דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: יונדאי סונטה, סקודה סופרב ופיג'ו 508

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנה האחרונה טבלת המכירות של רכבי המנהלים נראתה פחות או יותר כך: כ-320 יחידות של מאזדה 6 וטויוטה קאמרי, 150 יחידות של פולקסווגן פאסאט, 45-70 יחידות של קיה אופטימה, שברולט מאליבו, פיג'ו 508 וניסאן אלטימה, ולצד כל המספרים הזניחים האלו - עוד 1,850 יחידות של סקודה סופרב. למעשה, המתחרה היחידה שהצליחה לאתגר את הסופרב בשנים האחרונות היא יונדאי סונטה, שרשמה מספרי מכירות דומים לאלו של הסקודה בשנים 2016-2018 אך שיווקה הופסק בתחילת 2019 בגלל עדכון נוסחת המס הירוק שהשפיע על מחירה.

לאחרונה הגיעה לישראל יונדאי סונטה בדור חדש לחלוטין עם עיצוב מרשים מבעבר, שמה שוב במרכז הכוונת את הסופרב המצליחה והספיקה כבר להגיע למקום השני בטבלת המסירות בקטגוריה, עם למעלה מ-400 יחידות שעלו על הכביש ברבעון האחרון לבדו. מבחן השוואתי בין השתיים היה מתבקש.

הסונטה, היברידית כבעבר, התייצבה למבחן בגרסת ה"לימיטד" הבכירה מתוך השתיים שמוצעות, שמחירה עומד על 197,000 שקלים. לסופרב יש מבחר גדול בהרבה של יחידות הנעה ורמות גימור, ואל המבחן הזה היא מגיעה עם מנוע ה-2.0 ליטרים ברמת הגימור סטייל, גרסה שעולה 216,000 שקלים. הצלע השלישית היא פיג'ו 508, שהגיעה לישראל בדור חדש לפני כשנה וחצי ועדיין לא זכתה להצלחה במכירות - בין היתר בשל תמחור גבוה, 203,000 שקלים לגרסת ה"פרימיום" הבסיסית, שהיא גם זו שנבחנה כאן. 

להשוואת נתונים: יונדאי סונטה מול סקודה סופרב ופיג'ו 508

מבחן רכבי מנהלים

עיצוב וסגנון

דבר כזה עוד לא קרה לנו עם מכונית של יונדאי. הסונטה סובבה ראשים בכל מקום אליו הגענו, מצלמות נשלפו וגבות הורמו. זאת יונדאי?! ובכן, התשובה חיובית. זאת יונדאי והיא אכן מרשימה למראה. העיצוב הוא של קופה עם 4 דלתות, עם חרטום שמתחיל בנקודה נמוכה וגג שמשתפל לאחור, עיטורי כרום (בכמות שלפעמים נראית קצת מצועצעת), יחידות תאורה מחוברות מאחור ו"כנפונים" להסטת האוויר שסייעו בהשגת אוורודינאמיקה מצוינת. הפיג'ו מיוחדת ונאה לא פחות, יותר אלגנטית וקצת פחות "צעקנית". אהבנו את יחידות התאורה הצרות, הצללית הנמוכה והזנב הספורטיבי. הסופרב לעומתן נראית פחות בולטת, מזוהה יותר כמכונית שרד מאופקת (או כניידת סמויה, בצבע הלבן של רכב המבחן). מתיחת הפנים האחרונה כמעט ולא שינתה את העיצוב, שקצת מתחיל להתיישן.

בתאי הנוסעים המצב דומה: הסופרב איכותית אבל שמרנית מאוד ולא מספיק שונה מהאוקטביה. לוח המחוונים הדיגיטלי מוסיף לה ניקוד, והפשטות מקלה על ההתמצאות והתפעול, אבל קשה להשוות אותה לחוויה של השתיים האחרות. בפיג'ו העיצוב דרמטי, עם קונסולה גבוהה מאוד בין המושבים, לוח מחוונים דיגיטלי שמתחתיו הגה קטנטן ומסך מולטימדיה צר ועמוס בפרטים. חוויית הגיימינג אולי יפה, אבל הנדסת האנוש נפגעת מכך.

מבחן רכבי מנהלים

ביונדאי, לעומת זאת, יש מראה מהודר אך גם מודרני, עם חיפויי עור בכמות נדיבה, מסכים גדולים ונגישים, כפתורי מתכת ברורים וכפתורי העברת הילוכים שנראים כמעט עתידניים לעומת הידית המסורתית בסופרב.

לסיכום פרק העיצוב, הסונטה והפיג'ו מתעלות מעל המצופה ומציגות מראה יחודי בהרבה מזה של הסופרב השמרנית.

אבזור ותפעול

כל השלוש מציעות מפרטי אבזור נדיבים למדי, שכוללים גגות שמש פנוראמיים (בגודל מוקטן בסקודה), יציאות מיזוג מאחור, תאורת לד, הנעה בכפתור, חיישני חניה היקפיים עם מצלמות רוורס, בלם יד חשמלי, טעינה אלחוטית לסלולארי, תאורת אווירה ועוד.

הפיג'ו היא הבסיסית מכולן עם כוונון ידני למושבים, דלת תא מטען ידנית וללא פונקציית "Auto Hold" בבלם היד. גם המולטימדיה שלה, למרות המסך הגדול, קשה לתפעול.

מבחן רכבי מנהלים

לסקודה יש מולטימדיה עדיפה בהרבה, עם תמיכה מלאה בעברית וגם תצוגות מרהיבות במסך הדיגיטלי שבלוח המחוונים. יש לה גם מושבים חשמליים עם זכרונות (כולל אפשרות יחודית להזזת מושב הנוסע הקדמי ממרכז הרכב), חניה אוטומטית, שטיפה לפנסים ופתיחת תא מטען בהושטת רגל.

מבחן רכבי מנהלים

הסונטה, בהתאם למוצא האמריקאי, מתעלה על שתיהן ומציעה בנוסף גם חימום ואוורור למושבים, חימום לגלגל ההגה, מצלמת "מבט על" מצוינת, ריפוד עור מלא והקרנה של נתוני הנסיעה על השמשה הקדמית.

מבחן רכבי מנהלים

גם בתחום הבטיחות אף מכונית לא מאכזבת, אבל ההבדלים קיימים. לשלושתן יש בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים במראות. הפיג'ו מוסיפה זיהוי תמרורים, ואילו הסונטה היא המרשימה מכולן עם 9 כריות אוויר (לעומת 7 בסופרב ו-6 בפיג'ו), מערכת להתרעה על שכחת ילד מאחור, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת ותצוגה יחודית של מצלמות צד בלוח המחוונים לפני מעבר נתיב, במטרה לזהות טוב יותר עצמים בשטח המת. שאפו.

גם כאן ההכרעה היתה קלה: כולן מאובזרות היטב, אבל המפרט של ה-508 מצומצם יותר וגם הנדסת האנוש שלה מאתגרת. לסופרב יש מספר יתרונות באבזור וגם תפעול נוח, אך הסונטה היא בליגה משל עצמה עם מפרט עשיר בצורה יוצאת דופן שכולל גם כמה אביזרי בטיחות ייחודיים.

 
מבחן רכבי מנהלים

שימושיות ומרווח

סקודה סופרב, באופן לא מפתיע, היא המכונית המרווחת ביותר במבחן הזה. מלפנים זוכה הנהג לעמדת שליטה מוצלחת בזכות מושב יחסית גבוה עם ראות מצוינת החוצה. מאחור הסקודה היתה המרווחת ביותר לשלושה נוסעים (אם כי התחושה עדיין צפופה בסיטואציה שכזו). שני נוסעים יהנו ממרווח עצום לרגליים וגם ממרווח ראש לא רע, אך המושב עצמו מעט קצר ונמוך. רשימת הפינוקים מאחור כוללת גם שליטה נפרדת על הטמפרטורה, וילונות צד, שקע 220 וולט ושני שקעי USB בטייפ C.

מבחן רכבי מנהלים

הסונטה שניה לסקודה, עם מרווח מעט פחות טוב לשלישיית נוסעים אך עם מרווח ראש עדיף, למרות גג פנוראמי גדול יותר. המושב עצמו נוח מאוד למרות נחיתות קלה במרווח הרגליים, וגם כאן יש וילונות הצללחה ומיזוג, אך ללא שליטה בטמפרטורה ועם שקע USB אחד. מלפנים יהנו הנוסעים מצמד כורסאות ענק ומתאי אחסון גדולים.

הפיג'ו היא המכונית הצפופה ביותר כאן, בפער ענק. למעשה, יש לא מעט משפחתיות קומפקטיות שיהיו מרווחות ממנה. התקרה הנמוכה מקשה על הכניסה לרכב, גם מלפנים וגם מאחור. מלפנים יש מושבים גדולים ונוחים מאוד, אך מאחור המרווח מצומצם - במיוחד המרווח לראש, שנפגע מעיצוב הגג הדרמטי. אין כאן וילונות בצדדים, אך יש פתחי מיזוג ושני שקעי USB מוארים.

מבחן רכבי מנהלים

הסופרב לא מובילה רק במרווח, אלא גם בתא המטען. דלת חמישית ענקית חושפת חלל אחסון כמעט מסחרי, שיספיק לכל צורך הגיוני. הבגאז' של הסופרב מצויד גם בשפע של ווים, תאי אחסון וגם שקע לטעינה. גם לפיג'ו יש דלת חמישית שמנגישה מאוד את תא המטען, אך הבגאז' עצמו רדוד יותר ופחות מאובזר. הסונטה שומרת באדיקות על תצורת הסדאן המסורתית, עם דלת תא מטען קטנה ופתח צר משמעותית. הנפח עצמו נדיב והתא עמוק ורחב, אך נטול כל אביזרי עזר.

ובכן, כאן הסקודה בהחלט לוקחת את הבכורה - זאת המכונית המרווחת ביותר כאן וגם תא המטען שלה גדול מכולן. הסונטה שניה עם מרווח לא רע בכלל בפני עצמו, ואילו הפיג'ו אמנם נהנית מתא מטען נגיש - אך המושב האחורי שלה צפוף באופן חריג לקטגוריה.

מבחן רכבי מנהלים

נוחות נסיעה

את הנקודות שהפסידה בסעיף המרווח, פיג'ו 508 לוקחת ובענק בסעיף הנוחות. בסביבה העירונית זו מכונית רכה, משככת ונעימה, שמצליחה לבודד את הנוסעים מפגעי האספלט הישראלי. גם במהירות גבוהה יותר נשמרה רמת הנוחות הגבוהה, והצרפתיה גם היתה השקטה ביותר במבחן בכל תנאי הדרך.

הסונטה גם היא נוחה מאוד, בעיקר בנסיעה בין עירונית - שם היא משתווה לפיג'ו. במהירות בין עירונית הורגשו מעט רעשי כביש, אך לא ברמה מטרידה. על פגמים חדים במהירות נמוכה היא היתה קצת פחות "אלגנטית", ובסביבה העירונית נחשפנו גם לשדה הראיה המוגבל - הן בשל שטח החלונות הקטן והן בשל המראות הגרועות.

מבחן רכבי מנהלים

הסופרב היתה דומה לסונטה במתווה העירוני, והיא נהנית מבולמי זעזועים אדפטיביים שמאפשרים לרכך או להקשיח את תנועת המתלה לפי דרישה. על כבישים גליים במהירות בין עירונית היא היתה פחות נוחה ממתחרותיה בכל הנוגע לאיזון בין ספיגה לנדנוד. גם בידוד הרעשים של הסופרב פחות טוב בהשווה למתחרותיה.

את מה שהפסידה הפיג'ו בסעיף המרווח, היא מרוויחה בחזרה במבדקי הנוחות. הסונטה גם כאן מאוזנת, ואילו הסקודה בטח לא רעה לכשעצמה - אך ציפינו ממנה לרמה גבוהה יותר.

מנוע וביצועים

יונדאי סונטה מצוידת ביחידת הנעה היברידית דומה לזו של קודמתה, עם הספק של 192 כ"ס ומומנט של 37.5 קג"מ - הנתונים הטובים במבחן. לסופרב מנוע 2.0 ליטרים עם 190 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ולפיג'ו מנוע בנפח 1.6 ליטרים בלבד, עם הספק של 180 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. שתי האירופאיות נעזרות במגדשי טורבו, בעוד לקוריאנית יש מנוע חשמלי שמצטרף למנוע הבנזין.

מבחן רכבי מנהלים

למרות היתרון על הנייר, ובגלל משקל עודף (בין היתר), הסונטה לא הפגינה את הביצועים הטובים ביותר כאן. יש לה יחידת הנעה חלקה ונעימה שפועלת בצורה שקטה לחלוטין והיא גם נהנית מתיבת 6 הילוכים יעילה, ואלה הופכים אותה למכונית מאוד מוצלחת בתנועה מנהלתית. אבל כשרוצים לסחוט ממנה ביצועים ולהאיץ במהירות, מגלים שהיא פחות חווייתית ממתחרותיה ואין לה את תחושת הדחף של מנועי הטורבו. 

גם הפיג'ו לא הבריקה. המנוע שלה אמנם חזק מספיק כדי לייצר תאוצות מהירות, ובתנאי שגרה הוא פועל בהרמוניה עם תיבת 8 ההילוכים, אך פער המומנט מורגש כאן ובמבחני התאוצות ה-508 סיימה שלישית. ההילוכים הארוכים והתגובה האיטית יחסית של התיבה אחראיים לתחושות האלו.

מבחן רכבי מנהלים

סקודה סופרב היא המכונית החזקה ביותר כאן, באופן די ברור. היא מאיצה בנחישות ונהנית מתגובה מהירה מאוד של התיבה כפולת המצמדים, שמצליחה גם להעלים מהרעידות האופייניות במהירות עירונית. מנופי השליטה של תיבת ההילוכים מעניקים כאן לנהג עצמאות כמעט מלאה, והתגובה ללחיצת דוושה החלטית ומהירה. 

ההנעה ההיברידית של הסונטה העניקה לה יתרון ברור בצריכת הדלק, עם נתון של 18.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-10.9 ק"מ לליטר בתום הפרק הדינאמי המאומץ. הסופרב גם היא הפתיעה לטובה עם 13.8 ק"מ לליטר בשיוט ו-9.4 בסיכום, ואילו הפיג'ו פחות חסכונית ורשמה נתונים של 11.3 ק"מ לליטר בשיוט ו-7.7 ק"מ לליטר בתום יום המבחן.

מבחן רכבי מנהלים

יתרון הביצועים של הסופרב, יחד עם צריכת דלק לא רעה בכלל, מקנה לה את הדירוג המירבי בפרק חטיבת הכוח. הסונטה תסיים שניה עם ביצועים לא רעים, לצד פעולה נעימה מאוד ביומיום וצריכת דלק פנומנאלית, ואילו הפיג'ו שלישית עם ביצועים מעט פחות מבריקים וגם צריכת דלק פחות חסכונית. גרסת הפלאג-אין שלה מטפלת בשתי הנקודות האלו, אך מייקרת מאוד את מחיר הרכישה.

התנהגות כביש

הסונטה שומרת על האופי האמריקאי גם בכביש המתפתל, עם רכינה בולטת לצדדים, כמעט אפס תחושות בשלדה ובהגה וגם עם תחושה מלאכותית בבלימה בשל תפקוד הבלמים כמטעיני הסוללה. עם זאת, היא נהנית מאחיזת כביש מוצלחת ומתחושת בטחון שתספק את הנהג הלא-ספורטיבי.

מבחן רכבי מנהלים

לסופרב יש אופי דינאמי ומהנה יותר עם זוויות גלגול מתונות במצב הספורטיבי של בולמי הזעזועים, כניסה נחושה לפניות ואחיזת כביש מעולה. 

הפיג'ו מתעלה על שתיהן ומציגה סגנון כמעט ספורטיבי ומאוד מהנה. ההגה הקטן מדויק ומהיר תגובה, הצלילה לפניות מתבצעת בפקודת דוושה והשלדה מצליחה לדבר עם הנהג באופן ישיר. הרכינה אמנם קיימת, אך לא באופן מטריד.

מבחן רכבי מנהלים

מי שמגדיר את עצמו כחובב נהיגה, צפוי להתלהב מהיכולות של ה-508. הוא גם עשוי ליהנות מאחורי ההגה של הסופרב, אך כנראה יתאכזב מהיכולת הדינאמית של הסונטה. מי שרק מחפש את הרכב שיאפשר לו להגיע הביתה בבטחה - יהנה משלושתן במידה דומה.

 
מבחן רכבי מנהלים

סיכום

פיג'ו 508 הבריקה בכמה תחומים חשובים: היא המכונית הנוחה והשקטה ביותר במבחן הזה, יש לה את התנהגות הכביש הטובה ביותר והיא גם נראית נהדר. מצד שני היא פחות עשירה באבזור, הנדסת האנוש שלה מסורבלת והיא צפופה במיוחד במושב האחורי - כך שזו יכולה להיות מכונית נישה מצוינת עבור מי שמחפש את איכויות הניהוג ולא זקוק למרווח נדיב לנוסעים.

הסופרב היא תמונת הראי שלה: היא המכונית המרווחת ביותר במבחן הזה בפער בולט, יש לה ביצועים מעולים וגם הנדסת אנוש מוצלחת. היא מספקת רמה טובה גם בסעיפי האבזור והניהוג ומציגה חבילה שלמה ומגובשת. מכונית מנהלים מצוינת לכל הדעות, לפחות עבור מי שיסתפק במראה השמרני והמאופק.

אבל לטעמנו, הסונטה מצליחה להבריק במספר מקומות בהם אפילו הסופרב מסתפקת בביצוע טוב בלבד. היא אמנם פחות מרווחת מהצ'כית (אבל עדיין מרווחת בפני עצמה), וגם בביצועים וביכולת הדינאמית היא לא מתעלה, אבל יש לה מראה מודרני ומסובב ראשים, רשימת אבזור בלתי נגמרת, נוחות נסיעה מצוינת, בידוד רעשים מעולה וגם צריכת דלק חסכונית. וכל עוד היא תמשיך להימכר במחיר תחרותי יחסית, אנחנו יכולים להעריך שגם טבלת המכירות של סוף השנה תושפע מכך.

 
מבחן רכבי מנהלים

פורסם לראשונה ב- 13.01.21

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה