דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

Getting your Trinity Audio player ready...
מאת: יתיר דוידוביץ

צילם והשתתף במבחן: דניאל סקלי

הקטגורייה הלוהטת ביותר לא נחה לשנייה. בהמשך לשלל רכבי הפנאי שמופיעים בקטגוריה בכל שני ורביעי, הגיע לישראל לאחרונה גם סקודה קארוק. בקטגוריית הג'יפונים הבינוניים יש שני רכבים שמגדירים אותה: קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. שני האחים התאומים תופסים את נתח המכירות המשמעותי ביותר. ההצלחה נובעת מהמחיר המוצלח, הפנייה האגרסיבית ללקוחות הליסינג, מחירי ה-0 ק"מ וגם בגלל הסמל. 

סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

למרות זאת, הרכב המרשים ביותר בקטגוריה, לפחות על בסיס שלל המבחנים שביצענו בעבר, הוא פיג'ו 3008. הצרפתי מציג שילוב יוצא דופן של אבזור, מנוע טורבו חזק, התנהגות, נוחות ועיצוב יוצא דופן מבפנים ומבחוץ. 

לפני כחצי שנה עשינו מבחן מאוד דומה. המתמודדים היו רכבי פנאי של פיג'ו וסקודה, רק שבמקרה ההוא היו להם 7 מושבים. אז הצ'כית הרשימה קצת יותר במרבית הסעיפים. האם הקארוק יכול לשחזר את ההצלחה?


עיצוב

קשה להתחרות ב-3008. העיצוב של כל מרכיב ברכב פשוט יוצר תחושה שמישהו פה באמת השקיע מחשבה בכל חלק (או שהוא פשוט גנב רעיונות מריינג'-רובר). החזית המנוקדת בכרום מרגישה יוקרתית, הזנב עם פנסי "טפרי האריה", הצד עם שפע הקווים. באמת שאי אפשר להוריד את המבט מהרכב. אפילו צבע האפור בו הוא הופיע למבחן לא הצליח לפגוע במראה. 

הסקודה לעומתה פשוטה בהרבה. מסגרות הכרום של החזית ושל החלונות מוסיפה מימד קצת יותר יוקרתי והקארוק נראה מודרני, אבל בסופו של יום מדובר ברכב רבוע, די שגרתי, כשאפילו החלק האחורי לא מקבל את הקפל האגרסיבי שתמצאו באח הגדול. 

מצד שני, רכב המבחן הגיע בצבע אדום בוהק ויפה שהצליח למשוך המון מבטים. רכב המבחן זוכה במקרה הזה לחצי נקודה שלא תקבלו אם תקחו את הקארוק בצבע לבן.

עיצוב וסגנון

פיג'ו 3008

אבזור ותפעול

כניסה לתוך הרכב והעיצוב של הפיג'ו פשוט משתלט על העניינים. כמה שלא נכתוב עליו לא נצליח להעביר את התחושה. מדובר באחד מתאי הנוסעים הכי מרשימים שתמצאו ברכב פנאי. הוא מתחלק לשני איזורים: מדף עליון שכולל מסך מולטימדיה ואת לוח המחוונים הדיגיטלי ומדף תחתון כשכולל את כל  אביזרי התפעול. 

מחוץ למסך אין הרבה כפתורי תפעול, וזאת הסיבה שהנדסת האנוש נפגעת. הכל מתבצע מתוך המסך המרכזי וצריך להוריד את העיניים כדי לתפעל פריטים רבים. גם בתוך המסך לפעמים יש תפריטים שדורשים גלילות ותשומת לב יתרה. 

איכות החומרים מדהימה. תוכלו למצוא פלסטיקה רכה ובד במקומות החשובים. תאי אחסון יש בשפע והם גדולים. 

הסקודה מציע תא הרבה יותר סטנדרטי. העיצוב הרבה פחות אוונגרדי אבל סולידי וצפוי, עם מסך גדול במרכז הקונסולה. הקווים ברורים, איכות החומרים טובה בדרך כלל אבל בהגה יש עור נעים במיוחד. 

הנדסת האנוש נפלאה, ממש כמו בכל רכב אחר של קונצרן פולקסווגן, למעט הכפתורים מסביב למסך המגע. 

סקודה קארוק פנים

רכבי המבחן הגיעו בגרסאות מאובזרות למדי, כאשר ההבדל הוא במחיר. גרסת ה-Style של הסקודה עולה כ-160 אלף שקל עם מנוע ה-1.5 ליטר, בעוד הפיג'ו הגיעה בגרסת ה-Premium, אך היא עולה 180 אלף שקל. הגרסה המקבילה לסקודה מבחינת המחיר עולה מעט פחות מהצ'כית והיא הרבה פחות מאובזרת. בשני הדגמים תוכלו לקבל מנועים חלשים וחסכוניים יותר שיפחיתו במחיר מבלי לפגוע באבזור.

בין התוספות שתקבלו בסקודה בעבור סכום דומה: פנסי LED, הגה וידית הילוכים עוטים עור, תאורת אווירה, מראות מתקפלות חשמליות ומצלמת רוורס. בפיג'ו באותו זמן יש רק לוח שעונים דיגיטליים שאין בסקודה. בגרסה המאובזרת שלה הפיג'ו מוסיפה גג פנוראמי ענק, מושבים חשמליים עם חימום ומראות נגד סינוור. 

וכאן נוסיף את ציוד הבטיחות. לסקודה כבר בבסיס יש הכל: בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעת עייפות ומערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב. בפיג'ו יש את שלוש המערכות הראשונות רק בגרסה המאובזרת. זאת אומרת שבגרסת האקטיב יש ב-3008 רק מערכת בלימת חירום אוטונומית.

לשתי המכוניות מערכות מולטימדיה של היבואן. המערכת של צ'מפיון (יבואנית סקודה) עדיפה על זאת של הפיג'ו אבל לא בפער משמעותי. 

בסופו של יום בסעיף הזה הסקודה מובילה בבירור על הפיג'ו. גם הנדסת האנוש עדיפה משמעותית וגם האבזור ללא תחרות. כדי לקבל אבזור דומה בצרפתייה צריך תוספת של 20 אלף שקל.

אבזור ותפעול

פיג'ו 3008

מרווח ושימושיות

המידות על הנייר הולכות לכיוון הפיג'ו. יש לה יתרון של 6 ס"מ באורך, 2 בגובה ו-4 בבסיס הגלגלים. הרוחב זהה. בפועל התכנון שם את שתי המכוניות במצב כמעט זהה. 

הפיג'ו מציעה תנוחת ישיבה יותר עמוקה בתוך הרכב ובעיקר עוטפת מאוד. הקונסולה המרכזית נמשכת בין הנהג לנוסע והיא גבוהה, דבר שמזכיר רכבי יוקרה. העובדה שהיא נמשכת כל הדרך אחורה מציעה חלל איחסון ענק ומקורר מימין לנהג. לרוב האנשים לא תהיה בעיה למצוא תנוחת ישיבה נוחה בצרפתייה, אך לא כולם יאהבו את ההגה הקטן שנמצא בקומה אחת מתחת ללוח המחוונים. אנחנו, ברמה האישית, מתים על זה. המרווח לנוסע טיפה פחות נדיב אבל זה נוגע בעיקר לרגל שמאל אותה הקונסולה הגבוהה סוגרת מעט. 

בסקודה שני היושבים מלפנים מקבלים מושבים נוחים ורחבים (אבל פחות תומכים). התחושה פחות עוטפת ויותר שגרתית ואוורירית. גם תנוחת הישיבה דומה למה שמצפים מרכב פנאי. גבוהה יחסית בקטע של "על הרכב". 

סקודה קארוק

במושב האחורי גג השמש הענק לא פוגע בנוסעי הפיג'ו (לפחות לנוסעים שלא עוברים 185 ס"מ) ונראה שיש יתרון קטנטן במרווח לרגלי הנוסעים, הסיבה? הרצפה שטוחה. לסקודה מרווח דומה לרגליים. לראש המצב יותר טוב, אבל נוסע באמצע יסבול מתעלת הינע גבוהה. הרוחב בשתיהן זהה והמושב האמצעי יכול להכיל יותר מילד קטן. 

תא המטען של הפיג'ו ענק. הוא מתחיל מגובה נמוך, כאשר קו המותניים הגבוה של הרכב מכתיב גם סף גבוה של כיסוי התא, ובאמת שאין תלונות. הצ'כית מציעה תא מטען שהוא מאוד קרוב בגודלו. פער של 20 ליטר כמעט לא מורגש לרעתה ואפילו קו המותניים הנמוך יותר לא פוגע משמעותית בגודל. הסקודה (כרגיל) מעט יותר טובה עם שפע נקודות לתליית ציוד ופתרונות אחסון יעילים יותר. 

בסעיף הזה מקבלים בסוף שתי מכוניות שהפערים בניהן שוליים למדי למרות המימדים העדיפים של ה-3008.

מרווח ושימושיות

סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

נוחות נסיעה

אוי פיג'ו פיג'ו. רכב המבחן הגיע חמוש בצמיגי 19 אינצ' קרביים למדי. זאת לעומת 17 אינצ' די סטנדרטיים בצ'כית. והפלא ופלא, למרות החתך הנמוך והרגיש, הצרפתייה שומרת על נוחות נסיעה מוצלחת במיוחד בתוך העיר. האופן שבו מערכת המתלים מתמודדת עם שיבושים עירוניים מעורר הערכה. 

הסקודה מפתיעה מצידה. היא פחות נוחה ושיבושים גדולים בעיר עוברים באופן יותר מוחשי לנוסעים בתא. אבל הפער פחות גדול מהצפוי, אולי בגלל חתך הצמיגים הסלחני.  

גם מחוץ לעיר הפיג'ו נוחה יותר. פה ושם ה-3008 זזה על המתלים באופן לא אלגנטי אבל זה נדיר. היא מתנהלת בעידון אצילי על המתלים רוב הזמן ומצליחה לבודד את מרבית הפגמים שהאספלט הישראלי זורק עליה.

באותו כביש הסקודה מרגישה בסדר גמור אבל היכולת שלה לנטרל שיבושים לא עומדת באותה רמה שבה הצרפתייה עושה את הדברים. הן מאוד קרובות. 

היתרון של הפיג'ו ממשיך גם לבידוד הרעשים. יש קצת רעשי כביש ורוח במהירות גבוהות, בעוד שהקארוק חושפת יותר רעש רוח. 

בסופו של יום הפיג'ו נוחה ושקטה מהסקודה אבל בכל סעיף היא מנצחת בקטנה ולכן הפער מצומצם.

נוחות נסיעה

סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

מנוע וביצועים

שתי יחידות הנעה מתייצבות למבחן. לסקודה מנוע חדש בנפח 1.5 ליטר, מוגדש טורבו עם 150 כוחות סוס. התיבה היא DSG בעלת 7 הילוכים.  לפיג'ו מנוע 1.6 ליטר טורבו ותיק יותר, בכוח יש 165 כ"ס ותיבת ההילוכים בעלת 6 הילוכים אוטומטיים מסורתיים.

בסעיף הזה שוב הסקודה רושמת ניצחון משמעותי. המנוע שלה חזק, מגיב היטב, מאיץ בקלות והוא מרגיש מעולה על הרכב. הוא לא מנוע ספורטיבי במיוחד, הוא בעיקר מתאים לשיוט מהיר. תיבת ההילוכים מהירה ומגיבה מעולה. בתוך העיר היא קצת מג'עג'עת ולא חלקה, אבל באמת שמדובר במשהו שולי. 

המנוע של הפיג'ו כבר חושף את הגיל שלו. הוא מגיב יותר לאט, הוא פחות נכון להאיץ ולמרות שהוא מנוע לא רע בפני עצמו, אל מול הקארוק הוא פשוט לא עומד באותו הרף. רק בתוך העיר התיבה היפנית של הצרפתייה מתגלה כנעימה יותר.

וכאן נכנס סיפור צריכת הדלק, בו בכל מתווה הצ'כית גוברת על הצרפתייה. אולי זה המשקל הקל יותר, אולי התיבה כפולת המצמדים ואולי זה המנוע החדש, מה שבטוח - אין פה תחרות.

בשיוט רגוע הסקודה הצליחה להגיע לנתון מדהים של 15.7 ק"מ לליטר לעומת נתון יפה של 13.9 ב-3008. במהלך המבחן כולו, שדימה נהיגה מאומצת ופקוקה יותר, הקארוק עמדה על 11.4 לעומת 9.7 של ה-3008.

הפער המשמעותי יחד עם היתרון ביכולות מעניק את הניצחון בסעיף הזה לצד הצ'כי.

מנוע וביצועים

סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

התנהגות כביש

ושוב, הצרפתייה קמה ומראה מה היא שווה. מי שלא נוהג המון במכוניות, ובטח מי שלא נמצא איתן על המגבלות, יתקשה להבין את ההתלהבות מיכולות השלדה של ה-3008. הצרפתייה מפגינה נימוסי כביש מרשימים במיוחד. גם במהירות גבוהה מאוד היא שומרת על קו הפנייה, אוחזת נפלא, מאפשרת הרפיית דוושה שמהדקת את הקו ופשוט מרגישה צפוייה ובטוחה לצד התואר מהנה. צוות הבוחנים השקיע הרבה זמן בניסיון להבין איך אפשר לייצר רכב שהוא גם כל כך נוח וגם דינאמי במידה מרשימה כל כך בעת ובעונה אחת. אי אפשר להגיד שהתשובה בידינו.

אולי האלמנט היחיד שלא עומד ברף הוא ההגה, שלמרות משקלו הטוב הפתיע אותנו בחוסר דיוק לא אופייני. 

הסקודה לעומת זאת מציעה אחיזה אבסולוטית פחות גבוהה. צוות הבוחנים מאוד אהב את זה כי המשמעות היא הידוק פנייה מפתיע, אבל לרוב הנהגים עדיפה האחיזה המעולה של הצרפתייה. ההגה הצ'כי מדוייק דיו ומעט קל. בקארוק יש יותר זווית גלגול. במקרים רבים נתקלנו ברכבי סקודה בהעדפה של תת היגוי ולעיתים נקלענו לתת היגוי חריף. הקארוק ממש לא סובלת מהבעיה וגם במצבים שבהם כבר התפתח תת היגוי הוא היה צפוי וקל לתיקון. 

רדיוס הסיבוב בשתי המכוניות טוב, עם יתרון קטנטן לסקודה וכך גם שדה הראייה סביב. בשתי המכוניות הבלמים תפקדו באופן מרשים.

התנהגות כביש

סקודה קארוק מול פיג'ו 3008

סיכום

קשה מאוד לקבוע מי המכונית העדיפה במבחן הזה. בנקודות מאוד משמעותיות הפיג'ו חשפה את מה שכולנו ידענו. הנוחות שלה פשוט מעולה, ללא קשר לסקודה, התנהגות הכביש ללא רבב וכמובן העיצוב המבריק מושך מבטים ברחוב גם שנה וחצי אחרי השקתה. 

אבל לא כל הנוצץ זהב. האבזור שלה בגרסת האקטיב, ובעיקר אבזור הבטיחות, לא מתקרב לרשימה העמוסה שבה מתהדרת הסקודה. גם בסביבת ה-180 אלף שקל הסקודה עדיפה מבחינת אבזור, בדגש על אבזור הבטיחות. 

גם יחידת ההנעה של הסקודה מבצעת את העבודה טוב יותר ומרגישה עדיפה על הפיג'ו. המרווח בשתיהן מאוד דומה. 

אז מי מנצחת? שאלה מעולה. הפיג'ו ללא ספק מרגישה יוקרתית ומהודרת יותר, היא נוחה ותהיה עדיפה בנסיעה עירונית. לסקודה יתרונות ברורים בביצועים ובצריכת הדלק, שני נושאים שיהיו קריטיים עבור חלק מהנהגים.

לשתי המכוניות יש גרסאות כניסה זולות יותר ומרתקות לא פחות. את הסקודה אפשר לקבל עם מנוע טורבו בנפח 1.0 ליטר או עם מנוע 1.6 ליטר דיזל; לפיג'ו יש גרסת דיזל זולה ומוצלחת לא פחות. בעתיד יהיה מעניין מאוד להשוות גם ביניהן.

למאמר זה התפרסמו 20 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה