iCar, ערכנו מבחן השוואתי למכוניות המנהלים. גולת הכותרת אז היתה מאזדה 6 החדשה, שהגיעה לישראל בקול תרועה רמה - אך בסיומו של המבחן ההוא העדיפו מרבית הבוחנים את סקודה סופרב, בעוד אחרים הצביעו על פיג'ו 508 כמועמדת שלהם לכתר.
בימים האחרונים של 2013 הגיעה לישראל אופל אינסיגניה לאחר שעברה מתיחת פנים מקיפה, במסגרתה קיבלה מנוע 1.6 ליטר טורבו קומפקטי שהחליף מנוע ה-2.0 ליטרים הבזבזן של הדגם היוצא. רשימת החידושים של האינסיגניה ממשיכה גם לתא הנוסעים, לאבזור, ואפילו למערכת המתלים - ובנוסף, תג המחיר נחתך בכ-10,000 שקל והציב את מכונית המנהלים של אופל כמתמודדת מסקרנת במיוחד מול המכוניות שנבחנו כאן אשתקד.
גם סקודה סופרב הספיקה להתחדש מאז המבחן ההוא, אך מתיחת הפנים שלה מינורית יחסית והיא נוגעת בעיקר לעיצוב ולמספר פריטי אבזור שנוספו בקיץ האחרון. את מאזדה 6 הבאנו הפעם בגרסת ה-2.5 ליטר, שאמורה לעניין יותר את הלקוחות הפרטיים: היא עולה בסך הכל 9,000 שקל יותר מגרסת ה-2 ליטר הבסיסית, ועדיין היא זולה מהסופרב. הביצועים בגרסה זו עדיפים כמובן, וזאת מבלי לשלם מחירים בתצרוכת הדלק.
3 מכוניות איכותיות, 3 מכוניות שמתחרות על הכתר בקטגוריית המנהלים - וגם אמורות לספק תשובות לקהל שבשנים האחרונות עוזב אותן לטובת הג'יפונים. מי מהן תתאים לאיזה לקוח?
מאזדה 6עיצוב, אבזור וסגנוןה-6 היא ללא ספק המכונית הצעירה והמלהיבה ביותר במבחן. העיצוב שלה ספורטיבי ועדכני, וזה בולט במיוחד ליד הפנים הרציניות של הסופרב והאינסיגניה. עבור הצבע הזה, אגב, דורשת היבואנית תוספת תשלום של 3,000 שקל - ועל פי כמות המבטים שמשכה המכונית שלנו, נראה שיהיו לקוחות שישלמו את הסכום. ולא רק העיצוב עושה חשק: רשימת האבזור היא העשירה ביותר כאן כבר בגרסת הבסיס, שכוללת בין היתר מסך מולטימדיה קל לשימוש עם מצלמת רוורס, כפתור התנעה, חלון שמש בגג ומערכת לדימום מנוע בעמידה. הרשימה המלאה ארוכה בהרבה, אך הדף קצר - והמעוניינים בהרחבה יוכלו להיכנס לדף הדגם באתר iCar. אבל במקרה של המאזדה, התמונות מהוות חלק לא קטן בכלל מהסיפור.
מרווח, שימושיות ונוחות נסיעההסגנון הספורטיבי של המאזדה מכתיב תנוחת נהיגה נמוכה וקרבית, מה שמכניס את הנהג למצב רוח מתאים אך עלול שלא להיות נוח למבוגרים. המושב האחור מציע את מרווח הרגליים המצומצם ביותר במבחן, למרות של-6 יש את בסיס הגלגלים הגדול מכולן. על הסיבות לכך נרחיב בפרק הבא, וכאן נסתפק בלציין כי למרות הנחיתות מול המתחרות עדיין יש מרחב מחיה מספק לשני מבוגרים מאחור. שלושה ירגישו בצפיפות מסוימת, אף שבמימד הרוחב המאזדה עדיפה על האחרות. כל ה-3 שנבחנו, אגב, מגיעות עם פתחי מיזוג לשורה האחורית. תא המטען של מאזדה 6 הוא הקטן מכולם, ולמי שזקוק לנפח משמעותי לא תהיה ברירה אלא לבחור בגרסת הסטיישן. אחרי כל הדואליות הזו, אפשר סוף סוף לקבוע משהו חד משמעי לגבי המאזדה: היא פחות נוחה ממתחרותיה. מערכת המתלים נוקשה יחסית, ושיבושי הכביש עוברים באופן מיידי ליושבי הרכב, במיוחד הקטנים והמרגיזים שבהם. שוב, הפער מהמתחרות אינו גדול - אך אם נשקלל גם את בידוד הרעשים מאכזב, נקבל מכונית שמרגישה עממית ולא מספיק "מנותקת" מהסביבה.
מנוע, ביצועים והתנהגות כבישהמפגש הקודם שלנו עם מנוע ה-2.5 ליטר מסדרת ה-SkyActive הותיר בנו זכרונות נעימים, אך בעימות מול מוגדשי הטורבו הוא יוצא כשידו על התחתונה. הביצועים, למרות יתרון הנפח וההספק, פשוט פחות טובים - וכאשר האופל והסקודה הסתפקו בליטוף דוושה עדין בכדי לפתוח מבערים בדרך דרומה, המאזדה דרשה עוד ועוד גז וסל"ד. בהתנהלות עירונית המנוע של המאזדה עדיף על הטורבואים, והוא מרגיש "חלק" ונעים הרבה יותר. גם תיבת ההילוכים פועלת ללא דופי, ובשילוב עם מערכות הטעינה והדימום בעמידה, מתקבלת חבילה מאוד שקטה ויעילה בעיר. התנהגות הכביש של המאזדה הרגישה קלילה ודינאמית מאוד - אות למעקב המתמיד של מאזדה אחרי ב.מ.וו. למרות שהאינסיגניה אוחזת טוב ממנה וגם מצייתת מהר יותר לפקודות הנהג, יש משהו במאזדה שמרגיש יותר משוחרר ומעלה חיוך על פניו של הנהג כמעט בכל פניה.
סקודה סופרבעיצוב, אבזור וסגנוןמתיחת הפנים של הסופרב הפכה את הפרצוף שלה למרובע יותר מכפי שהוא היה קודם, במה שאמנם מיישר קו עם דגמי סקודה האחרונים - אך גם הופך את מכונית המנהלים של המותג לרכב שנראה כמו קופסה מלבנית. מימד האורך מקנה תחושה של "רכב שרד", אך גם זה לא עוזר לה לקבל ציון לשבח בסעיף העיצוב. גם מבפנים נשמר המראה הפשוט, כאשר גרסת ה-Ambition הבסיסית צובעת בשחור את סביבת הנהג, והתאורה הירקרקה של הכפתורים והמסך משווה לה מראה מעט מיושן. רשימת האבזור מכובדת, והיא כוללת כמעט את כל מה שצריך: מסך מגע עם מצלמת רוורס, בקרת שיוט, חישוקים קלים - אך באופן תמוה אין לה חיבור USB. למי שהפרוטה מצויה בכיסו נמליץ לבחור בגרסת ה-Elegance, שמרגישה יוקרתית בהרבה.
מרווח, שימושיות ונוחות נסיעהאמרנו "רכב שרד"? כנראה שהגיע תורה של הסקודה לקצור את הדיווידנד על התואר המכובד. מרווח הרגליים של הסופרב הוא גדול, עצום, נדיר ויוצא דופן בכל קנה מידה - גם אם נשווה אותה למכוניות סאלון כמו מרצדס E קלאס, למשל. דווקא רוחב המושב מעט בעייתי, מה שעלול להקשות על 3 נוסעים המעוניינים להתרווח - אך שני נוסעים יהנו כאן מסביבת מחיה נפלאה, הכוללת גם שדה ראיה מעולה מהספסל האחורי ודלתות גדולות במיוחד. מהלך המתלה הראשוני רך יחסית, מה שמאפשר לסקודה לספוג בקלות את השיבושים בעיר. בהמשך הופך המתלה לקשוח יותר, מה שאמנם פוגע בספיגה של פסי האטה ומהמורות גדולות - אך מעניק לסקודה ריסון ויציבות יוצאי דופן בכבישים מהירים, ומצמצם את הרכינה בפניות. בידוד הרעשים טוב למדי, אם כי האופל הרגישה שקטה יותר. תא המטען גדול מאוד, אם כי באופן מפתיע הוא לא גדול יותר מזה של האינסיגניה.
מנוע, ביצועים והתנהגות כבישהנתונים משקרים, והמבחן הזה הוא ההוכחה הסופית לכך. עם ההספק הנמוך ביותר בחבורה, הסופרב הרגישה מהירה וחזקה יותר משתי האחרות כמעט בכל מצב. זמינות הכוח שלה פשוט נפלאה, והתיבה כפולת המצמדים מצמצמת את אובדן הכוח למינימום - כך שבכל מצב ניתן פשוט לגעת בקלילות בדוושת התאוצה ולהטיס קדימה את הסופרב. תיבת ההילוכים היא גם הסיבה לכך שהסקודה סיימה את המבחן עם צריכת הדלק הנמוכה ביותר - 11.6 ק"מ לליטר, בתנאים לא קלים. בתוך העיר תיבת ה-DSG נוטה להתבלבל ולהסס מעט, ובתמרונים צפופים זה עלול קצת להרגיז. ביתר הזמן אין לכך משמעות של ממש. התנהגות הכביש של הסופרב היא נייטרלית, צפויה ומאוד מאוד בטוחה - אם כי לא מהנה באופן מיוחד.
אופל אינסיגניהעיצוב, אבזור וסגנוןמתיחת הפנים לא שינתה הרבה במראה של האינסיגניה. הגריל עבר שינוי קל, מאחור הוחלפו יחידות התאורה, אך השינוי המשמעותי ביותר (מלבד המנוע) נמצא בתוך תא הנוסעים. כאן חלה מהפכה של ממש. במרכז הקונסולה התמקם מסך מולטימדיה גדול במיוחד (8 אינץ'), אשר שולט על כל מערכות הרכב. בגרסת ה-Cosmo המאובזרת שהתייצבה למבחן ניתן גם לשלוט עליו ממשטח מגע קטן. בתוך לוח השעונים ישנו מסך מידע נוסף, וצמד המסכים יחד עם משטחי מגע יוקרתיים לתפעול בקרת האקלים מקנים לאינסיגניה מראה מודרני והיי-טקי. לעומת הסקודה המאופקת, האופל נראית עדכנית ונאה הרבה יותר. ביחס למאזדה יש כאן תחושה בוגרת, מוצקה ואיכותית. מדובר באחד מתאי הנוסעים המוצלחים ביותר שפגשנו ברכב כלשהו בתקופה האחרונה.
מרווח, שימושיות ונוחות נסיעהמושביה הקדמיים של האופל נוחים מאוד, וקל להתמקם בתנוחה הנכונה מול ההגה (למרות ששדה הראיה לא מצטיין). שפע של תאי אחסון משפרים עוד יותר את התחושה, וגם הנוסעים מאחור לא מקופחים. המרווח לרגליים טוב מאוד (אם כי לא מרשים כמו זה שבסופרב). שלושה מבוגרים יסבלו ממרווח גבולי לכתפיים ולראש, אך אלו זוטות - כי בסך הכל זו מכונית מרווחת, למרות בסיס הגלגלים הקצר בחבורה. תא המטען גדול מאוד בגרסת ה-5 דלתות, אפילו יותר גדול מזה של הסקודה. נוחות הנסיעה טובה במיוחד: ספיגת השיבושים, קטנים כגדולים, מתבצעת ללא דופי. הריסון על כבישים מהירים שואף לשלמות, וגם בידוד הרעשים מעולה.
מנוע, ביצועים והתנהגות כבישאת הסעיף הזה נפצל לשניים: המנוע ותיבת ההילוכים. הראשון, לכשעצמו, מצוין. הספק מרשים של 170 כוחות סוס מתקבל יחד עם מומנט גבוה שזמין לאורך קשת רחבה של סל"ד, מה שאומר שכמעט בכל רגע נתון מסוגל המנוע לנפק את מיטב הביצועים. תיבת ההילוכים, לעומת זאת, קצת מחווירה לידו. היא פועלת באיטיות, מגיבה באיחור קל ל"קיק דאון", וגוזלת גם חלק מכוחו של המנוע. זו, ככל הנראה, הסיבה לצריכת הדלק הגבוהה שנמדדה במבחן. בשיוט רגוע, אגב, קיבלנו תוצאה שמתקרבת ל-12 ק"מ לליטר - לא רע, אך עדיין פחות טוב מבסקודה. בסופו של דבר, הביצועים פחות מרשימים מאשר בסקודה, אך עדיפים על המאזדה ומספקים בהחלט בכל קנה מידה אחר. התנהגות הכביש בוגרת, בטוחה וגם מהנה: ההגה בשרני ומשקלו מדוד, התגובה להעברות משקל מתבצעת במיידיות, ואחיזת הכביש פשוט פנטסטית. כיף, קל ובעיקר בטוח לנהוג מהר באינסיגניה.
סיכוםמאזדה 6אם העיצוב עושה לך חשק, אם אתה חייב את האבזור העדכני ביותר, אם יש לך מדי פעם חשק לתקוף פניות, אם לא אכפת לך לסחוט את הדוושה כדי לקבל ביצועים ואם אתה מוכן לסלוח לה על קצת נוקשות וקופצנות כדי לקבל את ההתלהבות שהיא מביאה איתה - סימן שאתה צעיר, וסימן שמאזדה 6 זו המכונית עבורך. בעוד הלקוחות הצעירים עזבו את סגמנט המנהלים לטובת הג'יפונים והשאירו את המבוגרים לבדם עם הסופרב וחברותיה, באה מאזדה 6 ומציעה עסקה אטרקטיבית לצעירים ולצעירים ברוחם.
סקודה סופרבקל למנות את רשימת היתרונות של הסקודה: ביצועי המנוע מעולים, צריכת הדלק נהדרת, נוחות הנסיעה גבוהה והמרווח מאחור פשוט מדהים. האם זה הופך אותה לקניה טובה? בכך אין שום ספק. אמנם, יהיו לקוחות שעבורם יהיה קשה להוציא סכום כזה מהכיס רק בשביל לסמן V על רשימת הדרישות, ואלו יעדיפו לבחור ברכב מלהיב שעושה קצת יותר חשק. היתר יבחרו בסופרב, ויוכלו לדעת שהם מקבלים את כל מה שאפשר לבקש ממכונית מנהלים.
אופל אינסיגניהבדרך כלל משתמשים בביטוי "השלם שעולה על סך חלקיו" כדי לתאר חבילה כוללת שעולה בהרבה על התכונות הבודדות שלה. האינסיגניה היא יותר מזה: מדובר באוסף תכונות מעולות, שהתעלו על עצמן והתקבצו לכדי מוצר שלם ומגובש בצורה מעוררת התפעלות. זו מכונית נוחה, מרווחת, חזקה, מודרנית ומאוד עדכנית - ולכן קל לסלוח לה על תיבת ההילוכים המהוססת ואפילו על צריכת הדלק הבינונית. לאינסיגניה יש את כל מה שצריך כדי להפוך מרכב מוצלח לרכב יוקרתי, ובמחיר הזה היא צריכה להטריד את גם אנשי השיווק של אודי וב.מ.וו.
פורסם לראשונה ב- 25.02.14
למאמר זה התפרסמו 13 תגובות