בפועל ה-01 מתחרה בדגמים עממיים כגון פיג'ו 3008, קיה ספורטז' וגם מול סיני אחר ופופולרי – MG EHS. האם הוא מציע מתכון עדיף?
עיצוב
העיצוב החיצוני פנאי "קלאסי", עם חזית בולטת וקצת צפרדעית שכוללת תאורה בשתי קומות, ועם חצאיות ובתי גלגלים שחורים ומסילות גג. בפרופיל יש חישוקי "20 נאים וקורה C מעוצבת שמקנה לו מראה זורם יותר. מאחור הפנסים בצורת ר' שמזכירים את אלו של סוזוקי קרוסאובר ובתחתית יש מסיט אוויר בולט וצמד יציאות מפלט שנראות קצת מאולצות. יש גם כל מיני גימורים כחולים בחזית, במסגרת החלונות ובחישוקים.
העיצוב הפנימי מודרני עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12.3 ומסך מגע עם קישוריות לנייד בגודל "12.7. פתחי המיזוג ממוקמים מעליו שזה טוב כדי לא להקפיא את הידיים (אבל ככה פחות נוח להסתכל על המסך עצמו), ויש המון קווים זוויתיים שהגיעו כמעט לכל כפתור.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים בעיצוב ספורטיבי, עשויים מבד ניילון ממוחזר שמרגיש פשוט ומשולבי בד כחול ותפירה תאומת שגם הגיעה לדיפוני הדלתות. הם נוחים ובעלי טווח כוונון רחב. רק שימו לב לוו התלייה הבולט לצד רגלי הנוסע. עוד נציין שהישיבה מלפנים לנהג ולנוסע מרגישה פחות גבוה ושולטת מכפי שניתן היה לצפות בגלל מיצוב גבוה של הדשבורד.
הנדסת האנוש טובה מאוד בסך הכל. למערכת המולטימדיה כפתורי מגע גדולים, התפריטים ברורים, ישנו תפעול פיזי לבקרת האקלים וגם התפעול של מחשב הדרך ובקרת השיוט מגלגל ההגה ברור וקל. רק ידית ההילוכים האלקטרונית, בדומה לוולוו, מחייבת שתי הסטות על מנת לעבור מ-D ל-R או להיפך, בעוד תפעול ידני שלה מתבצע באמצעות הסטה לצדדים (ימין להעלאת הילוך, שמאל להורדה). נתלונן גם על העובדה כי כל הפעלת איתות מפעילה על מסך המגע את מערכת המצלמות ההיקפיות. שדה הראייה טוב לפנים, אבל קצת פחות לאחור בגלל קורות C עבות מאוד.
הכניסה למושב האחורי מצריכה הרמת רגל, אז ייתכן וילדים יצטרכו עזרה בטיפוס. המרווח טוב מאוד לשני מבוגרים כשהמושבים הקיצוניים מעוצבים כמושבים נפרדים. המושב עצמו נמוך והברכיים נשארות באוויר, אך ניתן למתוח רגליים לפנים וגם מרווח הראש טוב. לנוסע שלישי במרכז יהיה צפוף עקב בליטה במרכז המושב, תעלת הינע גבוהה וקצרה וקונסולה מרכזית שחודרת לאחור. האבזור כולל פתחי מיזוג, שקעי USB, ווי תליה, תאורת תקרה נפרדת ומשענת יד עם מחזיקי כוסות.
רשימת האבזור בגרסה היחידה שמוצעת כוללת בין היתר גג פנורמי נפתח, חימום במושבים הקדמיים, כוונון חשמלי למושב הנהג עם זיכרונות ודלת תא מטען חשמלית. גם בבטיחות המפרט מלא וכולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור. במבחני הריסוק האירופאים של 2021 הוא קיבל ציון של 5 כוכבים.
תאי אחסון יש מספיק. אלו שבדלתות יתאימו לבקבוק 1.5 ליטר, תא הכפפות גדול ומרופד. אך מחזיקי הכוסות שבמרכז קטנים יחסית.
תא המטען בנפח 466 ליטרים (לעומת 452 בוולוו) והוא שימושי מאוד מאחר והמבנה שלו שטוח ורחב ובנוסף יש וויי תליה, שתי תאורות, שקע 12 וולט וחלל אחסון מתחת לרצפה במקום בו היינו מצפים למצוא גלגל חלופי שלא בנמצא.
נוחות נסיעה
הנוחות בעיר טובה והלינק אנד קו מצליח לספוג את רוב השיבושים, אבל הריסון לא מושלם עם נדנוד אחרי פס האטה. כושר התמרון העירוני טוב, גם קל להבין איפה מתחיל הרכב בגלל הבליטה של הפנסים.
מחוץ לעיר, רמת הנוחות נשמרת, ועקב הריסון החסר הוא ינוע על מתליו בכביש גלי. בידוד הרעשים טוב למעט רעשי רוח סבירים מכיוון הקורות הקדמיות.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה זהה לזו של השוודי - טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, בנפח 1.5 ליטר ובהספק של 180 כ"ס. לצידו מנוע חשמלי בהספק של 81 כ"ס ויחדיו הם מספקים 261 כ"ס. אל המנוע משודכת תיבה כפולת מצמד עם 7 הילוכים והנעה קדמית, ולמרות הדמיון בנתונים, הסיני איטי ב-7 עשיריות בהאצה ל-100 קמ"ש שאורכת כאן 8.0 שניות.
אופי הפעולה ליניארי למדי, עם צבירת מהירות נחושה שמגיעה אחרי השהייה קלה מרגע הלחיצה על דוושת התאוצה. במצב Power מתקבלת תאוצה מורגשת יותר, אך לא מדובר באחת מסחררת. מנוע הבנזין נכנס לפעולה בזמן שיוט באופן כמעט בלתי מורגש, אך בתחילת נסיעה הוא מצטרף אל ההנעה החשמלית באופן פחות אלגנטי, כזה שמזכיר מערכות "עצור וסע". לתיבה שליטה ידנית, אך ללא מנופים מאחורי ההגה. שילוב מצב B בבורר ההילוכים מגביר רק במעט את עוצמת הרגנרציה.
לעומת ה-XC40 כאן הסוללה גדולה יותר - 17.6 קוט"ש (לעומת 10.7) וזמן הטעינה עומד על שעתיים. הטווח החשמלי המוצהר הינו 75 ק"מ (45 ק"מ בוולוו) ובפועל השגנו 67 ק"מ ובתנאים שכללו בעיקר דרך בין-עירונית. זהו נתון מצוין שיספיק לרבים לנסיעות בית-עבודה במהלך השבוע. אם לא תטעינו את ה-01 בכלל, צפו לצריכת דלק של 12-11 ק"מ לליטר, במבחן משולב הגענו לצריכה של 16.1 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש בטוחה אך לא ספורטיבית. האחיזה טובה, קיימת נטייה לתת היגוי והרכינה מורגשת. הוא אינו מרגיש מהודק, ההגה והבלמים חסרי היזון חוזר ולאחרונים תחושה דו-שלבית שלא מסייעת במינון הלחיצה הנדרשת גם בנהיגה שגרתית.
סיכום
לינק אנד קו 01 הוא רכב פנאי שימושי ומרווח (לפחות לארבעה), מאובזר היטב, תא הנוסעים שלו איכותי, ליחידת ההנעה טווח חשמלי שימושי ורמת הבטיחות שלו גבוהה.
מאידך, יחידת ההנעה לא פועלת באופן חלק וצריכה לעבור כמה שיופים, התנהגות הכביש עוד לא ברמה של מתחריו האירופאים וגם נוחות הנסיעה אינה מצטיינת.
התמחור שלו אמנם נמוך בהשוואה למתחרים כמו קיה ספורטז', פיג'ו 3008 וטויוטה ראב 4, אך מהצד השני נמצא מתחרה סיני אחר - MG EHS, שזול ממנו ב-40 אלף שקלים נכון למועד פרסום הכתבה. פער המחיר הזה, להערכתנו, לא יאפשר ללינק אנד קו להתקרב למספרי המכירות המרשימים שהשיג ה-MG.
לצפייה בכל דגמי לינק אנד קו בישראל
פורסם לראשונה ב- 17.01.23
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות