נניח שהיו לכם כמעט 200 אלף שקל לשים על רכב, ונניח שאת רוצים ג'יפון (רכב פנאי) קומפקטי. לא רכב גדול עם שבעה מושבים, אבל שיהיה מאובזר, חזק ומתקדם. כזה שיהיה מעט שונה מעדרי הג'יפונים שכובשים את כבישי ארצנו.
דווקא במקום הזה יש לכם מעט אפשרויות. מאזדה CX5, בגרסאות היקרות שלה, נמצאת באזור - אבל מתחלפת בקרוב בדגם חדש. סובארו פורסטר הוא כלי נהדר לחובבי השטח אבל הגרסאות המאובזרות והחזקות באמת חולפות בקלות מעל רף התקציב.
נשארנו עם שניים. המובן מאליו הוא
. לא מדובר בכלי הרכב ההמוני שתפגשו בכל צומת, עם מנוע 1.6 בסיסי, אלא בגרסת ה-GT Line המאובזרת שמצוידת גם במנוע טורבו חזק בנפח 1.6 ליטר.
. זו לא בהכרח גרסה לחסכנים: הראב 4 ההיברידי מגיע עם יחידת הנעה חזקה, 200 כ"ס משני המנועים, ובנוסף הוא מאובזר יותר מגרסאות אחרות של הראב 4. איך הם אחד מול השני ובכלל מול השוק. האם הם שווים את התוספת?
סביב העיצוב ניתך קרב קשה. שני הבוחנים שנהגו במבחן העדיפו באופן מוחלט את הקיה. הוא יותר קל לעיכול ויש לו פרטים קטנים שמצליחים לאפר אותו יותר מוצלח כמו החישוקים הקלים והבוהקים, צביר פנסי הערפל ותא המטען שמזכיר קצת את פורשה מקאן. הטויוטה לעומתו מרגיש קצת פשוט, והחרטום הזכיר לאחד הבוחנים "Storm Troopers" ממלחמת הכוכבים.
כשצוות הבוחנים שנותר במשרד שמע על ההעדפה נרשמה התנגדות מוחלטת. להם הקוריאני הרגיש פשוט והמוני לעומת היפני שזוכה לצדודית יותר ג'יפאית ולחזית מתוחכמת. אז מי עדיף? תחליטו אתם.
בתוך תא הנוסעים נרשם נוקאאוט לקיה. שילוב הצבעים (בז' ושחור) נאה יותר, והמושבים פשוט מרגישים יותר פרימיום. גם העיצוב יותר מודרני והיי-טקי מהטויוטה, שלא לדבר על הגרפיקות של מערכות המולטימדיה. לחובתו נרשמו פלסטיקים שהתחזו לניקל סביב יציאות המיזוג ואיכות פלסטיקה נמוכה ברחבי תא הנוסעים. לטויוטה איכות חומרים יותר גבוהה, ופה ושם הוא קיבל ניקוד על תפירות לבנות על העור השחור. הכפתורים שלו גדולים ופשוטים וקשה להרגיש שיושבים ברכב ששווה כמעט 200 אלף שקל.
אבזור ותפעול
גם בסעיף הזה נרשם יתרון מהותי לטובת הקיה.
בין הדברים שתמצאו רק בספורטז' יש מושבים עוטי עור, מושב נהג מתכוונן חשמלית, גג פנוראמי עצום, חיישני חנייה מלאים ובמערך המולטימדיה יש גם ניווט של "וייז". זוג פנסי ה-LED של
הטויוטה מעולים וגם תא המטען החשמלי נחמד אבל זה לא מספיק מול העושר שמציעה הקוריאנית. בנוסף, הקיה מציעה מערך בטיחות מרשים. מערכת לבלימה אוטומטית, תיקון סטייה אקטיבי (מהטובים שיש בשוק) ומערכת למניעת התהפכות.
ברמת התפעול מערכת המולטימדיה של הקיה נראית כאמור הרבה יותר טוב, אבל התפקוד של מערכת המולטימדיה המקורית של טויוטה יותר מהיר ויותר חלק - לעומת המערכת בהתקנה מקומית של קיה, שפעלה באיטיות מרגיזה.
מרווח ושימושיות
אנחנו, ובטח גם אתם, יודעים שניצול הגובה ברכבי הפנאי מאפשר הושבה יעילה יותר של נוסעים, אבל למה שהטויוטה מציע לא ציפינו. המושבים הקדמיים נוחים, ותנוחת הישיבה טובה, ובכל זאת עיקר העניין הוא מאחור. לרגלי הנוסעים יש כמויות אדירות של מקום. מבוגר בגובה 180 ס"מ אפילו לא אותגר וכנראה שגם נפילים יסתדרו שם לא רע. זה אומר גם מרווח ענק לראש, וכאן דווקא חסרונו של גג השמש מתברר כיתרון. לפעמים עדיף לקבל שמים לראש במקום לראות שמים. שלא תבינו לא נכון: הקיה מציע גם הוא מרווח טוב לרגליים ולראש. בספורטז' אותו מבוגר ישב גם הוא בנוח, אך המרחב לרגליים, ובעיקר לראש, היה עבורו בדיוק בסדר ולא יותר. נוסע שלישי, גם אם הוא מבוגר, יזכה למרחב מעט יותר טוב במושב האמצעי בזכות רצפה שטוחה ורוחב מעט עדיף. בנוסף, הקיה מפנק עם יציאות מיזוג מאחור ועם אווירה יותר "איכותית" ויוקרתית ביחס לטויוטה. ועדיין, אנחנו ממליצים לבדוק את שני הרכבים לפני שהיינו מחליטים למקם שם שלושה כיסאות בטיחות.
תאי המטען של שני הרכבים מאוד מוצלחים, הם בגודל סביר, קל להעמיס ולפרוק מהם ציוד וגם כאן הטויוטה רושם יתרון קל. יש לו מגוון נקודות עיגון, ווים לשקיות ורשת מעולה שקל למקם ברכב ולשמור בה על הציוד.
נוחות נסיעה
נסיעה בעיר, בשני הרכבים, לא מצליחה להיות נוחה או נינוחה מספיק. לטויוטה יש מתלים שהרגישו לנו קצת יותר רכים, אבל מהלכם קצר, וכשהוא עובר על מהמורות קשות וגדולות בעיר הן מצליחות לטפס במעלה המתלה. הכיול של הספורטז' נוקשה יותר והמשמעות היא יותר מהמורות ושברים שעוברים פנימה. במקרה של הקוריאני יכול להיות שחלק מהאשמה הוא תוצר של הצמיגים בעלי החתך הנמוך. בסופו של דבר הטויוטה היה טיפה יותר מוצלח כל עוד נסעתם בעיר ולזכותו כאן יש גם יתרון של נסיעה מאוד שקטה כאשר המנוע החשמלי פועל.
בנסיעה בין עירונית היוצרות מתחלפות. כאן הספורטז' מטפל בשיבושים באופן מעט יותר יעיל בזכות הריסון והנוקשות. הטויוטה, בתורו, נשאר קרוב מאוד עם נוחות נסיעה טובה ורק מעט תנועת יתר של המתלים מפריעה.
בסעיף בידוד הרעשים הקיה ביתרון, אבל לא משמעותי. יש לו יותר רעשי רוח, אבל משמעותית פחות רעשי כביש. דווקא ברכב עם המערכת ההיברידית זכינו ליותר רעשי מנוע מאשר בזה עם מנוע הטורבו.
מנוע וביצועים
יחידות ההנעה לא יכלו להיות שונות יותר. הקיה מגיע עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק ומגדש טורבו שמעמיד את ההספק על 177 כוחות סוס. לעומתו לטויוטה מנוע בנפח 2,500 סמ"ק המשודך למנוע חשמלי ונתון הכוח המשולב שלו הוא 200 כ"ס.
המערכת ההיברידית של טויוטה עובדת גם כאן בצורה מעוררת הערכה. המנוע החשמלי זמין לאורך כל הנסיעה ומתערב באופן חלק תוך כדי נהיגה. אם לא מוצגת לכם תצוגת העברת הכוח ספק אם תדעו מתי הוא נכנס ויוצא מפעולה. כניסת מנוע החשמלי, גם במהירויות גבוהות, משדרגת את חוויית השיוט. הקיה מגיע אמנם עם מנוע טורבו אבל אופיו כשל מנוע אטמוספרי. יש לו רצועת כוח רחבה מאוד, הוא מושך בכל סל"ד וגם כשהוא מאבד אוויר בטורים גבוהים הוא עושה את זה באופן פרוגרסיבי.
על יתרון כוחות הסוס של הטויוטה, הספורטז' מפצה במומנט גבוה בהרבה וזה מסביר למה פער הכוח לא מתבטא בפער ביצועים גדול לטובת הטויוטה. למעשה בכל מבחן והאצה הם היו כמעט שווים.
אופן העברת הכוח בקוריאני היה עדיף לדעת כל הבוחנים, כשאחת האחראיות לכך היא תיבת ההילוכים. לטויוטה יש תיבה רציפה, וכדרכן של רציפות היא מעלה טורים כדי לנצל באופן מיטבי את יכולות המנוע. עם הניצול היעיל מגיע גם הרבה רעש ותחושה מתאמצת. לעומתו הקיה רוכב על גלי המומנט והתיבה מעבירה הילוכים באופן חלק. גם תגובת דוושת הדלק יותר ישירה.
חשוב לנו לציין כי מדובר בשני כלי רכב מאוד מהירים שיודעים להגיע בקלילות למהירויות פליליות וגם למעלה מכך. באספקט הזה, שתי המכוניות מציעות יחידות הנעה שישימו בכיס את המנועים שמוצעים בג'יפונים מהשורה. מבחינה זו יש הצדקה מלאה לפרמייה הנדרשת בקניית שני רכב הפנאי הללו.
צריכת הדלק של שני הכלים הייתה סבירה אבל קשה לנו להגיד שהתרשמנו, בטח לא מהקיה, אבל גם הטויוטה לא הבריקה. בשיוט רגוע לטויוטה נרשם נתון של 14.1 ק"מ לליטר לעומת 13.3 של הקיה. תחת עומס הטויוטה עמד על 11.2 ק"מ לליטר לעומת 9 ק"מ לליטר בספורטז'. התלבטנו לגבי הציון בסעיף הזה והחלטנו בסופו של דבר לתת ציון שווה: לקיה בזכות העברת הכוח המוצלחת ולטויוטה בזכות צריכת הדלק העדיפה.
התנהגות כביש
התנהגות כביש של שני רכבי פנאי גבוהים לא אמורה להיות מהנה, אך שני הרכבים הפגינו יכולות שהן מעל הממוצע. הטויוטה אוחז באופן מפתיע. יש לו זוויות גלגול מוחשיות אבל זה לא משפיע על יכולתו לאחוז את האספלט באדיקות. ההגה שלו לא ממש מבריק וגם השליטה במרכב לא תעודד נהיגה ספורטיבית אך ביום יום הוא יותר ממוצלח.
לקיה יש את האקסטרה בהתנהגות הכביש. הוא מרגיש קטן ונכון לפנות מהר ובקלות. ההגה שלו בעל משקל יותר טוב והוא משמעותית יותר מדוייק. במדד האחיזה אין לו יתרון על הטויוטה; הוא פשוט מרגיש יותר חד בזכות זוויות הגלגול שכמעט ואינן קיימות.
סיכום
במבט לפני המבחן היה הרושם
שהטויוטה הולך להביס את הקיה. אלו גם המימדים העדיפים, גם המנוע החזק וצריכת הדלק העדיפה. אבל בסופו של יום, קיה ספורטז' הפגין עליונות ברורה כמעט בכל פרמטר: הוא מרגיש יוקרתי יותר, הוא מפנק באבזור, מתנהג טוב יותר ומגיע עם בונוס חשוב: מערך מערכות הבטיחות המרשים. ומעל כל זה, הספורטז' הרגיש שהוא מעניק תמורה מלאה לתוספת המחיר הנדרשת עבור הגרסה הבכירה.
גם הטויוטה מעניק תמורה טובה לתוספת המחיר (הקטנה יותר), וגם הוא רכב פנאי מוצלח. אבל בטויוטה לא תקבלו בתמורה לתוספת המחיר רכב מפנק יותר, מאובזר או מהנה יותר - אלא פשוט את המקסימום שניתן לקבל מטויוטה ראב 4 באשר הוא. לקוחות המותג היפני ואלו שמעריכים את המוניטין המוצק שלו יאהבו את הגרסה ההיברידית, וגם שוחרי איכות הסביבה יעריכו את יחידת ההנעה הירוקה והנקיה יותר.
פורסם לראשונה ב- 18.12.16
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות