עבור מכוניות המיני, שנועדו לבלות את עיקר זמנן בעיר וצריכות לחסוך לבעליהן בהוצאות השוטפות ככל האפשר, הנעה חשמלית היא הפתרון הטוב ביותר. אבל עד היום לא פגשנו כמעט רכבים כאלה מכיוון שלא פשוט לייצר מכונית חשמלית שתהיה זולה. למרות המיסוי הנמוך, הסוללות היקרות הופכות את הרכבים החשמליים ליקרים ממקביליהם שעדיין לוגמים בנזין. כשמדובר בג'יפונים הפער נסלח, אבל מכוניות קטנות שעולות 130 - 150 אלף שקל זה כבר עניין הרבה פחות מקובל.
אז עכשיו הגיעה לישראל ליפמוטור הסינית, עם מכונית מיני חשמלית בשם T03. המחיר, שנכון למועד פרסום הכתבה עדיין נכתב ב-5 ספרות, הופך אותה לרכב החשמלי הזול ביותר בישראל - אך משאיר פער לא מבוטל בינה לבין מכוניות מיני מונעות בנזין כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10. האם זו עסקה משתלמת?
הליפמוטור הקטנה נראית סולידית, לא מוחצנת אבל גם לא משעממת. יחידות התאורה מלפנים מזכירות את אלו של דגמי סמארט, הסבכה הקדמית האטומה - שבמרכזה שקע הטעינה - מסגירה את ההנעה החשמלית של הרכב והצביעה השחורה לגג מוסיפה גם היא להופעה. חישוקי הגלגלים, בקוטר "15, ממוקמים בפינות הרחוקות ונראים מעט קטנים על המרכב הלא גדול בפני עצמו.
מבפנים המראה מודרני יותר, בעיקר בזכות צמד המסכים והיעדר הכפתורים הפיזיים, אך הפלסטיקה ברובה קשיחה ופשוטה מאוד. דיפוני בד מפוזרים במספר מקומות ומנסים לשפר במשהו את התחושה.
תא הנוסעים
המימדים של ה-T03 דומים לאלו של מתחרותיה הישירות - יונדאי i10, קיה פיקנטו ושברולט ספארק, למעט חריג אחד: מימד הגובה. הליפמוטור גבוהה מהן בכ-9 ס"מ, ולמעשה גבוהה יותר אפילו מרכבי פנאי כמו פולקסווגן טי-קרוס וטויוטה C-HR. אבל בניגוד לג'יפונים האלו, הגובה של הליפמוטור לא בא לידי ביטוי במרווח הגחון - שעומד כאן על 10.9 ס"מ בלבד ויחייב זהירות יתרה בירידה מהאספלט או בטיפוס על מדרכות - אלא בגובה של תא הנוסעים ובתנוחת הישיבה. זו מתגלה כגבוהה מאוד, מקלה על הכניסה והיציאה ומעניקה שדה ראיה מצוין לכל הכיוונים.
בורר ההילוכים, שממוקם מימין לגלגל ההגה, הוא העתק מושלם של בורר ההילוכים בדגמי מרצדס. המיקום שלו אפשר לפנות חלל גדול יחסית בין המושבים הקדמיים, אך זה לא נוצל לטובת שטחי אחסון נרחבים. מתחת למסך המרכזי ישנו תא קטן יחסית לסלולארי ומחזיק כוסות נשלף בודד. בין צמד המושבים ישנו עוד תא מצומצם.
כמו ברכבים יקרים בהרבה (מישהו אמר טסלה?) גם בליפמוטור T03 אין כפתורים פיזיים על הקונסולה המרכזית, כך שכל הפעולות צריכות להתבצע מהמסך המרכזי, 10 אינץ' גודלו. המסך מציע רזולוציה חדה אך הוא ממוקם נמוך ועמוס במידע, חלקו בכתב קטן, מה שדורש הסטות מבט תכופות בזמן נהיגה. בזמן השימוש באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי נדרשת יציאה ממסכי הקישוריות ומעבר לתפריט המתאים גם כדי לבצע פעולות בסיסיות כמו שינוי הטמפרטורה של מערכת המיזוג או אפילו הדלקת אורות הדרך. נציין גם כי חלק מהתפריטים לא אינטואטיביים - למשל, תחת הכותרת "בריאות" (Health) ניתן למצוא אך ורק את נתוני לחץ האוויר בצמיגים.
לוח המחוונים הדיגיטלי (8 אינץ') סובל מהשתקפויות באור יום, לא רק תחת שמש ישירה. הוא מציג פריטי מידע בסיסיים כמו מהירות הנסיעה, תחנת הרדיו הנבחרת וטווח הנסיעה הנותר, אך נתונים נוספים כמו אחוז הסוללה וצריכת החשמל מופיעים רק במסך המרכזי.
ליפמוטור T03 משווקת בישראל רק ברמת גימור אחת כרגע, והיא מציעה מפרט עשיר למדי של אביזרי נוחות: הנעה בכפתור, גג שמש פנוראמי, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold (שפועלת אוטומטית ולא דורשת דריכה בכל נסיעה מחדש), בקרת אקלים, בקרת שיוט רגילה, חיישני חניה מלפנים ומאחור (כולל תצוגת מרחק מדויקת בסנטימטרים!) ומצלמת רוורס באיכות מצוינת. הופעתנו למצוא ברכב ארבעה חלונות חשמל בהפעלה אוטומטית.
אלא שמפרט אביזרי הבטיחות דליל ואינו מקובל בשוק הרכב של 2022. היצע כריות האוויר עומד על 2 בלבד ומערכת "מובילאיי" בהתקנה מקומית מוצבת במקומן של מערכות אקטיביות. בעוד כחצי שנה אמורות להצטרף מערכות כאלו למפרט, כאשר ה-T03 תקבל תקינה אירופאית, אך גם אז מניין כריות האוויר לא צפוי לגדול. מבחני ריסוק מערביים לא בוצעו לדגם. אגב, מערכת מעט משונה דאגה להתריע ולבקש שהנהג יתיישב על כסאו בכל פעם בה ביצענו פניה מהירה.
המושב האחורי מציע שני מקומות ישיבה תקניים בלבד, כאשר המרווח לצמד הנוסעים גבולי באיזור הרגליים וסביר במימד הגובה. לרשותם של צמד הנוסעים לא עומדים שקעי טעינה, מחזיקי כוסות ואפילו לא תאורה.
תא המטען של הליפמוטור קטן מאוד, עם נפח של 210 ליטרים בלבד וללא מדף בחלק העליון. גלגל חלופי לא נמצא ואפילו אין מקום נפרד לערכת הניפוח, שמוצמדת באמצעות רצועת סקוטש לרצפת תא המטען. קיפול המושב האחורי מתבצע כיחידה אחת, כך שלא ניתן להוביל מטען גדול ולהשתמש במקום ישיבה אחד מאחור.
נוחות נסיעה
למרות בסיס הגלגלים הקצר והמשקל הכבד יחסית של מארז הסוללות, ה-T03 מצליחה להתמודד בכבוד עם מרבית פגעי הסלילה העירוניים ומציגה רמת נוחות טובה עבור מכונית מסוגה. כושר התמרון, כמובן, מצוין. גם מחוץ לעיר נשמרת רמה סבירה של נוחות ולמרות מימד הגובה הבולט והצמיגים הצרים (165 מ"מ) לא הבחנו ברגישות גבוהה לרוחות צד.
כמו בחשמליות אחרות, גם כאן יש צליל מנוע מלאכותי שמופעל עד למהירות של 30 קמ"ש במטרה להזהיר הולכי רגל, אך כאן הוא נשמע באופן חריג גם בתוך תא הנוסעים. במהירות בינעירונית נשמעים רעשי רוח בעוצמה גבוהה.
יחידת הנעה
ל-T03 מנוע חשמלי בהספק של 108 כוחות סוס ועם מומנט של 16.1 קג"מ - נתונים מרשימים עבור מכונית מיני עירונית, במיוחד כאשר המשקל הכולל נותר צנוע יחסית: רק 1,203 ק"ג, שהם 200 ק"ג יותר מיונדאי i10 ו-65 ק"ג יותר משברולט ספארק.
בהתאם התאוצות של הסינית הקטנה משכנעות מאוד, במיוחד כאשר במסך נבחר מצב הנהיגה הספורטיבי. היצרנית לא מפרסמת את זמני התאוצה, ולא מדובר בקצב שיעורר דאגה אצל יצרני ההוט-האצ', אך סביר להניח שה-T03 תביך ברמזור את מתחרותיה הישירות.
במצב "אקו" התאוצות מאולחשות במעט, אך בתמורה מתקבלת בלימה רגנרטיבית משמעותית שמאפשרת נהיגה כמעט בדוושה אחת.
סוללת 41.2 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה צנוע של 280 קילומטרים על פי נתוני היצרן, בעוד בתנאי המבחן המעורבים השגנו נתון שקרוב יותר ל-240 קילומטרים. מספיק עבור התניידות עירונית שגרתית, אבל דורש תכנון מוקפד לקראת נסיעות בינעירוניות ארוכות.
ה-T03 תומכת בטעינה מהירה בקצב מירבי של 50 קילוואט, מה שעל פי המפרט הרשמי מאפשר מילוי של מחצית מקיבולת הסוללה בתוך 36 דקות. במפתיע, אנחנו הצלחנו לעשות זאת מהר יותר ומילאנו את קיבולת המצברים מ-30 ל-80 אחוזים בתוך חצי שעה בדיוק.
התנהגות כביש
למרות צמיגים צרים יחסית ולמרות מימד הגובה הניכר, מארז הסוללות מנמיך את מרכז הכובד של ה-T03 ומסייע לה לצמצם את הרכינה ולהשיג אחיזת כביש טובה יחסית. בסיס הגלגלים הקצר, יחד עם היגוי מהיר ורביעיית בלמי דיסק מוצלחים, מאפשרים לה גם להשיג קצב גבוה בין העיקולים. עם זאת, היעדר תקשורת מהשלדה ומההיגוי מנטרלים פנטזיות ספורטיביות.
סיכום
הצמא הגדול של הקהל הישראלי לרכבים חשמליים, יחד עם תג מחיר מפתה של 100 אלף שקלים, היו יכולים להפוך את ליפמוטור T03 לאחד מלהיטי שוק הרכב של 2023. גם רשימת האבזור הנדיבה, הביצועים המפתיעים ורמת הנוחות הגבוהה היו יכולים לסלק חששות מליבם של הספקנים.
אלא שהחבילה איננה מושלמת. טווח הנסיעה הקצר יאכזב לקוחות פוטנציאליים שירצו להשתמש בה גם למרחקים ארוכים יחסית, ויותר מכך - רמת הבטיחות הנמוכה היא מכשול שאי אפשר להתעלם ממנו. אולי בעוד כחצי שנה, אם עד אז אכן יצטרפו אביזרי בטיחות מתבקשים כמובטח ואולי גם יתבצע מבחן ריסוק מערבי, תהפוך הליפמוטור T03 למוצר תחרותי. בתנאים הנוכחיים, פוטנציאל ההצלחה שלה קטן משמעותית.
לצפיה בכל דגמי ליפמוטור בישראל
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות