בראשית הייתה מאזדה 626, משפחתית גדולה ומשעממת, שתיזכר בתור האחת שהורידה את מכוניות המנהלים אל העם בארץ הקודש. גרסת הסטיישן של ה-626 הייתה מכונית שימושית, שבימיה הטובים יכלה לשאת אפילו שבעה נוסעים. לאחר מכן הגיעה מאזדה 6 עם ניחוח ספורטיבי בצמיגיה וגרסת הסטיישן נעלמה מהארץ אך לא מהעולם. בינתיים ה-6 הצליחה לא רע בארץ גם בלי גרסת סטיישן בהיצע, אבל היום כשסטיישן היא כבר לא מילה גסה ומאזדה 6 החדשה רחוקה שנות אור מאותה 626 משמימה, גרסת הסטיישן של ה-6 חוזרת לאולמות התצוגה. תכירו את מאזדה 6 Wagon. האם מאזדה הצליחה לשלב את הניחוח הספורטיבי של ה-6 עם השימושיות המובנית של תצורת הסטיישן?
מאזדה 6 סטיישן. שימושיות שלא פוגעת במראה / צילומים: דניאל סקלי
תסתכלו על זה איך שתסתכלו על זה, אבל אין ספק שמאזדה 6 החדשה היא מכונית מרשימה. האף האגרסיבי, הכנפיים הקדמיות המוכנות לזינוק וקו המותניים המשתפל נראים טוב יותר על הכביש מאשר בתמונות. למרות שהאף דומה ל-CX5, העיצוב דינאמי ומושך יותר מהאחות המיועדת לפנאי עירוני. גרסת הסטיישן שומרת על המראה הספורטיבי של דגמי ה-4 דלתות ולא נראית תכליתית או משעממת: שני מפלטים כסופים שמנמנים ובתי גלגלים בולטים מכילים חישוקים קלים נאים בקוטר 17 אינץ'. עם חישוקי ה-19 אינץ' של גרסת הפרימיום היא תיראה עוד יותר טוב, אבל למה להגזים? הרי בסטיישן עסקינן.
המאזדה פותחת דלתותיה כאשר מתקרבים אליה עם המפתח ביד. אם אתם לחוצים או גרים בסביבה עוינת, הפתיחה האוטומטית הזו ניתנת לביטול. כניסה לתא הנוסעים המרווח והעוטף מגלה שבמאזדה לא חסכו בצבע השחור. אבל למרות כל השחור הזה, התחושה מכובדת: איכות החומרים טובה ברובה, ופיסות של עור שחור, נגיעות כסופות של פלסטיק בנוסח אלומיניום מוברש ומוט הילוכים מעוצב תורמים לתחושה יוקרתית. שלושה צבירי שעונים ממוקמים מול עיני הנהג, כאשר המחוון הימני משמש למידע כללי. המושב האחורי יתאים בעיקר לזוג מבוגרים והשלישי באמצע יחוש צפיפות קלה. תא מטען בנפח 451 ליטר אינו נחשב בין המכובדים בקטגוריה זו (למרות שהנתון מתייחס לנפח עד לגובה המדף) אך הוא מכיל פתרונות אחסון חכמים. לאור התקרה הנמוכה, אל תנסו להכניס אליו כלבים גדולים (לא שניסינו, כמובן).
תא הנוסעים מאובזר היטב, אך העיצוב פושר / צילום: גלעד ארצי
מתניעים עם כפתור התנעה ללא צורך בסיבוב מפתח. יחידת ההנעה מספקת ביצועים נאותים אבל לא מרשימים ביחס למראה הספורטיבי. פעולת המנוע משתלבת היטב עם התיבה הזריזה בעלת ששת ההילוכים. מערכת ה-iStop לדימום המנוע בעת עצירה עובדת בצורה טובה: דימום המנוע מתבצע פעם אחת בכל עצירה וההתנעה הזריזה מתבצעת בעת שחרור דוושת הבלימה. חשוב לציין שהמערכת לא מדוממת את המנוע כשהמזגן מכוון לטמפרטורות מקסימליות או כשפעולת המדחס עדיין נדרשת. למרות שכפתור הביטול נמצא בהישג יד, לא ראינו צורך לבטל את פעולת המערכת בזמן המבחן וזה אומר הרבה.
על הכביש, איכות הנסיעה של ה-6 לא משתווה לסיטרואן C5 אך המאזדה החדשה נוחה יותר מהדורות הקודמים. המושבים קשים למדי ונדרשת הסתגלות על מנת למצוא את תנוחת הנהיגה המתאימה. מערכת המתלים מעבירה תחושה כאילו היא עסוקה ועובדת באופן רצוף. האם משלמים לה על שעות נוספות? נוחות הנסיעה בינונית בעיר ובמעבר על שיבושים משמעותיים ה-6 יכולה לחבוט בנוסעיה. כנראה שגלגלי ה-19 אינץ' של גרסת הפרימיום לא ישפרו את הנוחות. מחוץ לעיר משתפרת נוחות הנסיעה, אך ה-6 מרגישה קצת עצבנית על הכביש המהיר ורעשי הרוח מכיוון המראות עלולים להטריד במהירות בינעירונית. דווקא בידוד רעשי הכביש מצוין, למרות הצמיגים הרחבים. כך או אחרת, נוחות נסיעה אינה תכונתה החזקה של ה-6 החדשה.
אבל עזבו נוחות. בהתחשב בטיזינג של הלוק הספורטיבי, האם ה-6 עדיין יכולה לגרום לכם ליהנות מהדרך? החרטום השואג מופנה לכיוון כבישי ההר הירוק תמיד. למרות שזו גרסת סטיישן, ה-6 מוכיחה שהיא לא שכחה את מורשת אחיותיה. התנהגות הכביש מהנה: המאזדה הגדולה יכולה לתקל פניות במהירות גבוהה. הנטייה הראשונית לתת-היגוי היא מינימאלית ומשחקי העברות משקל עם הדוושה יכולים להיות מהנים יחסית, כאשר העברות משקל פרובוקטיביות יכולות להוציא את הזנב לפסיעה קלה. כוח המנוע אינו מרגש, אך הוא מספיק חזק בכדי למשוך כמעט 1,500 ק"ג במעלה ההר. הידיות השימושיות להעברת הילוכים מההגה מאפשרות להשאיר שתי ידיים על ההגה מצופה העור. ההסתייגות היחידה היא מהבלמים, שהיו זקוקים ליותר תחושת עוצמה למען הביטחון. לאחר כמעט 400 ק"מ של נסיעה משולבת בין נסיעה מתונה לנהיגה ספורטיבית, מחשב הדרך טען לצריכת דלק של 11.5 ק"מ לליטר בעוד המדידה המסורתית העלתה נתון של 10 ק"מ לליטר.
סגמנט מכוניות המנהלים-סטיישן מחולק בארץ לשתי קבוצות. קבוצת הסטיישן היקרות שמחירן נע סביב 190 אלף שקל וביניהן ניתן למנות את פיג'ו 508SW, סקודה סופרב קומבי, סובארו B4 סטיישן ואופל אינסיגניה טורר. מנגד ניצבת קבוצת הסטיישן הזולות יותר (יחסית, יחסית) שמחירן נע סביב 165 אלף שקל: טויוטה אוונסיס הסולידית, יונדאי i40 CW הפרקטית, פורד מונדיאו הותיקה אך המוצלחת והמאזדה 6 Wagon שלנו. המאזדה היא אמנם לא המכונית הנוחה והפרקטית ביותר מבין כל אלו, אך היא תספק הנאה למנהל שאוהב לנהוג, בעיקר כשמדובר במכונית נאה ואסתטית. מאזדה 6 wagon היא ההיפך של אותה 626 סטיישן משעממת – לטוב ולרע.