הדור השלישי של יונדאי i20 מגיע לתחרות מול דגמי הסופר מיני מאירופה כשהוא הרבה יותר בטוח בעצמו ומרשים מתמיד, כשללא ספק היצרן הקוריאני ממשיך לשים את אירופה על הכוונת (ועל הדרך לא מוותר על השוק האמריקאי, עם דגמים אחרים כמובן). מהצד השני, היצרנים האירופאים מצידם הציגו כמה דגמי סופר-מיני מרשימים במיוחד בשנים האחרונות – כך שהאתגר של יונדאי i20 לא יהיה פשוט.
במה ה-i20 טובה ובמה פחות? בואו נראה.
ה-i20 כבר לא נראית "גנרית". זו מכונית שנראית מיוחדת ואפילו ספורטיבית. הקווים חדים והסבכה הקדמית מלאת זוויות, החצאית הקדמית והדיפיוזר המדומה מאחור מוסיפים גם הם טאצ' ספורטיבי, יחד עם הג'אנטים שנראים מצוין בגרסה הזו. הצביעה הדו-גונית משדרגת עוד את המראה ואפילו נגיעות קטנות כמו פתח התדלוק שמשתלב באופן הרמוני עם הפנס האחורי (שבתוכו יש אפילו לוגו i20) מעניקים לה מראה מצוין.
העיצוב המוצלח ממשיך גם בפנים. קווים ארוכים מאוד מפתח מיזוג אחד לאחר, או אלו שבדלתות, מזכירים קצת לקסוס (להבדיל אלף אלפי הבדלות, כמובן). בהתאם לקו דגמי יונדאי הנוכחי, מסך המולטימדיה צמוד לחופת לוח המחוונים, ובגרסה הבכירה הוא גם דיגיטלי עם 3 תצוגות מתחלפות, בהתאם למצב הנהיגה הנבחר או בהתאמה אישית.
תא הנוסעים
קל מאוד למצוא תנוחת נהיגה נכונה הודות לטווח כוונון די רחב למושב ולהגה. מרווח הראש מצויין, ברך ימין לא פוגעת בשום דבר, משענת היד מתכוונת למרח ואפילו המרווח טוב גם כשיש נוסע לצד הנהג. שדה הראייה טוב מאוד לפנים בזכות קו חלונות נמוך וקורות A צרות יחסית.
הכניסה למושב האחורי נוחה בזכות זווית פתיחת דלת רחבה יחסית, כאשר לא "נופלים" לתוך הרכב. המושב עצמו לא נמוך ולא קצר מדי, תנוחת הישיבה זקופה, מרווח הברכיים טוב, ואילו מרווח הראש סביר לפחות לאנשים בגובה ממוצע. רק לכפות הרגליים אין יותר מידי מקום מתחת למושבים הקדמיים. פתחי מיזוג מאחור טרם הגיעו לכאן, וזה עניין מקובל בסגמנט הסופר-מיני, אך בכל זאת תמצאו כאן ידיות אחיזה, וו תליה, תאורת תקרה אחורית ושקע USB אחד.
יונדאי i20 מגיעה אלינו ב-6 רמות גימור. אלה לא ממש 6 רמות גימור נפרדות אלא בעצם ארבע עיקריות – Intense הבסיסית, Prime ומעליהן ה-Prestige וה-Supreme. כאשר לגרסת ה"פריים" וה"סופרים" יש גם תוספת Plus.
פרט לגרסת "אינטנס" הבסיסית, בכל הגרסאות תמצאו אבזור בטיחותי מלא שכולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, אורות גבוהים אוטומטיים, התרעת עייפות והתרעת שכחת ילדת במושב האחורי. ב"אינטנס" תמצאו מערכת "מובילאיי" בהתקנה מקומית, ואילו ב"סופרים" תקבלו גם בקרת שיוט אדפטיבית (שלא מגיעה עד לעצירה מלאה), התרעת תנועה חוצה בצומת ושמירה על מרכז נתיב הנסיעה וב"סופרים פלוס" יש גם התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית. זה כבר מרשים.
בכל הגרסאות יש מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי וחיישן אורות. גרסת ה"פריים" מוסיפה את אותן מערכות בטיחות מדוברות ומושב אחורי מתקפל בחלוקת 60:40; גרסת ה"פריים פלוס" מוסיפה צביעה דו-גונית; ה"פרסטיג'" כבר משתדרגת עם עוד שקע USB (שלושה בסך הכל), איתות במראות הצד, תאורת יום לד, משענת יד בין המושבים וחישוקי 16 אינץ'; ב"סופרים" ומעלה כבר יש קיפול מראות חשמלי, תאורת לד קדמית ופנסי ערפל, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישן גשם, בקרת אקלים, תאורת אווירה ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ'.
הנדסת האנוש מצויינת. יש כפתורי תפריט פיזיים גדולים וברורים במולטימדיה וגם תפעול התפריטים עצמם אינטואטיבי, פאנל בקרת האקלים פשוט לתפעול והתפעול מגלגל ההגה של מערכת השמע, הטלפון ומחשב הדרך קל ופשוט.
איכות החומרים לא גבוהה. ה-i20 שופעת משטחי פלסטיק בדשבורד ובדלתות. לצד זאת, בכל המקומות שנוגעים בהם ביום-יום התחושה טובה/ כך למשל בהגה מצופה העור, בידית ההילוכים, במשענת היד המרכזית וגם באלו שבדלתות. משום מה ידית בלם היד נעדרת ציפוי עור. לא נורא.
לא תמצאו ב-i20 הרבה תאי אחסון, אבל מה שיש מספיק בהחלט - כמו למשל התא שבתוך משענת היד או התאים בדלתות שיכילו בקלות בקבוק גדול.
תא המטען בנפח של 352 ליטרים והוא שימושי דיו למשפחה צעירה. המפתח רחב כך שקל להכניס חפצים גדולים, כדוגמת טיולון. הסף שלו יחסית גבוה וגם הרצפה נמוכה, אז לא תמיד יהיה קל להוציא ציוד כבד. יש לו שני פיצ'רים חביבים: בקיפול המושבים יש מקום ייעודי לתקע חגורות הבטיחות כך שהן לא יסתבכו בקיפול ובהרמה של המושבים (וגם לא ירעישו במגע עם פלסטיק אחר). הפיצ'ר השני נוגע למדף האחורי, כך שאם תרצו לנצל את מימד הגובה של תא המטען (לא שיש הרבה ממנו) המדף פשוט יחליק על מסילה ויתמקם בגב המושב האחורי.
נוחות נסיעה
התמרון העירוני פשוט מאוד - גם בזכות אותו שדה ראייה מצוין וגם רדיוס הסיבוב קטן יחסית, ויחד עם מצלמת הרוורס אין שום בעיה להשתחל לחניות צפופות למשל.
יונדאי i20 מציעה נוחות טובה יחסית, אך היא לא מצטיינת בעיר. רוב השיבושים הקטנים נספגים בצורה יפה, אבל אלו החדים יותר יעברו לנוסעים, כמו למשל במפגש עם בור ביוב או במפגש הראשון של הגלגל עם פס האטה. בנוסף, גם על רצף שיבושים היא מרגישה עסוקה.
חישוקי ה-17 אינץ' של הגרסה הבכירה תורמים יותר לעיצוב ופחות לנוחות, כך שניתן להניח שעם חישוק קטן יותר וצמיג עבה יותר הנוחות תהייה עדיפה.
מחוץ לעיר המצב משתפר ובנסיעה בין עירונית ה-i20 שומרת על ריסון טוב בכביש גלי ומקנה תחושה יציבה. בידוד הרעשים לא מושלם ונשמעים די הרבה רעשי כביש; תהודה שכזו שמופיעה גם בכביש סלול היטב.
מנוע ותיבת הילוכים
אם תשקלו לרכוש את ה-i20 בדור השלישי, אתם כנראה לא תצטרכו להתלבט יותר מידי באיזה מנוע לבחור. אין כאן גרסה חשמלית או היברידית וגם לא הספקים שונים לאותו המנוע. ה-i20 מוצעת עם מנוע אחד – טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר המספק 100 כ"ס ו-17.5 קג"מ שזמינים מ-1,500 סל"ד.
למנוע משודכת תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים שעוברים בצורה חלקה. היא לא מהירה כמו בכמה מדגמי פולקסווגן למשל, אבל היא עושה עבודה מצויינת.
על הנייר ה-i20 תביא אתכם ל-100 קמ"ש אחרי 11.4 שניות – שזה לא מהיר, בטח ביחס למתחרות עם עוד כמה עשרות סוסים, אבל המנוע הזה מספק זריזות עירונית מרשימה עם יציאה נחושה מהמקום. גם בנסיעה פרברית אתם לא תרגישו שום מחסור בכוח ולא צריך למעוך את הדוושה. רק בדרך מהירה ובתאוצות ביניים עקומת הכוח הופכת שטוחה ואז תצטרכו לאמץ את המנוע קצת יותר, אך בשורה התחתונה מדובר ביחידת הנעה חלקה ונעימה מאוד.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ-14 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
יונדאי i20 לא מספקת חוויה ספורטיבית כמו רנו קליאו או פיג'ו 208; אולי ביונדאי שומרים הפתעות לגרסאות ה-N. מצד שני, אפשר לפתח איתה קצב די מהיר והיא נהנית מאחיזה גבוהה ורכינה מינימלית, כאשר התחושות מהשלדה די ניטרליות, ההגה מדויק אך לא מתקשר והבלמים חזקים אך בעלי תחושת תגבור בולטת מידי.
סיכום
הדור השלישי של יונדאי i20 יודע בדיוק מה הוא בא לעשות ומה צריך כדי להמשיך למכור באלפים.
הרושם הראשוני מצוין - ה-i20 נראית נהדר, קל מאוד להתאקלם לרכב בזכות הנדסת אנוש מצויינת, המנוע יעיל וחסכוני, המרווח הפנימי לא רע ופרט לגרסת הבסיס לכל הגרסאות יש הרבה מערכות בטיחות. בצד הפחות חיובי, איכות החומרים לא ברמה של חלק מהאירופאיות, בידוד הרעשים לא מצטיין והנוחות בכביש משובש טעונה שיפור.
אבל עם הלוק שלה והמפרט הנדיב (בעיקר בגרסאות הבכירות), לא נופתע אם היא תמשיך להיות ממובילות הקטגוריה.
לצפייה בכל דגמי יונדאי בישראל
פורסם לראשונה ב- 02.05.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות