זהו, המהפכה הולכת ומתבססת. במקום מכוניות פרטיות, אנחנו קונים רכבי פנאי בכל גודל וטעם. תראו למשל את יונדאי, יש להם לא אחד, אלא שני רכבי פנאי באותה רמת מחיר פחות או יותר. יונדאי קונה וטוסון מוצעות לעמישראל במחירים קרובים. את טוסון אנחנו מכירים היטב, זהו אחד מרכבי הפנאי הנמכרים בישראל בשנים האחרונות. הגיע הזמן להכיר את האח הקטן - יונדאי קונה.
עיצוב
הצצה על יונדאי קונה מבחוץ מגלה שהוא שונה לגמרי, לא רק מטוסון, אלא מכל דבר אחר שנוסע על הכביש. החבר'ה של יונדאי החליטו שקונה יהיה שונה, ייחודי, מושך מבטים - והצליח להם. במהלך מבחן הדרכים הסתכלו עלינו, ולא רק חובבי רכב שעוקבים אחרי iCar ומעודכנים, אלא ילדים וילדות ובני אנוש שונים.
להבדיל מטוסון הקומפקטי (מבוסס על מכונית משפחתית בסגנון i30), הקונה קטן יותר (מבוסס על סופר-מיני בסגנון i20) ובמציאות הוא באמת נראה מעט קטן מכפי שהוא נראה בתמונות. הוא גם מלא אופי.
פריטי העיצוב המיוחדים כוללים כל מיני יחידות תאורה בצורות וגדלים שונים, רכיבי פלסטיק מסיביים והכי 2018 - גג בצבע שונה מצבע הגוף - הפריט שמייחד את גרסת Supreme העליונה.
תא הנוסעים
בתוך תא הנוסעים הכיוון הפוך - לא חריג או מיוחד אלא תא נוסעים שגרתי יותר, מוכר לנוסעי רכבי יונדאי העדכניים, אפילו קצת כהה ואפרורי. לטעמנו בכלי רכב שפונה לחובבי עיצוב וייחוד אפשר היה לשלב בתא הנוסעים יותר צבעים ופריטים שוברי שגרה, ממש כמו בחוץ.
פריט שכן שובר שגרה הוא מערכת המולטימדיה שבולטת מהפאנל הקדמי והיא מוצעת בכל הגרסאות. משולבת בה מערכת ה"קונקטד" של כלמוביל, אבל בקונה שבמבחן הפעולה לא היתה חלקה ואינטואיטיבית, לא בחיבוריות ולא בדרכי הפעלת האפליקציות והרכיבים השונים. בהנדסת האנוש גם פחות אהבנו את העומס היחסי בצגים ואת זה שלא רואים במספרים את המהירות שנקבעת בבקרת השיוט (סטנדרטית בכל הגרסאות).
מעבר לזה הנדסת האנוש מצוינת, הכפתורים מסודרים היטב והעובדה שהם מעוצבים באופן שונה זה מזה מקלה על התפעול שלהם גם תוך כדי נהיגה.
המושבים ביונדאי קונה לא מאוד רכים, אבל הם לופתים את הנהג באופן הדוק וספורטיבי. בכך הם מספקים תמיכה מצוינת ונוח לשבת בהם בנסיעות קצרות או ארוכות. המושבים האחוריים גם הם טובים, תומכים ונוחים. המרווח סביבם הוא מהקטנים בקבוצה, אבל שני מבוגרים בגודל ממוצע ומטה, או שלושה ילדים, יוכלו להסתדר. היינו שמחים לפתחי מיזוג ו/או לנוריות קריאה.
אין הבדלים של ממש בתחום הבטיחות בין גרסאות הקונה השונות וזה טוב. אין כאן כרית אוויר לברכי הנהג או בקרת שיוט שומרת מרחק, אבל יש שמירה אקטיבית על הנתיב, בלימה אוטונומית והתרעה על רכב בשטח המת.
בתחום אביזרי הפינוק לא חסר - בכל הגרסאות מראות הצד מתקפלות בלחיצת כפתור, השמשות האחוריות כהות והחישוקים קלים. גרסאות ה-Prestige וה-Supreme זהות למעט הגג בצבע השונה באחרונה. בשתי הגרסאות הללו נוספים משטח טעינה אלחוטי לסמארטפונים מותאמים, כניסה והתנעה באמצעות מפתח חכם, פנסי ערפל וגלגלי 18 אינץ', גם הם קלים.
תא המטען אינו מהגדולים (נפחו הוא 361 ליטר) ורף ההעמסה שלו מעט גבוה. מאידך, הוא מסודר באופן נוח ונגיש ובתוכו ישנם וו תלייה לשקיות סופרמרקט או תיקים ותא צדדי.
נוחות נסיעה
התנהלות עם קונה בעיר קלה וטובה בדרך כלל. ישנה מעט הפרעה לשדה הראייה, בעיקר מאחור, בשל הקורות האחוריות המעוצבות, אבל ממדיו הצנועים, הישיבה הגבוהה והעובדה שכל הגרסאות מצוידות במצלמת נסיעה לאחור, מקלות מאוד גם את התמרונים הצפופים ביותר. הגיר הרובוטי עם המצמד הכפול מעט הססן ביציאה מהמקום ובכך הוא מעט מקשה מצדו את החניה, בעיקר בחניה צפופה בעלייה/ירידה.
בתחום הנוחות, הקונה נוח מאוד בעיר. הוא מרסן ומשכך את מרבית הכבישים, כל עוד לא מדובר באתגרים מורכבים מדי לשלדה. כשיש שברים או פגמים רציניים, אזי מורגש כיול מעט קשיח מדי של המתלים.
מחוץ לעיר רמת הנוחות בשיכוך ממשיכה להיות מצוינת ובמרבית הכבישים הוא יהיה נוח מאוד. בתחום הצלילים הרמה אינה נשמרת, ישנה תהודה קבועה בתוך המרכב מרעשי כביש וגלגלים וגם רעשים משמעותיים מכיוון המנוע, בעיקר בתנאי האצה.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע הזה הוא הפן המשמעותי ביותר בקונה, לצד עיצוב החוץ הייחודי. הנפח שלו הוא 1,600 סמ"ק בלבד אבל עם מגדש טורבו הוא מפיק 177 כ"ס וביצועים בסדר גודל שונה לגמרי מהמקובל ברמת המחיר הזו. ההאצה למאה קמ"ש נמשכת פחות משמונה שניות והמהירות המרבית גבוהה מ-200 קמ"ש.
את תיבת ההילוכים כבר הזכרנו - גיר רובוטי כפול מצמד עם שבעה הילוכים.
הטכנולוגיה והכוח הללו מספקים ביחד, מצד אחד, המון יכולת: רכב הפנאי מזנק בכוח ומגיע למהירויות גבוהות במיוחד ובמהירות רבה. מצד שני הוא לא מאוד מעודן: היציאה מהמקום מעט הססנית בשל אופי פעולת תיבת ההילוכים והכוח עצמו עובר באופן לא מאוד חלק. הצליל המחוספס והרועם מבהיר בכל רגע נתון שהוא חזק, אבל לא באופן אלגנטי ועקבי.
צריכת הדלק במהלך המבחן היתה באזור 11 ק"מ לליטר. קיום הטורבו מביא לכך שצריכת הדלק משתנה מאוד בין נהיגה אגרסיבית ועדינה.
התנהגות כביש
בתחום ההתנהגות, יונדאי קונה עשוי להיות מקוטלג בשתי קבוצות הפוכות: מצד אחד, זהו רכב פנאי, כלומר - לא בדיוק הבטחה להתנהגות כביש ספורטיבית לעילא, בשל מרכז כובד גבוה וממדים מוגדלים. מצד שני, יש כאן מנוע חזק מאוד והנעה לכל הגלגלים. אז מהי המציאות?
התוצאה אינה אחידה. השלדה אינה מרגישה הדוקה במיוחד, מין גמישות כזאת שאינה ספורטיבית, וההגה אינו מעביר הרבה מידע על מה שקורה על האספלט. מצד שני אחיזת הכביש טובה מאוד, ההיגוי מדויק וגם יש בו התנגדות כזו שמעניקה הנאה מסוימת בנהיגה אתגרית בעיקולים. בקיצור, יונדאי קונה לא ממש ספורטיבי, אבל הוא מהטובים בסביבת המתחרים שלו.
שטח
גם בתחום השטח הרמה לא תמיד אחידה. מצד אחד מרווח הגחון שלו אינו גדול - 17 סנטימטרים מהרצפה אל הגחון. הנתון הזה אינו שונה דרמטית ממכונית פרטית ובעת מפגש עם סלעים, קוליסים בולטים ושאר הפרעות בשטח, הגחון עשוי להיפגע. מצד שני יש כאן הנעה לכל הגלגלים, ואפילו אפשרות לנעילת דיפרנציאל מרכזי. המשמעות היא שבנסיעה בתנאים מורכבים, כמו בוץ, חול, רטיבות וקרח או חצץ חלקלק, הרכב יספק יכולת טובה משמעותית מהמקובל בקבוצת רכבי הפנאי, שרובם מצוידים בהנעה קדמית בלבד.
סיכום
יונדאי קונה מצטרף לז'אנר עדכני ונדיר של ג'יפונים קטנים וביצועיסטיים. המתחרה הבולט ביותר בתחום הוא מאזדה CX3, שבדומה לקונה גם הוא שימושי פחות, אבל מעוצב באופן שמושך להעלות אותו בשיחות מסדרון ועם מנוע וביצועים חזקים.
הקונה יתאים למי שמחפש פחות את השימושיות (רכב שני, משפחה קטנה) ויותר את החוויה. ההנעה לכל הגלגלים היא תוספת מבורכת למי שרוצה באמת להשתמש ברכב שלו לנסיעה גם בשבילים סלולים אבל מורכבים במעמקי הטבע.
לדגמי יונדאי בישראל -
יונדאי
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות