לקסוס LS היא ספינת הדגל של לקסוס, אבל היא לא המכונית הכי יקרה שלה שמשווקת בישראל. את המקום הזה תופסת ה-LC הספורטיבית. היא גם לא הכי חזקה (ושוב ה-LC מתיישבת על המשבצת הזו), אבל היא בהחלט המכונית הכי גדולה ומפוארת של יצרן היוקרה היפני.
גם במקרה הזה לקסוס רוצה לנגוס בעוגה שנשלטת על-ידי שלושת יצרני היוקרה הגרמנים – מרצדס, אודי וב.מ.וו, ולא רק בישראל. ביולי 2020 ה-LS עברה מתיחת פנים שנחתה בישראל במרץ 2021 והביאה עימה עדכונים קלים לעיצוב, למערכת ההנעה ההיברידית וגם קיבלה תג מחיר זול יותר. אז מה יש בלקסוס LS שיכול לקסום ללקוחות השמרניים של פלח הפאר?
השינויים העיצוביים במתיחת הפנים קלים מאוד. סבכת שעון החול הענקית ממילא הפכה קצת יותר גדולה ואת הפנסים בצורת Z החליפו כאלו רגילים יותר. באופן אישי אהבתי יותר את הקודמים, אבל איך אומרים, על טעם וריח...
מבפנים העיצוב הקלאסי של לקסוס ממשיך לקסום. לא תחושה הייטקית כמו באודי או כמעט עתידנית כמו ב-S קלאס החדשה, אלא יוקרה עוטפת כזו, חמה. רק לוח השעונים הדיגיטלי קטן ביחס למקובל בקטגוריה, אבל הוא יעיל, לא מסובך לתפעול ולא עמוס במידע.
תא הנוסעים
את פנינו מקבלת ה-LS המחודשת עם מערכת כניסה קלה שמרימה ומכניסה את ההגה פנימה ולוקחת את הכיסא אחורה. הכניסה קלה יחסית והרכב לא מרגיש נמוך.
המושבים הקדמיים מפנקים להפליא, עם חימום, אוורור, עיסוי וכוונון חשמלי לכל זווית שתרצו בערך, כולל להארכת המושב, לעומק וגובה תמיכת הגב, לתמיכה הצידית ולמשענת הראש. זו האחרונה מציעה עיצוב מעניין במיוחד.
המרווח לצדדים טוב, אם כי מרווח הראש נפגע עקב גג השמש. שדה הראייה טוב בסך הכל ולמרות שטח שמשה קדמית לא גדול, קורות A דקות יחסית וקורה אחורית עם חלון בצורת משולש מסייעים לכך. רק השמשה האחורית צרה, אך חיישני החניה והמצלמות ההיקפיות מסייעים בתמרונים צפופים.
הנדסת האנוש המוכרת של לקסוס נותרה כשהייתה אך עם שדרוג מסוים. כמו בעבר, התפעול מגלגל ההגה של מחשב הדרך ובקרת השיוט קל ופשוט וכך גם חלק מפקדי בקרת האקלים שזוכים לתפעול פיזי. מאידך, פד השליטה של מסך המולטימדיה עדיין מרגיש מסורבל אבל כי נראה שתגובותיו התחדדו. שמחנו לגלות שאת מסך המולטימדיה החדש אפשר לתפעל גם במגע.
המושב האחורי הוא חוויה בפני עצמה. שני המושבים הקיצוניים מתכווננים חשמלית דרך מסך שליטה ייעודי השוכן בגב המושב האמצעי (שהופך למשענת יד כמובן). יש שם גם תא נסגר ועוד מחזיקי כוסות. המושבים רחבים ותומכים וטווח כוונון זווית משענת הגב והמושב רחב, המרווח נדיב לכל כיוון וכמובן תמיד תוכלו להזיז את מושב הנוסע הקדמי כדי לפנות עוד יותר מקום. מהמסך אפשר לשלוט גם על הוילונות, בקרת האקלים (בעלת 4 פתחי מיזוג) והמדיה, ויש אפילו מראות מתקפלות בתקרה. אבל בכל זאת ישנה הסתייגות - המושב האמצעי. למבוגר הוא לא יתאים מאחר והוא מוגבה, עקב עיצוב הכורסאות שבצדדים, כך שפשוט אין מקום לראש. הוא יתאים במקרה הטוב לילד.
לקסוס LS500 המחודשת מגיעה אלינו ברמת אבזור אחת ולה חבילת גימור עץ ועוד גימורי עץ משודרגים בתוספת מחיר. רשימת האבזור ארוכה מאוד כפי שמקובל בלקסוס, ואחרי שכבר הזכרנו את ארבעת המושבים החשמליים ומערכות החימום, האוורור והעיסוי, לא נתאר כאן את כולה, אך בכל זאת נציין כמה פריטים כמו מסך המולטימדיה שכולל קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תאורת לד עם מנגנון הפנייה בסיבוב, מצלמות היקפיות עם מבט על (שאינן ברמה שפגשנו בדגמי אודי למשל), גלגל הגה מחומם, תא מטען חשמלי עם חיישן תנועה, חישוקי 20 אינץ', מתלי אוויר ומערכת שמע מבית Mark Levinson עם לא פחות מ-23 רמקולים.
גם רשימת אביזרי הבטיחות מכובדת עם 12 כריות אוויר, מכסה מנוע אקטיבי לצמצום פגיעה בהולכי רגל, בלימת חירום המזהה הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מלפנים והתרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימת חירום אוטונומית המזהה גם הולכי רגל ופועלת נהדר, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, מערכת זיהוי תמרורים ובקרת שיוט אדפטיבית כשבזמן השימוש בה מערכת השמירה על הנתיב מתעקשת להיצמד לימין (לעומת מרכז הנתיב אצל מרבית המתחרים) - מה שגורר לא פעם "מלחמה" עם ההגה ואף יוצר מצבים מסוכנים בהם נתיב מתפצל למשל והמערכת נצמדת ימינה בחדות ואף מתקשה לזהות את הסימון השמאלי של הנתיב.
איכות החומרים פשוט מצויינת עם שילובי עור ועץ בדלתות, בדשבורד ובהגה, יחד עם ציפוי זמש שמכסה את כל השאר כמו התקרה וקורות הצד, סוככי השמש או ידיות האחיזה - מרשים. איכות ההרכבה מעט פחות, כשחלקים מעטים בתא הנוסעים לא היו מהודקים כפי שמצופה ממכונית פאר.
תא המטען בנפח 430 ליטרים בלבד. נפח שנוכל למצוא אפילו במכוניות האצ'בק, אבל זה המס שמשלמים על המרווח הפנימי האדיר וכמובן על מיקום הסוללה. פתח ההעמסה צר יחסית וחפצים גדולים דורשים כוונון מקדים כדי שיכנסו.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית טובה, אך היא לא מצטיינת ברמה שהיינו מצפים מרכב ששואף להתחרות בספינות הדגל של שאר מותגי היוקרה המוכרים. ה-LS מרגישה רכה, אך מרוסנת (גם במצב "נוחות") ואפילו במצב ספורט נשמרת נוחות טובה. שיבושים עירוניים נפוצים יעומעמו מאוד, אך מפגעים חדים יותר יורגשו וגם רעשי מתלים ישמעו פה ושם.
בתמרון עירוני לא קשה לפספס את אורכה של ה-LS שעומד על קצת יותר מ-5.23 מטרים, אז שווה לתת מבט נוסף למשל בחניונים ולהיעזר בחיישנים ההיקפיים ובמצלמות ההיקפיות שגם מאפשרות הצגת תמונת תקריב לאיזור הגלגלים.
בנסיעה בין-עירונית נשמרת רמת הנוחות הטובה, עם ריסון טוב בכביש גלי ובידוד רעשים טוב עם מיעוט רעשי רוח, אך ישנם רעשי כביש שמופיעים בהתאם לאיכות האספלט. סביר להניח שתשכחו שהם שם אם אתם מנהלים שיחה עם אחד הנוסעים או מאזינים למערכת השמע המצוינת.
מנוע ותיבת הילוכים
למרות תוספת האות h לשם הגרסה, המנוע בבסיס יחידת ההנעה ההיברידית הזו הוא לא ממש מתכון לחיסכון. זהו אותו המנוע השוכן גם ב-LC המרהיבה בגרסתה ההיברידית: מדובר במנוע 6 צילינדרים בנפח 3.5 ליטרים עם הספק העומד על 359 כ"ס ועם מומנט של 35.7 קג"מ. אלו מטיסים את הלקסוס הארוכה תוך 5.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.
תיבת ההילוכים כאן ייחודית ללקסוס. עם 10 הילוכים ולמרות מנופי השליטה מההגה, היא לא פלנטרית קלאסית, אלא שילוב בין פלנטרית לרציפה כך שאחרי כל הילוך פלנטרי יבואו 3 רציפים (1, 3, 2, 3, והילוך נוסף שפועל בכל טווח מהירויות). אם הצלחתם להתבלבל, אז נספר לכם שהתיבה דווקא לא - היא פועלת בצורה מהירה ודי חלקה.
ולבסוף, מה שהכי חשוב הוא שכל השידוכים בין המנוע "הצנוע", התיבה המתוחכמת והמערכת החשמלית פועל באופן הרמוני. היציאה מהרמזור מהירה, לבטח במצב "ספורט" (יש גם ספורט פלוס), התגובות לקיק-דאון מהירות (גם במצב "חיסכון"), והמערכת ההיברידית החדשה מסוגלת לשייט על חשמל גם במהירויות גבוהות ובכך לסייע עוד יותר בצמצום צריכת הדלק.
בנסיעה בין עירונית במצב Eco על פני 45 ק"מ שכללו כמה עומסי תנועה וכביש בין-עירוני, צרכה ה-LS כמעט 15 ק"מ לליטר. בנסיעה ארוכה ומהירה יותר הצריכה ירדה לכדי 12.5 ק"מ לליטר, ואת ימי המבחן סיימנו עם 12.2 ק"מ לליטר. לגמרי מצוין ביחס לגודל ולביצועים.
התנהגות כביש
ללקסוס LS תחושה בטוחה מאוד, פרמטר חשוב כשנוסעים במכונית פאר. היא נהנית מאחיזת כביש מצויינת ברוב המקרים, רק שווה לשים לב שאם הכביש קצת חלקלק ובדיוק החלטתם לתת מכת גז היא תרצה לקשקש בזנב. תוצאה של מנוע חזק, זמינות כוח והנעה אחורית.
מהיברידית יוקרתית לא בהכרח היינו מצפים לצליל ספורטיבי, אבל אם נותנים קצת גז ישנה נהמה חביבה ובמעיכה של הדוושה כאילו מתעורר לו איזה שד עם צליל עצבני משהו ודחיפה קדימה של כל אותם 2,345 הקילוגרמים היפניים.
סיכום
לקסוס LS היא מכונית פאר מהזן הישן. היא לא מציע הנעה חשמלית לגמרי וגם לא גרסת פלאג-אין, אין לה מערכות מתוחכמות כמו זיכרון לנסיעה לאחור, או תצוגה עילית עם יכולת מציאות רבודה והיא גם לא מצטיינת ברמה הפרקטית או בהנדסת האנוש.
מצד שני, יש לה כמה קלפים חזקים – היא מאובזרת לעילא ולעילא, איכות החומרים גבוהה, יחידת ההנעה חזקה וחסכונית (יחסית), ועם תג מחיר אטרקטיבי שנמוך במאות (!) אלפי שקלים מחלק מהמתחרים, שווה לרוכשים הפוטנציאליים לעשות סיבוב על ה-LS. או לפחות להתפנק במושב האחורי.
לצפייה בכל דגמי לקסוס בישראל
פורסם לראשונה ב- 11.05.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות