפוני עור שהגיעו גם אל הדלתות וכמקובל חלקו התחתון של תא הנוסעים עשוי פלסטיקה נוקשה יותר. איכות ההרכבה פחות מצטיינת, בעיקר באיזור הקונסולה שבין המושבים ובפאנל בקרת האקלים.
תא המטען מחסיר 90 ליטרים לעומת הגרסה ההיברידית ונפחו מתייצב על 490 ליטרים שימושיים, מאחר והקיזוז מגיע על חשבון חלק מהנפח שתחת רצפת תא המטען.
יש פה שקע 12V ושקע 220V, אבל רק תאורה אחת ואין וו תליה אחד לרפואה. סף ההעמסה מעט גבוה אך המפתח רחב ואין שום בעיה להעמיס עגלת תינוק ועדיין ישאר המון מקום. גם תוכלו לנצל את מימד הגובה עם המדף הנגלל (עד 657 ליטרים לגובה התקרה), ולמרות הסוללה עדיין תמצאו פה גלגל חלופי ולא ערכת ניפוח.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית סבירה. הראב 4 הנטען, כמו אחיו ההיברידי, נוטה להיות עסוק על רצף שיבושים. הוא לא מתרסק או מגיב בחדות, אך הוא לא נוח כסובארו פורסטר למשל.
הנוחות הבין-עירונית כבר עולה דרגה, אך עדיין קיימת רכינה, למשל בעיקולים של מחלפים שונים והראב לא מרגיש מהודק.
בידוד הרעשים טוב כל עוד הכביש סלול היטב. בכבישים משובשים כבר ישמעו רעשי כביש ולעיתים גם רעשי מתלים.
מנוע ותיבת הילוכים
טויוטה ראב 4 פלאג-אין מתבסס על היחידה ההיברידית שלו, אך עם סוללה גדולה משמעותית וגם מנוע חשמלי נוסף על הסרן האחורי ליצירת הנעה כפולה. מנוע הבנזין בנפח 2.5 ליטרים ויחד עם המנועים החשמליים מגיע ההספק ל-306 כ"ס (88 כ"ס יותר) ומומנט מירבי של 27.5 קג"מ (5 קג"מ יותר). אלו מאיצים אותו ל-100 קמ"ש ב-6.0 שניות (2.4 שניות מהר יותר), וזה כבר נתון של מכוניות ספורטיביות; אבל איך התחושות?
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה, ולעומת תיבות רציפות נפוצות, זו שכאן דווקא שקטה. לפחות כל עוד אתם נוהגים בצורה שגרתית. בהאצות כבר תשמעו אותה יותר, אך לא באופן מטריד, מה גם שאז יצטרף קולו של מנוע הבנזין והצליל יעומעם.
ההאצה במצב Eco ליניארית מאוד, ואין תחושת דחף חזקה וזה בסדר, כי לא חסר במצב הזה כוח לכל התנהלות יום-יומית. מצב Normal משנה במעט את האווירה ומרגישים בהבדל, ואז הראב 4 פלאג-אין יוצא מהמקום במהירות מרשימה ומבצע תאוצות ביניים בצורה קלילה ומהירה. במצב Sport שמשחרר עוד חשמל לטובת זמינות כוח מידית, מעיכה של הדוושה ביציאה מהמקום כבר תכניס לפעולה את בקרת האחיזה כדי למנוע סבסוב גלגלים, ופרט לנורית בלוח המחוונים בקושי תרגישו בה, ועד שהנורית תכבה אתם כבר תחצו את רף המהירות החוקית. אפשר לסמן V גדול על התאוצה בקו ישר. הראב 4 הנטען הוא רכב מהיר.
צפייה בתוכן טויוטה ראב 4 פלאג-אין - מבחן רכב
לראב 4 פלאג-אין סוללת 18.1 קווט"ש, שזה בערך 5 קווט"ש יותר מרוב המתחרים. את הרכב קיבלנו כשהסוללה הייתה טעונה כ-75% ומד טווח הנסיעה החשמלית הצביע על 50 ק"מ. המשמעות היא שבמידה והסוללה הייתה מלאה היינו מקבלים טווח של כ-65 ק"מ, לעומת 75 הקילומטרים המוצהרים.
בפועל, מד הטווח החשמלי הראה 0 ק"מ ומנוע הבנזין התעורר באופן חלק ושקט אחרי 48 ק"מ. זאת בזמן שמד הסוללה הראה שיש עוד "רבע טנק" - כדי בכל זאת להשאיר משהו לביצועים.
הנסיעה החשמלית כללה פקקים ולא מעט נסיעות עירוניות, הלחם והחמאה של מכוניות היברידיות ופלאג-אין, ולמרות זאת הפער מן הנתון המוצהר עומד על כ-15%. לא נורא, ובכל זאת מדובר בטווח שימושי.
לבסוף סיימנו את המבחן עם צריכת דלק של 23.7 ק"מ לליטר (כולל הטווח החשמלי). מרשים מאוד.
התנהגות כביש
אז זוכרים שיש לו 306 כ"ס וגם ההאצה ל-100 קמ"ש ב-6.0 שניות? אז מנגד, יש לו גם 1,930 ק"ג לסחוב, שהם 340 ק"ג יותר מגרסת E-Motion ההיברידית. הראב 4 הנטען אכן מרגיש כבד יותר והשפעת מיקום הסוללה מאחור מורגשת בנסיעה בכביש מפותל.
הראב 4 רוכן בעיקולים ולא מעודד נסיעה מהירה בהם. תוסיפו לכך בלמים עם תחושה מעורפלת שללא ספק מעדיפים לטעון סוללות מאשר לסייע בהעברות משקל, נטייה בולטת לתת היגוי וצמיגים שהתאמצו לשמור אותו בתוך הנתיב (גם סתם בעיקול של מחלף ישראלי מצוי), וזה עוד לפני ההגה והשלדה האנמיים, ואפשר לסכם ששום תגית דינאמית מכל סוג לא תתאים לו.
סיכום
כשמגיעים לשורת הסיכום, אפשר לדבר על היתרונות המובהקים של טויוטה ראב 4 פלאג-אין – צריכת הדלק המצוינת שתלויה כמובן בטעינת הסוללות, ביצועי המנוע, המרווח לנוסעים, תא המטען הגדול, האבזור ומערכות הבטיחות.
לצידם, גם חסרונותיו לא נחבאים. נוחות הנסיעה העירונית אינה מבריקה, האחיזה והתנהגות הכביש אינן מוצלחות והתחושה היא כי כוח המנוע גדול על המרכב. והחלק המאתגר ביותר ברכב הזה הוא פער של 42,000 שקלים מרמת הגימור המקבילה של הגרסה ההיברידית. בהתייחס לממוצע הנסועה השנתי בישראל, מדובר בפער שיקח כמה שנים טובות לקזז. אם תציג טויוטה בעתיד גרסת פלאג-אין בעלת הנעה קדמית, שלבטח תהיה זולה יותר, יתכן וזו תהיה עסקה אטרקטיבית יותר.
אז למי מתאים ראב 4 היברידי נטען? בעיקר למי שמחפש את חווית הביצועים, או למי שמרבה לנסוע למרחקים שמאפשרים שימוש עיקרי בחשמל.
לצפייה בכל דגמי טויוטה בישראל
פורסם לראשונה ב- 19.05.21
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות