הגרסה שהתייצבה למבחן היא ברמת גימור Style, המאובזרת ביותר נכון לכתיבת שורות אלו, שעולה 126,000 שקלים. המנוע היחיד שמוצע בשלב זה הוא טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר. מולה הצבנו את יונדאי i30 בגרסת Luxury בעלת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטרים שמחירה 138,000 שקלים (כאשר קיימת גם גרסת Premium הזולה ב-6,000 שקלים) ואת אחותה לפלטפורמה קיה סיד המצוידת ביחידת הנעה זהה אך מציעה רמת גימור אחת, פשוטה יחסית בשם LX, במחיר של 130,000 שקלים. המועמדת הרביעית היא לא אחרת מאשר פולקסווגן גולף, שכבר הוצגה בדור חדש (שיגיע ארצה רק ב-2021) ונמצאת כאן כדי לעמת את הסקאלה עם אמת המידה של קבוצת פולקסווגן בסגמנט הזה. הגולף התייצבה למבחן עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים וברמת גימור Comfortline Plus במחיר של 145,900 שקלים. גרסת הליטר של הגולף כבר לא משווקת, אך בקרוב תגיע גרסת 1.5 מוזלת במחיר של 134,000 שקלים, לקראת סוף חיי הדגם.
עיצוב וסגנון
אף אחת מהנבחנות היא לא מכונית מכוערת, אבל בכל זאת אפשר לשים לב מי מהיצרנים השקיע יותר בשעות הפיתוח של המעצבים ובחומרי הפנים.
סקודה סקאלה היא המכונית החדשה ביותר במבחן אך מבחינה חיצונית היא לא מפגינה עיצוב יוצא דופן – היא מיד מזוהה כסקודה, לטוב ולרע, עם קווים חדים יחסית ובמבט מן הצד היא אפילו קצת סטיישנית. מצד שני עיצוב הפנים שלה בגרסה הזו הוא המודרני מבין כולן – מסך המולטימדיה הצף נראה נהדר, הגימור צבעוני וזוויתי לאורך הדשבורד ולוח המחוונים הדיגיטלי פשוט נראה מעולה. מה שהעיב על החגיגה הייתה איכות החומרים – אומנם ההגה נעים למגע עם עור מחורר, אך כמעט בכל מקום נתקלנו בפלסטיקה פשוטה יחסית.
ליונדאי i30 עיצוב הרמוני יותר. מבחינה חיצונית היא נראית אפילו קצת ספורטיבית עם מראה נמוך ודינאמי, צדודית האצ'בק קלאסית וחלק אחורי מפוסל. הקו הנעים נמשך גם בפנים הרכב כאשר גם ליונדאי מסך מולטימדיה צף והגה בשרני. תא הנוסעים ברכבים כהים מציע שילוב צבעים דו-גוני בהיר לעומת רכבים בהירים שיקבלו תא נוסעים כהה.
קיה סיד היא כבר סיפור אמביוולנטי משהו. לעומת הסקודה שהציגה פערים בין החוץ לפנים, הסיד מצליחה לבלבל אותנו בכל מקום. מצד אחד קווי העיצוב החיצוני מוצלחים למדי – מלפנים ישנה תאורת יום שנראית נהדר עם 4 נקודות לד בכל פנס וגריל "אף הנמר" הבולט. מאחור ישנו פגוש עם פתחי אוורור (מדומים כמובן) ויציאת מפלט אובלית חביבה וחלק שחור מבריק בקצה קורה C שיוצר מראה של ספוילר אחורי גדול יותר. אבל אז נתקלים בחישוקי פלדה עם צלחות פלסטיק, ובמקום בו שוכנים בדרך-כלל פנסי ערפל ישנה רק פלסטיקה שחורה שמדמה כונסי אוויר. בפנים עיצוב תא הנוסעים נאה ואיכות החומרים טובה משל הסקאלה אך התא שופע גווני שחור ואפור עם מעט נגיעות כסופות.
פולקסווגן גולף הוא הרכב הוותיק במבחן שהוצג בשנת 2012. יש שימצאו בעיצוב הגולף משהו מרגיע יותר (ואולי לא בכדי הדור החדש לא כל כך שונה). ובכל זאת, העיצוב החיצוני הנוכחי כבר מרגיש מיושן וכך גם תא הנוסעים, שלמרות התחדשות בדמות מסך מולטימדיה נהדר ולוח מחוונים דיגיטלי, מעניק תחושה כללית מעט מיושנת.
בסיום פרק העיצוב היה ברור שהחלוקה היא בין הסיד והגולף לבין הסקאלה וה-i30. הפור נפל והיונדאי זוכה בציון הגבוה בזכות מראה שלם יותר, מהחוץ אל הפנים ואיכות חומרים טובה למדי. לסקאלה מראה שמרני אך תא נוסעים מודרני ואיכות חומרים סבירה, ואילו הסיד והגולף מאחוריהן עקב מראה פשוט בסיד ומיושן בגולף.
אבזור ותפעול
לסקודה סקאלה אבזור בסיסי בגרסת הכניסה Ambition, שהופך עשיר למדי בגרסת Style שנבחנה. אחד הדברים הבולטים הוא לוח המחוונים הדיגיטלי החדש שמאפשר מספר תצוגות מתחלפות ושימושיות. מסך המולטימדיה נראה ומרגיש כמו טלפון חכם, וישנה גם בקרת אקלים מפוצלת, חיישנים אחוריים ומצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפת ואיתות דינאמי מאחור. אבזור הבטיחות מכסה אתכם כמעט מכל הכיוונים עם בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב והתרעת רכב בשטח מת. הנדסת האנוש טובה גם היא, למעט הצורך להגיע לתפריט בקרת האקלים כדי לשנות את עוצמת המיזוג.
ליונדאי i30 אבזור מכובד בפני עצמו שכולל כבר בגרסת הכניסה Premium את כל מה שתואר לעיל, אך ל-i30 אין בהיצע תיקון סטייה מנתיב אלא רק התרעה קולית. כניסה והנעה ללא מפתח קיימת רק בגרסה היקרה, שמציעה גם גג פנורמי ומשטח טעינה אלחוטי שלא תמצאו בסקודה. הנדסת האנוש טובה מאוד – קל לתפעל את כל מערכות הרכב השונות בין אם דרך הפקדים הפיזיים, מערכת המולטימדיה או כפתורי השליטה שעל ההגה. כאופציה בתשלום נוסף ניתן לקחת גם את מערכת ה"קונקטד" של היבואן, שמציעה ניווט של ווייז, רדיו אינטרנטי ועוד כמה אפליקציות.
קיה סיד משווקת כאן ברמת גימור אחת, בשם LX, שנתפרה למידות השוק המוסדי. עבור הלקוחות הפרטיים מיעדת היבואנית את האקסיד. הסיד לא מציעה אבזור עשיר או פריטים יחודיים והיא גם היחידה במבחן ללא פתחי מיזוג לאחור. לטובתה של הסיד נציין כי היא מצוידת באבזור בטיחותי מלא שכולל גם הוא תיקון סטייה מנתיב ובנוסף גם מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, אך ללא בקרת שיוט אדפטיבית. הנדסת האנוש טובה: כל פקד נמצא בדיוק במקום שבו תחפשו אותו. נציין כי תגובות המגע של מסך המולטימדיה דורשות דיוק ולחיצה אסרטיבית.
פולקסווגן גולף היא המכונית היקרה במבחן, אך בקרוב תצטרף גרסת "קומפורטליין" למנוע ה-1.5 ליטרים, במחיר דומה לזה של היונדאי. מפרט האבזור של הגרסה הזו יהיה פחות עשיר משל המתחרות ויכלול חישוקי "16, לוח מחוונים רגיל במקום הדיגיטלי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מראות עם קיפול חשמלי, בלם יד חשמלי, בלימת חירום אוטונומית ותיקון סטיה מנתיב. הנדסת האנוש פשוטה וברורה. לצד זאת, תפעול לוח המחוונים הדיגיטלי של הגרסה הבכירה דווקא פחות אינטואטיבי.
סקודה סקאלה היא המכונית הזולה ביותר לרכישה בין המתמודדות. בגרסתה המאובזרת שנבחנה היא עדיין זולה בכ-6,000 שקלים מגרסת הכניסה של ה-i30, בעוד היא מציעה הנדסת אנוש טובה ופערי האבזור ומערכות הבטיחות נוטים לטובתה - ועל כן היא זכתה בציון המירבי. ה-i30 נושפת בעורפה ומציעה אבזור דומה במחיר מעט יותר גבוה. לגולף הנדסת אנוש טובה, אך בגרסת הבסיס האבזור לא עשיר במיוחד ועל כן היא מתברגת במקום השלישי. הסיד מדורגת אחרונה בסעיף זה עקב מפרט אבזור מצומצם.
שימושיות ומרווח
סקודה סקאלה מתבססת על הפלטפורמה הקטנה של קונצרן פולקסווגן, MBQ-A0, אך מבחינת המרווח היא ממש לא נופלת ממתחרותיה. היושבים מאחור יהנו ממרווח ראש ורגליים מצוין ומשני שקעי USB (Type C). נציין כי המושב עצמו נמוך והיושב במרכז מתמודד עם "תעלת הינע" שמצמצמת את מרווח המחיה שלו - כך שהסקאלה היא המרווחת ביותר לשניים, אך לא לשלושה. תא המטען שלה גדול ושימושי עם מפתח רחב והמון פריטים שימושיים כמו 4 ווי תלייה, שתי רצועות קשירה ושני תאים בצדדים. לתא המטען סף העמסה נמוך ומפתח רחב.
ליונדאי i30 מרווח כתפיים וישבנים טוב לשלישיית נוסעים מאחור, בדומה לגולף, אך מרווח הראש בגרסה הבכירה נפגע בעקבות הגג הפנורמי. גם הדלת קטנה מזו של הגולף ותהיה פחות נוחה לכניסה ויציאה. היושבים מאחור יהנו מפתחי מיזוג אך לא משקעי טעינה. תא המטען שימושי עם סף העמסה נמוך, 2 ווי תלייה, 2 תאים בצדדים ורצועת קשירה אחת. לתא המטען ב-i30 יש גם שקע 12 וולט ומדף חלוקת גובה שלא קיים בסקאלה למשל.
המרווח בקיה סיד זהה לזה של היונדאי, בעוד המושבים מאחור פחות תומכים אך היעדרו של גג פנורמי מספק מרווח ראש עדיף. תא המטען גם הוא זהה, אך בקיה לא תמצאו שקע 12 וולט.
פולקסווגן גולף נהנית מתצורה ריבועית משהו, מה שמקנה לה מרווח פנימי טוב בהחלט. שלושה מבוגרים ישבו בנוחות ויהנו ממרווח כללי מוצלח, אך שניים יהנו ממרווח עדיף בסקאלה. חלונות צד גדולים מכניסים שפע של אור לתא הנוסעים. גודל תא המטען דומה לזה של היונדאי והקיה, אך קטן מהסקאלה. בנוסף לפריטים כגון מדף חלוקה ושקע 12 וולט תמצאו גם פתח מגלשי סקי.
לבסוף, לאחר שהצטופפנו, מדדנו והשווינו - סקודה סקאלה מקבלת את הציון הגבוה ביותר, כאשר חצי כוכב נגרע ממנה בעקבות עיצוב מושבים אחוריים שיתאים יותר לשני נוסעים מאשר לשלושה. פולקסווגן גולף מתמקמת מיד אחריה. צמד הקוריאניות היה צפוף במעט, אם כי הפערים אינם משמעותיים והן בהחלט שימושיות בפני עצמן.
נוחות נסיעה
סקודה סקאלה מכויילת באופן רך. היא סופגת שיבושים קטנים באופן דומה לזה של הגולף אך היא פחות מרוסנת ממנה. על רצף שיבושים היא נוטה לזוז בחוסר נוחות ונשמעו גם רעשי מתלים.
יונדאי i30 לעומתה, מצליחה לשכך ולספוג את אותם שיבושים עירוניים בצורה מהודקת יותר, ללא רעשי מתלים וללא תזזיתיות יתר. קיה סיד, אחותה לפלטפורמה, היתה נוקשה יותר מכל המתמודדות ובתוך העיר הרגישה עסוקה - אך היא מספקת יציבות ואיזון עדיפים. תחת עומס היא אף טובה מה-i30 אך אינה מבודדת רעשים כמותה.
פולקסווגן גולף מספקת נוחות טובה מאוד כשהיא עוברת על פני חריצים ומגרעות קטנות בכביש והנוחות העירונית שלה טובה משל ה-i30 - וככל הנראה הטובה במבחן.
כשמגבירים את הקצב ויוצאים מחוץ לעיר, אותה רכות מתלים של הסקאלה יוצרת נסיעה קופצנית יחסית ולא מרוסנת. ה-i30 מספקת נוחות נסיעה טובה מאוד במהירויות גבוהות יחד עם בידוד רעשים טוב. הגולף לעומתה קצת פחות נוחה בכביש גלי אך בידוד הרעשים שלה טוב יותר. הסיד הנוקשה מחזירה בריסון מרכב טוב על כבישים גליים, אך פחות מבריקה בתחום בידוד הרעשים.
בסעיף הנוחות כל הבוחנים היו תמימי דעים. הסקאלה הייתה המכונית הפחות נוחה מבין כולן, הן בנסיעה עירונית והן בדרך בין-עירונית. הסיד מציעה ריסון ואיזון טובים יותר אך היא עדיין נוקשה ולא מאוד שקטה. הפעם ה-i30 והגולף חולקות את הציון הגבוה – כל אחת בזכות יתרונותיה: לקוריאנית נוחות בין-עירונית טובה יותר, אך הגרמניה עדיפה בטיפול במפגעים עירוניים. מצד שני, הקוריאנית שקטה יותר בעיר בעוד לגרמניה בידוד רעשים עדיף בנסיעה בכביש מהיר.
מנוע וביצועים
המשותף לכל המכוניות במבחן הוא שימוש במנוע טורבו-בנזין ובתיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. ומכאן - להבדלים: סקודה סקאלה משווקת בישראל (נכון לשלב כתיבת המבחן) עם יחידת הנעה אחת, מנוע 1.0 ליטר עם 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ. ליונדאי i30 וקיה סיד מנוע 1.4 ליטרים עם 140 כ"ס ו-24.7 קג"מ ואילו לפולקסווגן גולף מנוע 1.5 ליטרים עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ.
לסקאלה המנוע הקטן במבחן, אך מדובר ביחידת הנעה טובה מאוד בפני עצמה. היא מרגישה זריזה בנסיעה עירונית ומסתדרת מעולה גם במהירויות גבוהות, אם כי ברגע שיוצאים מהעיר היא מרגישה פחות חזקה מהאחרות - מה שמתבטא בעיקר בעקיפות מאומצות או עליות ממושכות. תיבת ההילוכים שלה טובה ויעילה. היא מעבירה את ההילוכים באופן מהיר ואפילו יש מנופי שליטה מגלגל ההגה. הנפח הצנום של המנוע תרם לצריכת הדלק, שהייתה הטובה במבחן עם 16 ק"מ לליטר.
ל-i30 יחידת הנעה נהדרת. המנוע מספק תגובות טובות אך מרגיש פחות ספורטיבי באופיו מזה של הסיד. תיבת ההילוכים מצויינת ומגיבה היטב גם במצב התפעול הידני של ידית ההילוכים. צריכת הדלק במהלך המבחן הייתה טובה בפני עצמה, אך הייתה פחות טובה מהשאר ועמדה על 14.7 ק"מ לליטר.
לסיד יחידת הנעה דומה אך היא מרגישה חזקה במעט מהיונדאי. ככל הנראה עניין של כיול. המנוע פועל בצורה חלקה ונעימה ואפילו מסוגל לספק תחושה "עצבנית" כשרוצים, קולו נשמע אבל יש לו אחלה צליל. תיבת ההילוכים מהירה ויעילה. בדומה לסקאלה גם לסיד יש מנופי שליטה מגלגל ההגה, אך אלו לא מעניקים עצמאות מלאה לנהג. בסך הכל מדובר ביחידת הנעה מוצלחת מאוד שסיפקה נתון צריכת דלק נהדר של 15.7 ק"מ לליטר. היתרון לעומת היונדאי נובע גם מצמיגים צרים יותר.
הגולף, ממרום גילה, מצויידת במנוע חזק מאוד - החזק במבחן. המנוע שקט ומגיב היטב בלי הרבה דרמות. היא היתה איטית במעט ביציאה מהמקום לעומת ה-i30 אך היא לאחר מטרים ספורים היא מצמצת פערים באופן משכנע ובתאוצות הביניים היא תופסת פער גדול. כוח לא חסר פה באף מצב, אך התיבה כפולת המצמדים איטית ביחס לאחרות עם חלוקת הילוכים ארוכה, שפוגעת בתחושת הזריזות אך סייעה לגולף להשיג נתון צריכת דלק של 15.6 ק"מ לליטר.
לאחר מספר לבטים, הגולף מקבלת את הציון הגבוה בסעיף המנוע בזכות הביצועים וצריכת הדלק, אך לא משיגה את חצי הכוכב הנוסף בשל תיבת ההילוכים האיטית. ה-i30 והסיד מתמקמות מיד אחריה כאשר תיבות ההילוכים פועלות בצורה טובה והביצועים מעולים, אך הן פחות חזקות מהגולף. הסקאלה מתמקמת אחרונה והפעם דף הנתונים הטכני שיקף באופן מהימן את הביצועים בתנאי אמת. עם מנוע ה-1.5 ליטרים המוצע בחו"ל המצב היה שונה.
התנהגות כביש
לעובדה שהסקאלה מבוססת על פלטפורמה של מכונית קטנה יש גם יתרון - היא מרגישה קלילה, זורמת ומשנה כיוון באופן מהיר יחסית. מצד שני, אחיזת הכביש שלה לא טובה כמו באחרות, הרכינה מורגשת והיא פחות מדוייקת ונשלטת. גם ההגה שלה אינו מדויק ואף מרגיש מעורפל.
ל-i30 אחיזה טובה ושלדה מתקשרת עם תגובות פרוגרסיביות גם תחת עומס. היא רוכנת מעט יותר מהקיה וגם ההגה אינו מדויק כמו אצל האחות, אך מדובר במשפחתית קומפקטית מהנה בפני עצמה.
סעיף התנהגות הכביש היה המקום שבו קיה סיד זרחה במבחן הזה. השלדה נהדרת, אחיזת הכביש גבוהה, היא רוכנת פחות מהיונדאי ואפילו ההגה יודע להעביר קצת פידבק. עם כזו התנהגות כביש מצויינת נשאר לנו רק לקוות שביום מן הימים אולי נראה כאן גם את גרסאות ה-GT.
פולקסווגן גולף ממשיכה לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב. היא אמנם רכה ורוכנת והיכולות הדינמיות שלה אינן גבוהות, אך האחיזה מצוינת והתחושבה בטוחה וצפויה. להגה משקל קל אך הוא די מדויק.
בסעיף התנהגות הכביש לא היו לבטים. הסקאלה לא הפגינה יכולות גבוהות ותחת עומס היא הרגישה פחות יציבה ממתחרותיה. לגולף התנהגות "עגולה" יותר והיא עושה הכל בצורה טובה מאוד אבל היא לא מצליחה לגרום לנהג להרגיש מעורב יותר בנהיגה. צמד הקוריאנית הבריק עם יכולות מצוינות, כאשר ל-i30 התנהגות כביש משובחת אך לסיד יכולות עדיפות בזכות זוויות גלגול מצומצמות והגה עדיף.
סיכום
מבחן המשפחתיות הפעם עימת בין שני צמדים. מקבוצת פולקסווגן האירופית נפגשו כאן הסקאלה, נציגה חדשה לגמרי בפלח המשפחתיות, יחד עם הגולף, זקנת השבט ו"אם כל המשפחתיות" שחגגה לאחרונה 7 שנים. את החטיבה האירופית של קונצרן יונדאי-קיה הקוריאני ייצגו כאן ה-i30, שהרשימה אותנו מאוד במבחני העבר, ואת אחותה לפלטפורמה קיה סיד - שלעומת היונדאי, שמשווקת בישראל רק בגרסה בסיסית המוכוונת לשוק המוסדי.
קיה סיד הרשימה מאוד בסעיפי התנהגות הכביש והביצועים. בכבישים מפותלים חווית הנהיגה בה מעלה טעם של עוד, ומציפה זכרונות מימים בהם משפחתיות קומפקטיות רצו להיות ספורטיביות. אפילו העיצוב שלה מוצלח למדי, אלמלא כמה חלקים שהופשטו בדרך לישראל. אבזור הבטיחות שלה מכובד והמרווח לא רע, אך היא מציעה מפרט אבזור בסיסי למדי, הנוחות שלה בעיר לא גבוהה וגם בידוד הרעשים בינוני בלבד. היא תהיה בחירה טובה מאוד למי ששם את חווית הנהיגה בראש סדר העדיפויות.
סקודה סקאלה עושה את זה כמו שסקודה יודעת, עם יתרונות ברורים במרווח ובפרקטיקה. היא תתאים מאוד למשפחה של 4 נפשות ומציעה מרווח טוב ליושבים מאחור ותא מטען גדול ומלא פיצ'רים שימושיים. סביבת הנהג שלה, בגרסת הסטייל הבכירה, מודרנית ושופעת אבזור - לעומת העיצוב החיצוני שנותר שמרני. עם זאת, הסקאלה לא מצליחה להרשים ביחס למתחרותיה בכל הנוגע לנוחות הנסיעה, התנהגות הכביש והביצועים. את מבחן תא הנוסעים היא מסיימת פה במקום הראשון.
פולקסווגן גולף, ממרום גילה, מצליחה להיות רלוונטית גם כיום. היא אולי לא מבריקה בסעיפי העיצוב והאבזור, וגם התנהגות הכביש שלה לא דינאמית כמו זו של צמד הקוריאניות, אבל היא ממשיכה להפגין נוחות נסיעה טובה, מציעה מרווח פנימי טוב ומעניקה ביצועים נהדרים. היא פחות מתעסקת ב"מסביב" ומצליחה להצטיין בסעיפים הקלאסיים של מבחני המשפחתיות.
יונדאי i30 שכבר הבריקה בעבר מול הגולף, עושה זאת גם הפעם. המושב האחורי שלה אולי פחות פרקטי מזה של שתי האירופאיות, אך היא הצטיינה בסעיפי העיצוב ונוחות הנסיעה, מפרטי האבזור שלה עשירים, הנדסת האנוש טובה וגם הביצועים והתנהגות הכביש שלה מציבים אותה בחלק העליון של הקטגוריה. יונדאי i30, גם הפעם, מציעה חבילה שלמה שקולעת בול למטרה.
למאמר זה התפרסמו 15 תגובות