לקסוס NX, למי שעוד לא הספיק להכיר, הוא רכב הפנאי הקומפקטי של יצרן היוקרה היפני. כיום הוא ממוקם מתחת ל-RX (שיקבל בקרוב גם גרסת 7 מושבים) ואילו מתחתיו יתמקם בקרוב ה-UX החדש. אומנם ה-NX מתוייג כרכב פנאי קומפקטי ומתחרה בשוק לא פשוט, בעיקר מול רכבי הפנאי הגרמנים, אך הוא לא גדול למראה כמו אודי Q5 או קדילאק XT5. ה-NX זול ממתחריו ועדיין מביא ניחוחות של פרימיום.
את לקסוס NX בחנו בעבר בגרסאות הטורבו-בנזין וגם בגרסה ההיברידית. במבחן שלפניכם נבדוק מה השתנה במסגרת מתיחת הפנים של ה-NX והאם הוא הצליח להתגבר על החסרונות שמצאנו אז.
עיצוב
מתיחת הפנים שעבר לקסוס NX (שהושק לפני 4 שנים) גורמת לעיצוב המוצלח להישאר עדכני גם היום. מתיחת הפנים כוללת בעיקר עדכונים לחזית, כאשר שבכת שעון החול הענקית בולטת ומרשימה יותר, הפגוש קיבל עיצוב חדש לחלקו התחתון וכונסי האוויר והפנסים הקדמיים קיבלו עיצוב פנימי חדש גם כן. חלקו האחורי עבר עדכון קל יותר, עם עיצוב מעודן יותר לפנסים האחוריים ולחלק התחתון של הפגוש.
נוסף לכך, פרט לסמלי 300h אין הבדל חיצוני בין גרסאות הבנזין להיברידיות. ואם כבר הזכרנו את סימול הדגם, במתיחת הפנים גרסת ה-2.0 ליטר טורבו-בנזין החליפה את שמה מ-200t ל-300.
בפנים הרכב לא חל שינוי מהותי והעיצוב נראה מודרני גם היום (אך גם עמוס למדי), להוציא מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' (במקום 7 אינץ' בעבר) שבגרסת הפרימיום גדלה ל-10.3 אינץ'. גם בפנים לא נוכל להבחיון באופן מידי כי מדובר בגרסה ההיברידית, אלא אם נביט בלוח השעונים ובמד הטעינה שמופיע במקום בו אנו רגילים למצוא את מד הסל"ד. אך מקומו של מד הסל"ד לא נפקד ממש – הודות לשימוש בלוח שעונים דיגיטאלי, בהעברת כפתור פשוטה למצב "ספורט" מד הטעינה יוחלף במד סל"ד למהדרין.
תא הנוסעים
תא הנוסעים נותר זהה לדגם טרום מתיחת הפנים. המושבים עוטים עור בהיר שנמצא גם בדלתות הרכב, יחד עם חיפוי עץ חום בדלתות ובדשבורד שמוסיפים לניחוח היוקרתי (בגרסאות הבכירות). העור נעים למגע אך הוא מרגיש מעט דק ואיכות החומרים לא אחידה. לעומת דיפון העור בחלקו העליון של הדשבורד, מתחתיו כבר נמצא פלסטיק פשוט יחסית.
למרות זאת, נקבל בלקסוס NX נגיעות פרימיום מעניינות כמו מראה נשלפת בין המושבים (שמסתירה תא שימושי), כרית מרופדת להנחת פרק כף היד בעת שימוש במשטח המגע, לתא הכפפות יש סגירה עם צליל עמום ושקט, וידית מדף החלוקה בתא המטען חוזרת למקומה בהדרגתיות מעודנת בדומה לידיות האחיזה שבתוך הרכב.
המושבים ב-NX נוחים ותומכים. הם רכים דיו ולמרות שהם לא חובקים ומרגישים מעט צרים, גם בנסיעה ארוכה הם נותרו נוחים. רק חבל שמשענות הראש לא מתכווננות גם לעומק. המושבים מחוממים ומאוורים, ובימי המבחן החמים האוורור היה יעיל מאוד ופעל בצורה טובה. לעיתים קשה לראות את לחצני המיזוג בשמש ישירה עקב מיקומם על גבי הקונסולה המרכזית.
המצב מאחור טוב מאוד, למרות שלא מדובר ברכב גדול במיוחד. שני מבוגרים ימצאו תנוחת ישיבה נוחה, הודות גם לאפשרות הכוונון למשענת הגב. מנגד, לשלושה אנשים המושב האחורי כבר יהיה צפוף. לאחר התקנת כיסא בטיחות, גם נער/ה לא ישבו בנוחות במושב האמצעי, וזאת עקב מבנהו הצר של המושב.
מרווח הראש נפגע קלות בעקבות הגג הפנוראמי, אך עדיין המרווח סביר. גג הזכוכית התקשה לבודד את חום השמש. כבר פגשנו בכאלה המצליחים לבודד טוב יותר.
אבזור לא חסר ב-NX. מגרסת ה-Premium יש גם מערכת שמע עם 10 רמקולים ומערכת מולטימדיה בגודל 10.3 אינץ'. המערכת די קלה להתמצאות, אך התפעול שלה באמצעות משטח מגע, שדורש הסתגלות. משטח המגע אינו פועל כמו פד עכבר שאנו רגילים למצוא במחשבים ניידים למשל, אלא הוא מבצע קפיצות בין האפשרויות השונות על גבי מסך המולטימדיה. תפעול באמצעות גלגלת כמו באודי או ב.מ.וו היה עדיף.
בלקסוס NX 300h ישנו בורר מצבי נהיגה בצורת גלגלת: הקלקה לצד ימין מעבירה למצב ספורט, הקלקה לצד שמאל מעבירה למצב "אקו", ולחיצה במרכז הגלגלת מחזירה למצב נורמלי. מצב אקו מאלחש את תגובת דוושת הגז ומצב ספורט מחדד אותה (ומחליף את מד הטעינה וצריכת האנרגיה למד סל"ד). לרוב העדפנו לנסוע במצב נורמלי ולהשתמש מדי פעם בכפתור EV לנסיעה על חשמל בלבד במהירות של עד 20 קמ"ש.
מרמת הגימור Premium ישנו גם תא מטען עם דלת חשמלית. סף הטעינה מעט גבוה, אך סך הכל נוח להעמיס ציוד ומדף החלוקה יוצר תא מטען שטוח. מנגד, עקב מיקום הסוללות, מדף החלוקה אינו מסתיר שטח שימושי במיוחד, אלא יספיק לאחסון מספר אביזרים קטנים כגון משולש האזהרה. המדף העליון מתרומם ביחד עם פתיחת דלת תא המטען, מה שמקל על הכנסת ציוד ובנוסף גם ניתן לכוון את גובה פתיחת דלת תא המטען, וזאת על מנת לא לפגוע בתקרות נמוכות או אם אתם מתקשים להגיע אליה.
רמת הגימור High Premium שנבחנה מוסיפה גם הגה מתכוונן חשמלית, זכרונות למושבים, ההגה והמראות, מראות צד מתכהות, חימום למושבים מאחור, וגם מפתח חכם בצורת כרטיס. המפתח דק מאוד והוא יכנס גם לתא כרטיסי האשראי שבארנק.
בתחום הבטיחות, ה-NX המחודש קיבל את מערך הבטיחות Lexus Safety System כבר מגרסת הכניסה. המערך כולל 8 כריות אוויר, בקרת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, התרעת התנגשות כולל זיהוי הולכי רגל ובלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים. מרמת הגימור High Premium תקבלו גם מערכת לזיהוי רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור ומערכת לזיהוי תמרורים.
מערכת זיהוי תנועה חוצה מאחור עובדת בצורה מצויינת ונוחה מאוד ביציאה מחניות צפופות ובעלות שדה ראייה מוגבל. לצד זאת, בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חדה ואינה מאטה את הרכב בהדרגתיות כמו שפגשנו ברכבים אחרים.
הנדסת האנוש בלקסוס היא לא נקודת החוזק, וגם ב-NX התפעול לא תמיד אינטואטיבי. הזכרנו כבר את תפעולו של משטח המגע, ונוסיף גם כי ישנן כפילויות תצוגה שעלולות לבלבל ויוצרות עומס. למשל, הצגת מצב בקרת האקלים בתצוגה שבקונסולה המרכזית ובמקביל גם במסך המולטימדיה, שהוא בעצמו בעל אפשרות פיצול וגם אז ניתן להציג את נתוני בקרת האקלים.
נוחות נסיעה
הסעיף שהיה לו לרועץ מקבל תפנית חיובית במתיחת הפנים. נוחות הנסיעה ב-NX המחודש מציגה שיפור מקיף. ה-NX אינו מתרסק על שיבושים גדולים או פסי האטה, הוא מצליח לספוג גם שיבושים קטנים, זווית הגלגול ורכינת המרכב מרוסנת וגם הנוסעים מאחור יהנו מנוחות טובה. ה-NX המחודש ממשיך את קודמו והוא רכב שקט בדרך כלל עם בידוד רעשים טוב מאוד, ורק נסיעה במהירות גבוהה מביאה עימה רעשי רוח סבירים לגמרי.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה זהה לדגם טרום מתיחת הפנים. מדובר במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר שמשודך למנוע חשמלי ויחדיו הם מפיקים 200 כ"ס ומומנט של 21.4 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה וההנעה כפולה קבועה. על פניו הנתונים נשמעים טובים, אך כאשר מוסיפים את נתון המשקל של הרכב, העומד על 1785 ק"ג, התמונה קצת משתנה. בהחלט מרגישים את "כובד משקלו" ולא מתקבלת תחושה זריזה. תיבת הילוכים הרציפה שקטה למדי ורק תחת מאמץ חודרים רעשי תיבה ומנוע. ה-NX ההיברידי ללא ספק יעדיף נהיגה רגועה וחסכונית.
ואם בחיסכון עסקינן - בסעיף צריכת הדלק התקבל נתון העומד על 11.5 ק"מ לליטר שהושג בתנאי נהיגה רגועים ושגרתיים למדי. הנתון לא בהכרח משקף את יתרונותיה של המערכת ההיברידית, אך מי שימצא עצמו בפקקים או ינהג ברכב בעיקר בנהיגה עירונית, יהנה מצריכה טובה יותר ככל הנראה - וגם מהשקט ותחושת הניתוק שבנסיעה במצב החשמלי.
התנהגות כביש
לקסוס NX הוא לא רכב עם יומרות ספורטיביות, לבטח לא בגרסת הכלאיים עם תוספת המשקל. אין תקשורת מהשלדה וההגה אינו מעביר מידע כלשהו (אך הוא בעל עובי טוב ונוח לאחיזה), זאת בנוסף ליחס הספק/משקל נמוך. אז מה כן הוא עושה טוב? הוא מרגיש בטוח מאוד ובעל אחיזה גבוהה מאוד, גם כאשר דוחקים בו.
סיכום
לקסוס NX המחודש מצליח לבצע את השינוי הנדרש כדי להישאר רלוונטי ולמעלה מכך בתחרות אל מול רכבי פנאי כמו אודי Q5 או וולוו XC60. אך בניגוד לשתיים המוזכרות, מדובר בלקסוס במתיחת פנים ולא בדור חדש לגמרי. יתרונותיו מגיעים דווקא ממה שעלול להיתפס כחיסרון: הוא אומנם קטן מהם, אך לא באופן משמעותי ומחירו זול יותר.
ה-NX עדיין מספק תחושת יוקרה, יחד עם יכולות תמרון עירוניות מצויינות, חיסכון בדלק בנסיעה עירונית וכעת הוא מציג שיפור משמעותי בנוחות הנסיעה ובמערכות הבטיחות. עלותה של גרסת ה-High Premium הבכירה (330,000 שקל) דומה לעלות גרסאות הכניסה של רכבי הפנאי ממותגי היוקרה האחרים. כך שאם אתם מחפשים את תחושת היוקרה, תדמית אמינות גבוהה, נסיעה שקטה ונוחה בעיר וגם אבזור עשיר, לקסוס NX הוא אופציה שבהחלט צריך לשקול.
לדגמי לקסוס בישראל -
לקסוס
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות