הרכב החשמלי, שמבטיח לחסוך לנו לא מעט בהוצאות התדלוק והאחזקה, עולה בעצמו לא מעט כסף. כדי לרכוש פיג'ו 2008 חשמלי, תצטרכו לשלם 30,000 שקלים יותר ממחירה של גרסת הבנזין הבסיסית; יונדאי איוניק 5 החשמלית עולה 28,000 שקלים יותר מטוסון בסיסי, אצל קיה נירו תוספת החשמל עולה 33,000 שקלים ואילו סקודה אניאק עולה 8,000 שקלים יותר מקודיאק ו-36,000 שקלים יותר מסקודה קארוק. בקיצור, לחסוך כסף זה עניין יקר.
כדי להתחרות במותגים המערביים המבוססים, נקטו יבואני המותגים הסינים באסטרטגיית תמחור אגרסיבית למדי. האם יש כאן דיל משתלם, או שמא התמורה פחות מוצלחת?
כדי לענות על השאלה הזו, קיבצנו למבחן שלושה רכבי פנאי מתוצרת סין, עם הנעה חשמלית מלאה או חלקית. שלושתם גדולים, מרווחים, חזקים ומאובזרים, ושלושתם נמכרים במחירים תחרותיים בהחלט.
, עם הנעה חשמלית מלאה וטווח מוצהר של כ-400 קילומטרים, עולה בין 162 ל-179 אלף שקלים, והגיע למבחן בגרסת ה"פריים" הבכירה;
, עם יכולות חשמליות דומות, נמכר במחיר התחלתי של 175,000 שקלים, ולצורך ההשוואה נתייחס אליו כאן בגרסת ה"קומפורט" הבסיסית. ישנן גם גרסאות מאובזרות יותר, עד למחיר של 195,000 שקלים. שניהם משתייכים ליצרנים צעירים במיוחד, ומיובאים ארצה על ידי גופים שאמנם צברו ותק רב בשוק הרכב המקומי - אך החלו רק לאחרונה לשווק רכבים פרטיים. את האיווייז מייבאת קבוצת בליליוס, הסקייוול משווק על ידי קבוצת כדורי.
, עם הנעת פלאג-אין הייבריד וטווח חשמלי של 52 קילומטרים בלבד, אך גם עם מנוע בנזין שמאפשר טווח נסיעה גדול בהרבה. היבואנית היא קבוצת לובינסקי הותיקה והמוכרת, והמחיר לגרסה היחידה שמוצעת עומד על 170,000 שקלים. יוצאים לדרך.
עיצוב וסגנון
בקבוצות הפייסבוק של לקוחות איווייז מכונה הרכב בשם הקוד "החללית", ולא סתם. ה-U5 מציג עיצוב שונה, עתידני, כזה שמזהה אותו מיד עם ההנעה החשמלית. האלמנט הבולט ביותר הוא הסבכה הקדמית האטומה, אבל גם יחידות התאורה נהנות ממראה מקורי, שמצטרף לידיות הדלתות הנשלפות והגג המושחר.
גם הסקייוול נאה, אבל הרבה יותר שגרתי. ניכר שנעשה כאן מאמץ לשוות לרכב מראה של "עוד רכב פנאי מהשורה", כזה שאמנם מדגיש את המימדים הגדולים והסגנון המכובד - אך לא מזוהה כחשמלי ולא מושך מבטים על הכביש. הגריל מלפנים נראה כמעט אמיתי, ואם תחפשו אלמנט יחודי תמצאו אותו בכיתוב שם המותג שמאיר מאחור.
גם ה-MG משתתף במשחקי ההסוואה עם מראה כמעט אנונימי, במיוחד בצבע הלבן של רכב המבחן. כמות הניקלים מורגשת אך לא מוגזמת, הקווים מעוגלים והיו רבים שראו אותו ונזכרו במראה שהציג מאזדה CX-5 לפני עשור.
תא הנוסעים של ה-MG, לעומת זאת, הרבה יותר מרשים. גם בגלל הצביעה האדומה ברכב המבחן, אבל גם בגלל מושבי הספורט הגדולים, פתחי המיזוג העגולים, גימורי המתכת והמסך הצף. איכות החומרים כאן מצוינת.
בסקייוול יש כמה קריצות ברורות למרצדס וגם מסך מרכזי שנראה גדול מכפי שהוא - 12.8 אינץ'. גם כאן הסגנון כמעט יוקרתי עם דיפוני עץ ומשטחי עור נרחבים, אך האיכות לא אחידה.
האיווייז ממשיך בסגנון העתידני גם בתא הנוסעים, עם אינספור מסכי מידע - אולי קצת יותר מדי - ומעט מאוד כפתורים פיזיים. אהבנו את הצביעה הבהירה של תא הנוסעים ואת איכות החומרים המצוינת.
אבזור ותפעול
החיבה הסינית לרכבים עתירי אבזור, יחד עם הטבות המס לרכבים החשמליים שמוזילות עבור היבואנים גם את הרחבת המפרטים, הופכת את שלושת הרכבים במבחן לנדיבים במיוחד בכל הנוגע לאבזור. שלושתם מציעים מסכי מולטימדיה גדולים ולוחות מחוונים דיגיטליים, מושבי עור עם כוונון חשמלי וחימום, תאורת לד, חיישני חניה היקפיים, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה, דלת תא מטען שנפתחת חשמלית ועוד.
באיווייז וב-MG תקבלו גם גגות שמש פנוראמיים גדולים ומצלמות היקפיות, פריטים שנמצאים בסקייוול רק ברמות הגימור היקרות יותר; זה האחרון מציע גם אוורור במושבים, פריט שלא קיים במתחרות. טעינה אלחוטית לסלולארי מצאנו רק באיווייז, בסקיוול היא קיימת מגרסת הביניים.
בתחום הבטיחות מציעים שלושתם בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטיה מנתיב. האיווייז וה-MG מוסיפים גם התרעת שטחים מתים במראות וניטור תנועה חוצה מאחור.
מלבד הנטיה המוכרת להרעיף שפע של אבזור, לסינים יש עוד חיבה ידועה: לסבך את תפעול המערכות השונות. בשלושת הרכבים מצאנו את עצמנו נוברים יותר מדי זמן בתפריטים השונים על מנת לבצע פעולות בסיסיות. קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שעשויה לפתור חלק מהתסבוכות, קיימת כסטנדרט רק ב-MG. לקוחות האיווייז יצטרכו גם לרכוש אייפון על מנת להתממשק עם הרכב, ואילו בסקיוול מציעים כרגע אלתור זמני עם רכיב קישוריות חיצוני - אך במשלוחים הבאים יגיעו הרכבים עם קישוריות מובנית.
שימושיות ומרווח
השלישיה הסינית מגלה נדיבות לא רק במפרטי האבזור אלא גם במימדים: אם יש לכם משפחה עם 2 או 3 ילדים, ואתם זקוקים למושב אחורי מרווח ולתא מטען שימושי - הגעתם למקום הנכון. מושבי הנהג גדולים ונוחים בשלושתם, אך באיווייז הורגש מחסור בולט בתאי אחסון.
הסקייוול היה המרווח ביותר לשלושה מבוגרים מאחור, עם רוחב מושב נדיב, רצפה שטוחה ומרווח ראש מעולה. המושב ארוך ונוח גם לשני נוסעים, ומאחור מצאנו גם צמד שקעי USB, שקע 220 וולט ואפילו כפתור שמאפשר להזיז קדימה את מושב הנוסע הקדמי, לטובת שיפור המרווח מאחור. שימושי אם אתם שר בממשלה, קצת פחות אם אתם הורים לילדים שובבים...
גם ה-MG מרווח לשלושה, אך מושבי הספורט הגדולים מלפנים מסתירים את הראות ויוצרים תחושה מעט חשוכה מאחור. המושב מעט נמוך וקצר לנוסעים בוגרים וגם הרצפה לא לגמרי שטוחה - תזכורת לעובדה שיש כאן בכל זאת גם הנעה מסורתית, עם אגזוז שצריך לעבור מתחת לרצפה.
באיווייז המרווח לשלושה מאחור מעט פחות מוצלח, אך עדיין נדיב; לשניים יהיה נוח מאוד וגם התחושה אוורירית ומוארת.
הסקייוול מנצח גם במבחן תאי המטען עם נפח של 467 ליטרים, מבנה רחב ותאי ענק מתחת לרצפה לטובת אחסון כבל הטעינה. ה-MG והאיווייז מציעים גם הם נפח מכובד, אך קטן במעט. לשניהם תאי אחסון מתחת לרצפה לטובת כבל הטעינה, לאיווייז יש גם תא אחסון קטנטן מלפנים מתחת למכסה המנוע.
נוחות נסיעה
למהנדסי סקייוול, חברה צעירה למדי, נדרשים עדיין כמה קורסים נוספים בהנדסת מערכות מתלים. הכיול הרך אמנם תורם לספיגה רכה יחסית של השיבושים בעיר, אך על פסי האטה ושברים גדולים מורגש נדנוד בולט של המרכב, שמלווה ברעשי מתלים ניכרים. מחוץ לעיר מתעצמת התחושה ה"ספינתית", עם נדנוד מוחשי ותזוזות מרובות על כבישים גליים.
האיווייז מרוסן בהרבה, אמנם מעט פחות מרכך את הפגמים הקטנים (עניין שנפתר ברובו בגרסת הבסיס עם חתך הצמיגים הגבוה יותר), אך התחושה הכללית בוגרת ואיכותית יותר. הטיפול המוצלח באספלט המקומי נמשך גם במהירויות גבוהות יותר.
אצל MG, מותג עם שם בריטי ונוכחות רבת שנים באירופה גם בגלגול הנוכחי, כבר למדו דבר או שניים מהשכנים ליבשת הישנה. הוא אמנם נוקשה, לעיתים נוקשה מדי על כבישים עירוניים מחורצים, אך בתמורה מתקבלת נסיעה בוגרת ומאוזנת, כמעט ללא תנודות מיותרות גם על כבישים שיאתגרו רכבים רבים.
דירוג הנוחות נותר זהה גם כאשר בדקנו את בידוד הרעשים. שלושתם שקטים באופן יחסי הודות להנעה החשמלית, אך בסקיוול פגשנו לא מעט רעשי כביש ומעט רעשי רוח, האיווייז שקט ממנו משמעותית וה-MG מבודד טוב מכולם - גם כאשר הוא מפעיל את מנוע הבנזין.
מנוע וביצועים
שני החשמליים - הסקייוול והאיווייז - מצוידים במנועים כמעט זהים, עם הספק שמקובל לפגוש גם בדגמים רבים אחרים. לשניהם 204 כוחות סוס והנעה קדמית, ושניהם מבטיחים האצה ל-100 קמ"ש בקצת פחות מ-8 שניות. בפועל הסקייוול התקשה בהורדת הכוח לכביש ולא פעם סחרר גלגלים בהאצה, כך שהאיווייז הצליח להיות מהיר יותר במבחני התאוצות שערכנו.
ה-MG הוא כבר סיפור אחר. כאן יש מנוע חשמלי צנוע יותר בהספק של 122 כ"ס, אך לצידו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם 162 כ"ס. יחד מייצרים השניים 258 כוחות סוס, ומאפשרים ל-EHS להאיץ מהר יותר ולעקוף בקלילות, גם אם בפועל הפערים לא עצומים. מעדיפים להשתמש בחשמל בלבד? אחרי טעינה מלאה מהשקע תוכלו לעשות זאת למרחק של כ-50 קילומטרים, ותוך ויתור מסוים על הביצועים. במצב החשמלי התאוצה של ה-MG נמשכה כמעט כפליים לעומת האחרים.
הנסיעה החשמלית של האיווייז והסקייוול מתבטאת בתחושה חלקה, שקטה ונעימה יותר ביומיום, וגם כמובן בחסכון ניכר בעלויות. בנהיגה מתונה הציגו השניים צריכת חשמל של 175 וואט-שעה לק"מ, נתון שאפשר לסקייוול להציג טווח נסיעה של 410 קילומטרים על בסיס סוללת 72 קוט"ש, בעוד האיווייז מסתפק בסוללת 63 קוט"ש ויאפשר נסיעה לטווח של 360 קילומטרים.
נהג ישראלי ממוצע שנוסע למרחק של פחות מ-50 קילומטרים ביום יוכל להסתפק ב-MG, להשתמש בחשמל בעלויות נמוכות בתנאי שגרה וליהנות מנסיעה ללא מגבלת טווח למרחקים הארוכים. לעומת זאת, מי שמבלה שעות רבות יותר על הכבישים ונוסע למרחק של 300 קילומטרים ביום, למשל, ישלם באיווייז ובסקייוול כ-28 שקלים על החשמל בטעינה ביתית; נסיעה דומה ב-MG, עם צריכת דלק ממוצעת של כ-11.5 ק"מ לליטר לאחר התרוקנות הסוללה, תעלה 160 שקלים בתחנת הדלק ועוד 8 שקלים בחשבון החשמל.
התנהגות כביש
הניסיון האירופי שצברה MG מתבטא לא רק בנוחות העדיפה של ה-EHS, אלא גם בגינוני הכביש שלו. הרכינה שלו בעיקולים מצומצמת, אחיזת הכביש גבוהה ולהגה משקל מדויק. האיווייז נהנה מהיגוי מהיר (אך חסר תחושה) ומבלימות נחושות, אך הוא רוכן יותר בעיקולים ואחיזת הכביש שלו איננה אבסולוטית. והסקייוול? הוא מעדיף בבירור את הכבישים הישרים. המתלים הרכים שלו מייצרים תחושה של "הימרחות" בעיקולים עם רכינה משמעותית קדימה, אחורנית ולצדדים, לצד תת היגוי מוחשי.
סיכום
בימים בהם מחירי הדלק משתוללים, ההנעה החשמלית מסתמנת כפתרון מצוין לטובת חסכון בעלויות, לפחות עד שידה הארוכה של רשות המיסים תגיע גם לחשבון החשמל. הבחירה ברכבי הפנאי הסיניים, הגם שאינם חפים ממגרעות, מאפשרת ליהנות מתמורה גבוהה למחיר בהיבטים של מרווח, ביצועים ואבזור, תוך פשרות לא גדולות מדי באיכות הנסיעה.
לסקיוול ET5 יתרונות ברורים במרווח הפנימי, בתא המטען ובטווח הנסיעה החשמלי. הוא גם נטען מהר יותר מהאיווייז, ועבור מי שמרבה לנסוע למרחקים ארוכים אלה עשויים להיות שיקולים מכריעים.
איווייז U5 לא נופל ממנו משמעותית בתחומי המרווח, ונהנה ממראה חיצוני יחודי יותר ומעדיפות ברורה בביצועים, בנוחות הנסיעה, בבידוד הרעשים ובהתנהגות הכביש. רמת הגימור הבסיסית שלו עדיין מאובזרת היטב, ונמכרת במחיר נמוך משמעותית.
עבור נהגים שנוסעים למרחקים גדולים מדי יום, הצמד החשמלי לבית סקייוול ואיווייז יחסוך הרבה מאוד בעלויות השוטפות ויתן פתרון מצוין גם בכל התחומים האחרים. אבל מרבית הישראלים לא נוסעים מאות קילומטרים ביום. הנסועה הממוצעת לנהג המקומי נעה בסביבות ה-30 קילומטרים ביום, ובתנאים כאלה בחירה ברכב היברידי-נטען עשויה להיות פתרון חשמלי מספק.
ה-EHS של MG מספק את היכולת החשמלית הנדרשת למרחקים הקצרים, ומשחרר את הנהג מחרדת הטווח בנסיעות הארוכות. בנוסף הוא נהנה מיתרונות נוספים בביצועים ובאיכות הנסיעה, כך שהוא יהיה בחירה מצוינת עבור אלו שנוסעים מעט ועדיין רוצים ליהנות מיתרונות החשמל.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות