העליה העקבית במחירי הנדל"ן מטרידה לא מעט משפחות צעירות בישראל, וזוכה לכותרות בהתאם. גם הזינוק במחירי הדלק פתח מהדורות בחודשים האחרונים, אבל ההתייקרות הזוחלת במחירי המכוניות המשפחתיות כמעט ונעלמה מעיני הציבור. אם לפני קצת יותר מעשור יכולתם לקנות
קומפקטית חדשה בסכום של 115,000 שקלים, כיום לא תוכלו למצוא אחת כזאת בפחות מ-135,000 שקלים. במקרים רבים - למשל אצל רנו גרנד קופה או יונדאי אלנטרה - הסכום כבר הספיק לטפס ל-150,000 שקלים.
מנגד, חל שינוי גם במימדי המכוניות. ל
החדשה, שהגיעה השנה לישראל, יש אמנם אורך כללי של 404 ס"מ - שהם 20 ס"מ פחות מהאורך של יונדאי i30 מלפני עשור - אבל הרוחב של השתיים זהה, ואילו הפער בין השתיים בבסיס הגלגלים - הנתון שמצביע על המרווח הפנימי - עומד על 7 ס"מ בלבד. פחות מכף יד. הצצה לנתון נפח תא המטען מגלה כי האחות הקטנה הספיקה לעקוף את המשפחתית מן העבר עם נתון מכובד של 352 ליטרים.
המצב דומה, כאשר האיביזה הקטנה של ימינו אמנם קצרה מהלאון המשפחתית של העשור הקודם בכ-25 ס"מ, אך מנגד האיביזה רחבה יותר, הפער בגובה הוא ס"מ אחד בלבד ובבסיס הגלגלים יש ביניהן פער של 3 ס"מ בסך הכל. גם כאן, תא המטען של הצעירה והקטנה גדול מזה של הסבתא המשפחתית.
משפחות רבות, בעיקר כאלו עם ילד אחד או שניים, יגלו כי במקום רכב משפחתי גדול ויקר אפשר פשוט להסתפק במכונית סופר מיני צנועה בהרבה, לשלם סכום של כ-100,000 שקלים וליהנות מטכנולגיות מודרניות בתחום יחידות ההנעה, האבזור והבטיחות. על הדרך, חיפושי החניה יהפכו קלים יותר. מה רע?
עיצוב וסגנון
מכוניות קטנות וצעירות יראו טוב יותר בכל צבע שאינו לבן. אחרי שאמרנו את זה, חייבים להודות שלשתיהן עיצוב מוצלח. האיביזה עברה לאחרונה מתיחת פנים קלה, אבל הקווים הכלליים נותרו כפי שהיו בעת השקת הדגם, לפני כ-5 שנים. זו מכונית שמרנית עם הרבה קווים ישרים, אך גרסת ה-FR שנבחנה מוסיפה קצת טאצ' ספורטיבי בחישוקי הגלגלים, בצמד פתחי המפלט מאחור, במראות הצד המושחרות ובתאורת הלד הנאה.
היונדאי הוצגה בעולם בתחילת 2020 והגיעה לישראל לפני שנה בדיוק. בהתאם היא נראית צעירה ומודרנית מהאיביזה: הקווים חדים והסבכה הקדמית מלאת זוויות, החרטום נמוך וספורטיבי, הסבכה הקדמית ייחודית וכך גם הדיפיוזר מאחור. גם במקרה הזה ישנן תוספות בגרסאות הבכירות שמשדרגות את המראה: חישוקי "17, תאורת לד וגג מושחר.
גם מבפנים היונדאי ייחודית, עם פסים דקים שנמתחים לרוחב הדשבורד, דלתות מפוסלות, מסך צף ולוח מחוונים דיגיטלי (בגרסה הבכירה). אך הצבעים כאן כהים מאוד ואיכות החומרים בינונית בלבד, מה שמשליך באופן ישיר על התחושות.
מתיחת הפנים של האיביזה הצליחה לטפל בדיוק בזה, והצעירה את סביבת הנהג עם מסגרות צבעוניות לפתחי המיזוג (חלקן גם מאירות), מסך צבעוני ברזולוציה מצוינת ופאנלים בהירים יחסית ששוברים את המשטחים השחורים.
אבזור ותפעול
גרסת ה"רפרנס" הבסיסית של האיביזה (97,000 שקלים) עברה שדרוג במסגרת מתיחת הפנים והיא מוצעת כיום (ללא מועד אספקה מובטח) במפרט הכולל מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ', בקרת שיוט רגילה, בלימת חירום אוטונומית, התרעת עייפות ותיקון סטיה מנתיב - זאת לעומת ה"אינטנס" הבסיסית של ה-i20, שעולה 100,000 שקלים ומוצעת בעיקר לציי הרכב ללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל, אך מנגד מציעה מצלמת חניה מקורית.
גרסת הביניים של האיביזה ("סטייל", 104,000 שקלים) מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים וגם חישוקי "15 קלים. בגרסה המקבילה של היונדאי ("פריים", 107,000 שקלים) תקבלו היצע מלא של מערכות בטיחות - כולל התרעה על שכחת ילד מאחור, שאין באיביזה - ואילו הלקוחות הפרטיים יוכלו לבחור בגרסת הפרסטיז' במחיר זהה, שמציעה גם חישוקי "16 קלים, משענת יד עם תא אחסון מלפנים ושקע USB נוסף.
רוצים את הטופ? איביזה FR, בעלות של 118,000 שקלים, מוסיפה חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, מסך מולטימדיה גדול יותר, בורר מצבי נהיגה, חלון שמש בגג, תאורת לד מאחור ואת פריטי העיצוב שכבר הזכרנו. היונדאי מציעה את גרסת ה"סופרים" (112,000 שקלים) עם תוספות של לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת לד קדמית, תאורת אווירה, קיפול מראות חשמלי, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית עם יכולות זיהוי מורחבות. בקצה ההיצע ניצבת גרסת ה"סופרים פלוס" (116,000 שקלים) שכוללת גם מערכת לניטור שטחים מתים במראות, התרעת תנועה חוצה מאחור וגג מושחר.
מבולבלים? נעשה סדר: בגרסאות הבסיס והביניים נהנית הסיאט מיתרון באבזור ובמחיר. בגרסאות הבכירות מתהפך המצב, היונדאי זולה יותר וגם מאובזרת יותר - בעיקר בתחום הבטיחות. תפעול המערכות נוח בשתיהן, עם יתרון קל ליונדאי.
שימושיות ומרווח
גם היונדאי וגם הסיאט מציעות מרווח מספק בהחלט לארבעה נוסעים - אפילו אם תסיעו מאחור זוג מבוגרים או שני פעוטות בכסאות בטיחות גדולים. לנוסע שלישי יהיה כמובן צפוף בהרבה, אך אם מדובר בשלושה ילדים - זו משימה בהחלט אפשרית.
היונדאי מעט יותר מוצלחת בהיבט הזה: הדלת שלה גדולה יותר כך שקל יותר לחגור את הפעוטות, המרווח לרגליים עדיף במעט וגם המושב עצמו ארוך ונוח יותר. אלה פערים זניחים. בשתיהן איכות הפלסטיקה מאחור לא מתעלה, ולשתיהן אין פתחי מיזוג. היונדאי לפחות מציעה שקע USB בודד לטעינה וגם תאורה נפרדת לנוסעים מאחור.
תאי המטען של השתיים מציעים נפח דומה, כ-350 ליטרים. זה של היונדאי סובל מסף העמסה גבוה יחסית שיקשה על שליפת חפצים כבדים. באיביזה הנפח נגיש יותר ויש גם מדף קשיח שמאפשר לשנות את גובה הרצפה.
נוחות נסיעה
הבחירה בחישוקי 17 אינץ', עם צמיגים במידה 215/45, מזכירה מכוניות ספורט מלפני כמה שנים - ולא בהכרח לטובה. החתך הנמוך, שנראה מצוין באולם התצוגה, פוגע ביכולת של השתיים לספוג את השיבושים הקטנים. מבין השתיים, היונדאי מעט יותר נוחה ומרוככת על פגמי הכביש הקטנים, בעוד האיביזה מתמודדת טוב יותר עם פסי האטה ואתגרים גדולים. על הכביש המהיר היונדאי היתה נוחה יותר ברוב הזמן, וגם בידוד הרעשים שלה עדיף.
מנוע וביצועים
יחידות ההנעה של השתיים דומות למדי: לשתיהן מנוע טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1,000 סמ"ק, ותיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה. לאיביזה הספק מעט יותר גבוה, 110 כוחות סוס לעומת 100 ביונדאי, וגם בנתון המומנט יש יתרון קל לספרדיה.
בפועל? בתוך העיר אנחנו מתלוננים דווקא על הסיאט, שיחידת ההנעה שלה פועלת בצורה פחות חלקה, עם רעידות וקפיצות פה ושם. אבל יתרון הביצועים של האיביזה מתגלה ברגע שמצמידים את הדוושה לרצפה: היא מהירה יותר מהיונדאי בכל מצב, גם אם לא בפער גדול במיוחד. את ההאצות הזריזות מלווה צליל מחוספס של מנוע שלושת הצילינדרים, אנחנו אהבנו.
בצריכת הדלק השתיים היו דומות: בשיוט מתון מדדנו 15.7 ק"מ לליטר באיביזה ו-16.2 ק"מ לליטר ב-i20, ואילו לאחר הקטע הדינאמי התהפכו היוצרות והאיביזה רשמה 13.4 ק"מ לליטר, לעומת 13 ביונדאי.
התנהגות כביש
הגידול העקבי של מכוניות הסופר-מיני במימדים הופך אותן ליציבות ובטוחות מבעבר. לשתיהן אחיזת כביש מצוינת והן מעניקות לנהג תחושת בטחון גם בנהיגה מהירה בין העיקולים. היונדאי נהנית גם מהיגוי מהיר ומכניסה יחסית מיידית לפניות, אך חוסר תקשורת עם הנהג מנטרל ממנה את העוקץ הספורטיבי. האיביזה מהנה ממנה הודות לשלדה מצוינת שמאפשרת להכניס אותה לעיקולים במחי הרפיית דוושה, והיא מרגישה קלילה ודינאמית.
סיכום
אלה שתי מכוניות לא יקרות במיוחד, במונחי שוק הרכב הישראלי של 2022, ושתיהן דורשות מעט מאוד פשרות. לשתיהן ביצועים טובים, צריכת דלק חסכונית, מפרטי אבזור עשירים (במיוחד בגרסאות הבכירות) ורמת בטיחות גבוהה. שתיהן גם יציעו מרווח מספק לארבעה נוסעים, לצד תא מטען שימושי. אבל יש בכל זאת כמה הבדלים.
היונדאי נהנית מעיצוב מקורי יותר, היא שקטה יותר ונוחה יותר לנסיעה, מרווחת יותר מאחור ונהנית ממפרט עשיר יותר של אביזרי בטיחות בגרסאות הבכירות. אבל האיביזה מצליחה לגבור עליה בכמה סעיפים חשובים לא פחות: יש לה ביצועים טובים יותר והתנהגות כביש עדיפה, תא המטען שלה שימושי יותר, עיצוב הפנים מרענן ורשימת האבזור עשירות יותר בגרסאות הכניסה.
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות