שוק מכוניות המיני פורח, וההוכחה הטובה ביותר לכך היא העובדה שמכונית מיני היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנה שעברה. קטגוריית המכוניות הקטנות ביותר היא הזולה ביותר, והתחילה את מהפכת המחירים בשוק הרכב הישראלי כאשר סוזוקי אלטו החלה להימכר ב-60 אלף שקל.
לא מזמן, אבל בדיוק בזמן מבחינת סוזוקי, הגיעה מחליפתה של האלטו - סוזוקי סלריו החדשה. המכונית הקטנה בהיצע של סוזוקי בישראל מחליפה לא רק את האלטו זצ"ל אלא גם את אחותה הגדולה, סוזוקי ספלאש.
לסלריו החדשה יש תיבה רובוטית - כלומר, אוטומטית המבוססת על תיבה ידנית בעלת מצמד אחד. בדרך כלל תיבות כאלו נוטות להיות איטיות וחובטות, וזה אחד הדברים החשובים אותם רצינו לבדוק הפעם. לצורך כך, העמדנו אותה למבחן מול מכונית קטנה, זולה ורובוטית נוספת - סיטרואן C1, למבחן שלא רק בודק למי יש תיבת הילוכים יותר טובה, אלא גם בוחן שתי תפיסות עולם שונות לחלוטין למכונית קטנטנה.
בסוף המבחן מחכה לכם שאלון - נשמח לדעת מה דעתכם על שתי המכוניות.
עיצוב וסגנון תפיסות העולם שונות, והעיצוב לא יכול להוכיח את זה יותר טוב. הסיטרואן נראית קטנה יותר, צעירה יותר (למרות שהיא כבר לא ילדה) והרבה יותר מגניבה בזכות עיצוב הפנסים החביב מקדימה והשמשה הגדולה שמשמשת גם כדלת תא המטען. הסוזוקי מרשימה ומצליחה לשפר את ההופעה בזכות פסי פלסטיק שחורים שנותנים לה מראה קצת ג'יפי. היא ללא ספק גדולה יותר ובהחלט הרבה יותר שמרנית ופרקטית בעיצובה.
העיצוב הקליל והצעיר של הסיטרואן מחלחל גם פנימה. את הצבע לתא הנוסעים הסיטרואן מוסיפה באמצעות דלתות ללא חיפוי שמביאות את הצבע של המרכב פנימה. הסוזוקי שוב מרגישה יותר בוגרת ויותר בנאלית, ולאו דווקא בקטע רע.
אבזור ותפעול בסעיף האבזור לסיטרואן C1 יש יתרון קל בדמות מצלמת רוורס ושליטה מההגה על מערכת השמע. את הסוזוקי אפשר לרכוש עם מסך מגע (בתוספת תשלום) שמאפשר להוסיף אפליקציה של Waze. ביפנית תמצאו גם 4 חלונות חשמל, לעומת 2 בלבד בצרפתיה (שלמעשה כלל לא מצוידת בחלונות מאחור). וכן, אנחנו יודעים. זו לא יפנית וההיא לא צרפתיה.
בסעיף הבטיחות היתרון הבסיסי נוטה לטובת הסיטרואן. למרות שהיא קטנה משמעותית ביחס לסוזוקי, היא זוכה לארבעה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP, כוכב אחד יותר מהציון אותו מקבלת הסלריו. על הפער המשמעותי הזה סוזוקי בישראל מגשרת באמצעות מערכת מובילאיי שמצורפת לכל הגרסאות.
מרווח ושימושיות אחרי שני סעיפים שבהם הסיטרואן מנצחת, גם אם בנקודות, מגיעה הסוזוקי ונותנת נוקאאוט בסעיף המרווח. על הנייר הסלריו צרה במעט מה-C1 אבל אי אפשר לדעת את זה כאשר מתיישבים בתוך הרכב. במושבים הקדמיים המרווח מרגיש מעט יותר טוב, אבל המושב האחורי מספר את הסיפור. בסיטרואן 2 נוסעים ישפשפו כתפיים. על נוסע שלישי אין מה לדבר, ב-C1 אפילו אין מושב נוסף או חגורה חמישית. מרווח הראש סביר אך מרווח הרגליים מצומצם למבוגרים בגובה ממוצע. בסוזוקי שני נוסעים יסתדרו, וניתן להכניס גם ילד במושב השלישי. מרווח הרגליים טוב, ועדיף גם על כמה מכוניות סופר-מיני (מקטגוריה אחת למעלה) ומרווח הראש גם הוא מצויין.
בתא המטען המצב דומה. לסוזוקי אין שום בעיה של מקום ולבעליה לא יהיה קושי מיוחד למקם את כל הקניות מהסופר בפנים (אך עגלת ילדים בגודל מלא תתקשה להיכנס). בסיטרואן תא המטען קטן ולא נגיש במיוחד והוא משמעותית פחות שימושי מזה של הסוזוקי.
נוחות נסיעה מכוניות מיני נוטות להיות לא נוחות, בדרך כלל בגלל בסיס הגלגלים הקצר ובגלל מערכות מתלים לא מאוד מתקדמות. בתוך העיר גם סוזוקי סלריו וגם סיטרואן C1 לא הפגינו יכולת ספיגה גבוהה אבל שתיהן היו נסבלות ולא קופצניות במידה מטרידה. מבין השתיים הסוזוקי הצליחה לעגל את השיבושים מעט יותר טוב.
גם במעבר לכביש המהיר הסוזוקי הצליחה להפגין נוחות נסיעה טובה יותר, ואפשר להגיד שאפילו היתה די נוחה באופן אובייקטיבי. אבל לא מעולה. הסיטרואן מעט יותר מרוסנת מהסוזוקי. במפגש עם שיבושים במהירות גבוהה היא מרגישה מעט יותר יציבה אבל קצת יותר קופצנית.
בידוד הרעשים של הסוזוקי טוב משמעותית, וגם זה לא אומר שהיא מכונית שמבודדת נפלא. אפשר לשמוע, כבר במהירות נסיעה בין עירונית שגרתית, רעשי רוח, ופה ושם רעשי מנוע וכביש. הסיטרואן פחות מבודדת ואין ספק שהיא מרגישה כמו דג מחוץ למים במהירויות גבוהות. רעשי הרוח והכביש נוכחים למדי וצריך להגביר את הווליום ברדיו כדי להתגבר עליהם.
מנוע ותיבת הילוכים עכשיו הגענו לחלק המעניין. לשתי המכוניות שלפניכם מנוע קטנטן של 1,000 סמ"ק והספק כמעט זהה. לצרפתיה 69 כוחות סוס וליפנית 68. לצרפתייה יש יתרון של 0.5 קג"מ. על הנייר זה מבטיח ל-C1 יתרון של 1.8 שניות במיאוץ ל-100 קמ"ש. בפועל הסוזוקי הרגישה חזקה יותר וניצחה פעם אחר פעם בהאצות ל-100 קמ"ש. הסיטרואן מצידה מרגישה מעט יותר זריזה בתחילת הנסיעה ועד 50 קמ"ש היא תצליח להשיג את הסוזוקי.
מבט על דף הנתונים מסביר כמה דברים. לסוזוקי רצועת כוח (המרחק שבין שיא המומנט לשיא ההספק) רחבה משמעותית, כך שהמנוע נמצא בתחום היעיל שלו יותר זמן. בנוסף, הסוזוקי קלה מהסיטרואן ב-20 ק"ג, נתון מפתיע לאור הפער במימדים. למרות היתרון הקל של הסוזוקי, חשוב לציין שהמנוע של הסיטרואן הוא מנוע מוצלח בסך הכל, יש לו סאונד מקסים של מנועי 3 צילינדרים, והוא יכול לשנע את הסיטרואן במהירויות מפתיעות כשממש לוחצים אותו.
בשני המקרים, כמו שציינו בהתחלה, משודכות למנוע תיבות הילוכים רובוטיות חד מצמדיות. עד לאחרונה התיבות האלו נחשבו ל-Big no no בקרב הצרכנים "בזכות" האיטיות והטלטלות בהעברת ההילוכים. במבחן מתברר שלשתי המכוניות תיבות שמעבירות הילוכים באופן חלק יחסית והן לא איטיות בצורה יוצאת דופן (למרות שעדיין מורגש פער מול תיבות דו-מצמדיות ואוטומטיות).
התיבה של הסוזוקי מעט מהירה יותר, והעברות ההילוכים, בעיקר בתוך העיר ותחת האצה, חלקות יותר. לדעתנו מדובר בתיבה החד-מצמדית מהטובות שפגשנו אם לא הטובה ביותר. הסיטרואן ממש לא רחוקה, ורק טלטול קל ואיטיות מסויימת בהעברת הילוכים מונע ממנה להשתוות לתיבה של הסוזוקי.
בסעיף צריכת הדלק הסוזוקי רושמת יתרון נוסף. בסוף המבחן, שהיה משמעותית קשה מהרגיל, וכלל נסיעה עירונית איטית ונסיעות בין עירוניות בכבישים תובעניים ותלולים, הסוזוקי צרכה ליטר דלק כל 14.4 ק"מ לעומת 13.7 ק"מ לליטר בסיטרואן. חשוב לציין שבמבחנים קודמים שעשינו להן בתנאים רגועים יותר שתי המכוניות צרכו משמעותית פחות דלק, וסביר לצפות מהן ל-16-17 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.
התנהגות כביש בסעיף הזה לסוזוקי כמעט אין סיכוי מול האירופאית הקטנה. אחיזת הכביש של הסלריו טובה והיא תהיה מסוגלת לצלוח כל כביש במהירות סבירה. הסיטרואן לעומתה, מפגינה אחיזת כביש יותר טובה ובעיקר הרבה פחות זוויות גלגול בפניות, דבר שמגביר את תחושת הביטחון. ההגה של ה-C1 מרגיש קשור לגלגלים ולכן קל בהרבה להעביר את הצרפתיה במהירות בכביש מפותל. השלדה עצמה מגיבה בחדות, ואפילו מצליחה להיות מהנה לנהיגה ביחס לסלריו.
לסוזוקי נטייה ברורה לתת היגוי, והיא לא ממש מתוכננת לנהיגה יותר דינאמית. ההגה שלה מרגיש מנותק מהגלגלים ומשקלו קל מדי. בכל מקרה, גם הסוזוקי יכולה לנסוע מאוד מהר בכביש המפותל (כפי שהתברר במבחן), אבל היא פשוט תרגיש פחות בבית והנהג ירגיש פחות בשליטה ביחס לסיטרואן.
בתוך העיר, הזריזות היחסית של הסיטרואן, יחד עם רדיוס סיבוב קטן ומימדים פצפונים, מאפשרים לה התניידות יותר טובה. גם שדה הראייה עדיף ומי שמתכנן לבלות את עיתותיו בעיקר תוך המטרופולין ימצא את ההתנהלות איתה יותר קלה.
סיכום בתחילת המבחן הרעיון של מבחן לשתי מכוניות המיני האוטומטיות הזולות בישראל, עם מנוע 1.0 ליטר ותיבה רובוטית, נשמע כמו עימות צמוד מאוד. בפועל קשה למצוא שתי מכוניות יותר שונות האחת מהשנייה.
הסוזוקי מכוונת למי שצריך מכונית משפחתית אבל בקטן. היא מרווחת מאוד, גם ביחס לכלל הקטגוריה, ומפגינה נוחות טובה יחסית. בכל פרמטר של שימושיות יש לה יתרונות משמעותיים על הסיטרואן, וכך גם בנסיעה בין עירונית. בתחושה הכוללת היא מרגישה בוגרת יותר ותתאים מאוד למי ששינוע נוסעים בזול נמצא בראש מעייניו.
מה שעושה את הסיטרואן למיוחדת, מצידה, יקסום לקהל אחר לגמרי. הסיטרואן היא מכונית עירונית, בדגש על העירונית. היא קטנה וזריזה, קטנה מספיק להשתחל בקלות לכל חניה וסמטה ויותר מהכל, היא צבעונית ומקסימה, מעוצבת ומהנה לנהיגה, דבר שבטוח יקסום לקהל צעיר ולאנשים שמבלים את עיקר זמנם בסביבה עירונית.
וכן, יש לנו שתי מכוניות שתעשינה את עבודתן נאמנה, רק כדאי שתבדקו טוב טוב מה בדיוק אתם צריכים ממכונית המיני שלכם - כי לפניכם הסיפור הקלאסי של עכבר העיר ועכבר הכפר.
לסקירות הוידאו:
צפייה בתוכן מבחן השוואתי: סוזוקי סלריו נגד סיטרואן C1
צפייה בתוכן מבחן השוואתי: סוזוקי סלריו נגד סיטרואן C1