אמריקה. לקסוס הוא אחד ממותגי הרכב שארצות הברית של אמריקה אוהבת: מכוניות גדולות במעטפת יוקרתית ומפוארת. הדור הראשון של לקסוס RX, שהושק בשלהי סוף התשעים של המאה הקודמת, נחשב לאחת מהסנוניות הראשונות של קבוצת רכבי הפנאי היוקרתיים. היום, ארבע שנים לאחר שהושק הדור הרביעי, ה-RX פוגש על הכביש מתחרים יוקרתיים רבים וכבר הגיע זמנו למתיחת הפנים. כך יצא שבחודש דצמבר קיבלנו למבחן את גרסת הפרימיום שעבורה תקבלו עודף זניח מ-380 אלף שקלים. דצמבר? אמריקה? אם כבר אמריקה, שמנו פעמינו לכיוון נצרת לתור אחר חג שאמריקה אוהבת: חג המולד.
המפגש הראשון עם ה-RX המחודש מתקיים בחניון התת-קרקעי של לקסוס בפתח תקווה ולאו דווקא באמריקה. התמונות לא מצליחות להעביר כמה שה-RX גדול למראה ומרשים מאוד למראה, גם בצבע הלבן של רכב המבחן. חדי העין מביניכם ישימו לב לעיצוב הפגושים החדש, לתאורת הערפל המחודשת ולטקסטורה המעודכנת בשבכה הקדמית בצורת שעון החול. גם המוטיבים של קורה C המעוצבת והשמשה האחורית המשופעת נותרו בעינם.
החישוקים הקלים בקוטר 20 אינץ' של גרסת הפרימיום בהחלט מוסיפים למראהו של ה-RX.עיצובו של ה-RX נותר אגרסיבי ומוחצן כמו שהיה, ללא שינויים משמעותיים: הקווים החדים, המיוחדים והעוקצניים למראה נותרו כמו שהם וטוב שכך. זהו כלי מרשים שלא ניתן להתעלם ממנו על הכביש, אפילו בפקקים של העיר נצרת, שמשופעת ברכבי יוקרה שונים.
תא הנוסעים
הגשם בחוץ מזכיר לנו שדצמבר הוא חודש חורפי, אפילו בארץ הקודש. נכנסים ל-RX על גבי מדרגות הצד המקוריות ופוגשים תא נוסעים עם ניחוח יוקרתי: אין ספק שלקסוס לא חסכו כאן בעור. תא הנוסעים האיכותי והמהודק משלב שני גווני צבע: צבע בז' בחלקיו העליונים וצבע חום כהה באזורים נמוכים יותר.
למרות התחושה היוקרתית, הרושם הראשוני שמתקבל מאחורי ההגה היא של רכב מעט מיושן: ידית הקרוז קונטרול העבה, מחווני הסל"ד והמהירות האנלוגיים הגדולים והמסך הקטן שביניהם נראים כאילו נלקחו מדור קודם של לקסוס. בהמשך לתחושת היוקרה, ה-RX משופע גם במוטיבים שונים של סטייל: שעון המחוגים האלגנטי במרכז הקונסולה מיוחד למראה וכפתורי השליטה במערכת השמע מרגישים כמו חוגה של מגבר אודיו קלאסי.
התאורה הפנימית עשירה, עם תאורת מפות מלפנים ומאחור שמופעלת על ידי חיישן קירבה. לא מצאנו תאורת אווירה בדלתות, כזו שמקובל למצוא אצל רבים מהמתחרים. כחלק ממתיחת הפנים, מערכת המולטימדיה מגיעה כעת עם מסך מגע בגודל 12.3 אינץ' ותומכת באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו.
לצד ההתרשמות מאיכות החומרים וההרכבה, התאכזבנו מעט מהנדסת האנוש: מערכת המולטימדיה אינה אינטואיטיבית לשימוש, הג'ויסטיק בצורת משטח מגע שמיועד למעבר בין התפריטים דורש הסתגלות, כמה כפתורים הסתננו להם לגובה ברכי הנהג והקונסולה המרכזית מלאה בכפתורים שקשה להבדיל ביניהם בזמן נהיגה. רשימת האבזור הארוכה של ה-RX כוללת כמה דברים חביבים, ביניהם קירור למושבים (בנוסף לחימום) ומשטח טעינה אלחוטית לטלפון הנייד. בתוך הקונסולה שבין המושבים, מצאנו תחתית נשלפת שמאפשרת להחביא דברים. לתשומת ליבם של האמריקאים שחוזרים מגיחה קצרה למקסיקו.
היושבים מאחור ימצאו סביבת שהייה נעימה: המושבים האחוריים מרווחים דיים לשני מבוגרים, ניתן לכוון את זווית המשענת שלהם והרצפה השטוחה מקלה על צירוף נוסע שלישי (סנטה קלאוס?). במרכז הספסל נמצאת משענת יד עם תא אחסון ומחזיקי כוסות שימושיים. מרווח הראש טוב למרות החלון הפנורמי בגג. בנוסף השוהים מאחור יהנו מפתחי מיזוג ושני חיבורי USB עם טעינה איטית רגילה. על הדרך הצלחנו להעמיס שלושה בוסטרים בגודל מלא (כן, של חברה אמריקאית. במקרה).
מאחורי דלת תא המטען החשמלית נמצא חלל בנפח 553 ליטר, שתופח ל-1626 ליטר בעת קיפול המושבים האחוריים. רצפת תא המטען הגבוהה מצמצמת את הנפח אך מאפשרת גישה נוחה להטענת כל מה שעולה על רוחכם. מתחת לרצפה הגבוהה מסתתר גלגל חלופי זמני אך גדול במידותיו. יש הרבה מקום למתנות של חג המולד, הורים אמריקאיים.
נוחות נסיעה
למרות שאנחנו לא באמריקה, איך הוא על הכביש? כשנוהגים עליו ה-RX מרגיש כמו רכב גדול. הרכב רחב והישיבה גבוהה, ופשוט מרגישים שמדובר ברכב ששוקל 2 טונות. בכבישים השבורים של העיר נצרת, ה-RX מתגבר בקלות על פסי האטה ושברים בכביש. לעיתים הוא לא מצליח לסנן רעידות קטנות, אבל זה לא משהו שבגללו נתגרש ממנו. בכביש בינעירוני, ה-RX מעביר תחושה אמריקאית שכזו: פעולת מתלים רכה וארוכה אך מרוסנת מספיק שלא תהפוך לנדנוד גלי. איכות הנסיעה של ה-RX גבוהה, כצפוי מרכב פרימיום. למרות שבחלק ממדינות ארה"ב כבר יורד שלג בדצמבר, אנחנו תפסנו רק קצת גשם במהלך המבחן. וכאן מגיעה הטרוניה: בידוד הרעשים מאזור בתי הגלגלים אינו עומד באותה רמה גבוהה עם שאר הבידודים של ה-RX. כמו כן במהלך נסיעה במהירות גבוהה נשמעו מעט רעשי רוח, ייתכן ובגלל הגג הפנורמי הנפתח של גרסת הפרימיום.
מנוע ותיבת הילוכים
במדבקת הדגם שמודבקת על אחוריו של ה-RX שלנו חסרה אות אחת והיא h. לקסוס שאיננה היברידית? יש דברים כאלה. אז מה יש לנו כאן מתחת למכסה המנוע הזוויתי? ה-RX מצויד במנוע בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 2 ליטרים שמפתח 238 כ"ס ב-4800 סל"ד ומומנט של 35.7 קג"מ ב-1650 סל"ד נמוכים. בניגוד לתיבות ההילוכים הרציפות בדגמים ההיברידיים, המנוע של ה-RX משודך לתיבה אוטומטית פלאנטרית עם שישה הילוכים בלבד.
מתכון שונה ממה שציפיתם לו, הא? על הנייר המספרים נראים לא רע אבל כשזוכרים שאותם 238 סוסים צריכים להזיז לקסוס ששוקלת כמעט 2 טונות אז מתחילים להבין מדוע התאוצה ל-100 קמ"ש היא 9.5 שניות.
על הכביש ה-RX לא מרגיש חזק באופן מובהק בתחילת הנסיעה: כיול דוושת התאוצה הוא על הצד הרגוע וצריך להפעיל הרבה לחץ כדי שה-RX יזנק בשיא אונו. אין מדובר במכונית איטית אבל אל תצפו גם לחורכת אספלט. תאוצות הביניים טובות ומאפשרות עקיפות בכל מהירות נתונה. תיבת ההילוכים פועלת בהרמוניה עם המנוע ושילוב ההילוכים חלק בפקקים וגם תחת עומס. אפרופו פקקים, ל-RX קיימת פונקציית hold שמאפשרת לעמוד במקום ללא צורך ללחוץ על דוושת הבלם. היכולת הזו שימושית ביותר אך היציאה ממנה מעט אגרסיבית כשלוחצים באופן פחות עדין על דוושת התאוצה.
בנוסף, חשוב לציין שה-RX שקיבלנו למבחן היה רכב חדש לחלוטין עם עשרות ק"מ בודדים שעברו תחת צמיגיו הרחבים - כך שהביצועים וגם צריכת הדלק צפויים להיות טובים יותר בהמשך.
צריכת הדלק הממוצעת שנמדדה לאורך ימי המבחן עמדה על 7.6 ק"מ לליטר. בנסיעה שיוט מתונה השגנו צריכה של 10.8 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק עומד על 72 ליטר ומאפשר טווח נסיעה מכובד.
התנהגות כביש
אחיזת הכביש של הלקסוס גבוהה. קשה לטעות עם הנעה כפולה קבועה וצמיגי דאנלופ ספורט מקס במידה 235/55R20: זה פשוט אוחז. בכבישים מפותלים מגלה ה-RX התנהגות כביש בטוחה וסלחנית, למרות הגודל והמשקל. ההגה קל אבל הוא מספיק מדויק כדי שהנהג לא יעשה טעות. זרוק אותו לפניה והוא פשוט יצלח אותה בלי בעיות. בלי מאמץ, אבל גם בלי איזשהו היזון חוזר לנהג על מה שמתרחש שם בין הגלגלים לכביש.
סיכום
גם לאחר מתיחת הפנים הבלתי נמנעת, לקסוס RX נשאר רכב פנאי יוקרתי ומרשים. הוא מציע אפקט הגעה גבוה, איכות נסיעה גבוהה ואיכות חומרים והרכבה לעילא. על צד החובה ניתן למנות הנדסת אנוש בינונית ויחידת כוח טובה אך לא מרגשת. והאם בכלל כדאי לקחת את הגרסה הלא-היברידית? למרות נחיתות מסוימת בצריכת הדלק ובביצועים, ההפרש של 70 אלף שקלים בין גרסאות הטורבו-בנזין לגרסאות ההיברידיות אינו פעוט בכלל. עם כל התכונות והיכולות הטובות שנכללות במחיר של RX300, רבים יחליטו להסתדר גם ללא החשמל.
לצפייה בכל דגמי לקסוס בישראל
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות