קונצרן יגואר-לנדרובר מרחיב בשיטתיות את היצע יחידות ההנעה ההיברידיות-נטענות כמעט לכל קו הדגמים שלו. בנוסף גם הנפחים הצטמצמו ולאחרונה נפוצו יותר ויותר גרסאות בעלות מנועי 1.5 ליטרים בלבד.
המהלך, כידוע, ונועד לסייע לקונצרן הבריטי-הודי לעמוד בתקני הזיהום המחמירים באירופה. למנוע הטורבו-בנזין הצנוע של הדיסקברי ספורט משודך גם מנוע חשמלי וההספק המשולב מרשים עם למעלה מ-300 כ"ס והבטחה לצריכת דלק מרשימה לא פחות.
יצאנו לבדוק האם יש לדיסקברי ספורט PHEV מה להציע בתחומי הביצועים והחיסכון, על מה הוא מוותר ומי בעצם מאיים על מעמדו. המסקנה לא יכולה היתה להיות ברורה יותר.
עיצוב
לנדרובר דיסקברי ספורט נראה מצוין בקטלוג ובתמונות. הוא לגמרי נראה כמו אח קטן של הדיסקברי עם החזית הבולטת וקורת C אלכסונית עם סמל המותג. אך במציאות העיצוב המרשים מרגיש פחות הרמוני, כאשר מאחור הוא נראה צר משמעותית. הוא לא מסובב ראשים או נראה סופר קשוח.
עיצוב הפנים נקי עם משטחים גדולים נטולי קימורים מיותרים – תכליתיות זה שם המשחק. ההגה מזכיר כמובן את זה של הדיסקברי עם מערך הכפתורים האנכי בכל צד, כאשר תחת מסך המולטימדיה מרוכזים פקדי בקרת האקלים ובורר מצבי השטח. עוד נגיע אליהם.
תא הנוסעים
מושב הנהג נוח גם לאורך זמן, אך הוא לא רחב או בעל תמיכה צידית. מרווח הראש מצויין למרות הגג הפנורמי. תנוחת הישיבה גבוהה, כמעט זקופה, ולמרות שאין כוונון גובה לחגורה, קל למצוא תנוחת נהיגה טובה. גם שדה הראייה טוב, אם כי החלון האחורי צר יחסית.
הנדסת אנוש לא מושלמת. הפקדים הפיזיים למזגן למשל מאפשרים שינוי טמפ', בעוד אותה גלגלת בדיוק הופכת בלחיצת כפתור גם לבקר העוצמה. גלגלת הטמפ' של הנוסע הופכת בלחיצת כפתור לבורר מצבי הנהיגה. ואם תרצו לשנות את כיוון זרימת האוויר כבר תצטרכו כפתור נוסף ולאחר מכן לחיצה נוספת במסך המולטימדיה. גם תפעול המולטימדיה ומחשב הדרך אינו אינטואטיבי ואף איטי.
הכניסה למושב האחורי דורשת טיפוס קל. המושב עצמו נוח והמרווח יספיק גם לשלושה. נוסע מבוגר יצליח להיכנס בין שני כיסאות בטיחות. את המושבים ניתן להזיז על מסילה ולכוון את משענת הגב (בחלוקה של שליש / שני שליש) ויש גם מתגי קיפול מתא המטען. לעומת גרסאות ההנעה הרגילות, בזו המחושמלת לא תמצאו שורת מושבים שלישית, אך שקעי ה-USB וה-12 וולט נותרו שם למזכרת.
הדיסקברי ספורט פלאג-אין מגיע בשתי רמות גימור. גרסת S כוללת פריטים כגון מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ' עם קישוריות לטלפון הנייד, גג פנורמי ענק (שאינו נפתח), מראה פנימית מבוססת מצלמה שאחרי התרגלות קצרה עושה את החיים לפשוטים (מסייעת בצמצום שטחים מתים ו"מדלגת" על שדה הראיה שנחסם אם נוסע יושב במרכז השורה השנייה), מצלמת רוורס עם זווית רחבה ובאיכות טובה, מושבי עור עם כוונון חשמלי ועוד.
גרסת ה-S פלוס מוסיפה כניסה ללא מפתח, תא מטען נפתח חשמלית, חלונות אחוריים כהים ומערכת שמע משודרגת של Meridian.
לשתי הגרסאות יש גם בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות, בקרת נגרר וגם כרית חיצונית להגנה על הולכי רגל. הגרסה הבכירה מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת רכב בשטח מת כולל היגוי אקטיבי.
איכות החומרים וההרכבה טובה, אך לא מצטיינת. כך למשל הדיפון דמוי העור בדלתות מרגיש פשוט למדי וכך גם הברגים החשופים בסוככי השמש.
תא המטען מציע נפח פנומנאלי של 1,036 ליטרים, אך הנתון מחושב עד לגובה התקרה - בעוד לרוב מקובל למדוד עד לגובה המדף. התא (גם כאשר המדף סגור) פרקטי ושימושי. סף ההעמסה אמנם גבוה, אך התא שטוח ומימד הגובה מאפשר העמסת חפצים גדולים.
וזו הזדמנות לנצל את הבמה שניתנה לנו ולבקש מכל יצרני הרכבים החשמליים והמחושמלים, אנא מכם: הקצו מקום ייעודי לאחסון כבל הטעינה. כבל מגולגל, גם אם הוא מגיע במזוודת עור מהודרת, עדיין "משייט" לו בתא המטען.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית טובה מאוד. הריסון אחרי פס האטה למשל מאפשר נדנוד קל מאוד, אך מדובר בנדנוד נעים שכזה והדיסקברי ספורט מתמודד גם עם שברים קטנים ורצופים בצורה טובה.
נסיעה בין-עירונית ממשיכה את הקו הנוח. בכביש גלי אותו נדנוד קל קיים, אך הוא כאמור משרה אווירה נעימה. גם בידוד הרעשים טוב, כאשר בעיר הוא שקט מאוד, בדרך בין-עירונית מצטרפים רעשי כביש סבירים לגמרי ורעשי רוח מצטרפים רק בדרך מהירה.
מנוע ותיבת הילוכים
הדיסקברי ספורט PHEV מצויד ביחידת ההנעה החדשה של יגואר-לנדרובר - מנוע טורבו בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים, הפועל עם מנוע חשמלי. יחדיו הם מספקים 309 כ"ס ונתון מומנט מירבי של 55 קג"מ שזמינים מ-2,000 סל"ד.
אל המנוע משודכת תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים שפועלת בצורה טובה. למרות שלא מדובר ברכב ספורטיבי, לא היינו מתנגדים לתפעול ידני מגלגל ההגה, במקום התפעול המשונה של ידית ההילוכים כאשר דחיפה קדימה דווקא מורידה הילוך.
למרות כמות הסוסים המרשימה, הביצועים לא מסמרי שיער. זה לא שחסר כאן כוח, הוא פשוט מגיע בצורה שונה מזו שהורגלנו ממנועי טורבו למשל בעלי הספק דומה. הכוח מגיע מהר בזכות המנוע החשמלי שמסייע ביציאות מהמקום ובהאצות, אך מהרגע שיצאתם שאר הסוסים מצטרפים באופן ליניארי. בנוסף, הצליל המחוספס של המנוע משולש הצילינדרים, יחד עם תוספת הכוח החשמלית והביצועים הטובים, יוצרים תחושה של מנוע גדול יותר ממה שהוא באמת.
את הדיסקברי ספורט קיבלנו עם סוללה טעונה כמעט עד סופה (96%) ובלוח השעונים הופיע טווח חשמלי אפשרי של 52 ק"מ (לעומת 62 ק"מ אפשריים על-פי המפרט). את הנסיעה התחלנו על חשמל בלבד כשמנוע הבנזין התעורר לאחר 44 ק"מ שכללו נסיעה משולבת.
חלקו הראשון של המסלול כלל עומסי תנועה מרובים, כך שלאחר כ-16 ק"מ של נסיעה נותרו 36 ק"מ חשמליים שתאמו את הטווח הראשוני שהוצג.
אחרי כ-109 ק"מ של נסיעה, צריכת הדלק כבר עמדה על 19.2 ק"מ לליטר - רחוק מהבטחת היצרן ל-50 ק"מ לליטר. בסיום ימי המבחן, לאחר כמה מאות קילומטרים ללא טעינה נוספת, צריכת הדלק עמדה על 12.6 ק"מ לליטר. כבר נתקלנו בג'יפונים עם הספקים דומים שהיו חסכוניים יותר.
באופן מסקרן, הדיסקברי ספורט משתייך לקבוצה מצומצמת של דגמים שמציעים אופציה לטעינה מהירה גם בדגמי הפלאג-אין. זה אומר שתוכלו לנצל עוד יותר את ההנעה החשמלית, גם בנסיעות ארוכות של סופ"ש למשל וכך לשפר עוד יותר את צריכת הדלק.
התנהגות כביש
הדיסקברי ספורט PHEV מספק תחושה בטוחה מאוד. הוא לא ספורטיבי בהווייתו, מה גם שבורר מצבי הנהיגה כולל מצבי שטח שונים (ומצב Eco אחד) ולא מתיימר להציע מצב "ספורט" כלשהו. ואם בכל זאת תאתגרו אותו (קצת) תחושו בהתנהגות פרוגרסיבית עם רכינת מרכב סבירה, ותגלו הגה חסר תקשורת לצד תגובת בלם טובה ולא ספוגית.
בשטח הרך בו נהגנו, הרכב סיפק נוחות נסיעה טובה ובמקומות בהם ג'יפונים אחרים הגיעו לכדי הצלבה, הדיסקברי ספורט עבר בקלילות כשכל הגלגלים על הקרקע.
סיכום
לנדרובר דיסקברי ספורט PHEV הוא רכב פנאי יוקרתי, אבל בסגנון אחר. הוא לא מתחנף לנהג בחומרים סופר יקרים או באבזור בלתי נגמר. למרות הביצועים הטובים מיחידת ההנעה החדשה, צריכת הדלק לא מרשימה וכדי להרוויח גם אותה תצטרכו להטעין את הרכב בכל יום. עיצוב הפנים החדש פגם גם בהנדסת האנוש שכעת מסורבלת יותר.
ולמרות זאת הוא מספק חוויה יוקרתית אחרת - משהו צנוע אך איכותי, עם מרווח ונוחות נסיעה טובים, תא מטען ענק ויכולות שטח לא רעות.
בשורת הסיכום, כשנזכרים שלגרסאות הבנזין והסולר יש פונקציונליות עדיפה בדמות שבעה מושבים ואילו הגרסה המחושמלת נעדרת שורה שלישית, מביטים ברכב שניצב לידו באולם התצוגה ומוצע במחיר דומה. מדובר כמובן בריינג' רובר איווק בגרסת הפלאג-אין, שבהשוואה לגרסת ה-S Plus יהיה גם זול ב-5,000 שקלים. האיווק מציע טכנולוגיה והנעה דומה ורשימת אבזור מעט עדיפה, כך שלהערכתנו לקוחות רבים עשויים להעדיף דווקא אותו.
לצפייה בכל דגמי לנדרובר בישראל
פורסם לראשונה ב- 20.04.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות