המפסידה הגדולה מאופנת רכבי הפנאי, עם זה כולם יסכימו, היא קטגוריית רכבי המנהלים. מעולם זו לא הייתה קטגוריה מובילה, אבל היא נמכרה בצורה יציבה והוותה שדרוג מתבקש לרכבי הסדאן המשפחתיים. עם פרוץ מתקפת הג'יפונים, הראשונים להיפגע היו רכבי המנהלים, כשבמחיר של מכונית מנהלים שגרתית ניתן היה לקבל ג'יפון אופנתי ומרשים. התוצאה לא אחרה לבוא וחלק מהיצרנים אף השהו פיתוחים של דורות חדשים למכוניות המנהלים שלהם.
אך הנה, לאחר שוך הקרבות, היצרנים השונים מצאו לעצמם דרך חדשה - אימצו לחיקם את רכבי הפנאי (הקטנים, הקומפקטים וגם אלו עם שבעה מקומות) ומכונית המנהלים מוצאת את מקומה לצידם עם מיתוג מעט שונה של יוקרה ואיכות. בישראל מתייצב נתח השוק של רכבי המנהלים על 4% פחות או יותר, נתון שמצביע על כ-10,000 מסירות מדי שנה.
למבחן הפעם קיבצנו ארבע מכוניות מנהלים, כאשר שלוש מתוכן הן מכוניות חדשות או מחודשות. אופל אינסיגניה הגיעה לישראל בתחילת השנה בדור השני והחדש שלה, עם תקוות גדולות להפיח רוח חדשה במותג אופל; יונדאי סונטה הייבריד שלאחר מתיחת הפנים עברה שדרוג משמעותי, ואיתה הגיעה לישראל גם קיה אופטימה, אחותה מבית, שהתחדשה לה בהנעה היברידית ופונה בגרסה זו גם לשוק הפרטי ולא רק לשוק המוניות (שם נמכרה עד לאחרונה גרסת הדיזל). המכונית הרביעית במבחן היא סקודה סופרב - מובילת הקטגוריה הותיקה והאהובה. תתרווחו לכם במושבים, יצאנו לדרך.
אופל אינסיגניה
עיצוב וסגנון
העיצוב הוא נקודת החוזק של האינסיגניה. הוא מביא איתו רעננות מסויימת לקטגוריה, ומשדר סגנון מתוחכם עם קווים זורמים שיוצרים תצורת קופה חמש דלתות.
גם עיצוב הפנים ממשיך להיות המודרני מבין הארבע. התחושה עוטפת (אם כי מרווחת ביחס לדור הקודם), אהבנו את דיפוני העור בצבע חום של רכב המבחן ובהחלט ישנה תחושה יוקרתית בתא הנוסעים. זה קורה בעיקר בזכות איכות החומרים הגבוהה. דיפוני העור נמצאים כמעט בכל מקום - בדשבורד, בדלתות ובקונסלה המרכזית.
אבזור ותפעול
לאופל אינסיגניה חמש רמות גימור. ברמת הגימור האמצעית (Innovation) שנבחנה נוכל למצוא אבזור עשיר למדי. האבזור כולל ריפוד עור למושבים, מושב נהג עם כוונון חשמלי ואוורור, חימום למושבים הקדמיים והאחוריים, משטח הטענה אלחוטי ועוד.
בתחום הבטיחות אופל ציידו את האינסיגניה במערכות בטיחות מתקדמות כגון בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי - מערכת שפעלה באופן פחות מדוייק מזו שבאופטימה למשל.
תפעול מערכת המולטימדיה פשוט למדי, כאשר ישנם גם כפתורים פיזיים בתחתית המסך שמקלים על התפעול השוטף. מנגד, לחצני בקרת האקלים נמצאים במיקום מעט נמוך ופחות נגיש, וגם לוח המחוונים מעט עמוס ומורכב לתפעול..
הנדסת האנוש של האינסיגניה אינה טובה כשל הסופרב וסביבת העבודה פחות קלה להבנה והתמצאות משל הסונטה והאופטימה.
שימושיות ומרווח
המושבים הקדמיים באינסיגניה נוחים, תומכים ומאפשרים מציאת תנוחת נהיגה טובה הודות גם לאפשרות כוונון לתמיכה הצידית (היחידה במבחן זה). להגה גודל טוב והוא נוח לאחיזה, אך מרווח הראש נפגע בעקבות הגג הפנוראמי וגם לראשי נהגים בגובה ממוצע נותר מרווח מצומצם יחסית. שדה הראייה לפנים סביר ולאחור הוא פחות טוב משאר הנבחנות, עקב קורות C רחבות וחלון אחורי קטן.
במושב האחורי המרווח לשלושה הוא הצפוף בחבורה. כתפיי שלושה מבוגרים חפפו האחת את השנייה וגם מרווח הראש מאחור משלם את מס העיצוב עקב הגג המשתפל. הנוסע האמצעי נאלץ להתמודד עם תעלת הינע גבוהה הגורמת לו לשבת בפישוק, אך מרווח הרגליים ליושבים בצדדים, בדומה לסופרב, הוא טוב מאוד.
המרווח לשניים, לעומת זאת, הוא הטוב ביותר כאן. המושב נוח במיוחד, תומך ונותן תחושה של ישיבה בכורסה נפרדת. מרווח הראש משתפר קלות כאשר נפרדים מהנוסע השלישי. היושבים מאחור יהנו בנוסף למשענת יד ומחזיקי כוסות גם משני שקעי USB, פתחי מיזוג, חימום למושבים האחוריים ותאורת תקרה נפרדת לכל נוסע.
בתא הנוסעים של האינסיגניה ספרנו סך של 14 תאי אחסון, לעומת 19 בצמד הקוריאניות. לצד זאת, תא מטען בעל דלת חמישית הוא יתרון עצום ומבחינת השימושיות והגודל הוא שני רק לסופרב.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה טובה מאוד בסך הכל, על אף שהאופל לא רכה כמו הסונטה או מבודדת כמו הסופרב. מפגש מהיר עם שיבושים כגון פס האטה או שבר בכביש, מעביר תחושה מסוימת של חבטה אל הנוסעים. לא מדובר בסגירת מהלך המתלה; להערכתנו זה קורה בגלל שימוש בצמיגים נמוכי חתך על חישוקי 18 אינץ'. מנגד, ככל שהמהירות עולה ובדרכים בין-עירוניות, האינסיגניה מרגישה מרוסנת והנוחות הכללית משתפרת מאוד.
אך אליה וקוץ בה. אומנם נוחות הנסיעה משתפרת ככל שהקצב עולה, אך בידוד הרעשים לא מצטיין לעומת שתי הקוריאניות. נשמעו רעשי צמיגים ורוח וגם צליל המנוע המתאמץ חדר אל תא הנוסעים באופן מוחשי.
מנוע וביצועים
במבחן זה לאופל המנוע החלש על הנייר, והמבחן לא הפתיע. לאינסיגניה מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר המספק 165 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. המנוע משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים. בתנאים שגרתיים האופל זריזה יחסית, והיא מסוגלת לייצר קצב נסיעה גבוה ללא מאמץ מיוחד. אבל כשרצינו ממנה קצת יותר, היה צריך לאמץ את המנוע ולהחזיק אותו בחציו העליון של מד הסל"ד כדי לייצר ביצועים טובים. תיבת ההילוכים איטית וגוזלת מכוחו של המנוע. אין כאן את המומנט המיידי והזריזות שמייצר המנוע ההיברידי של האופטימה והסונטה או את מעבר ההילוכים המהיר כמו בתיבה כפולת המצמדים של הסופרב.
התנהגות כביש
מרבית הנהגים יהנו מאחיזת הכביש המצוינת של האינסיגניה, שמעניקה תחושת בטחון בכבישים מפותלים. ביחד עם הגה מתקשר (במידה סבירה) וכיול שלדה מצוין, מתקבלת מכונית מהנה מאוד לנהיגה, שאפילו הזכירה לנו בכבישים מפותלים את יכולותיה של מאזדה 6, וזוהי בהחלט מחמאה גדולה. אם הזכרנו לחובה את צליל המנוע המתאמץ, אז דווקא בנהיגה דינאמית אהבנו את הצליל שלו.
צריכת הדלק במבחן: 10.5 ק"מ לליטר.
יונדאי סונטה
עיצוב וסגנון
העיצוב החיצוני של הסונטה המחודשת בהחלט מסייע לה להיראות עדכנית. תאורת יום עם לדים בחמש קומות, יחידות תאורה חדשות מלפנים ומאחור, ועיצוב חדש לפגוש הקדמי ולדלת תא המטען - כל אלו יוצרים מראה הרמוני יותר לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים.
עיצוב הפנים כבר מתחיל להסגיר את סימני הגיל. במרכז הקונסולה יש שתי שורות לחצנים ארוכות, וגם מיקום מערכת המולטימדיה (בהתקנה מקומית) לא מרגיש אינטגרלי כמו בסופרב או "היי-טקי" כמו במאזדה 6 למשל.
איכות החומרים וההרכבה טובה בסך הכל, עם חומרים מוצקים ונעימים בחלקו העליון של הרכב, אך יש גם כאלו שפחות נעימים למגע בחלקו התחתון.
אבזור ותפעול
ליונדאי סונטה שתי רמות גימור: Premium ו-Limited הבכירה. האבזור בסונטה מכובד ובגרסת הלימיטד כולל גם מושבים קדמיים חשמליים עם זכרונות, חימום ואוורור (שפעל בצורה טובה יותר מזה שבאינסיגניה), חימום לגלגל ההגה, מערכת מולטימדיה "קונקטד" של היבואן שכוללת אפליקציות שימושיות כמו ווייז ופנגו וגם תומכת בעברית בצורה מלאה, גג שמש פנוראמי, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס וחיישני חנייה מאחור. לא היינו מתנגדים ברכבי מנהלים גם לחיישני חניה קדמיים.
בתחום הבטיחות יונדאי ציידו את הסונטה בנוסף למערכות כגון התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית גם בהתרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור. הנדסת האנוש טובה למדי.
שימושיות ומרווח
המושבים הקדמים רחבים ופחות תומכים מאלו של האינסיגניה או הסופרב. קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, בזכות מושבים חשמליים, אך חלק מהבוחנים ציינו את המפגש של רגל שמאל עם משענת היד והידית הארוכה שבדלתות הקדמיות. שדה הראייה לפנים טוב ודומה לסופרב, ולאחור הוא טוב ממנה ומהאחרות. נציין את מראות הצד בתקן אמריקאי שמצריכות זמן התרגלות לאור העובדה שהן מראות מגדילות.
המושב האחורי בסונטה מרגיש רחב יותר מזה שבסופרב והישיבה עצמה גבוהה במעט מהמושבים הקדמיים. המושב האמצעי לעומת זאת, פחות נוח מזה שבסופרב. המושב מזכיר את זה שבאינסיגניה מאחר וגם הוא שטוח, מוגבה וישנה תעלת הינע המאלצת את הנוסע האמצעי לשבת בפישוק (אך התעלה פחות גבוהה מזו שבאינסיגניה). המצב דומה גם במרווח הראש, כאשר בסופרב מרווח הראש עדיף (אך היא נעדרת גג פנוראמי).
המרווח לשניים מרשים. ישנה תחושת אווריריות ומרחב, הודות גם לשימוש בריפודי עור בהיר. מנגד, המושבים פחות תומכים לעומת האינסיגניה, ובנסיעה מפותלת ועיקולים זה מורגש.
האבזור מאחור טוב אך נזכיר את היעדרותם של שקעי USB - מצרך חשוב בעידן הסלולרי. בכל זאת נוכל למצוא שם תאורת תקרה נפרדת לכל נוסע, פתחי מיזוג לאחור, חימום למושבים האחוריים, שקע 12V ווילונות בחלונות האחוריים.
תא המטען של הסונטה מציע נפח טוב מאוד (למרות מיקום מערך הסוללות ועקב היעדרו של גלגל חלופי), אך פתח ההטענה פחות נגיש מזה של הסופרב והאינסיגניה בעלות הדלת החמישית. הוא נטול אביזרי ארגון או ווי תליה אך מנגד ישנם 19 תאי אחסון הפזורים בתא הנוסעים.
נוחות נסיעה
הסונטה כידוע מכויילת לטעם האמריקאי, ובהתאם לכך גם סגנון הנוחות שלה. היא משככת פסי האטה ברכות המלווה בהמשך נדנוד אופייני. רק לעיתים, בשיבושים שמפתיעים אותה, ישנה תחושת תזוזה קלה. במהירות בין-עירונית הנוחות נשמרת והסונטה ממשיכה להיות רכה ונעימה. למרות שהמושבים האחוריים פחות אוחזים וישנה תחושת רכינה מסויימת - הסונטה מספקת נוחות טובה. בידוד הרעשים טוב מאוד. רק תחת מאמץ חדר קולו של המנוע אל תא הנוסעים.
מנוע וביצועים
לסונטה הנעת כלאיים המחברת בין מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר למנוע חשמלי. יחדיו הם מפיקים 193 כ"ס ומומנט של 37.4 קג"מ. אל המנוע משודכת תיבה אוטומטית בעלת שישה הילוכים והיא פועלת בצורה חלקה אם כי מעט איטית תחת עומס. לסונטה הנתונים הטובים על הנייר, והיא אכן חזקה למדי אך תוספת משקל של מעל 200 ק"ג לעומת צמד האירופאיות, פוגמת בזריזות. ברוב תנאי הדרך הסופרב תהיה מהירה יותר, ובעיקר תעביר את הכוח בצורה קלילה ומהנה יותר.
התנהגות כביש
גם כאן אחיזת הכביש טובה והתחושה בטוחה בנהיגה רגילה. כאשר הקצב עולה, ישנה תחושה בולטת של רכינת מרכב בעקבות רכות המתלים. הסונטה היא לא מכוניות מתקשרת והיא בעלת נטייה לתת היגוי, אך כאמור מרגישה בטוחה יחסית. כפועל יוצא מהמערכת ההיברידית, לבלמים תחושה ספוגית. זהו מאפיין ידוע ומוכר של רכבים היברידיים והדבר פוגע בתחושות מהדוושה ובהתנהגות הכביש בתנאים דינאמיים.
צריכת הדלק במבחן: 12.1 ק"מ לליטר.
סקודה סופרב
עיצוב וסגנון
העיצוב החיצוני של הסופרב נעים לעין, גם אם לא מיוחד. הקווים החיצוניים נקיים וארוכים והוא משדר שימושיות ורשמיות מכל עבר, כאילו אומר "אני לא אוהב גחמות אופנתיות". דרך אגב, למרות המראה הסדאני, מדובר ברכב עם חמש דלתות.
העיצוב הפנימי ממשיך את הקו הצ'כו-גרמני, וחובבי המותג ירגישו מיד בבית. גווני אפור שלטו בתא הנוסעים ולעומת האינסיגניה שהעבירה תחושה יוקרתית יותר, הסופרב הרגישה יותר כמו אוקטביה שגרתית.
לצד אפרוריות העיצוב, איכות החומרים וההרכבה גבוהה, כפי שכבר הורגלנו לפגוש בסקודה. הנדסת האנוש טובה גם היא, עם כפתורים ייעודיים ונגישים למערכת המיזוג וכך גם התפעול מההגה.
אבזור ותפעול
כמו לאינסיגניה, גם לסקודה סופרב חמש רמות גימור. למבחן הגיעה גרסת הכניסה Ambition אך עם מנוע 1.8 ליטר. לגרסת הזו יש מולטימדיה מעולה, חיישני נסיעה לאחור וכניסה והנעה ללא מפתח, אך היא נעדרת אבזור נוסף כגון ריפודי עור, מושבים חשמליים, חימום במושבים, גג פנוראמי וכו'.
מנגד, גם בגרסת הכניסה נוכל למצוא מערכות בטיחות מתקדמות כגון התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית. מערכות הבטיחות האקטיביות עובדות בצורה נעימה ומתערבות במידה.
שימושיות ומרווח
המושבים הקדמיים מרגישים מרווחים לעומת האינסיגניה וכך גם המרווח העדיף לראש שנהנה מהעדרו של גג פנוראמי ברמת הגימור הנבחנת. שדה הראייה לפנים טוב מאוד ומאחור הוא שני רק לסונטה.
כאשר מיקמנו שלושה בוחנים במושב האחורי, מצאנו יתרון קל במרווח הכתפיים לסופרב על פני זה שבאינסיגניה וכך גם במרווח הראש. למרות שגם לסופרב תעלת הינע גדולה, המושב האמצעי הוא הטוב מבין הנבחנות. המושב פחות מוגבה וצר לעומת האחרות, אך לצד זאת הוא שטוח ופחות תומך מזה שבאינסיגניה.
הנוחות לשניים אינה מתעלה כמו באינסיגניה. המושבים אינם אוחזים דיו ואף מרגישים שטוחים.
היושבים מאחור יהנו גם הם מתאורת תקרה נפרדת, פתחי מיזוג, שקע USB אחד ושקעי 220V ו-12V, ובאופן חריג אשר בהחלט תורם לאווירה נמצא גם שעון דיגיטאלי ומד טמפרטורה מבקרת האקלים (שאינה ניתנת לכיוונון ברכב הנבחן).
תא המטען של הסופרב הוא הגדול והשימושי מבין הנבחנות. בתא המטען נוכל למצוא לא מעט אביזרים שימושיים כמו ווים רבים הפזורים בתא ואפילו "מחסומי" פלסטיק הניתנים לחיבור על ידי סקוץ' על מנת לקבע חפצים בתא המטען. בסופרב "רק" 16 תאי אחסון, אך יתרונם הוא באיכות - ישנם תאים למטריות בתוך הדלתות הקדמיות עם פתחי ניקוז וישנה אפילו מסגרת ייעודית להתקנת שקית אשפה בתוך התאים שבדלתות הקדמיות. פשוט חכם.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה במהירות עירונית טובה מאוד. הסופרב נוחה מהאופטימה, אך בניגוד לסונטה הרכה, הסופרב נוקשה יותר אך לא באופן מוגזם. היא מרסנת בצורה טובה יותר ופחות מתנדנדת ממנה, אך הנדנוד עדיין נוכח.
בנסיעה בין עירונית הנוחות משתפרת, אך יתכן כי בכבישים גליים תחושת הנדנוד תהיה בולטת יותר ולא בהכרח נעימה יותר. מגרסת Style (ומעלה), שם הסופרב מצויידת בולמים אדפטיביים, המצב משתפר עוד יותר.
למרות מנוע ותיבת הילוכים שקטים יותר, בידוד הרעשים שלה פחות טוב משל הסונטה.
מנוע וביצועים
הסופרב הנבחנה צויידה במנוע 1.8 ליטר בהספק העומד על 180 כ"ס ועם מומנט של 25.7 קג"מ. הסופרב הייתה הזריזה במבחן, הודות ליתרון נפח והספק מובהק מול האינסיגניה ויתרונה של התיבה הרובוטית כפולת מצמדים והמשקל הקל לעומת שלושת המתחרות.
המנוע מגיב בצורה טובה ללחיצה על דוושת הגז, בסיוע תיבת ההילוכים שפעלה בצורה חלקה ומהירה. הסופרב יוצאת מהמקום במהירות וצוברת קצב בכיף אדיר. בהתנהלות עירונית לא הורגש יתרון משמעותי של התיבה הדו-מצמדית על פני זו הפלנטרית שבסונטה והאופטימה, שלעיתים אף היו נעימות יותר בהתנהלות איטית.
התנהגות כביש
מבחינה דינאמית, צמד האירופאיות לא התקשה מול הקוריאניות. הסופרב אינה ספורטיבית כמו האינסיגניה, לנוכח הגה עם משקל קל מאוד, שאינו מתקשר ושלדה פחות מגיבה - אך היא מסוגלת לפתח קצב גבוה מאוד גם בכביש מפותל. התנהגות הכביש שלה בטוחה מאוד.
צריכת הדלק במבחן: 11.5 ק"מ לליטר.
קיה אופטימה
עיצוב וסגנון
העיצוב החיצוני של האופטימה נאה. העיצוב מזוהה עם קו הדגמים הנוכחי של קיה והוא אלגנטי. הוא אינו רענן ומודרני כמו זה של האינסיגניה, אך גם לא מאופק מידי כמו זה של הסופרב ומצליח לשדר קצת מן ה"קופה חמש דלתות".
העיצוב הפנימי באופטימה הרמוני ושלם יותר מזה של הסונטה. לטעמנו מיקום מסך המולטימדיה עדיף ו"פסנתר" הכפתורים הפיסיים הבולט שבסונטה, עוצב והוטמע כאן בדשבורד בצורה טובה יותר. מנגד, התחושה הכללית פשוטה יותר. ישנם יותר משטחי פלסטיקה שחורה ונוצרת ניגודיות חדה לעומת המשטחים הבהירים.
איכות החומרים וההרכבה באופטימה טובה. אומנם אין את תחושת היוקרה כמו באינסיגניה או התחושה המהודקת כמו בסופרב, אך לא נראה שמשהו יזוז או יקרקש כאן בקרוב.
אבזור ותפעול
לקיה אופטימה הייבריד 2 רמות גימור, EX ופרימיום. ההבדלים הם בתוספת גג פנוראמי, ריפודי עור, מושבים מחוממים עם אוורור ותוספת התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור. מלבד זאת נוכל למצוא באופטימה הייבריד מערכת מולטימדיה מקורית (עם מערכת הפעלה בעברית), כניסה והתנעה ללא מפתח, פנסי לד, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, כולל מצלמת רוורס ועוד. בתחום הבטיחות ישנה התרעת סטייה מנתיב והתרעת התנגשות עם בלימת חירום אוטונומית.
הנדסת האנוש באופטימה טובה מאוד. תפעול הפקדים השונים נוח ונגיש ותפעול פקדי השליטה שעל ההגה דומה לשאר דגמי היצרן וגם הם קלים לתפעול.
שימושיות ומרווח
המושבים הקדמיים באופטימה פחות תומכים לעומת האינסיגניה ודומים יותר בתחושתם לאלו שבסונטה. לצד זאת, המרווח לנהג ולנוסע טוב מהסונטה. שדה הראייה לפנים ולאחור פחות טוב משל היונדאי, עקב מאפייני עיצוב שונים כגון דשבורד גבוה וחלון אחורי המשתפל לאחור.
המושב האחורי באופטימה קצר ונמוך יותר ובשילוב עיצוב הגג הנמוך נוצרת תנוחה ישיבה פחות נוחה משל האחרות. בנוסף לכך, גם מרווח הכתפיים הוא הפחות טוב מבין החבורה. בעקבות המושב הקצר, התמיכה לירכיים נמוכה והברכיים נותרו באוויר, מה שגורם לחוסר נוחות בנסיעה ארוכה. המושב האמצעי הוא הפחות טוב כאן - המושב צר וגבוה וכאשר הנוסע מזדקף במושבו הוא פוגש את גג הרכב. בנוסף לכך תעלת ההינע אמנם לא גבוהה, אך היא רחבה, וגם ישיבה בפישוק הופכת לפחות נוחה. מרווח הראש גם ליושבים בצדדים אינו מזהיר - עוד מס עיצובי שמשלמים הנוסעים.
המרווח לשניים כבר טוב יותר. כמו באינסיגניה גם לאופטימה ישנן גומחות בגג לטובת שיפור מרווח הראש ליושבים בצדדים, אך לא ניתן לשלוח רגליים בקלות אל מתחת למושבים הקדמיים. המושבים הצידיים אינם תומכים כמו באינסיגניה, אך הם טובים משל הסונטה.
היושבים מאחור באופטימה יאלצו לוותר על חימום במושבים שקיים באינסיגניה ובסונטה, אך יהנו מתאורת תקרה נפרדת לכל נוסע, פתחי מיזוג לאחור, וילונות בחלונות האחוריים ושקעי 12V ו-USB (לעומת היעדרותו של שקע USB בסונטה).
תא המטען באופטימה קטן משל הסונטה (15 ליטרים פחות ליתר דיוק). הוא עדיין מציע נפח טוב אך פתח ההטענה צר וגם הוא נעדר ווי תליה ופתרונות ארגון חכמים כמו שיש בסופרב. אך גם כאן, כמו בסונטה, האופטימה מתהדרת ב-19 תאי אחסון בתא הנוסעים.
האופטימה משלמת מחיר לא קטן במרווח הפנים והשימושית וזאת עבור עיצוב (פנימי וחיצוני) שיבדל אותה מהסונטה.
נוחות נסיעה
בנסיעה עירונית האופטימה לא תספוג שיבושים קטנים בנינוחות האמריקאית של הסונטה, אך היא מרוסנת ממנה ועדיין רכה מהאינסיגניה. בנסיעה בין-עירונית המצב משתפר והאופטימה מרגישה מהודקת ופחות רוכנת לעומת הסונטה.
בידוד הרעשים באופטימה טוב מאוד, אם לא הטוב מבין שאר הנבחנות. בדומה לסונטה, רק תחת מאמץ קולו של המנוע חדר לתא הנוסעים והתיבה הפלנטרית תרמה גם היא להפחתת הרעשים לעומת תיבות רציפות הנפוצות בקרב רכבים היברידיים.
מנוע וביצועים
בסעיף זה אין שוני בין האופטימה לסונטה. גם האופטימה עושה שימוש בהנעה היברידית המחברת בין מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר למנוע חשמלי, לכדי הספק משולב העומד על 193 כ"ס ומומנט של 37.4 קג"מ הזמין מ-1700 סל"ד. ההאצה ל-100 קמ"ש איטית ב-0.1 שניות לעומת הסונטה. גם לאופטימה תיבה אוטומטית פלנטרית בעלת שישה הילוכים. התיבה מעט איטית תחת עומס, אך פועלת באופן חלק בהתנהלות יום-יומית.
הזינוק מהמקום טוב והאופטימה מתמודדת היטב עם עקיפות, האצות ועליות, אך היא מרגישה מתאמצת יותר מהסקודה. משקלה של האופטימה הוא הכבד מבין המתמודדות ועומד על 1655 ק"ג (25 ק"ג יותר מהסונטה), נתון המשפיע גם כאן על תחושת הביצועים.
התנהגות כביש
לעומת היונדאי האמריקאית באופיה, הקיה הרגישה קצת יותר אירופאית. האופטימה פחות רוכנת מהסונטה ומרגישה מהודקת יותר, אך היא אינה מתקשרת ומהנה כמו האינסיגניה.
התחושות מההגה טובות יותר משל הסונטה ולהגה משקל עדיף. גם כאשר הגברנו את הקצב, האופטימה הפגינה אחיזה גבוהה ותחושה בטוחה. למרות השיפור בהתנהגות לעומת הסונטה, גם כאן בעקבות המערכת ההיברידית לבלמים תחושה ספוגית והם אינם משדרים בדיוק מה מצבם.
צריכת הדלק במבחן: 12.7 ק"מ לליטר.
סיכום
עיצוב וסגנון
העיצוב החיצוני של האינסיגניה מצליח להיות המושך והמודרני ביותר מבין כולן, מעיין קופה 5 דלתות וכך גם עיצוב הפנים המושקע שלה. האופטימה מביאה לתחום עיצוב מודרני וזורם גם כן, אך הוא מעט פחות מרשים מזה של האינסיגניה ועיצוב הפנים אינו מצליח לפרוץ קדימה. הסונטה והסופרב מפסידות ניקוד בסעיף זה - הסופרב בעקבות עיצוב שגרתי (אם כי בהחלט אלגנטי), בעוד לסונטה עיצוב חיצוני שעבר שדרוג במתיחת הפנים - אך לטעמנו אינו ייחודי, וגם מבפנים היא שגרתית למדי.
אבזור ותפעול
הודות להטבת המס המגיעה למכוניות היברידיות, הצליחו היבואנים של יונדאי וקיה ליצור רשימת אבזור ארוכה. האופטימה זוכה לחצי כוכב יותר לנוכח הנדסת אנוש עדיפה על פני הסונטה. האיסיגניה גם היא מאובזרת באופן מכובד, אך הנדסת האנוש פחות טובה משמעותית משל הקוריאניות, בעוד לסופרב הנדסת אנוש טובה אך כדי לקבל אותה עם אבזור עשיר צריך לעבור לגרסאות יקרות בהרבה.
שימושיות ומרווח
הסופרב ממשיכה להצדיק את המוניטין שלה והיא ללא ספק הרכב המרווח והשימושי במבחן. נזכיר את הדלת החמישית השימושית, תא המטען הענק, מגוון התאים ופתרונות הארגון החכמים של סקודה וקיבלתם את אחת המכוניות הפרקטיות שיש. האינסיגניה מתמקמת אחריה לנוכח יתרון הדלת החמישית וזוג הכורסאות הנוחות מאחור. לשתי הקוריאניות אין הברקות שכאלו, אם כי גם הן מציעות מרווח בהחלט לא רע - עם יתרון ליונדאי במושב האחורי ועדיפות לקיה במושבים הקדמיים.
נוחות נסיעה
הסופרב מצליחה ליצור איזון טוב בין נוחות עירונית לבין-עירונית, כאשר היא עדיין מעט מתנדנדת לאחר מעבר שיבושים ומפסידה חצי כוכב לנוכח בידוד הרעשים הלא מושלם. האופטימה הפגינה נוחות טובה, היא מרוסנת וגם תחת מאמץ בידוד הרעשים הטוב הצליח לשמור על שקט יחסי בתא הנוסעים. האיסיגניה והסונטה חולקות ציון - האופל נוחה מחוץ לעיר אך סובלת מבידוד רעשים בינוני, בעוד היונדאי נוחה ורכה בעיר אך מעט רכה ומתנדנדת מדי במהירויות גבוהות.
מנוע וביצועים
על הנייר צמד הקוריאנית מציג את נתוני כוחות הסוס והמומנט הטובים במבחן. המומנט זמין לאור סיוע מהמנוע החשמלי, אך תוספת משקל הסוללות פוגעת בביצועים. הסופרב מציגה לבסוף את הביצועים הטובים מבין כולן והיא משודכת גם לתיבה כפולת מצמדים שפועלת באופן מהיר ויעיל יותר. האינסיגניה מתמקת אחרונה מאחר והייתה הכי פחות מהירה כאן, שילוב של הספק נמוך ותיבת הילוכים לא מצטיינת.
התנהגות כביש
למרות נתוני הביצועים הפושרים, אופל אינסיגניה הפגינה התנהגות כביש מרשימה. יש לה הגה מדויק, שלדה מעולה ותחושות כמעט ספורטיביות. הסופרב מתמקמת אחריה עם פחות כיף אבל עם המון בטחון. התנהגות הכביש של צמד ההיברידיות היתה פחות טובה ומהנה - אך האופטימה היתה עדיפה על הסונטה בזכות תחושה מהודקת יותר.
למאמר זה התפרסמו 12 תגובות