לראשונה אי פעם, ליצרנית היוקרה היפנית לקסוס יש רכב עם 7 מושבים (אם לא סופרים את ה-LX, שהוא בעצם טויוטה לנדקרוזר שעונד סמל לקסוס). בהתאם למקובל כיום, מוביל הנוסעים של לקסוס מגיע בתצורת הפנאי הפופולארית, בדומה לאודי Q7 למשל. אם נהיה מדויקים, נאמר שגרסת שבעת המושבים עונה לשם המסורבל לקסוס RX450hL, אך ברשותכם נקרא לה RX-L.
לקסוס RX-L מתחרה ברכבי פנאי יוקרתיים כמו אינפינטי QX60, וולוו XC90 ואודי Q7 שהוזכר כבר. בישראל משווקת ה-RX-L עם מנוע אחד, היברידי כמובן, וברמת גימור אחת - Premium הגבוהה. האם ה-RX-L יצליח לערער את מעמדם של וולוו ואודי? העמסנו (כמעט) את כל המשפחה ויצאנו לדרך.
עיצוב
לקסוס עשו עבודה טובה בהארכת ה-RX. לא מדובר ב"הדבקה" מאוחרת או יצירת מראה סטיישני משעמם. המעצבים ביצעו למעשה משיכה עדינה של הכנף האחורית, שינו את הגג הצף בחלק האחורי וגם את זווית השמשה האחורית. במבט מאחור או מלפנים תתקשו מאוד לנחש שמדובר בגרסה הארוכה.
קו העיצוב הכללי נשמר ואהבנו אותו גם בגרסה הרגילה. קווי האורך הזורמים, החזית המחודדת עם שבכת "שעון החול" העצומה והעיצוב המחודד בחלק האחורי. גם מהצד שמים לב לבתי הגלגלים התפוחים עם החישוקים הענקיים (20 אינץ'). ללא ספק מדובר ברכב שקשה לא להסתכל עליו.
עיצוב הפנים גם הוא מוכר מהדגם הרגיל. הקווים ארוכים וישרים, עם שעון אנלוגי במרכז הדשבורד, שילוב של עור בצבעי חום-בורדו ובצבע קרם ונגיעות אלומיניום – כל אלו תורמים לאווירה היוקרתית.
תא הנוסעים
הכניסה לתא הנוסעים (ללא מפתח כמובן) מגלה כי הכל נותר זהה לדגם הרגיל, למעט הוספת השורה השלישית כמובן (עוד נגיע אליה). כמעט כל משטח ברכב מצופה עור, ומה שלא (כמו הקורות והתקרה) מצופה בד נעים למגע, כמעט קטיפתי. הדשבורד כולו מצופה עור עם עיטורי אלומיניום לאורכו וגימור עץ בקונוסלה שבין המושבים.
הפלסטיקה איכותית למדי ורק כאשר נשלח ידיים לתחתית תא הנוסעים נמצא פלסטיקה פשוטה יותר, אך גם היא בצבע חום-בורדו ושומרת על המראה היוקרתי.
המושבים הקדמיים משלבים גם הם בין שני צבעי עור שמרגיש איכותי ונעים למגע. המושבים נוחים מאוד, מתכווננים חשמלית, מחוממים ומקוררים (פיצ'ר חובה בגל החום שהגיע בימי המבחן). המושבים כוללים גם זכרונות למושב הנהג כולל להגה ולמראות הצד (המתכהות) - בהחלט שימושי ברכב שגם אבא וגם אמא יצטרכו לעשות בו שימוש.
לוח השעונים דיגיטלי ומחליף תצוגות על-פי בורר מצבי הנהיגה. במצב ספורט משנה לוח השעונים את צבעו לאדום ומד הטעינה והחיסכון באנרגיה משתנה למד סל"ד.
גם ב-RX-L ישנו מסך מולטימדיה ענק בגודל 12.3 אינץ' שניתן לפיצול לשתי תצוגות שונות (שחלקן גם מופיעות במחשב הדרך שמרכז לוח המחוונים). משטח השליטה בו שופר לעומת דגמי לקסוס אחרים (כמו ב-NX למשל), אך הוא עדיין לא קל לשימוש כמו פקד השליטה של אודי או ב.מ.וו. מנגד, ניתן לכוונן את עוצמת התגובה שלו וכך להפוך את ההסתגלות לפשוטה יותר.
הנהג והנוסע יהנו גם משקע 12V ומשטח הטענה אלחוטי לסלולרי (שלא תמיד עבד), שני מחזיקי כוסות, כאשר אחד מהם מתכוונן לעומק ויכול להכיל בתוכו גם כוסות תרמיות – נהדר! יש גם חריץ לכרטיס זיכרון למערכת הניווט המקורית (שאינה פועלת בישראל) ותא גדול בין המושבים שכולל ריפוד פנימי הניתן להרמה ומתחתיו מקום ייעודי לספר הרכב (ככה שלעולם לא תאבדו אותו), שני שקעי USB ועוד שקע 12V ואפילו קליפס ייעודי לעט.
צפייה בתוכן לקסוס RX-L - מבחן רכב
בלקסוס שלנו נוספה גם התקנה מקומית של מערכת הפעלה הכוללת ווייז ואפליקציות חניה. המעבר אליה מתבצע על-ידי מעבר בין מקורות השמע השונים. פקד השליטה של לקסוס מסונכרן עם סמן העכבר המרחף בתצוגה המקומית, ובאופן תמוה דווקא שם השליטה טובה יותר (אך עדיין לא משהו שמומלץ לבצע תוך כדי נסיעה). הערה לחובתה נרשמת לרמקול החיצוני שהותקן עימה. הצליל לא מתקרב באיכותו לרמקולים המקוריים שברכב (12 במספר).
בשורה השנייה ישנם פתחי מיזוג אך ללא שליטה נפרדת על הטמפרטורה. המושבים מתקפלים למצב שטוח והם אף נעים על מסילה לטובת הגדלת המרווח ליושבים מאחור או להגדלת נפח תא המטען. השורה השנייה גם מתקפלת בחלוקת 40:20:40 שימושית, אך היא תתאים בעיקר לשני מבוגרים, זאת מאחר והמושב האמצעי צר מאוד וגם ילד ירגיש שם בצפיפות.
לזכותה של השורה השניה נציין כי הרצפה שטוחה לחלוטין, יש תאורה נפרדת לכל נוסע, ווי תליה בתקרה והמשענת המשוכללת שבין המושבים כוללת מחזיקי כוסות מתקפלים ותא צר לטאבלט קטן (או סלולרי גדול) ותא נוסף עם שני שקעי USB שיכול לשכן בתוכו שני מכשירים סלולריים - ומה אם לא מקור אנרגיה זמין הוא המתכון לשקט בתא הנוסעים.
השורה השלישית, שלשמה התכנסנו כאן היום, מעט מאכזבת. בצד היתרונות נציין כי ליושבים מאחור יש איזור אקלים נפרד, עם שליטה מתצוגה המותקנת בצד השמאלי (זה המקום בו תחגרו את הילד האחראי, אחרת יתפתח ריב). יש גם שני מחזיקי כוסות גדולים והמושבים עצמם עצמם מתקפלים חשמלית.
אותם משבים שמתקפלים חשמלית, עושים זאת באמצעות כפתורים שנמצאים בתא המטען. המשמעות היא שאם השארתם את אחד המושבים מקופל ואחד הילדים ירצה להיכנס למושב האחורי, לא ניתן לפתוח אותם מאיזור הכניסה ותאלצו לפתוח את דלת תא המטען ולתפעל את המושבים משם. המושבים עצמם קצרים ונמוכים מאוד ויתאימו לילדים קטנים בלבד. זהו כנראה המס אותו משלמים על אחסון הסוללות בתחתית תא המטען.
מרווח הראש לאורך כל הרכב טוב מאוד. המרווח מתאפשר מאחר בלקסוס המוארכת ויתרו על הגג הפנוראמי. גג שמש מעל המושבים הקדמיים דווקא יש.
בסוף אנו עוסקים ברכב שנועד להסיע משפחה גדולה, ותאי אחסון זה דבר חשוב למטרה הזו. אנחנו ספרנו 10 תאים בשורה הראשונה (כאשר התאים בדלתות כוללים הרחבה), 8 בשורה השניה, ועוד 2 בשורה השלישית – בסך הכל 20 תאים. נהדר!
תא המטען ב-RX-L נפתח ללא מגע יד. פשוט מקרבים את היד לסמל וזהו – תא המטען יתריע לפני הפתיחה והוא יתרומם אל-על (ניתן אף לכוון את גובה הפתיחה במידה והחניה שלכם נמוכה). זה עובד טוב יותר משיטת הנפת הרגל, שם לא תמיד יודעים בדיוק לאן "לבעוט".
התא עצמו ללא בליטות והוא שטוח ושימושי. נפחו עומד על 176 ליטר כאשר שורת המושבים השלישית במקומה, 474 ליטר כאשר המושבים מקופלים ועד 1656 ליטרים כאשר מקפלים גם את השורה השניה. בנוסף לכך, יש וו תלייה למשקל של עד 4 ק"ג, 4 לולאות, שקע 12V, תאורה משני הצדדים ואחת נוספת שמאירה מלמעלה כאשר הדלת פתוחה. בתחתית יש תא המסתיר את כלי הנהג ומקום ייעודי לווילון הנגלל שניתן להרכבה רק כאשר השורה השלישית לא בשימוש.
צפייה בתוכן לקסוס RX-L - מבחן רכב
ערך הבטיחות נמצא כמעט תמיד בראש סדר העדיפויות כאשר רוכשים מכונית למשפחה, והלקסוס לא מאכזב – ישנן 10 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעה על סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, התרעת עייפות לנהג, זיהוי תמרורים, התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימה אוטונומית.
הנדסת האנוש ב-RX-L (כמו גם בדגמי לקסוס אחרים) לא מושלמת. התפעול לא תמיד פשוט: את פקד השליטה כבר הזכרנו, וישנן לעיתים כפילויות תצוגה וגם לא מעט כפתורים פזורים מול הנהג.
נוחות נסיעה
ללקסוס חישוקים בגודל 20 אינץ', אך למרות זאת נוחות הנסיעה ב-RX-L טובה מאוד. הוא מצליח לבודד את הנוסעים ממרבית מפגעי הדרך. הוא אומנם מתנדנד מעט אחרי מעבר פס האטה למשל, אך מדובר בנדנוד נעים שכזה.
גם בידוד הרעשים טוב מאוד, בנסיעה עירונית ובין-עירונית כאחד. ואחרי שפיזרתם את הילדים, כשנוסעים על חשמל בלבד, אפשר לרגע להתנתק מכל השאון ופשוט להירגע.
למרות מידותיו, קל מאוד להסתדר איתו גם בסביבה צפופה. הישיבה גבוהה ושדה הראיה לפנים ולצדדים טוב. הראות לאחור טובה יחסית הודות לחלונות קטנים בקורות האחוריים, אך עדיין מדובר בקורות עבות. מערך החיישנים ומצלמת הרוורס פועל בצורה טובה ומסייע לתחושת הביטחון.
מנוע ותיבת הילוכים
גם מתחת לפני השטח, מדובר בעצם ביחידת ההנעה ההיברידית המוכרת מה-RX הרגיל. מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר הפועל יחדיו עם מנוע חשמלי. יחד הם מפיקים 313 כ"ס ומומנט של 34.2 קג"מ, כאשר כל אלו משודכים להנעה כפולה. ההאצה ל-100 קמ"ש התארכה רק ב-0.3 שניות לעומת הגרסה הרגילה ועומדת על 8 שניות קצרות.
אל תתנו לכותרת ההיברידית להטעות אתכם: מדובר במנוע בשרני שיודע לתת עבודה. היציאה מהמקום זריזה יחסית הודות למנוע החשמלי ובכביש מהיר ובהאצות ביניים ה-V6 יודע לנהום ולמשוך את הרכב בנחישות קדימה. גם תיבת ההילוכים הרציפה לא מפריעה, להיפך: היא מרגישה כמו תיבה אוטומטית אמיתית ופועלת בצורה חלקה ונעימה.
את המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 9.3 ק"מ לליטר בתנאים מגוונים שכללו לא מעט נסיעה בין-עירונית. מדובר בנתון לא רע עבור רכב פנאי גדול וכבד כל כך, שגם מגיע עם מנוע בנזין עתיר נפח.
התנהגות כביש
לקסוס RX-L לא נועד לתקוף פניות. הוא ארוך (5 מטר), גבוה (1.70 מטר) ושמן (2,200 ק"ג). אבל למרות זאת, הוא לא מרגיש עצלן. גם כאשר דוחקים בו הוא משדר ביטחון ושומר על אחיזת כביש מצוינת, גם אם בתוך תוכו הוא מעדיף התנהלות נינוחה יותר. ההגה נעים לאחיזה אך לא מתקשר, ורכינות המרכב מורגשות. הגיוני.
סיכום
אין עוררין על כך שלקסוס RX-L הוא רכב יוקרה נהדר. איכות החומרים טובה מאוד, רמת הנוחות מעולה, האבזור עשיר וכולל שלל מערכות בטיחות מתקדמות ויחידת ההנעה טובה גם כן. אבל הניסיון של לקסוס לשלב בין מערכת הנעה היברידית (שגוזלת מקום חשוב בחלקו האחורי של הרכב) עם שורת מושבים שלישית גובה כאן מחירים ברורים.
בסיס הגלגלים של ה-RX-L קצר משמעותית מזה של וולוו XC90 ואודי Q7, ולכן נוצר מרחב מחיה הדורש לא מעט פשרות (למשל, כדי לאפשר מקום ליושבים מאחור, צמצנו מאוד את מרווח הרגליים של יושבי השורה השנייה). השורה השלישית, צריך לדעת, תתאים לילדים בלבד - זה לא רכב יעודי לשבעה כמו הוולוו למשל, או כמו לנדרובר דיסקברי. ההגדרה "5+2" תתאים לו יותר.
אז איפה מכת המחץ של ה-RX-L? ובכן, בשורת התמורה למחיר. הלקסוס המגודל זול בעשרות אלפי שקלים מהמתחרים הישירים שהוזכרו קודם וזה עוד בהשוואה לגרסאות הכניסה שלהם, ופער המחיר יאמיר עוד יותר ככל שנעלה ברמות הגימור. לקסוס RX-L מציע רמת יוקרה גבוהה ומפרט עשיר, וכבונוס מציע גם שני מושבים נוספים. אז אם הילדים שלכם עדיין קטנים, ואתם מחפשים רכב מפנק לנייד איתו את כל המשפחה, כנראה שלא תוותרו על נסיעת מבחן בלקסוס RX-L.
לדגמי לקסוס בישראל - לקסוס
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות