דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: סקודה סופרב ספורטליין מול פיג'ו 508 GT

Getting your Trinity Audio player ready...

על מכוניות המנהלים כבר אפשר להגיד קדיש. הן אולי יחזרו מתישהו בעתיד, אבל אם זה יקרה - זה כנראה יהיה עם חמורים לבנים מתחת למכסה המנוע. עד אז, צריך סיבה מאוד טובה כדי לשכנע לקוחות לבחור במכונית מנהלים, בזמן שבמחירים דומים אפשר לקבל רכבי פנאי לא רעים בכלל. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

גם לפיג'ו וגם לסקודה יש קלפים כאלו בשרוול. אצל הצרפתים מדובר בגרסת GT למכונית המנהלים המהממת שלהם, ה-508 החדשה שמוגשת בתצורת קופה אופנתית. ה-GT במקרה שלהם זה אותו המנוע עם יותר כוח ואותו רכב עם הרבה יותר אבזור. בסקודה זו גרסת הספורטליין של הסופרב, שעברה לאחרונה מתיחת פנים ומציעה כמו תמיד תוספת מכובדת לביצועים, אבזור עשיר וגם הנעה כפולה. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

העניין הוא שבשני המקרים צריך להוסיף פרמיה די רצינית כדי ליהנות ממה שיש למכוניות המנהלים האלו להציע. יצאנו עם שתי המכוניות האלו לנהיגה ארוכה ביום רטוב מאוד על כבישים מגוונים, וחזרנו עם תשובות על האיכויות של המכוניות ובעיקר על התמורה שהן מציעות למחיר. יהיה מעניין, מבטיחים.

עיצוב וסגנון

קשה להתחרות בפיג'ו 508 בסעיף הזה. מכונית המנהלים הזאת כל כך מרשימה שפשוט קשה להוריד ממנה את העיניים. בחזית יש לה את הגריל עם שלל הניקלים הנוצצים, בצידי החרטום פנסי לד בסגנון "שיני נמר", מהצד בולט כיתוב GT שמזכיר את הכיתוב בצידה של ה-208GTI ומאחור ישנו פס שחור שחוצה את הרכב מצד לצד ובתוכו שורת פנסים אנכיים ויפים. שני אגזוזים מרשימים סוגרים עיצוב מהפנט. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

הפיג'ו גם נמוכה בהרבה מהסקודה, הגג שלה משתפל ומעניק לה מראה של מכונית קופה. בתכל'ס, בקונצרן פולקסווגן המתחרה שלה היא הארטאון שלא מגיעה ארצה. בסגנון היא יותר אודי A5 ספורטבק. צבע האדום "יין" של רכב המבחן משלים הופעה מוחצת של הצרפתיה.
 
פיג'ו 508

לעומתה הסקודה כמעט נחבאת אל הכלים... אבל רק כמעט. היא דומה מאוד לסופרב הרגילה כך שהיא בהחלט מרשימה ומציעה אפקט הגעה שקשה לפספס. הסקודה רבועה יותר וגבוהה יותר. ביחס לגרסאות ה-Style לדוגמא, היא מוסיפה כיתובי Sportline בצדדים, מסגרות שחורות במקום אלו העשויות ניקל בחזית ומאחור ישנו ספויילר קטנטן שמזדקר מהזנב וגם צמד מפלטים גדולים. 

וגם כאן, כדי שאף אחד לא יתבלבל עם הסופרב של השכן, היא מתייצבת בצבע צהוב זועק שמדליק כל שוטר ברדיוס של 100 קילומטר.  
 
פיג'ו 508

בפנים הפיג'ו היא מופע אור קולי ייחודי. היא מציגה תא נוסעים שנראה יוקרתי וטכנולוגי באופן שנדיר לפגוש. זה אמנם יוצר עומס מוגזם בעיניים אך התא נראה מיליון דולר. הסקודה, ממש כמו בחוץ, מרשימה מאוד - אבל מעוצבת באופן מאופק ונחבא אל הכלים. מנגד, הסקודה עדיפה בסעיף איכות ההרכבה. איכות החומרים בחלק העליון של הפיג'ו מרגישה אולטרא-גבוהה, אך זה לא בא לידי ביטוי בשאר חלקי תא הנוסעים. ההגה של הסקודה מרגיש מדהים, והשאר, כמקובל, מרגיש טוב מאוד.

עיצוב וסגנון

אבזור ותפעול

בסעיף הזה כל אחת מהשתיים עושה דבר אחד מעולה ואת הדבר השני קצת פחות. הפיג'ו היא אחת המאובזרות שבסביבה. הסקודה לא רחוקה ממנה, אבל הפער ברור לטובת הפיג'ו – בטח בסעיפי הגאדג'טים. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

לשתי המכוניות יש גג פנוראמי, בלם יד חשמלי, מערכות שמע מתקדמות, לוח מחוונים דיגיטלי, מושבים עם כוונון חשמלי ועוד ועוד. בסעיפי הבטיחות שתיהן מתהדרות כמעט בכל דבר אפשרי, ובין היתר מציעות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה אקטיבי, זיהוי תמרורים, ניטור שטח מת במראות ועוד. בפיג'ו יש גם מערכת לזיהוי תמרורים ואילו הסקודה מציעה את פונקציית Auto Hold לבלם היד החשמלי. בשתיהן מערכת חנייה אוטומטית אך בסקודה היא לוקחת אחריות רק על ההגה בעוד שהצרפתייה עושה את כל העבודה כולל מעבר בין הילוכים וניהול הגז והברקס. עוד פיצ'ר חביב ויחודי ב-508 היא מערכת עיסוי ייחודית – מהטובות שאי פעם פגשנו, והמושבים שלה גם מחוממים. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

אז לפיג'ו נרשם יתרון קל בתחום האבזור, אך הוא מתקזז בגלל התפעול. הסקודה אינטואיטיבית לגמרי. גם מסך המולטימדיה וגם לוח המחוונים נוחים מאוד לשימוש וקל להבין מה נמצא איפה ומה ההיגיון מאחורי כל דבר.  לעומת הצ'כית, ה-508 הרבה פחות קלה לשימוש, היא מצריכה הרבה מבטים למסך הענק במרכז כדי לראות איפה נמצא כל כפתור ואיך נפתח כל תפריט ועד עכשיו לא הצלחנו להבין איך מפעילים את כל הפונקציות.

אבזור ותפעול

שימושיות ומרווח

בסעיף המרווח הסקודה תנצח כמעט כל רכב שקיים על הפלנטה, כולל כמה מכוניות סאלון עצומות ויוקרתיות. זה מתחיל עם מרווח נהדר לנהג ולנוסע, מושבים גדולים מצד אחד אך תומכים מאוד מהצד השני. גם במושב האחורי אין בכלל שאלה לגבי המכונית העדיפה. שני מבוגרים יישבו בסופרב בנוחות עילאית והמושב האמצעי יוכל לאכלס עוד מבוגר בנסיעות לא ממושכות מדי. המרווח לרגליים ענק ונוסע גבוה יישב בקלות מאחורי נהג גבוה. חלונות הצד גדולים מאוד והישיבה גבוהה אז גם ילדים יהנו מהישיבה מאחור. תלונה אחת נרשמה בנוגע למושבי הספורט עם משענת הראש המאוחדת שמסתירה את שדה הראייה ליושבים מאחור. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

הפיג'ו מרגישה מראש יותר צפופה. לנהג לא תהיה בעיה למצוא מרווח מספק לרגליים ולראש בגלל תנוחת הישיבה הנמוכה, אך הקונסולה הגבוהה בין המושבים מרגישה קרובה מדי לרגל ימין. במושב האחורי הפערים גדולים יותר. הגג המשתפל מקשה על הכניסה והיציאה וכשכבר יושבים שם המרווח לראש ממש לא מרשים. הצרפתיה גם צרה יותר כך שישיבה במושב האמצעי תהיה פחות מרווחת, אך לא בפער ניכר. הפער הבולט ביותר הוא במרווח הרגליים: ישנן מספר משפחתיות שמציעות מרווח עדיף בסעיף הזה. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

תנוחת הישיבה בשתי המכוניות שונה בתכלית. בפיג'ו היא ספורטיבית מאוד. ההגה הקטן נשלף רחוק החוצה וניצב נמוך מאוד, הנהג יושב ממש על הרצפה וקו המותניים גבוה. קל להגיע לתנוחת ישיבה טובה אך שדה הראיה לפנים ולאחור מוגבל באופן חריג, בשל הישיבה הקרובה לקורה A ולמראות. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

גם בסופרב גם שדה הראיה לפנים לא מבריק, אבל תנוחת הישיבה גבוהה בהרבה אז המצב פה טוב יותר באופן ניכר. במובן מסויים ניתן לומר כי בסקודה יושבים כמעט "על" הרכב ופחות "בתוכו". ההגה לא יוצא הרבה החוצה ומכתיב, לחלק מהנהגים, תנוחת ישיבה קרובה מהרצוי. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

תאי המטען בשתי המכוניות הם מסוג הנוצ'בק. מדובר ברכבים עם זנב קטן בהם הדלת האחורית נפתחת במלואה עם השמשה וחושפת פתח הטענה ענק. הצרפתיה מגישה תא מטען גדול עם כמעט 490 ליטרים ואפשרות לפתיחה וסגירה באמצעות הרגל. גם לסקודה אותה מערכת אך תא המטען שלה גדול ב-100 ליטרים ומרגיש גדול עוד יותר. גם מבחינת רשתות, נקודות עיגון ושקעים, לסקודה פשוט יש יותר. 

שימושיות ומרווח

נוחות נסיעה

למרות הנטיות הספורטיביות, על כבישים בין עירוניים שתי מכוניות המנהלים הרגישו מעט רכות. בפיג'ו זה עניין מוחלט, בעוד בסקודה מערכת הבולמים האדפטיביים יוצרים השפעה גדולה כך שבמצב Comfort היא רכה מדי, ב-Normal היא מעט רכה מהרצוי ובספורט היא טיפה נוקשה מהרצוי. בשתיהן (בסקודה בעיקר במצב נוחות) מצאנו תזוזות ונדנודים על גלים בכבישים מהירים. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

הנוחות העירונית בסקודה היתה מעט מוצלחת יותר, שוב בזכות הפערים שהורגשו בין מצבי המתלים השונים. שתיהן לא רעות בתוך העיר וסופגות את רוב השיבושים, אך פה ושם על שיבושים ממש קשים הצ'כית מצליחה למנוע מיותר מהמורות לעלות אל הספונים ברכב. הבולמים אדפטיביים גם בפיג'ו, אך הפערים בין המצבים השונים פחות משמעותיים. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

בידוד הרעשים של שתיהן סביר, ובשני המקרים היינו מעדיפים בידוד מוצלח יותר, בטח כשמתחשבים ברמת המחיר של שתיהן. הסקודה מרגישה קצת יותר רגישה לרעשי רוח בזמן שהפיג'ו בודדה באופן פחות מוצלח את רעשי הדרך. 

נוחות נסיעה

מנוע וביצועים

בסעיף יחידות ההנעה התחרות כמעט לא הוגנת. הסקודה מוצעת עם מנוע 2.0 ליטרים מוגדש במיוחד שמציע 272 כוחות סוס שיורדים לכל ארבעת הגלגלים. הפיג'ו, לעומת זאת, מוגשת עם מנוע טורבו בנפח 1.6 ליטרים. את המנוע אנחנו מכירים היטב משלל מכוניות של היצרן, אך במקרה שלנו האורווה כוללת 225 סוסים שדוהרים כולם לשני הגלגלים הקדמיים. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

נשמע שלסקודה יש הרבה יותר כוח, אבל צריך לשים את הדברים בפרופורציה. לסקודה משקל עצמי מכובד של 1,629 ק"ג – כלומר, היא מציגה יחס של 166.9 כ"ס לטון. הפיג'ו קלה ממנה משמעותית ושוקלת רק 1,495 ק"ג, ולכן מציגה יחס של 150.5 כ"ס לטון. הנתון של הסקודה אמנם עדיף, אך הפער פחות משמעותי מ-47 הסוסים שעל הנייר. ובמספרים: בעוד בהספק נהנית הסקודה מיתרון של כ-20%, ביחס ההספק-משקל עומד הפער של הסופרב על 10% בלבד.
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

בשטח אין ספק עד כמה שהמנוע של הסקודה אדיר – "כמעט מקמט אספלט", לדברי אחד הבוחנים. הוא מושך באופן החלטי ועוצמתי ומניע את הרכב הכבד בקצב משכנע במיוחד. האופי של המנוע מאוד ליניארי, כך שאין תחושת כוח מתפרץ.
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

הפיג'ו מציעה אופי שונה. מדרגת הכוח שאחרי כניסת הטורבו יותר מורגשת והמומנט לא נותן את אותה תחושה בשרנית. מצד שני, בטורים גבוהים היא נושמת באופן עדיף ולמרות חסרון של שני גלגלים מניעים והרבה סוסים, היא מרגישה קרובה יותר לסקודה מכפי שציפינו. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

עוד הבדל בין השתיים נעוץ בתיבת ההילוכים. לפיג'ו יש תיבת 8 הילוכים אוטומטית מתוצרת "אייסין" שמגיעה מיפן, ומציגה אופי יותר חלק ואלגנטי בפעולות שלה. היא אולי לא הכי מהירה בסביבה, אך היא מתאימה כמו כפפה למנוע הזה ושומרת אותו בתחום היעיל באופן מאוד אפקטיבי. התיבה של הסקודה, DSG כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, מציגה העברות הילוכים קצת פחות נקיות וגם הפעולה העירונית שלה פחות מרשימה. 
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

צריכת הדלק של שתי המכוניות נטתה בבירור לטובת הצרפתייה. בשיוט רגוע על כבישים מהירים היא הציגה נתון של 13.3 ק"מ לליטר לעומת 11.1 של הצ'כית. בסיום המבחן המאוד מאומץ הפער היה פחות דרמטי – אולי בגלל שה-508 הייתה צריכה להתאמץ כדי לשמור על הקצב של הסקודה. הנתון הסופי עמד על 9.2 ק"מ לליטר בפיג'ו לעומת 8.7 בסקודה. 

מנוע וביצועים

התנהגות כביש

הכבישים שנבחרו למבחן הדינאמי הם בהחלט לא המקום שמכונית מנהלים מכובדת אמורה לבלות בו. קצת כמו לראות בנקאי ממושקף מבלה במרתף מסריח מעשן. מצד שני, אלה לא בנקאיות ממושקפות - אלה הספורטליין וה-GT, הילדות הרעות של קטגוריית המנהלים. וכאן הן נותנות בראש. כי אם יש משהו מרתק באופן בו שתי מכוניות המנהלים הללו מתנהלות, הוא נמצא כאן. 

השוואתי פיג'ו וסקודה

נתחיל בפיג'ו, כי מדובר בפנינה אמיתית. אולי מימדיה של 508, לפחות מבפנים, מרגישים קצת קטנים לקטגוריה - אך כשמתחילים לנהוג בה מבינים שגם ההתנהגות הדינאמית  שלה דומה לזו שמוצאים במכוניות קטנות בהרבה. הצרפתיה מציעה הגה קטן ומהיר שזורק אותה לתוך סיבובים בקלילות. השלדה נענית לכל גחמה שלל הנהג וקל מאוד לנהוג את הרכב באמצעות דוושת התאוצה. הרפייה ברורה מחדדת את רדיוס הסיבוב והחרטום צייתן כמו טירון ביומו הראשון בצבא. 

השוואתי פיג'ו וסקודה

היכולת המפתיעה של ה-508 לצאת מסיבובים בלי תת היגוי חריף והאיזון המצוין של השלדה הביאו אותנו לחשוב שעל הסרן הקדמי מסתתר דיפרנציאל טורסן, מהסוג שמותקן ב-308GTI הנהדרת. בפועל דיפרנציאל כזה לא באמת קיים - זו פשוט שלדה מצויינת. גם במקרים הקיצוניים ביותר הפיג'ו נותרה מאוד מאוזנת והאופן בו היא נכנסת לתת היגוי או היגוי יתר הוא מאוד פרוגרסיבי. השלדה עצמה יודעת לדווח על גבולות הגזרה של הרכב ומאפשרת לקבוע קצב טוב. האחיזה האבסולוטית קצת פחות מרשימה מזו של הסופרב, בעיקר בגלל חסרונה של ההנעה הכפולה. זה לא הפריע לפיג'ו להישאר מאוד מאוד קרובה לזנבה של הצ'כית. הנקודה היחידה לרעתה פה הוא ההגה – הוא קל מדי ולא מספיק מדוייק.
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

הסופרב מציגה מציגה סגנון הרבה יותר ברוטאלי. האחיזה שלה היא משהו שאפשר ללמד את ספיידרמן. ההתנהגות שלה נעה בין אותה אחיזה מוחלטת לבין הזזות מפתיעות של אחד מסרחי העודף – תת היגוי או היגוי יתר. היא פחות צפוייה כשמביאים אותה לקצה.
 
השוואתי פיג'ו וסקודה

המכלולים האחרים שלה סבירים ומעלה. ההגה מדוייק ועם משקל טוב במצב ספורט, הבלמים עקשניים אך אין מספיק תקשורת מהשלדה. למרות כל מה שנאמר, האחיזה שלה כל כך גבוהה וכל כך טובה, ומערכת ההנעה הכפולה מצליחה להוסיף עוד נדבך ליכולות הטובות ממילא שלה, כך שבמקרי קצה כנראה תהיה בטוחה יותר - גם אם פחות ספורטיבית. 

התנהגות כביש

סיכום

המבחן הזה מסתיים עם הרבה יותר סימני שאלה מבתחילתו. אין ספק שבסיכום הציונים הסקודה היא המכונית השלמה והמגובשת מבין השתיים. היא מרווחת יותר, חזקה יותר, נוחה יותר וגם הנדסת האנוש שלה עדיפה. מצד שני, היא עולה הרבה יותר – כמעט 30 אלף שקל יותר.

הפיג'ו מצידה נראית הרבה יותר טוב, יש לה תא נוסעים מחניף ומהפנט, היא מאובזרת  מעט יותר והתנהגות הכביש שלה פשוט מבריקה. כל אלו מגיעים במחיר נמוך יותר, כך שאם אתם מחפשים מכונית חווייתית במיוחד שפונה לרגש ואם אין לכם צורך במושב אחורי מרווח במיוחד, הפיג'ו תהיה קניה נהדרת עבורכם.

אז מי המכונית הנכונה עבורכם? השאלה נותרה פשוטה ומסובכת כאחד. לאלו שהשימושיות עדיין חשובה להם יותר ושמעדיפים את הרכב המאוזן על פני המבריק, הסופרב תהיה הבחירה העדיפה. אבל למי שרוצה את החוויה האקסצנטרית, העיצוב הייחודי והאמירה השונה, מחכה באולם התצוגה של פיג'ו מכונית מנהלים מעניינת במיוחד.

השוואתי פיג'ו וסקודה 

למאמר זה התפרסמו 25 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה