אז למה באמת סופר-מיני? האם הפיקנטו וחברותיה לא חיסלו את הסגמנט הזה? ואולי בכלל כולם עברו לג'יפונים? מסתבר שיש לקטגוריה הזו שוק לא קטן, ובשנת 2017 הייתה זו הקטגוריה השלישית מבחינת נתוני המכירות עם נתח שוק של כ-15%. המכוניות בקטגוריה נוטות להציע עיצובים מעניינים, שימושיות טובה, וביצועים לא רעים - מה שהופך אותה לכלי מתאים גם לצעירים שעדיין לא זקוקים לרכב משפחתי גדול, וגם לזוגות מבוגרים שהילדים שלהם כבר נטשו את הקן. רמת ה
והאבזור בקטגוריה משתפרות משנה לשנה והמחירים דווקא נמצאים במגמת ירידה.
למבחן שלפניכם התייצבו 5 דגמים - ארבעה מתוכם הם דגמים חדשים שהגיעו לישראל בשנה החולפת, ואחת נוספת (יאריס) עברה השנה מתיחת פנים. אותה יאריס כבר ניצבת מספר שנים בצמרת המכירות בקטגוריה, כמעט ללא מכירות בציי הרכב. מרשים. האיביזה רושמת אף היא מכירות גבוהות למרות החלפת הדגם, וזוכה לאהדה בקרב צעירים. לסיטרואן יש יומרות גבוהות עם הדור החדש של ה-C3, שמציע לא מעט אבזור וגם אחריות מורחבת. סוזוקי סוויפט כבר שנים נחשבת לאחד השמות הבולטים בקטגוריה הזו, ואילו קיה ריו יוצאת לסיבוב מחודש עם הצהרה ברורה של פניה לקהל הלקוחות הפרטיים. שנצא לדרך?
עיצוב וסגנוןהעיצוב החיצוני של הריו הוא ה"בוגר" מבין החמישיה הנבחנת ואף היא מזכירה את האופטימה הגדולה. הריו אינה משדרת שובבות והיא חפה ממשחקי עיצוב בסגנון צביעת גג שונה או חלקי חזית בצבעים שונים. אין זה אומר שהיא מכוערת חלילה; מדובר בעיצוב אלגנטי וזורם.
הקו השמרני ממשיך גם אל תוך תא הנוסעים, כאשר המוטיב העיקרי הוא גווני שחור ואפור. נגיעות בצבע כסף והמסך הצף משפרים את האווירה. על אלו נציין את המושבים הבהירים שמשפרים את תחושת האיכות.
איכות החומרים אינה מתעלה על המתחרות, ואין כאן אלמנטים יחודיים כמו תא הנוסעים ב-C3 או דיפוני העור ביאריס, אבל המצב בהחלט תואם את המקובל בקטגוריה. לצד זאת איכות ההרכבה טובה ונראה כי הריו מתוכננת להחזיק זמן רב.
אבזור ותפעולגרסת ה-5 דלתות של הריו מגיעה ברמת גימור אחת, GX, שהינה גבוה יותר מרמת הגימור LX שמוצעת בגרסת 4 הדלתות. ברמת גימור זו ישנה בקרת אקלים, בקרת שיוט, חישוקי סגסוגת ומערכת מולטימדיה מקורית. לצערנו אין שינוי באבזור הבטיחות והריו מסתפקת ב-6 כריות אוויר ללא מערכות הבטיחות המתקדמות שזמינות באירופה. את מקומן תופסת מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.
תפעול מערכת המולטימדיה פשוט וקל, עם לחצנים גדולים וגלגלת לכיוון עוצמת השמע, אך צג המגע הצריך לחיצה אסרטיבית והמערכת נעדרת יישומים שימושיים כדוגמת ניווט מקורי או אפליקציית ווייז. נוחות התפעול מגלגל ההגה טובה וכל הפקדים נמצאים במרחק הושטת יד.
שימושיות ומרווחהמושבים הקדמים בריו סיפקו נוחות טובה. הם אינם רכים או נוקשים מידי ובהחלט ניתן להעביר בהם נסיעה ארוכה בנוחות. בנוסף לכך גם המרווח ליושבים מאחור הוא הטוב בחבורה.
כאשר נדחסו 3 מבוגרים אל המושב האחורי המצב היה בגדר הרע במיעוטו, כאשר מרווח הכתפיים היה הטוב מבין כולן. מנגד, המושב עצמו נמוך וצר והיציאה הצריכה הרמת רגל אל מעל הסף התחתון. נוחות המושב האמצעי נפגעת כתוצאה מעיצוב המושבים שנראה שמתאימים יותר לשניים, דבר שעלול לפגוע בנוחות הנוסעים כאשר יהיה צורך למשל בהסעת ילדים עם כיסאות בטיחות. בנוסף, הרצפה אינה שטוחה וישנה תעלת הינע (אם כי לא גדולה) ומרווח הראש מצומצם.
המרווח לשניים טוב משמעותיות, כאשר המושב עצמו פחות תומך מהאיביזה, אם כי עדיף מהיאריס ומהסוויפט. החלונות הגדולים, תאורת התקרה ליושבים מאחור, שקע ה-USB והריפודים הבהירים תרמו לתחושת מרחב טובה ונעימה יותר.
תא המטען בריו בעל מפתח רחב ונגיש. התא עצמו עמוק, דבר שעלול להקשות בהוצאת חפצים כבדים, אם כי ב-C3 הוא עמוק יותר. מבנה תא המטען עצמו פרקטי, ללא בליטות או שקעים שגוזלים מקום ובנוסף ישנם שני ווי תלוייה לשקיות ותא קטן בצידו, אך חבל שאין מדף לחלוקת גובה כמו בטויוטה יאריס. הריו מציעה 10 תאי אחסון.
אם היכולת להוביל משפחה היא הקריטריון החשוב עבורכם, ככל הנראה הריו תהיה המתאימה ביותר.
נוחות נסיעהניכר כי בדור החדש של הריו המהנדסים עשו מאמץ לשיפור סעיף הנוחות, והריו אכן נוחה יותר מהדגם היוצא גם בנסיעה עירונית וגם בנסיעה בין-עירונית, אך המצב לא מושלם.
בנסיעה עירונית נראה כי המתלים עסוקים ונשמעו רעשים בהתאם. היא אומנם לא מעלימה פגעי כביש קטנים כמו ב-C3 אך היא לבטח לא קופצנית כמו הסוויפט. בכביש בין-עירוני המצב משתפר: היא אינה מתנדנת על כביש גלי, אך לא מרוסנת כמו האיביזה למשל. רעש המנוע והרוח חדרו לתא הנוסעים, אך בצורה סבירה לעומת הסוויפט או היאריס.
מנוע וביצועיםהמנוע בריו הוא בנפח 1.4 ליטר, עם הספק של 100 כ"ס ומומנט של 13.6 קג"מ - מעט יותר חלש מהדור היוצא. בנסיעה רגועה התחושה חלקה ומאוד נעימה, אך בעת האצה חזקה או עקיפה המנוע נשמע קולני ומתאמץ. יחידת ההנעה הזו אינה מודרנית כדוגמת מנועי הטורבו הקטנים והמוגדשים של ה-C3 והאיביזה, אך למזלו של המנוע הוא משודך לתיבת הילוכים פלנטרית שהתחדשה בשני הילוכים נוספים, כך ש-6 יחסי העברה יודעים לנצל בצורה טובה את המנוע. התיבה הפגינה יכולות טובות, ההילוכים עוברים בצורה חלקה ומחפים על יכולותיו הדלות של המנוע.
התנהגות כבישבמהלך המבחן עלה לא פעם שהריו הרגישה הכי קרוב ל"משפחתית" סטנדרטית (ומשעממת?). הריו מספקת התנהגות כביש בטוחה ללא דרמות כלשהן, האחיזה טובה (אם כי הורגש תת היגוי), אך היא אינה מהנה במיוחד לנהיגה ובעלת הגה חסר תקשורת.
צריכת הדלק במבחן: 13.3 ק"מ לליטר
עיצוב וסגנוןהסוויפט ממשיכה את הקו השובב של הדור הקודם, עם הפנסים הגדולים בחזית וגם מאחור, וגם עם אלמנטים כמו הגג הצף עם אפשרות לצביעה שונה ואפילו הידיות של הדלתות האחוריות שטיפסו במעלה הדלת אל מיקום "נסתר" ליצירת מראה של 3 דלתות.
בפנים אנו מוצאים איכות חומרים פשוטה יחסית, עם המון משטחי פלסטיק, אך איכות ההרכבה טובה. המוטיב העגול חוזר על עצמו במספר מקומות כמו במסגרות הנפרדות למד המהירות ומד הסל"ד, פתחי המיזוג וכפתורי תפעול בקרת האקלים החביבים ואפילו פתחי שקעי ה-USB, AUX וה-12 וולט.
אבזור ותפעולהסוויפט משווקת ברמת גימור אחת, GLX, שכוללת פריטים שלעיתים נדיר למצוא בקטגוריה - למשל כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית, בקרת אקלים ובקרת שיוט. מערכת המולטימדיה ברכב המבחן היא בהתקנה מקומית (דבר שמסביר את מדוע כפתורי עוצמת השמע הפוכים, מגבירים בלחצן השמאלי ומנמיכים בימני) אך היא משוכללת למדי וכללה גם מצלמת רוורס, ניווט של ווייז, מדריכי תפעול לרכב ואפליקציות שירות שפיתחה היבואנית. לצערנו, גם הסוויפט נעדרת מערכות בטיחות מתקדמות ובמקום זאת הותקנה בה מערכת מובילאיי.
קל להתמצא ולתפעל את הפקדים השונים בסוויפט. הכפתורים גדולים והגישה אליהם נוחה, וכך גם תפעול מחשב הדרך מהלחצנים שעל ההגה.
שימושיות ומרווחהמרווח לשלושה מבוגרים בסוויפט פחות טוב מבריו אם כי עדיף על זה שביאריס. עיצובה הפנימי של הדלת האחורית דחק את היושבים בצד כלפי פנים הרכב, דבר שגרם ליושבים מאחור לעלות כתף על כתף. הנוסע במושב האמצעי התכבד בתעלת הינע רחבה מאוד ובעקבות כך ישב בפיסוק, מה שגזל מקום יקר לרגליהם של היושבים לצידו.
המרווח לשניים סביר אם כי עדיין מרווח הראש מצומצם והספסל האחורי שטוח וחסר תמיכה. בנוסף, המושב נמוך וקצר כך שהירכיים נותרו מעט באוויר ובנסיעות ארוכות הנוחות תיפגע. בנוסף, אין אבזור כלשהו שינעים את זמנם של היושבים מאחור, אפילו לא תאורת תקרה.
תא המטען הוא הקטן שבחבורה, מבנהו צר מאוד ולא כל עגלות הילדים יכנסו אליו בנוחות. סף הטעינה יחסית נמוך ורחב, דבר שיקל בהכנסה והוצאה של מטען ויש וו אחד לשקיות. כדי להמתיק את הגלולה, ספרנו 12 תאי אחסון הפזורים בתא הנוסעים.
נוחות נסיעההסוויפט הקטנטנה אינה מהרכות בקטגוריה. שיבושים קטנים בנסיעה עירונית הורגשו היטב בתא הנוסעים והתחושה הכללית הייתה כי הרכב מקפץ מכל שיבוש. מהלך המתלה קצר וגם רעשי המתלים נוכחים ברכב.
בנסיעה בין-עירונית המצב השתפר קלות, אך הנוחות הכללית נותרה מהפחות טובות במבחן. הסוויפט קופצנית על שיבושיים גליים ואינה מרוסנת כדוגמת האיביזה או רכה כמו C3. בנוסף, חדרו הרבה מאוד רעשי כביש ורוח אל תא הנוסעים.
מנוע וביצועיםהמנוע בסוויפט בנפח 1.25 ליטר עם הספק של 90 כ"ס ומומנט של 12.2 קג"מ. המנוע הזה הוא לא רק החלש בחבורה "על הנייר", אלא גם מרגיש כזה במציאות. אמנם, היציאה מהמקום זריזה יחסית, אבל כשצריך יותר כוח להאצות מהירות או עקיפות - מרגישים שקצת חסר לו מחץ, ואז הוא גם רועש מאוד. למנוע מצטרפת תיבת הילוכים רציפה שמוסיפה לשאון הכללי. התחושה הכללית היא שצריך לשמור את המנוע בסל"ד גבוה על-מנת לשמור על קצב טוב. מנגד, אם חיסכון בראש סדר העדיפויות שלכם, הרי שהסוויפט הציגה את תצרוכת הדלק הטובה ביותר במבחן הזה.
התנהגות כבישכאן זה המקום של הסוויפט להחזיר קצת מכבודה. יש בה משהו מהנה בקטנה הזאת, עם ההגה המהיר (יחסית), החיים בסל"ד הגבוה והתחושה הקלילה. היא מזכירה לנו למה היא מסוגלת, ושוב המחשבות והתהיות על סוויפט ספורט שבו ועלו (ואפילו לא צריך להקשיח את המתלים). אז נכון, היא לא מגרגרת, חזקה או מדוייקת כמו האיביזה, והיא גם לא נותנת תחושת בטחון ואחיזת כביש באותה רמה, אבל היא בהחלט יכולה להיות שובבה כשרוצים.
צריכת הדלק במבחן: 16.9 ק"מ לליטר
עיצוב וסגנוןהיאריס היא המכונית הותיקה במבחן, וככזו היא אינה מפגינה עיצוב פורץ דרך. אם לרגע נניח בצד את תוספות גרסת ה"בלאק טופ" של רכב ההדגמה, הרי שמרבית הבוחנים סברו כי העיצוב אינו מלהיב. בגרסה זו מקבלים תוספת של פנסי לד אחוריים, גריל קדמי וחלקי פלסטיק נוספים בגימור "שחור פסנתר", גג שחור, חלונות אחוריים כהים, ספויילר וחישוקי סגסוגת שמשפרים את ההופעה החיצונית.
עיצוב הפנים מודרני ומזמין יותר, עם פתחי מיזוג צידיים בצורת טורבינה (א-לה מרצדס) וצבע אדום משמח. מנגד, איכות החומרים איננה אחידה. ישנם דיפונים דמויי עור נעים למגע בצבע אדום, הנמתחים לאורך הדשבורד ובדלתות, אך מאידך איכות הפלסטיקה במקומות אחרים אינה מתעלה.
אבזור ותפעולכאמור מדובר בגרסת "בלאק טופ" המאובזרת ביותר, ובנוסף למאפייני העיצוב החיצוניים שפורטו קודם, נוכל למצוא בה גם צג מחשב דרך צבעוני במרכז לוח השעונים ומשענת יד בין המושבים - אך לא הרבה מעבר לכך. אין ביאריס הנעה בכפתור או בקרת שיוט, וגם לא בקרת אקלים, אך בניגוד לריו ולסוויפט - ביאריס נוכל למצוא מערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים והחלפה אוטומטית לאורות גבוהים.
מערכת המולטימדיה המקורית של טויוטה פחות נוחה לתפעול, אבל מחשב הדרך והשליטה מההגה אינטואטיביים מאוד והמעבר בין המסכים והפונקציות קל וברור. אנו עדייין תוהים לגבי מיקום כפתור מצב ספורט וכפתור ביטול בקרת היציבות - ממש מתחת לבלם היד.
שימושיות ומרווחבאופן מפתיע היאריס הרגישה צפופה מהסוויפט במרווח לשלושה נוסעים מאחור. מרווח הכתפיים פחות טוב וכך גם המרווח לרגליים, שאף הקשה על שליחתן אל מתחת לכיסאות הקדמיים.
המרווח לשניים כבר עדיף בהרבה והיאריס מרגישה מרווחת מה-C3, אם כי למרות הגג הגבוה של היאריס מרווח הראש עדיין מצומם. בנוסף, משענות היד בדלתות האחוריות קטנות מאוד, אך המושב עצמו גבוה יותר ותומך מבסוויפט. רשמנו לחובתה גם מחסור של תאורת תקרה מאחור (או כל אבזור אחר ליושבים בספסל האחורי).
לתא המטען ביאריס יש מדף חלוקת גובה עם שתי נקודות. יחד עם סף טעינה נמוך ומפתח רחב מתקבל תא מטען פרקטי ונוח לשימוש יום-יומי, אם כי קטן מזה של הריו והאיביזה. גם כאן אין ווים לתליית שקיות, אך היאריס שופעת ב-12 תאי אחסון הפזורים בתא הנוסעים.
נוחות נסיעההמושבים הקדמיים ביאריס נוקשים וזקופים, מה שעלול להפוך נסיעות ארוכות לפחות נוחות. בנוסף גם טווח כיוון ההגה לעומק מוגבל, דבר שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה נוחה.
בנסיעה עירונית היאריס נוחה מהסוויפט והיא פחות עסוקה על שיבושים עירוניים. מהלך המתלה עדיף גם הוא מהסוויפט, עם עבודת מתלים שקטה יותר, אם כי עדיין יש מעט רעשים. היא אינה מסננת לגמרי שיבושים קטנים כמו ה-C3. מעבר לכך, כושר התמרון העירוני שלה מצויין ושדה הראייה טוב הודות לחלונות משולשים הממוקמים אחרי בסיס המראות.
בנסיעה בין-עירונית המצב משתפר, כאשר בכביש גלי היא מצליחה ליצור ריסון טוב אך לא ברמה כמו זו של האיביזה. בידוד הרעשים טוב מהסוויפט אם כי פחות מרשים מזה של היתר.
מנוע וביצועיםהיאריס קיבלה מנוע חדש במסגרת מתיחת הפנים - 1.5 ליטר עם 112 כ"ס ומומנט של 13.9 קג"מ. המנוע הוא החזק בקרב הנבחנות האטמוספריות (הריו והסוויפט) והוא בהחלט עדיף עליהן, תוך שהוא מפגין זריזות טובה - בעיקר במהירויות נמוכות ובתאוצות עירוניות. מנגד, תיבת ההילוכים הרציפה רועשת במאמץ ולא תמיד מגיבה מהר. פיצ'ר נחמד הוא מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה, אך להזכירכם מדובר בתיבה רציפה כך שהעברת ההילוכים היא למעשה מדומה. האיביזה והסיטרואן היו חזקות ממנה משמעותית.
התנהגות כבישהיאריס מתנהגת באופן בטוח וצפוי, עם מעט רכינות מרכב בסיבובים על אף התחושה של רכב גבוה. התקשורת מההגה חסרה עד נעדרת לגמרי והבלמים ברכב ההדגמה לא הפגינו עוצמה טובה. היא פחות מהנה מצמד האירופאיות, אך תהיה בטוחה מספיק לנהגים מן היישוב.
צריכת הדלק במבחן: 15.4 ק"מ לליטר
עיצוב וסגנוןסיטרואן חוזרת לעצמה. המבחן הסתיים בהסכמה גורפת בין כל הבוחנים על כך שה-C3 היא המכונית המעוצבת בחבורה. הקווים עגלגלים, בהתאם לשפת העיצוב החדשה של סיטרואן, כאשר כנפי הסמל בחזית מתחברות אל פנסי הלד בקומה השלישית ומתחתם כגוף נפרד נמצאים פנסי הדרך ואורות הערפל, הגג בצביעה שונה כאשר הצבע תואם גם את מסגרת פנסי הערפל ומראות הצד, ואפילו פס "אייר באמפס" לא נפקד. לעומת הקקטוס, שם ה"אייר באמפס" מכסים כמעט את כל הדלת, ב-C3 הפס צר, כך שהוא קל יותר לעיכול ותורם לאווירה השמחה של הרכב.
העיצוב השמח והצבעוני ממשיך גם אל תא הנוסעים, כאשר פס אדום סובב את מרכז הדשבורד מקצה לקצה, ומתכתב עם התפירה האדומה במושבים. ידיות הדלתות בעיצוב ידית מזוודה וישנו רקע בהיר לתאים בדלתות (לטובת מציאת חפצים קטנים ביתר קלות).
איכות החומרים בתא הנוסעים גבוהה לעומת המתחרות. חלקו העליון של הדשבורד נעים למגע ומצופה בעור מדומה, אך בחלקו התחתון ובדלתות נוכל למצוא פלסטיק פשוט יותר. אך האווירה הכללית נעימה ומעלה חיוך בכל כניסה לרכב.
אבזור ותפעולרשימת האבזור ב-C3 היא מהגבוהות בקטגוריה כאשר רכב ההדגמה ברמת הגימור הגבוהה Shine Pack כלל כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמת רוורס, חישוקי 17 אינץ', מצלמת דרך מובנית, מערכת מולטימדיה מקורית עם שקעי USB ו-AUX, דיבורית בלוטות', פנסי ערפל עוקבי פניה, בקרת אקלים, חיישני גשם ואורות, מראה פנימית נגד סנוור ועוד.
בתחום הבטיחות ה-C3 כוללת מערכת התראה לסטייה מנתיב, התרעת עייפות וברמת הגימור של רכב המבחן גם זיהוי רכב בשטח מת, וממש בקרוב היא תצויד גם במערכת בלימה אוטונומית.
מבחינת תפעול המערכות, המולטימדיה מסורבלת ומקשה על תפעול מספר אפשרויות במקביל. למיזוג מסך משלו, וכך גם למערכת המדיה ולטלפון. כפתורי האופציות של תיבת ההילוכים ממוקמים בתוך מחזיקי הכוסות - לא נוח במיוחד.
שימושיות ומרווחהמושבים הקדמיים ב-C3 מרגישים כמו כורסא, לא פחות. בתחילה תנוחת הישיבה מעט מוזרה, אך עם הזמן המושב מתגלה כנוח מאוד ונסיעות ארוכות יסתיימו ברעננות.
מרווח הפנים ליושבים מאחור אינו טוב כמו בריו, זאת מאחר ומרווח הכתפיים לשלושה מבוגרים אינו מצטיין בלשון המעטה, אם כי מרווח הרגלים טוב והמרווח הכללי טוב יותר מהאיביזה והיאריס. המושב האמצעי סביר מאחר ואינו מוגבה יתר על המידה, אך תעלת הינע גבוהה ורחבה גורמת ליושב במרכז לפסק רגליו.
המרווח לשניים גם אינו מצטיין והוא טוב רק משל הסוויפט, כאשר המושב עצמו קצר, נמוך וללא תמיכה. מנגד, לאור העובדה שהמושב שטוח, התאמת 3 מושבי בטיחות לילדים תתבצע באופן קל יותר. מרווח הראש טוב, אם כי המשקוף נמוך ויוצר תחושה צפופה. גם ה-C3 נעדרת אביזרי נוחות מאחור ובמקום ידיות אחיזה ישנם ווי תליה.
תא המטען של ה-C3 עמוק מאוד עם סף הטענה גבוה וצר לעומת המתחרות, דבר המקשה על העמסת ציוד. בנוסף, למרות גודלו והצורה השטוחה שלו, הוא פחות פרקטי ונעדר ווים לתליית שקיות למשל או תאים ייעודיים בתא המטען. ה-C3 מציעה 11 תאי אחסון.
נוחות נסיעהסיטרואן החליטו להחזיר עטרה ליושנה. ה-C3 רכה ונעימה, משככת כל שיבוש בכביש ומשדרת תחושה נעימה מאוד. ישנם רעשי מתלים אך הם מעודנים, ולעיתים יורגש נדנוד קל ובלתי מפריע. היא מתמודדת בצורה טובה עם כביש גלי, תוך שהיא שומרת על בידוד רעשים טוב, אך נשמע רעש מבתי הגלגלים בנסיעה בין עירונית. ה-C3 מרגישה מעט עסוקה יותר מהאיביזה, אך הנוחות לכשעצמה מצויינת.
שדה הראייה לפנים ולאחור טוב, אם כי תנוחת הנהיגה והדשבורד הארוך מקשים על הערכת אורך המכונית לפנים. תמרון עירוני מתבצע בקלות יחסית הודות להגה מהיר, אך רדיוס הסיבוב רחב לעומת שאר המתמודדות.
מנוע וביצועיםבניגוד לשלישייה מהמזרח, ה-C3 (והאיביזה) השאירה צילינדר אחד בבית אבל הוסיפה קצת פלפל בדמות מגדש טורבו.
ל-C3 מנוע עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המספק 110 כ"ס ומומנט של 20.9 קג"מ, נתונים דומים לאלו של האיביזה. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. ביצועי המנוע טובים מאוד. יש לו כושר נשימה מצוין, הוא מושך את הרכב בהחלטיות והופך אותו לזריז מאוד. בנסיעות מתונות התיבה עובדת בצורה טובה, אך בנסיעה דינאמית היא איטית ומעט מפריעה לשמור על קצב, לבטח לא מהירה כמו ה-DSG של האיביזה.
באופן שכבר אינו מפתיע, צלילי המנוע של משולש הצילינדרים הזה מפתיע לטובה, עם גרגור עדין שלעיתים עשוי להיות נעים לאוזן גם תחת מאמץ. מנגד, בנסיעה איטית או בעמידה, הורגש רעד קל.
התנהגות כבישכפועל יוצא מנוחות הנסיעה שתוארה קודם, ה-C3 רכה ורוכנת בפניות. בנוסף לכך, ההגה איננן מתקשר והיא אינה ספורטיבית באופיה על אף הביצועים המעולים. בדומה לריו ה-C3 אוחזת היטב והתחושה הכללית בטוחה.
צריכת הדלק במבחן: 14.2 ק"מ לליטר.
עיצוב וסגנוןממותג ספרדי שפונה לקהל צעיר, ציפינו למצוא באיביזה החדשה קצת יותר שמחת חיים.
העיצוב החיצוני נאה, אם כי איבד משהו מהחוצפה של הדגם הקודם, עם קווים חדים וברורים המקנים לה מראה דינמי וזורם. מעיין בייבי לאון אם תרצו, אך ללא השובבות של הסוויפט או ה-C3.
תא הנוסעים באיביזה כהה ולא מצליח לרגש. לעומת היאריס או ה-C3 הססגוניות, באיביזה שולטים גווני אפור בכל חלל הרכב. איכות ההרכבה גבוהה ומהודקת אם כי הפלסטיקה אינה נעימה למגע. נקודות האור (או העור אם תרצו) הם בלם החניה וההגה הנעימים למגע ולאחיזה.
אבזור ותפעולהאבזור באיביזה החדשה מכובד ושני רק ל-C3, כאשר נוכל למצוא בא אביזרים כמו מראה נגד סנוור, חיישני תאורה וגשם, שקעי USB ו-AUX, ואת מערכת המולטימדיה החדשה, שהיא לא פחות ממצויינת. לעומת המערכת ב-C3, השליטה בה אינטואטיבית כמו לתפעל את הסלולרי שלכם, עם קיצורי דרך בקצוות המסך ו-2 כפתורים פיזיים לכיוון עוצמת השמע והרדיו. המזגן (הרגיל) מתופעל באמצעות כפתורים גדולים ונוחים "כמו פעם", ויחד נוצרת הנדסת אנוש טובה מאוד. קל להתאקלם ולהרגיש בבית באיביזה.
גם כאן יש לנו חדשות בתחום הבטיחות. האיביזה החדשה מצויידת בהתרעה לשמירת מרחק עם בלימת חירום אוטונומית, התרעת עייפות והיא היחידה בקטגוריה עם בקרת שיוט אדפטיבית.
שימושיות ומרווחהמושבים הקדמיים נוחים ותומכים וניתן למצוא תנוחת נהיגה טובה בקלות. הם לא הכורסאות המפנקות של ה-C3 אך בהחלט טובים מצמד היפניות הנוקשות.
המרווח ליושבים מאחור מתחלק לשניים. מצד אחד, כאשר נדחסים 3 מבוגרים למושב האחורי, המילה צפיפות מקבלת חיזוק משמעותי, כאשר האיביזה טובה רק במעט מהסוויפט ואינה מרווחת לשלושה כמו הריו. המושב האמצעי מוגבה והנוסע האמצעי יאלץ להתמודד עם תעלת הינע רחבה מאוד. מצד שני, נראה שהמושב האחורי תוכנן לשני אנשים, כאשר המושב תומך, עמוק ואורך דיו, עם משענות ראש נוחות ומשענות יד בדלתות שמוסיפות לנוחות הכללית.
גם באיביזה אין אבזור כלשהו לנוסעים מאחור והיא נעדרת משענת יד אמצעית או תאורת תקרה, פריטים שקיימים באחות הגדולה, הלאון, ובהפרש מחיר נמוך.
תא המטען באיביזה בעל סף הטענה גבוה - אך לא באופן כזה שמקשה על הכנסת ציוד, זאת לאור פתח רחב. תא המטען מעוצב עם שני שקעים בצידיו, הם אומנם מסייעים לחישוב נפח תא המטען והתהדרות בנתון הגבוה בקטגוריה (355 ליטר) אך בפועל היכולת לנצל את השטח הזה נמוכה. בתא ישנם שני ווים לתליית שקיות סופר. התא עצמו אינו נוח לשימוש כמו בריו, ואף קצת פחות פרקטי מהיאריס בזכות מדף החלוקה שלה. באיביזה ישנם 10 תאי אחסון בתא הנוסעים.
נוחות נסיעההאיביזה יודעת לבודד היטב את מפגעי הכביש מהנוסעים. היא לא עסוקה בשיבושים עירוניים, מצליחה לרכך היטב את מרבית המפגעים ולא מיטלטלת גם לאחר שיבושים קשים. בידוד הרעשים, למרות רעשי צמיגים, הוא הטוב בחבורה.
הראות קדימה טובה, אם כי החלון מעט צר. שדה הראייה לאחור מצומצם. בתמרון עירוני רדיוס הסיבוב פחות טוב מהסוויפט והיאריס, אך טוב מה-C3 והריו.
גם בנסיעה בין-עירונית רמת השקט היחסי בתא הנוסעים נשמרה והאיביזה מפגינה ריסון למופת ונוחות ברמה גבוהה מאוד.
מנוע וביצועיםכמו ה-C3, גם לאיביזה מנוע 3 צילינדרים מוגדש, אך בנפח ליטר אחד בלבד. המנוע מפיק 5 כ"ס יותר והספקו עומד על 115 כ"ס, עם קצת פחות מומנט, 20.3 קג"מ. המנוע מרגיש גמיש וחזק ולא הורגש מחסור בכוח. המנוע משודך לתיבת אוטומטית רובוטית דו-מצמדית בעלת 7 הילוכים. התיבה מעבירה רעד קל בנסיעה עירונית, אך היא מהירה מאוד בקטעים הדינאמיים ועובדת בצורה חלקה.
כתוצאה מהקטנת נפח המנוע ובשילוב עם התיבה הרובוטית, נוצר מנוע חסכוני מאוד, ובמבחן האיביזה שנייה רק לסוויפט (וחולקת את המקום השני עם היאריס).
התנהגות כבישבמבחן הזה, האיביזה הייתה המכונית המהנה ביותר לנהיגה - למרות שאיננה שובבה באופיה כמו פיג'ו 208, למשל. המנוע חזק דיו למשוך את האיביזה ולשמור על קצב גבוה, היא קלה לנהיגה וההגה מדוייק אם כי לא מתקשר במיוחד. המנוע ותיבת ההילוכים עובדים בתיאום וזמינות הכוח טובה. בסך הכל הנהיגה בה מרגישה בטוחה ונשלטת.
צריכת הדלק במבחן: 15.4 ק"מ לליטר
סיכום
עיצוב וסגנוןעת התחיל המבחן בשעת בוקר מוקדמת, כבר היה ברור מי המנצחת בסעיפי העיצוב והסגנון. סיטרואן C3 מביאה עיצוב צעיר, רענן ושונה לסגמנט הסופר-מיני, שבשנים האחרונות הופך לא פעם להעתקים מוקטנים של המשפחתיות של אותו היצרן. הסוויפט החביבה מצליחה לשמור על העיצוב השובב של הדור היוצא, בעוד הריו והאיביזה מביאות למבחן עיצוב בוגר ומשפחתי יותר. היאריס הותיקה לא מחדשת מספיק למרות מתיחת הפנים ואינה מצליחה ליישר קו עם שאר המתמודדות.
אבזור ותפעולסיטרואן C3 וסיאט איביזה בלטו לחיוב בסעיפים אלו, כאשר ה-C3 מציגה רשימת אבזור ארוכה. חצי הכוכב הנוסף נלקח ממנה עקב מוזרויות תפעול מערכת המולטימדיה. לאיביזה הנדסת אנוש מצויינת וגם הרבה מערכות בטיחות, אך מפרט האבזור בסעיפים האחרים פחות מצטיין. הסוויפט והיאריס זהות ברמת האבזור, אך לטויוטה אבזור בטיחות עדיף. לצערנו, בריו נעדרו אביזרים שונים שכבר הפכו לדבר שבשגרה ועל כן היא התמקמה אחרונה בסעיף זה.
שימושיות ומרווחאז אחרי שספרנו פריטי אבזור ומיששנו כל פיסת מתכת, פלסטיק ועור, צריך גם לבדוק מי יוכל לנסוע ברכבים האלה. קיה ריו הציגה שימושיות גבוהה להובלת נוסעים, ולא סתם נתפסה בעיננו כמשפחתית ביותר מכולן. היא בעלת תא מטען שימושי ומרווח הפנים שלה נדיב יחסית לקטגוריה. המרווח באיביזה טוב, בעיקר ל-4 נוסעים. ב-C3 הצפיפות מאחור ותא המטען העמוק גרעו מהציון, בעוד צמד היפניות מפגין שימושיות נמוכה, עם יתרון לסוויפט במרווח מאחור לעומת תא המטען הפרקטי ביאריס.
נוחות נסיעהגם בסעיף זה סיטרואן C3 חוזרת לשורשים והנוחות שהפגינה היא מהטובות שחווינו, עם שיכוך שיבושים קטנים ורכות נעימה בנסיעה עירונית ובין-עירונית. אך לא רק סיטרואן יודעת לייצר נוחות מרשימה - גם סיאט איביזה ידעה להרחיק מאיתנו כל מיני מרעין בישין תוך שמירה על ריסון המרכב ובידוד רעשים טוב. לאחר נסיעה בשתי האירופאיות, שאר המתמודדות כבר היו פחות נוחות באופן מוחשי. לריו נוחות בינונית אם כי עדיפה במעט על היאריס שהייתה בעיקר רועשת יותר, ואילו הסוויפט התקשתה מאוד לסנן מפגעים. למרות שיפור קל במהירות בין-עירונית, גם שיבושים שנראו קלים עדיין הצליחו לעבור אל היושבים ברכב ובאופן מוחשי.
מנוע וביצועיםשילוב המנוע והגיר בסיאט איביזה כבש את כולנו. אומנם התיבה נוטה להעלות הילוכים בקצב מהיר לטובת חיסכון בדלק ויוצרת תחושות רעד במהירות זחילה, אך היא מגיבה היטב ללחיצה על דוושת הגז וזמינות הכוח טובה מאוד. גם המנוע המוגדש ב-C3 היה חביב עלינו, עם צליל נעים גם תחת מאמץ, אך התיבה האוטומטית גזלה מכוח המנוע. המנועים בסוויפט וביאריס הרגישו חלשים לאורך כל המבחן ובשידוך לתיבה רציפה שלא תרמה לניצול נכון של המנוע התקבל קצב איטי ורועש. המנוע בריו הציג ביצועים חלשים אף יותר, בעוד התיבה האוטומטית הפלנטרית מנסה לחפות על כך בעידון.
התנהגות כבישבהמשך לביצועים המצוינים, סיאט איביזה קוטפת את הבכורה גם בסעיף זה, עם תגובות נמרצות להפניית הגה ותחושה בטוחה מאוד. ה-C3 אוחזת היטב ותתן תחושת בטחון, אך היא פחות ספורטיבית באופיה. הסוויפט והריו חולקות ציון דומה אך כל אחת מגיעה לשם ממקום אחר: הסוויפט מרגישה כיפית וזורמת עם הגה מהיר, אך היא פחות אוחזת ובטוחה, בעוד הריו מציגה התנהגות בטוחה ואחיזה טובה - עם פחות שמחת חיים. היאריס אינה אוהבת שמאתגרים אותה; היא אמנם מרגישה בטוחה יחסית, אך רוכנת בפניות וההגה חסר תחושה לגמרי.
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות